Te strak op de teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josien_m_
Berichten: 2410
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:12

evilginger schreef:
josien_m_ schreef:
Ik ben ook zo'n ruiter die met lange teugel rijd. Ik ben dan ook een bosruiter en heb die teugel niet nodig. Contact met je paard hoeft toch niet via die teugel te lopen? je zegt het al: fantastisch op de zit.
Maar het ligt er natuurlijk aan wat je op termijn met je paard wil doen. Ik ben er zelf tevreden mee zo.


Op termijn: plezier en afwisseling. Dus ook bosritjes, maar langs de andere kant ook wat hogere dressuuroefeningen (maar hier ben ik nog verre van mee bezig) en gewoon allround rijden


Als oplossingsgerichte ruitercoach zou ik zeggen: doe dat wat wel gaat en geniet daarvan. Iets verbeteren wat al goed gaat is voor iedereen leuk! go slow! (Later kun je het altijd weer proberen)

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:20

evilginger schreef:
Popstra schreef:
Hoe ver gevorderd ben je zelf?
Heb je ervaring met groene paarden?


15 jaar ervaring en toch wel wat ervaring met groene paarden, maar hier ben ik nog nooit tegenaan gelopen..

Je kan dan beter hulp bij een proffesional gaan vragen.
Ik rij ook al heel wat jaar en loop ook wel tegen dingen aan maar ben van mening een jong paard opleiden toch wel een vak appart is en dat laat ik zelf over aan proffesionals want wil het niet verpesten. Je kan het ze maar 1x goed leren namelijk.

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 10:34

Klopt, daarom dat ik ook veel les neem met hem. Enkel had mijn instructrice het de laatste maand heel druk door lastige omstandigheden op stal. Dit zou normaal wel terug in orde moeten komen nu

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:41

evilginger schreef:
Klopt, daarom dat ik ook veel les neem met hem. Enkel had mijn instructrice het de laatste maand heel druk door lastige omstandigheden op stal. Dit zou normaal wel terug in orde moeten komen nu



heel veel suces en straks veel rijplezier

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:43

neemt niet weg dat je niet moet lessen bij een instructeur die zegt dat je paard je aan het uittesten is

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 12:25

Kinke schreef:
neemt niet weg dat je niet moet lessen bij een instructeur die zegt dat je paard je aan het uittesten is


Heb al eerder hierboven vermeld dat zij dit ook altijd ziet als een fout van de ruiter en niet van het paard, dat uittesten een foute verwoording is

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:34

0000 schreef:
Het is belangrijk dat je contact altijd naar de mond toe is en nooit terugwerkt. Ook met meer verbinding kan je met je paard mee zijn. Denk aan het duwen van een winkelwagentje, ondanks dat je dat stevig vast hebt, duw je het van je weg ipv het naar je toe te trekken. Dat wil je ook op je paard, een hand die altijd richting de mond blijft denken. Op die manier krijgt je paard het gevoel dat je hem helpt en begeleid, zonder dat hij zich voelt alsof je gas geeft met de handrem er nog op. Want dat laatste, dat is vaak waarom paarden protesteren. Ze voelen zich tegengehouden en vaak blijft de ruiter dan toch drijven omdat hij wel moet blijven lopen.

Het is lastig uit te leggen, en het is belangrijk dat je instructeur je leert goed te voelen. Je kan met 100 gram gewicht op je teugel zowel je paard keurig netjes begeleiden met een meegaande hand, als enorm terug werken en hem hinderen...de nuance zit niet in het gewicht maar in de intentie en het gevoel.


:j

Goed uitgelegd! Het is belangrijk om de mond wel te voelen maar geen druk te hebben. Ook kijken naar je eigen zit of je onafhankelijk zit en goed mee beweegt in de beweging van de mond. Paard moet zelf zakken en de hand opzoeken. Niks afdwingen aan de voorkant.

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:19

Idd wat 0000 en elisa zeggen.

Ik vind zelf de winkelwagen vergelijking altijd heel beeldend en die haal ik voor mijzelf altijd naar voren als ik aan het rijden ben en het loopt even niet zo lekker.

Ook een mooie vergelijking vind ik altijd dat je de teugels als stokjes moet zien. Ze moeten een rechte constante verbinding met de mond zijn (geen waslijnen, geen los vast contact) maar je moet voor je gevoel hiermee ook de neus van het paard mee van je af kunnen duwen en niet naar je toe halen.

Een te groot bit is hoe dan ook altijd onprettig voor een paard waar hij vroeg of laat op kan gaan protesteren, of je nou wel of geen contactteugel hebt.

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:14

Wat doet dit paard precies aan arbeid? En hoe ziet het verdere management eruit? Hoeveel komt het paard buiten?

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 16:27

_coquette_ schreef:
Wat doet dit paard precies aan arbeid? En hoe ziet het verdere management eruit? Hoeveel komt het paard buiten?


Paard komt zoveel mogelijk buiten, zeker de laatste 2 weken is hij veel buiten geweest. Paard wordt gemiddeld 3x per week 45-60 minuten gereden met longeren en grondwerk tussendoor, alsook 1-2 rustdagen per week. Krachtvoer is aangepast op zijn arbeid en gewicht, en heeft zo goed als onbeperkt ruwvoer.

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:52

Hoe oud is jouw paard eigenlijk, TS? Omdat je spreekt over 4 tot 5 maanden zadelmak.

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 16:56

Shenavallie schreef:
Hoe oud is jouw paard eigenlijk, TS? Omdat je spreekt over 4 tot 5 maanden zadelmak.


Hij is 5,5

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:54

45-60 minuten per keer is te lang voor een jong paard. Je kan beter vaker en korter rijden. Realiseer je dat de spanningsboog van een paard heel kort is, max. 15 tot 20 minuten en soms korter, dus liever 4 x per week 20 minuten dan 3x 45-60 minuten. Onze paarden zijn ervaren ( en een stuk ouder) en wij rijden zelden langer dan 30 minuten.........Daarbij is jouw paard nog maar kort zadelmak en zal er eerst een stuk spieropbouw en souplesse getraind moeten worden en dat kan beter kort en vaak, dan lang en minder vaak. Daarbij ben ik wat allergisch voor "lesgevers" die zo'n jong dier met teveel druk willen rijden. Je hoeft alleen maar de mond te voelen om te ondersteunen; meer is niet nodig. Als ik het zo lees wordt er van dit dier teveel gevraagd op te jonge leeftijd en daardoor komt hij in "protest" omdat hij het waarschijnlijk mentaal en lichamelijk niet aan kan. Meer grondwerk/ werken aan de hand om hem sterker te maken, kortere trainingen en minder druk!

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 18:29

ElCid schreef:
45-60 minuten per keer is te lang voor een jong paard. Je kan beter vaker en korter rijden. Realiseer je dat de spanningsboog van een paard heel kort is, max. 15 tot 20 minuten en soms korter, dus liever 4 x per week 20 minuten dan 3x 45-60 minuten. Onze paarden zijn ervaren ( en een stuk ouder) en wij rijden zelden langer dan 30 minuten.........Daarbij is jouw paard nog maar kort zadelmak en zal er eerst een stuk spieropbouw en souplesse getraind moeten worden en dat kan beter kort en vaak, dan lang en minder vaak. Daarbij ben ik wat allergisch voor "lesgevers" die zo'n jong dier met teveel druk willen rijden. Je hoeft alleen maar de mond te voelen om te ondersteunen; meer is niet nodig. Als ik het zo lees wordt er van dit dier teveel gevraagd op te jonge leeftijd en daardoor komt hij in "protest" omdat hij het waarschijnlijk mentaal en lichamelijk niet aan kan. Meer grondwerk/ werken aan de hand om hem sterker te maken, kortere trainingen en minder druk!


Dit is ook wel goed om te weten! Bij de vorige eigenaars die hem hebben opgeleerd werd hij zelfs vaker gereden, ik heb het op 2-3x per week gehouden door zijn leeftijd en omdat ik veel belang hecht aan grondwerk etc. Ik had hun duur dus wat overgepakt eens we elkaar wat meer gewoon waren, misschien was het inderdaad te veel.
Edit: in het begin reden we vaak 20 minuten met focus op voorwaarts rijden. De focus ligt hier nu nog altijd voor een deel op, en lang hebben we het bij stap en draf gehouden tot hij hier goed voorwaarts in was

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 18:41

Ik vind 45-60 minuten inderdaad ook te lang, zeker voor een jonkie. Met mijn volwassen merrie die volop in training stond, reed ik eigenlijk alleen tijdens lessen wel 45 minuten, maar anders nooit.

Teugels korter is niet synoniem voor teveel druk, dat is een misverstand. Een contact teugel met continu contact en de handen naar voren geplaatst is vaak vele malen vriendelijker en elastischer dan een lange teugel met de handen dicht bij het lichaam of nog erger, dicht bij de bovenbenen. Met te lange teugels krijg je geen contstante elastische verbinding, maar zet je juist vaak je handen te vast.

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 18:45

oji schreef:
Ik vind 45-60 minuten inderdaad ook te lang, zeker voor een jonkie. Met mijn volwassen merrie die volop in training stond, reed ik eigenlijk alleen tijdens lessen wel 45 minuten, maar anders nooit.

Teugels korter is niet synoniem voor teveel druk, dat is een misverstand. Een contact teugel met continu contact en de handen naar voren geplaatst is vaak vele malen vriendelijker en elastischer dan een lange teugel met de handen dicht bij het lichaam of nog erger, dicht bij de bovenbenen. Met te lange teugels krijg je geen contstante elastische verbinding, maar zet je juist vaak je handen te vast.


Dat van de handen vastzetten is iets wat ik deze zomer gelukkig al ben achtergekomen en bij hem dus nooit of weinig aan de orde is geweest. Met hem heb ik van in het begin hier sterk op gelet om hem zo min mogelijk in de weg te zitten, maar ja nu zit ik hem dus wel in de weg op een andere manier :/

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 18:53

oji schreef:
Idd wat 0000 en elisa zeggen.

Ik vind zelf de winkelwagen vergelijking altijd heel beeldend en die haal ik voor mijzelf altijd naar voren als ik aan het rijden ben en het loopt even niet zo lekker.

Ook een mooie vergelijking vind ik altijd dat je de teugels als stokjes moet zien. Ze moeten een rechte constante verbinding met de mond zijn (geen waslijnen, geen los vast contact) maar je moet voor je gevoel hiermee ook de neus van het paard mee van je af kunnen duwen en niet naar je toe halen.

Een te groot bit is hoe dan ook altijd onprettig voor een paard waar hij vroeg of laat op kan gaan protesteren, of je nou wel of geen contactteugel hebt.


Zo heb ik het idd ook geleerd. Die stokjes waren echt een geweldig voorbeeld voor mij. Samen met baby vogels in je handen hebben die je niet weg wilt lagen vliegen, maar ook niet dood wilt knijpen.

Maat 45 tot 60 minuten is idd erg lang voor een paard wat nog kort onder het zadel is. Dat doe ik maar 1 of heel soms 2 keer per week met mijn merrie en die is al veel langer ohz. Verder 30 minuten oid.

Ik rekende bij jonge paarden longeren ook als werken, dus zorgde ervoor dat ze voldoende rust tussendoor hadden. Met 1 die pas kort onder het zadel was deed ik maximaal 4 keer per week iets van werk. Zowel lichamelijk, maar ook geestelijk. Meestal was het de leeftijd, maar bij 1 die later ohz kwam gingen we niet ineens al de hoeveelheid dagen werken die daarbij 'hoorde' maar degene die we aanhield bij paarden met vergelijkbare tijd ohz.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:08

evilginger schreef:
Ik zit met een enorm dilemma.. ik ben van nature een ruiter die met te lange teugel rijd, te los om een goed contact te hebben. Ik voel het contact wel, maar kan hierdoor mijn paard niet voldoende ondersteunen.


Mhhh, tja...
Ik roep altijd dat ik rijd met drie gram contact. (Geen idee hoe zwaar het echt is, maar 'licht' is het streven.)
Vrijwel het enige dat ik wil is voelen wat er in de mond gebeurt. En af en toe eens een teugelhulpje.

Ik vraag mij dus af wat er fout was aan jouw 'oude' manier van rijden.
Als je de mond van het dier voelt is dat genoeg.
"Het dier ondersteunen" - tja, wat is daarvan precies de bedoeling?
Ik ben begonnen mijn jonkie destijds te leren om in verticale balans te lopen.
Daarin moet je je dier begeleiden, maar het doel is dat het dier sterke 'buik'spieren ontwikkelt en mij dus tot op hoge leeftijd met plezier kan dragen - en ook dat gaat prima met die drie gram.


Citaat:
Nu gaf mijn instructrice de tip om mijn teugels korter te nemen. Dit hielp fantastisch in de ondersteuning.

... wat precies is dan het doel in deze ondersteuning?
(Please mind: een paard heeft hals en hoofd nodig om zijn balans te vinden en te houden. En een paard dragen is niet mijn plan.)

Citaat:
Nu is hij sinds gisteren halverwege de les beginnen protesteren en vandaag nog erger, met wegloopgedrag waarbij mijn zit geen effect had. (...) Maar het lijkt alsof hij bij het minste contact zijn mond opendoet.

Jammer, want dit wil je niet.

Citaat:
Doordat ik mijn teugels nu al strakker heb als anders, heb ik het idee dat ik hem enorm stoor in zijn mond, en dat daarvan mogelijk ook het protest komt.

... dat is een mogelijkheid.
Let wel: storen zou een gebrek aan een onafhankelijke zit van jouw kant kunnen zijn,
maar als gezegd: als je een paard met kortere teugels in een andere houding 'dwingt', zal het dier dat dwingen sowieso als storend ervaren.
(Een leuk voordeel van verticale balans is, dat zodra het dier het begint te snappen, het het paard ook echt iets oplevert: stevigheid, en daarmee mentale rust.)

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 21:37

Janneke2 schreef:
evilginger schreef:
Ik zit met een enorm dilemma.. ik ben van nature een ruiter die met te lange teugel rijd, te los om een goed contact te hebben. Ik voel het contact wel, maar kan hierdoor mijn paard niet voldoende ondersteunen.


Mhhh, tja...
Ik roep altijd dat ik rijd met drie gram contact. (Geen idee hoe zwaar het echt is, maar 'licht' is het streven.)
Vrijwel het enige dat ik wil is voelen wat er in de mond gebeurt. En af en toe eens een teugelhulpje.

Ik vraag mij dus af wat er fout was aan jouw 'oude' manier van rijden.
Als je de mond van het dier voelt is dat genoeg.
"Het dier ondersteunen" - tja, wat is daarvan precies de bedoeling?
Ik ben begonnen mijn jonkie destijds te leren om in verticale balans te lopen.
Daarin moet je je dier begeleiden, maar het doel is dat het dier sterke 'buik'spieren ontwikkelt en mij dus tot op hoge leeftijd met plezier kan dragen - en ook dat gaat prima met die drie gram.


Citaat:
Nu gaf mijn instructrice de tip om mijn teugels korter te nemen. Dit hielp fantastisch in de ondersteuning.

... wat precies is dan het doel in deze ondersteuning?
(Please mind: een paard heeft hals en hoofd nodig om zijn balans te vinden en te houden. En een paard dragen is niet mijn plan.)

Citaat:
Nu is hij sinds gisteren halverwege de les beginnen protesteren en vandaag nog erger, met wegloopgedrag waarbij mijn zit geen effect had. (...) Maar het lijkt alsof hij bij het minste contact zijn mond opendoet.

Jammer, want dit wil je niet.

Citaat:
Doordat ik mijn teugels nu al strakker heb als anders, heb ik het idee dat ik hem enorm stoor in zijn mond, en dat daarvan mogelijk ook het protest komt.

... dat is een mogelijkheid.
Let wel: storen zou een gebrek aan een onafhankelijke zit van jouw kant kunnen zijn,
maar als gezegd: als je een paard met kortere teugels in een andere houding 'dwingt', zal het dier dat dwingen sowieso als storend ervaren.
(Een leuk voordeel van verticale balans is, dat zodra het dier het begint te snappen, het het paard ook echt iets oplevert: stevigheid, en daarmee mentale rust.)


Ik volg helemaal! Ik ben ook van plan om meer te rijden richting die verticale balans. Hij kan wel degelijk nageeflijk lopen, maar uiteraard is dit vaak nog heel moeilijk voor hem en verwacht ik ook niet direct van hem. Heb net nog even overlegd met mijn instructrice en zij gaat akkoord met dat ik hem waarschijnlijk stoor in zijn mond, dus hier gaan we ook mee aan de slag.
Net ook even het nieuwe bit gepast dus ook hier gaan we mee verder om te zien of het voor hem dan minder stoort.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 22:02

Fijn...!
Het leuke van verticale balans is ook, dat nageeflijkheid geen voorwaarde vooraf is.
(Juist in de ontspanning die balans geeft, kan een paard echt het kaakgewricht ontspannen en de hand van de ruiter 'mee naar voor willen nemen'.)

GabberGill

Berichten: 5754
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 22:42

Ik wil zoveel tikken maar weet niet waar te beginnen

4 maanden onder het zadel
Lessen
Teugels korter

Hoelang rijdt je?
Het begin gaat goed en halverwege protest? Is het te zwaar misschien? Waarom moeten die teugels korter?

Waarschijnlijk is er al van alles beantwoord heb niet alles gelezen.

Ik rij al mijn paarden lang en laag en train ze ook allemaal lang en laag. Ik pak ze allemaal ook echt maar een paar minuten tussendoor op. Mijn trainingen duren 15 a 20 min. Bij alle gangen schakel ik laag midden hoog wanneer ze warm en gemoedelijk door het lichaam zijn.

Ik vind wat je benoemt voor een paard wat ongeveer 4 a 5 maanden onder het zadel is vrij veel. Laat hem lekker eerst voorwaarts worden. Protest is er niet omdat hij je in de maling neemt of uitprobeert. Protest is schreeuwen of je aub wilt luisteren naar zijn kunnen en of je het aub nog een keer kan uitleggen. Ondersteun je hem zelf wel goed om hem hier doorheen en naartoe te rijden

Ik heb zoveel vragen maar hiervoor moet bewegend beeld zijn en dat heb ik niet.



Edit!

Ik heb doorgelezen.

Fijn dat je ermee aan de slag gaat!

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 23:12

GabberGill schreef:
Ik wil zoveel tikken maar weet niet waar te beginnen

4 maanden onder het zadel
Lessen
Teugels korter

Hoelang rijdt je?
Het begin gaat goed en halverwege protest? Is het te zwaar misschien? Waarom moeten die teugels korter?

Waarschijnlijk is er al van alles beantwoord heb niet alles gelezen.

Ik rij al mijn paarden lang en laag en train ze ook allemaal lang en laag. Ik pak ze allemaal ook echt maar een paar minuten tussendoor op. Mijn trainingen duren 15 a 20 min. Bij alle gangen schakel ik laag midden hoog wanneer ze warm en gemoedelijk door het lichaam zijn.

Ik vind wat je benoemt voor een paard wat ongeveer 4 a 5 maanden onder het zadel is vrij veel. Laat hem lekker eerst voorwaarts worden. Protest is er niet omdat hij je in de maling neemt of uitprobeert. Protest is schreeuwen of je aub wilt luisteren naar zijn kunnen en of je het aub nog een keer kan uitleggen. Ondersteun je hem zelf wel goed om hem hier doorheen en naartoe te rijden

Ik heb zoveel vragen maar hiervoor moet bewegend beeld zijn en dat heb ik niet.



Edit!

Ik heb doorgelezen.

Fijn dat je ermee aan de slag gaat!


Ik snap dat je veel vragen hebt haha, had ik ook bij de eerste seconde van protest, vandaar dat ik ook hier om raad kwam vragen. Een paard opleiden doe je maar 1x en liefst van al doe ik het goed, hoe vertrouwd ik ook ben met mijn instructrice. Daarnaast is geen enkel paard hetzelfde en is het duidelijk dat hij niet zo “makkelijk” is als de andere paarden die ik heb doorgereden. Lang en laag is een tip die ik eerder al kreeg van een vriendin en die elke training sowieso terugkomt, maar waar ik na het openen van dit topic zeker nog meer wil gaan toepassen.
Ik heb trouwens na het protest mijn teugels niet “nog korter” gepakt voor de duidelijkheid ;) dus een mentaal teveel kan perfect, ik ben immers mentaal ook niet de meest energierijke persoon en kan mij dan ook wel goed inbeelden dat het voor hem teveel is, wat ik hiervoor al vaker heb gemerkt en toen ook geluisterd heb. Waarom ik dit nu niet gedaan heb, weet ik ook niet, maar goed. Fouten zijn er om uit te leren zeker?

GabberGill

Berichten: 5754
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 16:48

Zeker weten en zolang je wilt leren is er geen enkel probleem!

Ik ben benieuwd over een paar maandjes!

Trek er een jaar voor uit en dan gaat het allemaal veel sneller dan verwacht.

Succes in ieder geval en ik hoop ooit qat van hem te zien!

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 17:09

GabberGill schreef:
Zeker weten en zolang je wilt leren is er geen enkel probleem!

Ik ben benieuwd over een paar maandjes!

Trek er een jaar voor uit en dan gaat het allemaal veel sneller dan verwacht.

Succes in ieder geval en ik hoop ooit qat van hem te zien!


Mijn visie is: je bent nooit uitgeleerd qua paarden!
Mijn plan is om vanavond eventjes kort te hobbelen, om zijn vertrouwen terug te versterken

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Te strak op de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:27

Ik zou met een jong paard, niet langer dan 20 a 30 minuten rijden. Doe je ook grondwerk of werk aan de hand? Dat is misschien een mooie afwisseling. Paarden en vooral jonge paarden kunnen niet lang hun concentratie erbij houden, dus dan is een les van 45 of 60 minuten veel te lang.