In balans van heuveltje af rijden zonder naar beneden te 'storten' ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43709
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:52

Het filmpje gevonden. Het blijft spectaculair en spannend. Dit is extreem steil! Ik heb het ooit gewandeld en vond het eng.


Celebi
Berichten: 3791
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 10:03

Ik heb er eentje die heel wat heuvels gewend is geraakt in Frankrijk en die is juist erg voorzichtig met afdalen, zelfs met een klein asfalt bruggetje gaat hij een stuk trager naar beneden. Het is gewoon zijn manier van afdalen en hij is inderdaad van die heuvels gewend die hierboven genoemd zijn waar ze bijna of toch net wel op hun kont naar beneden gaan. :o

Tot hij trouwens een drukke dag heeft en overal overheen wil denderen, en gezien hij dat normaal niet doet en dan dus gaat struikelen mag hij dat gewoon niet van me. Heuvel afwaarts is rustig stappen, klaar. Ik laat dit soort dingen verder liever gewoon aan mijn pony over, die weet inmiddels wat hij doet en ik help hem en begrens hem wat waar het echt nodig is. Als jouw paard goed van de heuvels af komt is er weinig aan de hand, maar ben je met meerdere personen en de achterste probeert mee te denderen op jouw tempo dan kan dat weer link zijn. Wel fijn dus om hem te leren dat langzaam en beheerst kan ook mogelijk is, zodat je altijd kan schakelen. Zeker ook als je ernaast loopt, dan is het helemaal onveilig als hij je mee trekt.

Ik zou zeggen: niet harder toelaten dan dat jij wil. Stilstaan en wachten is daarbij een prima oplossing. Geduld, maar ook heel consequent zijn. Verder natuurlijk de basis om dressuurmatig je paard te onderhouden voor sterke spieren en het regelmatig cavaletti's meepakken voor de coördinatie is ook altijd handig voor dit soort zaken. En ik heb altijd wel geleerd om goed mee achterover en voorover te leunen bij bergafwaarts en bergopwaarts. Hoe steiler naar beneden, hoe meer naar achteren. En je teugels erbij houden zonder eraan te trekken zodat je ze kunt ondersteunen en opvangen indien nodig. Zo heb ik het buitenrijden 10 jaar in Frankrijk in de bergen geleerd en ik moet zeggen dat dat me prima bevalt.

Elisa2

Berichten: 37588
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:16

pien_2010 schreef:
Het filmpje gevonden. Het blijft spectaculair en spannend. Dit is extreem steil! Ik heb het ooit gewandeld en vond het eng.

[ Video ]


Zoiets heb ik ook weleens gedaan in Zuid Frankrijk vroeger, was voor mijn gevoel nog steiler. (rotsblokken van een halve meter waar ze vanaf moesten wippen) Ik vond het doodeng, goed naar achteren gaan zitten, teugels los gegeven en ogen dicht gedaan haha. :o :D Die paarden waren net berggeiten die dat gelukkig dagelijks deden en enorm behendig waren.

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: In balans van heuveltje af rijden zonder naar beneden te 'storten' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:27

Ik heb geleerd van een ervaren endurance ruiter dat als je van een helling af gaat, je als ruiter opeens meegaat bewegen met de voorhand (omdat hier de rotatie heel erg voelbaar is) en je bewust je lichaam mee moet laten bewegen met de achterhand. Op trektochten (ook in de Ardennen en de Eifel met veel steile hellingen), ben ik dit bewust gaan inzetten en als ruiter zit je daardoor veel stabieler en leg je voor je paard ook meer nadruk op de beweging van de achterhand, dan de voorhand. Het is wel echt even oefenen, want met afdalingen word je vol op de beweging van de voorhand gegooid.
Mijn ervaring is dat paarden die zelf stabiliteit ervaren en veel afdalingen doen, juist rustig naar beneden gaan, maar niet aarzelend. Paarden die minder ervaring hebben, gooien zich naar voren en raken snel uit balans.

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Re: In balans van heuveltje af rijden zonder naar beneden te 'storten' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 13:58

Zo steil als in het filmpje is het gelukkig niet, das pas echt doodeng :')