Hoeveel rij ervaring heb ik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maite2005
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-03-19

Hoeveel rij ervaring heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 19:58

Dit is een beetje een lang verhaal...

Ik wil binnenkort een bijrijdpaard gaan zoeken (eerst nog verhuizen maargoed).
Nu is het natuurlijk wel belangrijk om een eerlijke advertentie te maken wat betreft ervaring. Nu vind ik het zelf allemaal een beetje lastig inschatten.

Wanneer heb je ervaring met jonge paarden? Wanneer ben je nog beginner? Wanneer ben je gevorderd? Dit zijn allemaal vrij vage begrippen vind ik, iedereen vindt wat anders.

Context:
Ik heb 9 jaar manege lessen gehad, waarvan ik de laatste 2 jaar eigenlijk alleen nog maar op de paarden reed om ze dressuurmatig beter te maken, er werd letterlijk in de lessen gezegd dat we er reden om de paarden wat te leren ipv dat we zelf nog dingen leerden.
Ik heb hierdoor dus wel het idee dat ik genoeg ervaring heb met balans-, stelling- en aanleuningsproblemen etc op te lossen.
Verder reed ik hier dus ook wel op de jonge paarden. Dit was een manege waar ook wel (ex-)sportpaarden in de lessen liepen, niet alleen afgestompte manegepony's die sommige maneges hebben. Er zaten echt nog wel pittige paardjes tussen.

Verder heb ik ook een bijrijdpaard gehad waar ik veel van heb geleerd. Daar heb ik ongeveer 4 jaar gereden. Het was geen jong paard (13 toen ik begon), maar wel eentje die daarvoor niet zo'n goed huisje heeft gehad en dus eigenlijk niks kende. Onder het zadel kon hij harder, zachter links en rechts, dat was het. Uiteindelijk heb ik hem tot het L kunnen trainen (nooit gestart maar oefeningen tot L getraind).

Nu is mijn vraag dus, wat zou de beste omschrijving zijn voor mijn rij-ervaring? Ik heb namelijk niet per se heel veel met jonge paarden gewerkt. Ik heb echter wel veel gewerkt aan de basics, met verschillende paarden, die een jong paard ook zou moeten leren. Is het dan redelijk om te zeggen dat ik wel ervaring heb met groene/jonge paarden, of maakt de leeftijd van het paard echt heel veel verschil en zou ik niet genoeg ervaring hebben om met een jonger paard bezig te gaan?

Verder wat meer algemeen, hoe zou ik mijn rij-ervaring het best kunnen omschrijven? In een advertentie zou deze lap tekst namelijk veel te lang zijn .

MARenAMY

Berichten: 110
Geregistreerd: 03-02-24
Woonplaats: Naast mijn buren, yn it moaie Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 20:03

Tja, dat is idd altijd erg lastig om te beoordelen, maar persoonlijk zou ik zelf zeggen gevorderd.
Misschien is het iets om de info samen te vatten voor de advertentie?
Heb ik zelf voorheen ook altijd gedaan, toen ik bijrijdpaarden zocht

Gewoon uitleggen waar je ervaring mee hebt enzovoort!

En eigenaren kunnen je natuurlijk altijd specifieke vragen stellen of je bijvoorbeeld ervaring hebt met dit of dat

Succes :)

Maite2005
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 20:08

MARenAMY schreef:
Tja, dat is idd altijd erg lastig om te beoordelen, maar persoonlijk zou ik zelf zeggen gevorderd.
Misschien is het iets om de info samen te vatten voor de advertentie?


Daarom vraag ik bokt ;)

Ik zou graag het perspectief van een paardeneigenaar horen, hoe zo iemand het zou beoordelen, dan kan ik daar voor een advertentie ook wat beter op inspelen.

DDDara
Berichten: 1011
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 20:09

Ik zou zeggen gevorderd, L niveau en ook wel eens jonge paarden gereden.

jong en groen is hier in mijn ogen een heel groot verschil
Bij interesse kan je je verhaal toelichten.

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Hoeveel rij ervaring heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 20:21

Ik kan niks met geschreven beweringen, ben wel benieuwd naar beeldmateriaal. :)

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hoeveel rij ervaring heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 20:24

Zonder filmpje is er niks van te zeggen. Ik ken manege ruiters op b Niveau, die netter rijden dan mensen met een eigen paard op m niveau.....

Maite2005
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 20:25

DDDara schreef:
Ik zou zeggen gevorderd, L niveau en ook wel eens jonge paarden gereden.

jong en groen is hier in mijn ogen een heel groot verschil


Zou u het verschil tussen jong en groen wat meer kunnen toelichten? Ik dacht altijd dat een groen paard nog niet echt beleerd is, en dat dat dus ook voor oudere paarden het geval kan zijn.

Maite2005
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 20:25

upendo schreef:
Ik kan niks met geschreven beweringen, ben wel benieuwd naar beeldmateriaal. :)


Dat is wel erg lastig, heb alleen filmpjes van 4 jaar geleden, dat zegt nu eigenlijk niks meer...

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 20:27

Met een jong/groen paard wordt vaak bedoeld een paard wat nog niet of enkele keren bereden is, dus het aanleren van start, stuur en stop of, zodra ze bij een beleerder terug komen, die knopjes verder uitwerken naar finesse en balans.
Ik denk niet dat veel maneges die paarden zullen hebben/mee laten lopen met groepslessen, maar misschien heb je ze wel geholpen met een jong paard de basis aanleren voordat deze de lessen in kon?

Je hebt een bijrijdpaard gehad en rijd op L niveau, ik zou je daarmee wel in de categorie gevorderd zetten denk ik.

Maite2005
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 20:31

boeflover schreef:
Met een jong/groen paard wordt vaak bedoeld een paard wat nog niet of enkele keren bereden is, dus het aanleren van start, stuur en stop of, zodra ze bij een beleerder terug komen, die knopjes verder uitwerken naar finesse en balans.
Ik denk niet dat veel maneges die paarden zullen hebben/mee laten lopen met groepslessen, maar misschien heb je ze wel geholpen met een jong paard de basis aanleren voordat deze de lessen in kon?


Aha bedankt, nee daar heb ik niet mee geholpen, was meer het uitwerken van stelling, buiging, balans, aanleuning etc.
Of juist de wat oudere paarden die heel scheef waren weer wat rechter krijgen dat soort dingen.

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 20:33

Maite2005 schreef:
upendo schreef:
Ik kan niks met geschreven beweringen, ben wel benieuwd naar beeldmateriaal. :)


Dat is wel erg lastig, heb alleen filmpjes van 4 jaar geleden, dat zegt nu eigenlijk niks meer...

Dan zou ik daar werk van maken eigenlijk.

Want eerlijk? Vanuit je verhaal nu zou ik je geen ervaring met groene/jonge paarden toedichten en de vraag is ook of je technisch correct weet wat je aan het doen bent.

Maargoed, zo zou ik ook niet zo snel iemand op mijn paard zetten omdat ik veel te bang ben dat er niet gereden wordt zoals ik dat graag wil. :) Als ik kijk naar mezelf heb ik pas echt leren rijden toen ik intensief ging lessen met mijn eerste eigen paard.

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 20:35

Je kunt het inkorten tot 9 jaar op een manege gereden, daarna 4 jaar en bijrijdpaard gehad, met de focus op een dressuurmatige basis. Voor mij als eigenaar zou dat voldoende weergeven, namelijk dat je geen beginner bent, geen 'lang leve de lol' of bosruiter bent en ook genoeg doorzettingsvermogen om langer bij iemand een paard te verzorgen.

Geef vooral duidelijk aan wat een eigenaar aan jou heeft (hoe vaak je kunt, waar je bij wil helpen, of je les wil nemen). Dat is voor een eigenaar vaak waardevoller om te weten dan hoe goed iemand zijn eigen rijkunsten inschat.

Maite2005
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 20:49

Dan zou ik daar werk van maken eigenlijk.
[/quote]

Dat was ik wel van plan inderdaad, ik heb nu niet de middelen om nog te rijden maar wil dat binnenkort wel weer oppakken.

Het ding is ook dat ik wel filmpjes heb (van lang geleden), maar alleen een rondje door de bak op een manege.

Wat voor dingen zou een paardeneigenaar eigenlijk graag willen zien op een filmpje? Gaat het eigenlijk voornamelijk op houding of hecht men ook waarde aan bepaalde oefeningen etc?

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Hoeveel rij ervaring heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 20:51

Oefeningen niet, met les leer je die prima. :) Vooral hoe je het paard in stap, draf en galop rondstuurt.

Inderdaad vooral om te kunnen zien hoe je op het dier zit en of het dier vriendelijk gereden wordt.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 20:53

Ik zou een flimpje willen zien met min of meer dat wat je kan. Film gewoon een kwartier ofzo. Vanaf het losstappen via losdraven, stukje galop en dan eventueel andere oefeningen die je meeneemt. Vergeet ook vooral overgangen niet en juist die dingen die minder goed gaan. Aan het oplossingen van fouten kan ik meer zien dan uit een geknipt filmpje waarin alleen de mooie stukken te zien zijn.

Maite2005
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-03-19

Re: Hoeveel rij ervaring heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 21:07

Kijk dit zijn handige dingen om te weten, bedankt!

Zijn er nog andere dingen die eventueel belangrijk zijn om te noemen?

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 21:18

Maite2005 schreef:
Kijk dit zijn handige dingen om te weten, bedankt!

Zijn er nog andere dingen die eventueel belangrijk zijn om te noemen?


Ik zou het vooral belangrijk vinden dat ik van iemand op aan kan. Als iemand zegt te komen, dat diegene ook komt ook al regent het, waait het, ben je niet 100% fit.
En daarmee gaat het vaak mis en hoef ik tot nog toe geen bijrijder of verzorger voor m'n paarden.

Netjes met spullen is ook belangrijk.

Wellicht zijn deze punten belangrijker dat het kunnen verwoorden hoe goed je kan rijden. Qua manegeniveau zou ik zeggen gevorderd. Dus gewoon een prima serieus rondje rijden met een paard.

Elisa2

Berichten: 37580
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoeveel rij ervaring heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:50

Ik zou je inschatten op gevorderd manege niveau, daarmee rekening houden dat manegepaarden over het algemeen braver maar ook wat meer afgestompt zijn.

Voor mij zelf maakt niveau trouwens ook niet veel uit, ik zou het belangrijker vinden of je onafhankelijk kan zitten. Je handen stil kan houden tov de mond en of je van de mond af blijft. Een filmpje zegt inderdaad veel meer. En daarnaast inderdaad zoals hier boven al wordt omschreven. Betrouwbaarheid, doorzettingsvermogen en of je wilt leren/ lessen.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoeveel rij ervaring heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:59

Ik vind iedereen hier wel "hard". Bij gevorderd manege niveau krijg ik nl geen goed beeld voor ogen. Volgens hetgene dat TS verteld en zeker de ervaring met een bijrijdpaard en paarden dressuurmatig gaan rechtrichten, vind ik "gevorderd" niet echt toepasselijk.

Ik zou gewoon jezelf kort voorstellen, aangeven wat je bereid bent om te doen en wat niet te doen, en in punten opsommen wat je gedaan hebt

- X jaar op manege huppeldepup gereden
- X jaar bijrijdpaard (moest je daar fotomateriaal van hebben van hoe die in het begin liep en hoe die op het einde liep is dat super goed)
- aangeven dat er een basiservaring met groene paarden is, alsook doorrijden van de lespaarden tot ongeveer L niveau.

Voeg dat samen met wat beeldmateriaal, en dan ben je er.

Maite2005
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 10:04

Wat betreft betrouwbaarheid, hoe maak je duidelijk dat je inderdaad door weer en wind komt? Iedereen heeft dat namelijk in de advertenties staan maar zoals ik op de forums hier ook wel lees maken weinig mensen dat waar.

Dus hoe kan je dat verwoorden zodat het ook daadwerkelijk geloofwaardig is?

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Hoeveel rij ervaring heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 10:24

De beste manier is aangeven wat je eerder gedaan hebt (4 jaar bij hetzelfde bijrijdpaard? Dat geeft al aan dat je er niet zomaar mee stopt) en daarna laten zien dat je dit waarmaakt.

Tatyana

Berichten: 1498
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Hoeveel rij ervaring heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 10:50

Ik zou er ook vooral inzetten dat je graag wil gaan lessen (als je dat wilt). Want ervaring is al meer in het verleden en iedereen leert het anders. Iemand die wil lessen bij een instructeur die in mijn paadje valt, zou voor mij heel belangrijk zijn. Dan is het voor nu vooral belangrijk dat je kan blijven zitten en een basis hebt. De meeste mensen zoeken niet een bijrijder om het paard te verbeteren, dan zet je hem namelijk in training.

Maite2005
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 11:07

Tatyana schreef:
Ik zou er ook vooral inzetten dat je graag wil gaan lessen (als je dat wilt). Want ervaring is al meer in het verleden en iedereen leert het anders. Iemand die wil lessen bij een instructeur die in mijn paadje valt, zou voor mij heel belangrijk zijn.


Dat hoor ik ook veel mensen zeggen hier inderdaad.
Lessen was zeker mijn plan, ik vind het belangrijk om mezelf en het paard te blijven ontwikkelen. Juist voor het lessen en doorleren zoek ik een bijrijdpaard.

Eleeke

Berichten: 2050
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:14

Elisa2 schreef:
Ik zou je inschatten op gevorderd manege niveau, daarmee rekening houden dat manegepaarden over het algemeen braver maar ook wat meer afgestompt zijn.

Voor mij zelf maakt niveau trouwens ook niet veel uit, ik zou het belangrijker vinden of je onafhankelijk kan zitten. Je handen stil kan houden tov de mond en of je van de mond af blijft. Een filmpje zegt inderdaad veel meer. En daarnaast inderdaad zoals hier boven al wordt omschreven. Betrouwbaarheid, doorzettingsvermogen en of je wilt leren/ lessen.

100%
Niveau maakte me nooit iets uit. Zolang je vriendelijk bent en het dier niet in de weg zit. Liever dat dan iemand die gaat knutselen en m'n paard dus slechter maakt.

ik denk dat best veel mensen dat belangrijk vinden.

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoeveel rij ervaring heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:18

Inderdaad het op komen dagen is voor mij een van de belangrijkste dingen, want de smoezen top 100 kan ik wel vullen....

Niveau, ja ligt er aan waar je op reageert natuurlijk.
Je hebt het veel over jonge paarden in je OP.
Nu moet ik zeggen dat als ik hier een net zadelmakke heb staan niet zo heel snel zal reageren met je ervaring.
Maar een paard dat al langer onder het zadel is en niet meteen in de stress raakt bij een foutje, ja waarom niet. Dan is gewoon netjes met de beweging mee kunnen gaan wel voldoende.