Jong paard explodeert snel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 20:53

Janneke2 schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik denk dat dit topic niet is aangemaakt om een antwoord te krijgen. Maar om zo snel mogelijk 25 nuttige berichten te krijgen.


Hmmm, ik heb even ergens anders gespiekt.
Appelfruit zit momenteel in een uitermate lastige situatie en alle hulp is momenteel hard nodig.


Dankjewel dat klopt inderdaad. Ben alvast aan het zoeken naar oplossingen voor in de toekomst.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 20:54

SusanH schreef:
Ik zou eerst zorgen dat je herstelt van je blessure. En dan goede begeleiding zoeken om je paard samen met iemand anders opnieuw op te pakken. Dat is echt nodig als je samen zoiets meemaakt.


Daar heb je zeker gelijk! Ik ga opzoek naar hulp

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:11

Ik zal inderdaad goede hulp zoeken als je weer gaat beginnen. Je zal vast wat angst hebben als je er weer opstapt. Succes ermee!

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 21:59

Bedankt voor alle reacties! Zoals jullie misschien al hadden gezien ben ik door een explosie van haar hard gevallen. Hierdoor ben ik een tijdje uit de roulatie. Door mijn situtie krijgt ze nu een tijdje rust. Ik wil daarna vanaf de grond met haar gaan beginnen voor balans en spieropbouw en ik ga een goede instructrice zoeken. Zodat we na het ongeluk niet nog meer spanning gaan opbouwen. Ook heb ik er van geleerd om bij koud weer een fris paard eerst te longeren haha

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 01:14

Janneke2 schreef:
... zijn er dingen die vooraf gaan aan het exploderen?

Heb je oefeningen ter beschikking om spanning af te laten vloeien...?


Vaak gebeurt het als ze zich een beetje uit balans voelt gaan. Paar dagen geleden bijvoorbeeld ik draaide een volte in en struikelde ze soort van over haar been. Schiet in de paniek en spant aan. Vervolgens schiet ze als een raket af en geef een hoge bok. Waardoor ik bij me balans kwijt raakte. Hierdoor rakte ze volledig inde paniek en ging nog harder rennen met nog een bok en draai. Ja daar ging ik. Vervolgens bleef ze uit paniek rennen. Terwijl ik al op de grond lag. Ik kon niet opstaan, waardoor ik haar niet kon pakken. De wandelaar die haar afzadelde en terug op de track zette, zei dat ze daarna nigsteeds vol met spanning stond.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 01:18

Urbanus schreef:
Zijn jullie wel een match? Ben je wel ervaren genoeg voor dit paard?


Ik rij bijvoorbeeld niet al jaren paarden in maar ik heb wel al jaren paarden. Ik ga gewoon goede begeleiding zoeken en hoop daarna goed te kunnen bouw op balans en vertrouwen.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 01:19

Lieser schreef:
Janneke2 schreef:
Hmmm, ik heb even ergens anders gespiekt.
Appelfruit zit momenteel in een uitermate lastige situatie en alle hulp is momenteel hard nodig.

Maar rijden kan ze voorlopig niet, toch? Dus met dit soort draadjes kan ze misschien beter even wachten tot zij hersteld is.


Klopt, maar ik kan wel alvast bedenken wat ik doen om dit soort situaties in de toekomst te vermijden.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 01:21

JudithGigi schreef:
Wat krijgt het paard aan voer? Hoeveel komt het buiten? Heeft het mogelijk pijn ergens?

Exploderen is volgensmij zelden rijtechnisch

Vitamine brokjes, genoeg vrij beweging en alles uitgesloten.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 01:27

Ze doet het dus als ze evenwicht verliest? Dat kan gewoon simpelweg kilometers maken zijn en spieropbouw zijn, maar imo kan het ook onzekerheid zijn. Daarnaast zou ik niet willen dat mijn paard ''explodeert'' als het even lastig gaat, stap 1 zou (voor mij) zijn om haar meer zekerheid te geven en haar te leren om anders te reageren. Dat ze het op een andere manier aan mag geven. Dus voor jou interessant om te leren zien wanneer zij begint te twijfelen, doe in die oefening een stapje terug en zorg ervoor dat ze de ruimte krijgt ''nee'' te zeggen zodat je niet over de grens gaat tot ze zulk gedrag vertoont(dan vraag je, imo, dus eigenlijk al teveel zoals je zelf aangeeft te snel opgestapt te zijn, dat kan ook zo zijn voor op de grond). Ik zou het korter houden en het leuk houden, moeilijke oefeningen moeten kunnen, maar wel als zij ook ''nee'' mag\kan zeggen en niet de nodigheid voelt weg te rennen van der 'probleem' Grondwerk lijkt mij een goede eerste stap, haar leren lezen(dus wanneer spanning opbouwt, dat zijn hele subtiele signalen). Heel wat stapjes terug dus, hopelijk vind je goed hulp. :j

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 01:29

Anastasia24 schreef:
Ze doet het dus als ze evenwicht verliest? Dat kan gewoon simpelweg kilometers maken zijn en spieropbouw zijn, maar imo kan het ook onzekerheid zijn. Daarnaast zou ik niet willen dat mijn paard ''explodeert'' als het even lastig gaat, stap 1 zou (voor mij) zijn om haar meer zekerheid te geven en haar te leren om anders te reageren. Dat ze het op een andere manier aan mag geven. Dus voor jou interessant om te leren zien wanneer zij begint te twijfelen, doe in die oefening een stapje terug en zorg ervoor dat ze de ruimte krijgt ''nee'' te zeggen zodat je niet over de grens gaat tot ze zulk gedrag vertoont(dan vraag je, imo, dus eigenlijk al teveel zoals je zelf aangeeft te snel opgestapt te zijn, dat kan ook zo zijn voor op de grond). Ik zou het korter houden en het leuk houden, moeilijke oefeningen moeten kunnen, maar wel als zij ook ''nee'' mag\kan zeggen en niet de nodigheid voelt weg te rennen van der 'probleem' Grondwerk lijkt mij een goede eerste stap, haar leren lezen(dus wanneer spanning opbouwt, dat zijn hele subtiele signalen). Heel wat stapjes terug dus, hopelijk vind je goed hulp. :j


Dankjewel voor de tip! Ik denk inderdaad ook een groot deel onzekerheid en balans is

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 01:41

Het is op het momet van de explosie dan zeker niet meer mogelijk om der op een volte te draaie? Als je ze namelijk maar laat renne en bokken. Is het afwachten tot je op de grond ligt. Zeker bij een vliegende bok die zit bijna niemand uit

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 01:44

Nee daar ben ik dan te laat mee. Maar gaan ze dan niet eerder onderuit? Dan lig ik er namelijk alsnog naast haha. Die vliegende bok zit ik inderdaad niet uit nee haha. Of heeft iemand tips voor een vliegende bok?

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 01:55

Nouvel schreef:
In je andere topic geef je aan dat hij erg slap is.
Is er niks medisch aan de hand, slap zijn en exploderen lijkt me soort niet bij elkaar passen…
Of is het exploderen onvermogen doordat er dingen gevraagd worden die hij niet aan kan vanwege zijn slap zijn?


Ik vraag geen hele moeilijk dingen, maar er hoeft maar een beetje onbalans te zijn en de raket gaat af. Dit heeft denk ik inderdaad met slap zijn te maken.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 08:56

Heel veel beterschap TS. Ik hoop dat het herstel voorspoedig verloopt.

Behalve alle tips gooi ik er maar eens een andere in. Ook nagedacht om haar straks weg te brengen? Laat een kundige ruiter hier eens naar kijken. Uit je berichten lees ik dat je niet veel ervaring hebt met echt jonge dieren. Jullie komen er niet uit en je beland regelmatig in het zand (wat ik ook zou hebben). Dat geeft het paard ook geen vertrouwen. Iemand die dit uit kan zitten of nog mooier kan voorkomen kan je misschien veel beter helpen dan zelf aanmodderen (dit bedoel ik niet zo negatief)

Maar nogmaals heel veel beterschap en hopelijk vind je een goeie oplossing.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:29

Heel eerlijk, dit klinkt voor mij als KS en pijn. Zeker de heftige reacties als ze uit balans raakt en het op moet vangen met een andere beweging/ de spieren en dan explodeert. Ken dit gedrag maar al te goed.

Ik zou dus eerst de rug op de foto gaan zetten.

Suzanne F.

Berichten: 49223
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:34

Elisa2 schreef:
Heel eerlijk, dit klinkt voor mij als KS en pijn. Zeker de heftige reacties als ze uit balans raakt en het op moet vangen met een andere beweging/ de spieren en dan explodeert. Ken dit gedrag maar al te goed.

Ik zou dus eerst de rug op de foto gaan zetten.


Ja dit wilde ik ook zeggen. Zeker bij uit balans raken en spannen en dan exploderen. Dat is wel heel typisch een KS verschijnsel. Door het aanspannen krijgen ze pijn en dan gaan ze bokken of rennen.
Ik zou dit zeker eerst uitsluiten voor je er weer mee aan de slag gaat. Kan ook niks zijn, maar ik zou het zeker willen uitsluiten.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 10:35

egnie schreef:
Heel veel beterschap TS. Ik hoop dat het herstel voorspoedig verloopt.

Behalve alle tips gooi ik er maar eens een andere in. Ook nagedacht om haar straks weg te brengen? Laat een kundige ruiter hier eens naar kijken. Uit je berichten lees ik dat je niet veel ervaring hebt met echt jonge dieren. Jullie komen er niet uit en je beland regelmatig in het zand (wat ik ook zou hebben). Dat geeft het paard ook geen vertrouwen. Iemand die dit uit kan zitten of nog mooier kan voorkomen kan je misschien veel beter helpen dan zelf aanmodderen (dit bedoel ik niet zo negatief)

Maar nogmaals heel veel beterschap en hopelijk vind je een goeie oplossing.


Dankjewel voor de tip! Je hebt eigelijk helemaal gelijk. Ik heb trouwens wel ervaring met jonge dieren, maar dan meer met koudbloeden. Waarschijnlijk is zij zelf ook erg geschrokken en is ze nu meer onzeker. Ik ga hier ook maar eens naar kijken inderdaad. Wat ik alleen lastig vind is dat ze dan waarschijnlijk niet 24/7 buiten kan staan en snachts op stal moet. Maar ik ga even kijken naar mogelijkheden.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 10:45

Elisa2 schreef:
Heel eerlijk, dit klinkt voor mij als KS en pijn. Zeker de heftige reacties als ze uit balans raakt en het op moet vangen met een andere beweging/ de spieren en dan explodeert. Ken dit gedrag maar al te goed.

Ik zou dus eerst de rug op de foto gaan zetten.


Ik heb der bij aankoop en voor het inrijden volledig laten keuren. Incl foto’s van rug en hals. Ook een maascopie etc.

Babootje

Berichten: 26273
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:46

Verder zijn er ook best goede supplementen waarmee paarden wat minder explosief worden.
NAF Magic is een goed middel en magnesium relax van Horseflex ook. Dus wellicht kan dat ook helpen tegen de tijd dat je er weer op mag. En wellicht voor nu ook al om haar wat meer op dr gemak te laten voelen na de verhuizing.
Ik weet niet wat voor vitaminebrokje / balancer je voert, maar het is bekend dat paarden daar soms ook explosief op kunnen reageren.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:48

Oke als medisch uitgesloten is dan zou ik de tip van Egnie opvolgen. S'nachts op stal is echt geen probleem hoor en vinden sommige paarden juist erg fijn.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 11:02

Babootje schreef:
Verder zijn er ook best goede supplementen waarmee paarden wat minder explosief worden.
NAF Magic is een goed middel en magnesium relax van Horseflex ook. Dus wellicht kan dat ook helpen tegen de tijd dat je er weer op mag. En wellicht voor nu ook al om haar wat meer op dr gemak te laten voelen na de verhuizing.
Ik weet niet wat voor vitaminebrokje / balancer je voert, maar het is bekend dat paarden daar soms ook explosief op kunnen reageren.


Dat meen je? Ik voer de vitaminerijker van vitalbix. En voorderest geen krachtvoer oid. Ik voer nu ook naf bij door de verhuizing, maar dat was dus weinig van te merken.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 11:02

Elisa2 schreef:
Oke als medisch uitgesloten is dan zou ik de tip van Egnie opvolgen. S'nachts op stal is echt geen probleem hoor en vinden sommige paarden juist erg fijn.


Hiervoor werd ze juist heftiger van snachts op stal, maar we gaan het zien.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Jong paard explodeert snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:18

Er bestaan ook maskers om bij het rijden spanning af te laten vloeien. Voorderest kan je wel als je voelt dat ze aanspant rustig een rondje kunnen stappen. Probeer inderdaad de explosie voor te zijn. Dam hoef je de rest ook niet uit te kunnen zitten.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:26

Appelfruit schreef:
Nouvel schreef:
In je andere topic geef je aan dat hij erg slap is.
Is er niks medisch aan de hand, slap zijn en exploderen lijkt me soort niet bij elkaar passen…
Of is het exploderen onvermogen doordat er dingen gevraagd worden die hij niet aan kan vanwege zijn slap zijn?


Ik vraag geen hele moeilijk dingen, maar er hoeft maar een beetje onbalans te zijn en de raket gaat af. Dit heeft denk ik inderdaad met slap zijn te maken.


Mens of dier: je hebt balans / coördinatie / beheersing van je zwaartepunt nodig om prettig te kunnen bewegen.
En om het zwaartepunt te kunnen 'beheersen' heb je als paard sterke 'buik'spieren nodig.
En dus training van die' buik'spieren ipv slapte.

Op zich is het niet zo moeilijk om die spieren 'er op' te rijden.
Klassieke dressuur traint die' buik'spieren, moderne dressuur laat deze spieren slap blijven.
Dus daar zit wel een instinker (ik deed ooit een proefles bij iemand die zei klassiek te rijden - het hoofd moest naar beneden, 'aan de teugel' noemde ze dat en de achterhand moest stuwen onder het motto 'voorwaarts'. Dus dat was ééns en nooit meer...
Die instinkers zijn er dus ook.)

En op zich is het prima dat je door hebt dat het onbalans is...!
Nu nog de technieken om het op te lossen.
Eventueel jij vanaf de grond (zodra je fatsoenlijk kunt lopen) en een kundig iemand vanuit het zadel.

Naarmate bij jouw paard de 'buik'spieren sterker worden, wordt de mate van onbalans steeds kleiner en minder bedreidend.
(Een vluchtdier wil per se niet omvallen!)
... en na een paar jaar gaat een dier zelf, op de wei etc, ook in verticale balans lopen, omdat dat prettig voelt.
(Het eerste begin kan een dier reuze vreemd vinden, dat wel. Een grapje binnen de club 'dressuur natuurlijk' luidt dan 'dat dit nou dressuur onnatuurlijk is' :) - het clubje is overigens van harte aanbevolen.)

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:42

Ik vind zo exploderen bij uit balans gaan ook echt geen normale reactie. En denk dan ook aan pijn.
Zeker met het ook zo lang slap blijven zou ik dit paard echt veel verder laten onderzoeken dan de standaard foto's van rug en benen.
Zoals kijken naar Ecvm.
Is struikelen en onvoorspelbaar gedrag niet 1 van de symptomen?