Paard stopt onder het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:24

ik snap dat nooit zo goed, waarom eerst peuten en paten ipv eerst goede foto's laten maken

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:37

Oza04 schreef:
En nog een toevoeging, beide kanten op.. maar ik denk meer linksom. Echt zeker zeggen kan ik niet want heb er nu denk ik een x of 5 opgezeten thuis. Maar er is linksom sowieso meer spanning.. ook tijdens het longeren, zoals op de video te zien op mijn instagram. :)


Ik kan helaas geen Instagram zien maar dat is wel interessant. Waar merk je die spanning aan met het longeren?

Wat was de reden van verkoop? Heb je ook filmpjes gezien van hoe ze daar gereden werd en was dat anders?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:46

Oza04 schreef:
_San87_ schreef:
Hi TS, ik ben zo vrij geweest je social te bekijken en zag daar wat filmpjes waardoor ik denk dat ze in de rug/hals vast zit. Jij doet qua zit/handen imo niks noemenswaardigs wat zo'n staakmoment triggert, daarom denk ik dat het fysiek is.

Ik zou als eerste beginnen met een osteopaat om haar eens goed los te maken en een paar weken alleen te longeren zodat ze gaat leren haar rug los te laten en ontspannen te lopen. Dat doet ze namelijk onder het zadel niet. Na een uitbarsting zie je haar overduidelijk heel kort in de beweging worden, achter ook wat onregelmatig. Wat mij doet vermoeden dat er ergens in de bovenlijn iets vast zit.

Een osteopaat kan je ook adviseren of het een goed idee is de rug verder te laten onderzoeken.

Zodra dat gebeurd is, neem dan Elisa2 haar advies ter harte. Want ze doet dit als ik het goed lees al een tijdje waardoor er ook een stuk aangeleerd gedrag in zit, omdat ze weer pijn zal verwachten. Die cirkel moet je doorbreken.

Succes, je hebt een leuk paard en ze verdient een kans.



Dankjewel!
Ik heb gister avond een cranio sacraal behandeling en meting met een lecher antenne gepland na aanleiding van een gesprek met een behandelaar en mijn eigen zorgen/ideeen. (Misschien zweverig maar ik ben wel zo'n typje _/-\o_ )


Oh nee, nee nee nee. Dat is geld weggooien en zal jou en je paard niet helpen. Waar een osteopaat nog daadwerkelijk het lijf losmaakt, is wat jij noemt echt kwakzalverij.

Ga alsjeblieft naar een dierenarts.

Citaat:
Ik las er veel positiefs over i.b.t hoofdpijn en headshakers (ik weet niet of het roeren van hoofd/hals wat zij doet daar ook persee onder valt, maar heeft er denk ik wel mee te maken) en na het gesprek met een behandelaar, die mij vanaf een foto rechtaanziend op het hoofd kon vertellen dat ze rechts schrikkeriger reageert dan links, wat ook daadwerkelijk zo is. De behandeling ingepland!

Rug reageert ze voor de rest totaal niet op, geen oortje, geen oogje, geen spiertje, wat mij doet twijfelen of daar wat zit, maar kan natuurlijk altijd!

Ze is voor de rest veel afgeleid, snel in de stress en 'alles' is eng.
Beetje autistisch (net als ik 8)7 ) is dat een ding bij paarden? :=


Autisme is geen ding bij paarden. Zoek het alsjeblieft bij dierenartsen, fysio's en osteo's, en niet bij lezingen en handopleggingen.


Citaat:
Wat Elisa zegt vind ik ook echt een goede. Ik heb er zelf aan gedacht om idd weer volledig vanaf 0 te beginnen alsof ze onbeleerd is.. en zo ook een beetje de cirkel te kunnen doorbreken.

Achter een ander paard aan rijden hebben we ook gedaan, dat was alsof er een knop omging en zonder gestaak..
Mijn instructrice dacht dat dat waarschijnlijk zou komen omdat het paard voor haar dan de omgeving scande en haar veilig hield en zij dus alleen maar hoefde te volgen.. klinkt logisch!

Ergens is het fout gegaan... maar waar..

Elisa haar tip is goed, nadat medische problemen uitgesloten zijn.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:47

Oza04 schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is niet zo heel verstandig bij een staker..

Maar goed, ben wel benieuwd of het vooral rechtsom is of als je van links naar rechts wilt gaan. Beestje lijkt me ook erg scheef.


Reden hiervoor is omdat er in de advertentie stond dat ze het alleen deed bij onduidelijke hulpen en ruis.. en het dus bij het proefrijden geen 1x gebeurde. Als ik wist dat het zo erg was had ik zeker fotos laten maken...


Maar nu het dan wel “zo erg” is waarom kies je dan nu niet alsnog ervoor om foto’s te laten maken?

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard stopt onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:07

Begin eens bij de dierenarts, goede fyio.ostheopaat (er zijn tegenwoordig ook genoeg dierenartsen die osteopathie aanbieden, en vraag anders je dierenarts wie ze aanraden) en de zadelmaker. Wat mij betreft ook in die volgorde.

Dat je paard geen pijn toont op de rug, betekend niet dat het er niet is. Ik zit toevallig met mijn paard in een traject bij de dierenarts/osteopaat en fysio voor rugproblemen, ik kan voelen drukken trekken wat ik wil, maar ze is bikkelhard en laat weinig tot niks merken. Ik voel het wel, maar dat komt omdat ik mijn paard door en door ken. Een ander ziet er niks aan en vraagt zich af waar ik mn geld aan uit geef.

Ze staken niet zomaar, maar het kan, als het het goed hebt opgelost, nog wel steeds een lastig patroon zijn om te doorbreken. Of niet, maar dat weet je niet van te voren.

Niks tegen alternatieve methodes, maar wel pas als je medisch dingen hebt uitgesloten. En dat gaat een antenne natuurlijk niet doen.

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard stopt onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:13

Ik herken het gedrag wel van bij mij Tinker. Vooral omdat je zegt dat ze achter een ander paard wel aanloopt. Ook dat je gemerkt hebt dat ze schrikkerig kan zijn.

Mijn merrie is ook zo super onzeker. Ze verschuilt zich vaak achter andere en mij. Ze wil zelf geen beslissingen nemen. Ik heb een trainer gehad die mij leerde haar dapperder te maken. Dat heeft veel geholpen.

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Re: Paard stopt onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:43

Waarom begint iedereen meteen met dierenartsen etc.? Het paard is al klinisch nagekeken en daaruit kwam blijkbaar niks wat aanleiding gaf tot verder onderzoek.

Paard staat net 1,5 maand op een andere plek, andere paarden, ander beleid en andere eigenaresse, weersverandering, wellicht ook een ander zadel?

Stilstaan kan heel goed een stressreactie zijn. Ik heb even op je insta gekeken en daar zag ik ook een paard dat zich nog niet thuis voelt. Dus ik kan me goed voorstellen (weet ik natuurlijk niet zeker, rugpijn zou ik ook niet uitsluiten) dat dit paard haar stress uit is hoofdzwaaien en stilstaan. En mogelijk heeft ze daar een gewoonte van gemaakt wanneer ze iets lastig vindt.

Dus ik zou het persoonlijk nog een poosje aankijken tot ze zich wat chiller voelt en tot die tijd grondwerk doen. Wanneer ze het daarna nog steeds doet zou ik ook denken dat het verstandig is verder te kijken richting rug/hals/zadel/hoofdstel etc.

Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 21:29

Elisa2 schreef:
Oza04 schreef:
En nog een toevoeging, beide kanten op.. maar ik denk meer linksom. Echt zeker zeggen kan ik niet want heb er nu denk ik een x of 5 opgezeten thuis. Maar er is linksom sowieso meer spanning.. ook tijdens het longeren, zoals op de video te zien op mijn instagram. :)


Ik kan helaas geen Instagram zien maar dat is wel interessant. Waar merk je die spanning aan met het longeren?

Wat was de reden van verkoop? Heb je ook filmpjes gezien van hoe ze daar gereden werd en was dat anders?


Reageren op kleine dingen, iemand die naast de bak staat, deur die open gaat (ook in stal, ze staat naast een grote loodsdeur waar nog wel eens mensen in en uitgaan, ook rechts van haar.) Rechtsom (als linkeroog buiten is) is dat een veel kleinere issue of alleen even 1x schrikken en door.

Reden van verkoop was: eigenaar en paard echt geeeen match. Eigenaar was angstig geworden (niet van dit paard maar in het algemeen) en daardoor hoog in energie. Je zag May compleet veranderen in houding toen we zij haar aan mij gaf tijdens de bezichtiging. Bij haar was t 1 chaos en had ze geen idee waar ze het moest zoeken. Eigenaar durfde aan 1 kant van de bak ook niet meer te komen...

Op de videos werd ze heel chaotisch gereden. Ruiter af en toe volledig uit balans en hobbelig en geen ontspanning te vinden. Longeervideo's (zonder touw) waren ook precies zo. Totaal geen duidelijkheid in wat ze nou moest doen en ook erg chaotisch :\ :\

Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 21:41

Ilayla schreef:
Waarom begint iedereen meteen met dierenartsen etc.? Het paard is al klinisch nagekeken en daaruit kwam blijkbaar niks wat aanleiding gaf tot verder onderzoek.

Paard staat net 1,5 maand op een andere plek, andere paarden, ander beleid en andere eigenaresse, weersverandering, wellicht ook een ander zadel?

Stilstaan kan heel goed een stressreactie zijn. Ik heb even op je insta gekeken en daar zag ik ook een paard dat zich nog niet thuis voelt. Dus ik kan me goed voorstellen (weet ik natuurlijk niet zeker, rugpijn zou ik ook niet uitsluiten) dat dit paard haar stress uit is hoofdzwaaien en stilstaan. En mogelijk heeft ze daar een gewoonte van gemaakt wanneer ze iets lastig vindt.

Dus ik zou het persoonlijk nog een poosje aankijken tot ze zich wat chiller voelt en tot die tijd grondwerk doen. Wanneer ze het daarna nog steeds doet zou ik ook denken dat het verstandig is verder te kijken richting rug/hals/zadel/hoofdstel etc.


Alles is veranderd. Ze kwam van een landje omgeving zwolle met 4 andere paarden naar een grotere pensionstal in de kop van Noord Holland. Vandaar dat ik het ook niet heel gek vind, maar hoopte vooral op mensen die een zelfde soort periode hebben meegemaakt en mij daar wat meer over kunnen vertellen.

DA heeft nergens betrekkingen bij gehad bij de keuring ondanks dat ze daar ook wel gespannen was op sommige momenten en met longeren ook niets opgemerkt.

Nu heeft rijden natuurlijk geen echte prioriteit!! Laat dat even duidelijk zijn. Het is niet alsof ik wil dat ik morgen zonder problemen opstap en zo een wedstrijd kan rijden. Want het gaat me vooral om de algemene spanning. Want ze laat duidelijk merken dat in haar hoofd iets storing creeert.

Wat mij vooral 'verbaasd' (eigenlijk niet het goede woord) is dat ik de 1e x thuis na 3x stilstaan gewoon alle 3 de keren vooruit kon en de 2e x het ook wel redelijk ging. Ze de 3e x helemaal niet meer wilde stappen en de 4e en 5e x bij het draven volledig afsloot en helemaal niet meer vooruit wilde. Tussen het rijden zat denk ik echt wel 1 week en tussen de 4e en 5e x zelfs 2.5 week.

Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

Re: Paard stopt onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 21:45

En daarnaast vind ik het ook gek dat ze gewoon draaft en stuurt als ik achter een ander paard aanga.. dan zou daar toch ook een reactie moeten zijn als ze ergens pijn zou hebben?

Kan tig rondjes achter een ander aansturen en dan gaat ze echt goed voorwaarts! Maar probeer ik haar daarna zelf in draf te krijgen blokkeert ze weer volledig.

Dat zou dan toch ook moeten gebeuren als ze achter een ander aanloopt?

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Re: Paard stopt onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 22:14

Ik vind het dan weer niet gek dat ze de eerste paar keren braaf was. Paarden zijn in het begin vaak overdonderd van alle nieuwe prikkels en zijn dan ‘braaf’. Net als veel paarden braaf zijn bij het zadelmak maken en later gekke dingen gaan doen. Ook bij veel paarden die uit het buitenland komen zie je dat ze de eerste tijd ‘mak’ zijn.

Dus voor mij klinkt dit heel typisch als spanning/stress (maar nogmaals het kan ook uit ongemak komen). Dat ze wel achter andere paarden aanloopt is ook niet gek. Dat is veilig en doen wat een nieuwe ruiter in een nieuwe omgeving vraagt niet. Ze zou dan ook door eventuele pijn heen kunnen lopen.

Ik herken het gedrag wel van mijn IJslander. Die is in zijn geheel wat meer gespannen. En met inrijden stonden we voornamelijk stil. Ik heb dit opgelost door gewoon te wachten en als hij z’n koppie er weer bij had rustig te vragen of die weer wilde lopen.

Wat de oorzaak ook is, ik zou haar eerst wat meer laten wennen. Maar dat is natuurlijk aan jou. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 22:34

Balen dat jullie niet gelijk lekker starten samen.
Het lijkt mij alsof je paard eerst eens goed moet wennen.
Er moet vertrouwen komen, en dat gaat 2 kanten op.

Ik vind het zelf heel prettig om de eerste periode vanaf de grond bezig te zijn, elkaar leren kennen,
zodat je paard leert dat ze op jou kan vertrouwen.
Dan zul je zien dat het vanuit het zadel ook gelijk een stuk beter gaat.

Geef het de tijd, een paard kan maanden nodig hebben om te wennen.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Paard stopt onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 22:44

Kijkerig, schrikkerig en snel de hals erop is soms wel een beetje tuiger eigen vrees ik (heb er zelf ook 1 :))

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 23:25

Oza04 schreef:
Elisa2 schreef:


Ik kan helaas geen Instagram zien maar dat is wel interessant. Waar merk je die spanning aan met het longeren?

Wat was de reden van verkoop? Heb je ook filmpjes gezien van hoe ze daar gereden werd en was dat anders?


Reageren op kleine dingen, iemand die naast de bak staat, deur die open gaat (ook in stal, ze staat naast een grote loodsdeur waar nog wel eens mensen in en uitgaan, ook rechts van haar.) Rechtsom (als linkeroog buiten is) is dat een veel kleinere issue of alleen even 1x schrikken en door.

Reden van verkoop was: eigenaar en paard echt geeeen match. Eigenaar was angstig geworden (niet van dit paard maar in het algemeen) en daardoor hoog in energie. Je zag May compleet veranderen in houding toen we zij haar aan mij gaf tijdens de bezichtiging. Bij haar was t 1 chaos en had ze geen idee waar ze het moest zoeken. Eigenaar durfde aan 1 kant van de bak ook niet meer te komen...

Op de videos werd ze heel chaotisch gereden. Ruiter af en toe volledig uit balans en hobbelig en geen ontspanning te vinden. Longeervideo's (zonder touw) waren ook precies zo. Totaal geen duidelijkheid in wat ze nou moest doen en ook erg chaotisch : :


Ahja vaak vinden ze de ene kant ook lastiger om te zakken dan de andere kant.

Eigenlijk als ik jouw verhaal verder lees dan denk ik dat dier niet goed beleerd en doorgereden is en verkeerd gedrag aangeleerd heeft.

Ik zou sowieso opnieuw beginnen.

Denk wel dat het paard laten nakijken verstandig is. Al is het maar voor de zekerheid.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 13:51

Ik zou m ook zeker laten nakijken. Paarden met problemen in de rug hoeven niet te reageren op duwen en drukken, dat is vaak een beetje een gevaar waarop mensen zich verkijken. Antennes gaan je daar niet bij helpen en kunnen je enkel op het verkeerde been zetten.

En het 'hoofdschudden' wat die van jou doet is meer een soort stressbeweging. Dat zie je vaak bij bloedigere rassen, dravers doen dat ook vaak.

immii_clarr

Berichten: 790
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 15:30

Ik heb ook een paard gehad dat snel gestrest was, afgeleid, leek altijd aan te staan en lag daardoor ook vaak helemaal gesloopt te slapen in stal, terwijl ze omdat ze jong was nog niet veel deed. Problemen in het werk vooral 1 kant op. Deze deed dan vooral veel staken en dan ook echt flippen, maar na een hele periode dat het goed ging toch weer staken, en dit keer stilstaan en geen stap meer zetten.

Meerdere keren laten behandelen door osteopaat en cranio hielp haar wel, maar probleem lostte nooit volledig op. Telkens weer kwam terug dat ze extreem hoge spierspanning had in de bovenlijn.

Dit paard had ik echter met aankoop wel rondom röntgen gekeurd, dus dacht in eerste instantie dat er geen probleem in hals rug zou moeten zitten. Toch zei mijn gevoel dat hier wel degelijk iets niet goed zat. Gevoel zat helaas goed, flinke vernauwingen in de hals bij de c5/c6.

Mijn advies zou mede door mijn ervaring toch ook zijn om hals rug op de foto te zetten en gelijk te vragen om foto's van de onderhals ook schuin van onder te laten schieten. Dan sluit je eventuele medische problemen toch uit.

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Paard stopt onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:18

Kopzwaaien heb ik al bij diverse paarden zien verdwijnen met het voeren van wat extra magnesium. Zou op zich ook bij het stresserige kunnen passen natuurlijk, al past dat bij heel veel, van darmen/voer tot wervels...

Ik zou beginnen bij een osteo, maar dat is vooral omdat ik een enorm goede osteo heb waar ik heel erg veel vertrouwen in heb. Geeft vaak toch een beetje beeld van wat er nou gebeurt in het lijf en een eerste indicatie van waar je (al dan niet met een dierenarts) moet gaan zoeken

Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 02:11

Afbeelding


Afbeelding


Even een update :D
Na een tijdje pauze ingelast te hebben met rijden pak ik haar nu zo'n 1 a 2x in de week op. Ze stopt nog steeds wel eens maar loopt eigenlijk daarna zelf weer verder! Yay, ik heb gekeken wanneer de momenten kwamen en dat was vooral waarbij de wat onzeker werd. Ander paard dat 'in de weg' rijd, af en toe naar de enge kantine kant en als ik teveel wil doen (te veel sturen od teveel been, goede spiegel dus hihi)

Ook nu 2x gegallopeerd onder het zadel, ze bood het zelf aan en daar stopte ze niet dus heeel fijn!

En ook 1x met bbp gereden om te kijken of dat verschil maakte, maar daar reageerde ze eigenlijk hetzelfde op.


Kan momenteel even niet blijer zijn, de 20e komt de cranio sacraal en volgende maand de tandarts.

Vertrouwen en rust geven is key

Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

Re: Paard stopt onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 02:16

Het hoofd zwaaien is ook niet of nauwelijks meer te zien gelukkig! Ze is veel comfortabeler en in stal niet meer zo schrikkerig van de geluiden en bewegingen. Dus het was echt de tijd die ze nodig had en heeft! Soms lastig om niet te denken, oh ik pak haar nog even een dagje ohz. Maar ik weet dat als ik het met rust en tijd oppak ze er uiteindelijk sterker uit komt. Mentaal en fysiek.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard stopt onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:47

Fijne update, hopelijk zet deze positieve lijn zich voort!

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:22

Ook ik heb de filmpjes bekeken :) Vind het een leuke paard, maar wel met de typische tuigerbouw (lange rug, lange opgerichte hals, krachtige achterhand). Tijdens het longeren is ze heel onrustig met haar hoofd, ze vindt het duidelijk niet leuk (in dat filmpje).

Ik zie vooral dat ze nogal op de voorhand loopt, de bespiering van de voorhand is ook duidelijk minder dan die van de sterke achterhand. Misschien dat training (in ontspanning) een en ander al flink zou kunnen verbeteren.
Ik heb ook een tijdje een tuiger gereden, eigenwijs dier was dat. Als hij het niet leuk vond liep hij achteruit, soms zelfs tot hij met ruiter en al in de sloot belandde.

Afgezien van medische problemen, zou ik met zo'n paard aan ontspanning gaan werken. Geen bijzetteugels gebruiken (niet dat je dat nu doet) en vooral leuke dingen doen met haar (dingen die ZIJ leuk vindt), eerst maar wat minder spanning in haar lijf krijgen, en dan heel rustig aan opbouwen met veel afwisseling.

Mijn eigen paard (geen tuiger) was dol op spelletjes en buitenritten, denk dat veel paarden dat leuk vinden.

Bedenk verder ook dat het staken een ingesleten patroon is dat daardoor moeilijker te doorbreken is. Daarnaast is ze nog niet zo lang geleden verhuisd; het duurt vaak wel een half jaar voor een paard helemaal aan een nieuwe omgeving is gewend.

Volgens mij ben je heel goed bezig, maar wilde toch nog even mijn gedachten delen.

Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 15:34

Hevonen schreef:
Ook ik heb de filmpjes bekeken :) Vind het een leuke paard, maar wel met de typische tuigerbouw (lange rug, lange opgerichte hals, krachtige achterhand). Tijdens het longeren is ze heel onrustig met haar hoofd, ze vindt het duidelijk niet leuk (in dat filmpje).

Ik zie vooral dat ze nogal op de voorhand loopt, de bespiering van de voorhand is ook duidelijk minder dan die van de sterke achterhand. Misschien dat training (in ontspanning) een en ander al flink zou kunnen verbeteren.
Ik heb ook een tijdje een tuiger gereden, eigenwijs dier was dat. Als hij het niet leuk vond liep hij achteruit, soms zelfs tot hij met ruiter en al in de sloot belandde.

Afgezien van medische problemen, zou ik met zo'n paard aan ontspanning gaan werken. Geen bijzetteugels gebruiken (niet dat je dat nu doet) en vooral leuke dingen doen met haar (dingen die ZIJ leuk vindt), eerst maar wat minder spanning in haar lijf krijgen, en dan heel rustig aan opbouwen met veel afwisseling.

Mijn eigen paard (geen tuiger) was dol op spelletjes en buitenritten, denk dat veel paarden dat leuk vinden.

Bedenk verder ook dat het staken een ingesleten patroon is dat daardoor moeilijker te doorbreken is. Daarnaast is ze nog niet zo lang geleden verhuisd; het duurt vaak wel een half jaar voor een paard helemaal aan een nieuwe omgeving is gewend.

Volgens mij ben je heel goed bezig, maar wilde toch nog even mijn gedachten delen.



Thanks!!
Zijn nu inderdaad veel bezig vanaf de grond, dat vind ze erg leuk! En hopelijk als het wat beter weer word ipv wind en regen.. gaan we wat meer buiten wandelen! Ze vind dat tot nu toe wel erg leuk.

De spanning door verhuizen, nieuw persoon ect snap ik heel goed. Hoopte haar hierin goed te helpen om, maar dat kost tijd.

Ik wist waar ik aan begon, t is een projectje. Maar doordat mij verteld werd dat het bij onduidelijke hulpen gebeurde (en ik niet het idee hed dat ik dit doe mbt gewoon voorwaarts) was het even gek dat ze uiteindelijk helemaal niet meer wilde / durfde te lopen met mij erop.

Gaat gelukkig nu weer 10 stappen beter, maar zal vast ook een tijd komen dat we weer 5 stappen terug gaan.

Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 17:41

Ondertussen weer heerlijk aan het rijden!

Cranio sacraal behandeling is geweest en ben er erg positief over! Waar ze hiervoor altijd bij het geringste gluid wegsprong en zoveel spanning behield, draaft ze nu even naar voor en is het daarna weer weg.

Daarmee is dus ook de voorwaartse drang van haarzelf wat meer aangewakkert! Draven gaat echt super ohz en we maken al aardig wat rondjes zonder in de ankers te gaan *\o/*

Ook met buiten wandelen, als er iets engs is is ze er uiteindelijk veel nieuwschieriger naar dan dat ze de spanning behoud en wegschiet.


Gister er even opgezeten na 2 weken rijvrij (ik had er geen trek in en als ik er dan op ga zitten is dat natuurlijk wachten op stakingen)
We gingen als een trein door de baan! *\o/* geweldig dier. Was echt opstappen en wegrijden..

Nu langzaam aan klaarmaken voor wekelijkse lessen bij de vereniging en het oefenen met trailer laden, ik ben blij! *\o/* <3