uitstrekken, piaffe en buigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 16:03

grijnz!
Desiree? wie is dat??? (goh Dees, hoe zou dat nu komen?)

maaruh: klein ben je misschien niet meer, maar onschuldig nog steeds wel hoor, ukkie (hihihi)

sorry Steef, kon het niet laten!!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 16:16

*steef kijkt keiverdrietig want steef is geen ukkie meer* Verdrietig

Steefje is al keigroot!! En al helemaal geen druif... hoe durven die oude wijven *LOL*

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 16:33

Ik leer nu dat als Jellie niet wil gewoon zoveel druk op de teugels te zetten, buitenhand stilhouden en met je binnenhand spelen, hij is nu wel verplicht om te gaan buigen, buigt hij dan geef je wat meer toe maar je blijft doorspelen!
Maar wat daarbij nog het belangrijkst is, VEEL binnebeen en op de volte je buitenbeen eraan leggen dat ie niet naar buiten valt, ik gebruik daarom nu ook sporen omdat ik haar dan wat beter aan me binnenbeen kan houden. Wat ook errug belangrijk is: leer hem aan je been te zijn (al sie dat nog nietw as), Jellie was dat dus niet en snapte er nix van, ik ben er nog druk mee ebzg, ze begint het te snappen, maar zelfs wijken wou ze niet voor me been, snap jij dat???
Maar ik hoop dat ik je er wat mee kon helpen.

-Maaike-

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 17:35

ff nog voor nathalie, daar ging het tenslotte om, ik zou het gewoon niet proberen, je paardje is, zoals ik dat zo hoor, er nog helemaal niet klaar voor. op deze manier heb je kans dat je meer verpest dan dat je goed doet.

als je het toch heel graag wilt proberen, vraag dan een goede en ervaren instructeur/trice om je te helpen.

hopelijk heb je hier wat aan, sumisha

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-01 20:33

Het is dus niet dat ik vaker wil gaan piafferen, of dat ik hem dit wil gaan leren. Wil alleen proberen of hij het gewoon snapt. En verder laten hangen, niks meer mee doen.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 21:20

maar ook met 1 keer proberen kun je veel schade aanrichten, dus mijn advies: niet doen!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-01 21:26

Ok, ik snap van de hulpen ook niet veel van en denk niet dat het gaat lukken (ben BlonT) dus probeer het ook niet. Maar wilde toch de hulpen weten..

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 12:28

Die hulpen lijken me toch vrij duidelijk hoor! Maar ze zijn dus wel voor een paard dat het al kan en begrijpt, niet om het 'zomaar eens uit te proberen' (wat ik ook een dom idee vind maar ok), leren is een heel ander verhaal! En daar is jouw pony volgens mij nog lang niet aan toe.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 12:37

Ik ken ook meerdere pony's die kunnen piafferen. Oude pony van een vriendin kon ook passage en changementen om de twee en zelfs drie eners achter elkaar.

Zij leste dan ook met hem bij Leunus van Lieren en reed ook een paard van Leunus.
Goede pony, super amazone en superbegeleiding, dat is alles wat je nodig hebt Haha! .

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 12:40

Het probleem is vaak dat als je eenmaal een paard zo'n passage achtig gedribbel (want een echt passage krijgen maar weinig mensen uit hun paard geperst) hebt aangeleerd dat hij die passen ook in de overgangen gaat maken,
of bijv. wanneer je hem in draf wat meer wilt verzamelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 14:32

Een piaffe is bij de meeste paarden nog wel aan te leren. Passage is echt een heel ander verhaal omdat een paard daarvoor echt gedragen en verzameld moet zijn.

Ik heb begrepen van een kennis die veel met Luisitano's werkt, dat de paarden in Portugal eigenlijk meteen piaffe aan de hand wordt geleerd. Dat heeft eigenlijk niets te maken met een piaffe zoals die wordt verwacht in de Inter II en de GP. Zo'n piaffe doet mij altijd denken aan een dansende beer op een gloeiende plaat, het is gewoon een kunstje niets meer en niets minder. Ik noem het zelf vaak een cirsus-piaffe. Het paard is dan geleerd een voor een de benen op te tillen, dit gaat bijna altijd ten kosten van de takt en de gedragenheid.

Een echte piaffe kun je pas van je paard verlangen wanneer hij daar sterk genoeg voor is. Piaffe en passage vergen een enorme kracht en lichaamsinspanning die alleen verantwoord kan worden uitgevoerd door paarden die op het hoogste niveau trainen. Het is niet voor niets dat deze oefeningen pas in de Zware Tour voorkomen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 16:44

Je zou iemand anders op Robin kunnen laten rijden die de hulpen wel kent. Dan zie je meteen of Robin het snapt toch? Party!! Haha!