Stout gedrag, bokken en wegrennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:50

Change3x schreef:
Maar wat is dan de reden dat ze niet te rijden is? Paard is van top tot teen gekeurd toch? En bij de handelaar is ze braaf geweest, dus het kan toch heel goed zijn dat de vorige eigenaar ook geen match is geweest?

Ik heb ook wel eens een paard van mij door een prof laten rijden omdat ik er zelf niks mee kon, paard was voor mij veel te slim en dominant. Prof kon er alles mee maar bij mij kwam ze al omhoog als ik alleen zat en nog niks deed.

Ik ken zo ook een paard die blokkeert en staakt omdat er in het verleden iets gebeurt is, maar met een zelfverzekerde ruiter die kan begeleiden gaat het goed.


Impliceer je hier nu mee dat ts door moet gaan en begeleiding etc moet zoeken? Ik heb hetzelfde meegemaakt en ik kan alleen maar adviseren nu het nog zo kort is, het paard terug te doen naar de handelaar. TS heeft duidelijk aangegeven bij de handelaar een braaf paard te willen en heeft zelfs expliciet gezegd geen bokkend en steigerend paard te willen. Dit paard is wél lastig voor haar en dit is niet wat ze zocht. Ik hoop dat de handelaar het paard terug wil nemen.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:51

Als ts niet terug wil brengen zal ze wel begeleiding moeten zoeken. Dat wil ze alleen niet en dan is het zeker wachten op een ongeluk in mijn ogen.

In mijn ogen ben je nooit gevorderd genoeg om geen begeleiding/les nodig te hebben. Maar zeker niet als er problemen zijn. En als ts paard dus wil houden zal ze dat idd moeten doen.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:51

Monique: Goh, als je goed leest geef ik aan dat ze keuze heeft uit kijken hoe het gaat als paard op de nieuwe plek is waar ze veel buiten komt, of hem terug brengen naar de handelaar. :+

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:54

Change3x schreef:
Monique: Goh, als je goed leest geef ik aan dat ze keuze heeft uit kijken hoe het gaat als paard op de nieuwe plek is waar ze veel buiten komt, of hem terug brengen naar de handelaar. :+


Wat gek, in de post die ik van je quote, lees ik helemaal niets dat je adviseert het terug te brengen naar de handelaar.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:56

Monique1963 schreef:
Change3x schreef:
Monique: Goh, als je goed leest geef ik aan dat ze keuze heeft uit kijken hoe het gaat als paard op de nieuwe plek is waar ze veel buiten komt, of hem terug brengen naar de handelaar. :+


Wat gek, in de post die ik van je quote, lees ik helemaal niets dat je adviseert het terug te brengen naar de handelaar.


Het is dan ook niet haar 1e bericht, het andere bericht heeft ze dat wel geschreven....

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:58

Monique1963 schreef:
Change3x schreef:
Monique: Goh, als je goed leest geef ik aan dat ze keuze heeft uit kijken hoe het gaat als paard op de nieuwe plek is waar ze veel buiten komt, of hem terug brengen naar de handelaar. :+


Wat gek, in de post die ik van je quote, lees ik helemaal niets dat je adviseert het terug te brengen naar de handelaar.


Even iets verder kijken dan je neus lang is, is soms moeilijk. Soms wel handig om te doen voordat je iemand aanvalt. :')

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:00

Change3x schreef:
Maar wat is dan de reden dat ze niet te rijden is? Paard is van top tot teen gekeurd toch? En bij de handelaar is ze braaf geweest, dus het kan toch heel goed zijn dat de vorige eigenaar ook geen match is geweest?

Ik heb ook wel eens een paard van mij door een prof laten rijden omdat ik er zelf niks mee kon, paard was voor mij veel te slim en dominant. Prof kon er alles mee maar bij mij kwam ze al omhoog als ik alleen zat en nog niks deed.

Ik ken zo ook een paard die blokkeert en staakt omdat er in het verleden iets gebeurt is, maar met een zelfverzekerde ruiter die kan begeleiden gaat het goed.

Edit: en ja, ik ben er wel van overtuigd dat een paard echt mentaal schade kan opdoen als er zoveel mee gesleept en gehannes wordt in een kortere periode.


Ik snap wel wat je zegt.
Ken ook van die paarden. Handige ruiter niets aan de hand. Iets minder handig en vliegles.

Toevallig een vriendin van me.
Kocht een mooie Spaanse.
Alle les tijd foto's zijn er ingestopt. Aan de hand zo lief. Maar toen ze bij een 3e val opgeladen is door de ambulance is hij toch te koop gekomen.
In die tijd door 3 handige ruiters gereden en echt heel braaf. Wel zeer voorwaarts maar bokte niet oid.

Ondertussen is hij zeker weer 2 keer van de hand gegaan wat we weten.
En paar weken terug stond hij weer als braaf paard te koop..

Dat gaat veel kans weer mis... Arm dier.

Koper

Berichten: 30307
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:09

Ibbel schreef:
De eerste eigenaar/fokker heeft het dier als 'niet om op te rijden' verkocht, schrijft TS. Met 7 jaar, dus daar zal écht wel wat tijd en geld ingestopt zijn. Dat was geen verstandige of verantwoordelijke zet, maar dat terzijde.

Daarna is er minimaal 1 iemand mee verongelukt die het toch geprobeerd heeft. Vervolgens is het dier als projectpaard van hand tot hand gegaan. Denk je nou echt dat het een kwestie van acclimatiseren is?

Inmiddels niet meer nee :=

Met foto's en osteo en dat soort dingen kun je een heleboel uitsluiten. Maar dan moet je net maar een foto hebben van wat er kapot is, het is niet zo dat het hele skelet op de foto gaat natuurlijk. Heb eens geweten van een paard wat de schoft gebroken had, en wat daardoor niet meer bereden kon worden. Maar daar moet je maar net achter komen natuurlijk. Wie weet heeft dit paard eens in de wei een rare val gehad ofzo die niet opgemerkt is of waarvan de schade mee leek te vallen. En dat dat het toch is.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:10

Ik zou dat paard ook terugbrengen, onthou goed dat een paard naar je wens maandelijks net zo veel kost als een paard waar je amper wat mee kan en bang voor bent/raakt. Je hebt zo’n dier voor je plezier, niet omdat het moet.
Je wilt niet dat er wat gebeurd waar je de (mogelijk levenslange) gevolgen van moet dragen.

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:17

En niet alles is te zien op foto’s. Je hebt ook nog spieren en plekken die niet op de foto gaan. Of erge pijn in voeten, gebroken ribben die niet lekker geheeld zijn oid. Kan van alles zijn maar goed ts koopt een braaf paard om mee naar het bos te gaan. En geen project

Janneke2

Berichten: 22803
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:23

Paardenponyx schreef:
Ik ben het ook eens met Anjali. Ik heb duidelijk aangegeven wat ik wil. Afgelopen dagen heb ik nog contact gehad met de aller eerste eigenaar waar het paard was geboren. Zij heeft bij haar een jaar of 7 gewoond. Zij heeft haar geprobeerd op te leiden maar het paard was volgens haar “niet veilig te rijden”. Daarom heeft zij haar doorverkocht met een grote uitroepteken “niet om te rijden”. Toch werd zij daarna wel weer bereden, half half. Diegene heeft daar ook een heftig ongeluk mee gehad omdat het paard de gewoonte had om te vertrekken (er vandoor gaan). Paard is daarna doorverkocht als project paard. Daarna weer door en door verkocht met hetzelfde verhaal.

Gister heb ik haar eens gelongeerd om te kijken of er misschien overtollige energie in zat. En wat denk je: paard deed het perfect. Luisterde als een engel. Stap, draf, galop aan een los touwtje. Richting veranderen ook appeltje eitje. Ik wou daarna proberen op te stappen. Zodra ik mij afzette om op te stappen gingen de oren al helemaal plat in de nek. Ik ben er niet meer op geweest. Daarna nog even goed de rug gevoeld om te kijken of er toch geen pijnlijke punten waren maar ook weer niks..


Wat een naar verhaal.
Paard doorverkopen met 'niet om op te rijden' blijkt ingewikkeld.
Het is lief dat jij het voor de handelaar opnam, maar inmiddels vraag ik me toch af of het dier gedrogeerd was.

Juridisch is het gewoon een kwestie van 'niet goed, geld terug'.
(... en wat ter wereld gaat de handelaar dan doen.)

sasja0705
Berichten: 2038
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:31

Paardenponyx schreef:
Ik ben het ook eens met Anjali. Ik heb duidelijk aangegeven wat ik wil. Afgelopen dagen heb ik nog contact gehad met de aller eerste eigenaar waar het paard was geboren. Zij heeft bij haar een jaar of 7 gewoond. Zij heeft haar geprobeerd op te leiden maar het paard was volgens haar “niet veilig te rijden”. Daarom heeft zij haar doorverkocht met een grote uitroepteken “niet om te rijden”. Toch werd zij daarna wel weer bereden, half half. Diegene heeft daar ook een heftig ongeluk mee gehad omdat het paard de gewoonte had om te vertrekken (er vandoor gaan). Paard is daarna doorverkocht als project paard. Daarna weer door en door verkocht met hetzelfde verhaal.

Gister heb ik haar eens gelongeerd om te kijken of er misschien overtollige energie in zat. En wat denk je: paard deed het perfect. Luisterde als een engel. Stap, draf, galop aan een los touwtje. Richting veranderen ook appeltje eitje. Ik wou daarna proberen op te stappen. Zodra ik mij afzette om op te stappen gingen de oren al helemaal plat in de nek. Ik ben er niet meer op geweest. Daarna nog even goed de rug gevoeld om te kijken of er toch geen pijnlijke punten waren maar ook weer niks..
ik ga contact opnemen met de handelaar en vragen wat zij mij kunnen adviseren.


Met deze achtergrond/geschiedenis vraag ik mij oprecht af hoe de handelaar in hemelsnaam jouw het paard als zijnde bomproef of te wel geschikt voor jouw wensen heeft kunnen verkopen.

Ergens herinnert mij jouw paard aan Pony "Fritz" ( ik kom even niet op de naam van betreffende bokker)
De pony wilde gewoon niet bereden worden maar is een ster voor de koets.
Betreffende topic loopt nog.

En ja, ze bestaan: ponies en paarden die zonder medische reden, die zonder dat ze ooit mishandeld zijn, simpelweg geen ruiter op hun rug accepteren.

Bielsje

Berichten: 1400
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:58

Maar misschien kon de handelaar er gewoon op wegrijden, zonder enig probleem. Die kan hem dan wel als "onhandelbaar" hebben gekocht, maar als je kunt opstappen en wegrijden en geen problemen hebt dan lijkt het meer een gevalletje mismatch dan projectpaard. Ik zeg niet dat het zo is maar het is natuurlijk mogelijk dat de handelaar de verdere geschiedenis niet kende en als je iedere mismatch als projectpaard moet verkopen dan stort de markt redelijk in gok ik...

Het nadeel aan het hele koopproces van een paard is dat er best een aantal paarden zijn met hoge eisen aan hun ruiter, maar dat merk je niet altijd met proefrijden als de eigenaar een ruiter is die aan de eisen van het paard voldoet. Valt die echter weg na de verhuizing dan kun je best ineens een ander paard hebben....

Koper

Berichten: 30307
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:02

Ik moest ook aan Frits denken. Van GabberGill.

En wat bielsje zegt. We willen als ruiter dat het paard voldoet aan onze verwachtingen. Maar een paard heeft natuurlijk ook zijn of haar verwachtingen van de ruiter. Bij mijn eerste paard zijn om die reden alle kijkers voor mij afgehaakt: hij was nogal duidelijk in wat hij zocht :+

Maar die kwam niet bij een handelaar vandaan.

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:12

Niemand beweert dat de handelaar te kwader trouw was. Maar TS heeft ondertussen de hele voorgeschiedenis van het paard in kaart (en kennelijk ging dat ook vrij makkelijk, want dat is ook niet altijd het geval). Dus nu is gewoon echt wel bekend dat dit niet een paard voor jan en alleman is. Dat de handelaar die research niet heeft gedaan, is 'm niet aan te rekenen. Maar als hij het paard terugneemt (en wettelijk gezien is hij daartoe verplicht; hij zou nl de plicht hebben te bewijzen dat het paard OK is/geschikt voor het doel van TS is, en dat kan-ie niet, met wat al bekend is) dat kan hij het dier natuurlijk niet meer als 'met blanko voorgeschiedenis' verkopen. Doet-ie dat wel, dán is-ie wel te kwader trouw bezig.

GabberGill

Berichten: 5822
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:12

sasja0705 schreef:
Paardenponyx schreef:
Ik ben het ook eens met Anjali. Ik heb duidelijk aangegeven wat ik wil. Afgelopen dagen heb ik nog contact gehad met de aller eerste eigenaar waar het paard was geboren. Zij heeft bij haar een jaar of 7 gewoond. Zij heeft haar geprobeerd op te leiden maar het paard was volgens haar “niet veilig te rijden”. Daarom heeft zij haar doorverkocht met een grote uitroepteken “niet om te rijden”. Toch werd zij daarna wel weer bereden, half half. Diegene heeft daar ook een heftig ongeluk mee gehad omdat het paard de gewoonte had om te vertrekken (er vandoor gaan). Paard is daarna doorverkocht als project paard. Daarna weer door en door verkocht met hetzelfde verhaal.

Gister heb ik haar eens gelongeerd om te kijken of er misschien overtollige energie in zat. En wat denk je: paard deed het perfect. Luisterde als een engel. Stap, draf, galop aan een los touwtje. Richting veranderen ook appeltje eitje. Ik wou daarna proberen op te stappen. Zodra ik mij afzette om op te stappen gingen de oren al helemaal plat in de nek. Ik ben er niet meer op geweest. Daarna nog even goed de rug gevoeld om te kijken of er toch geen pijnlijke punten waren maar ook weer niks..
ik ga contact opnemen met de handelaar en vragen wat zij mij kunnen adviseren.


Met deze achtergrond/geschiedenis vraag ik mij oprecht af hoe de handelaar in hemelsnaam jouw het paard als zijnde bomproef of te wel geschikt voor jouw wensen heeft kunnen verkopen.

Ergens herinnert mij jouw paard aan Pony "Fritz" ( ik kom even niet op de naam van betreffende bokker)
De pony wilde gewoon niet bereden worden maar is een ster voor de koets.
Betreffende topic loopt nog.

En ja, ze bestaan: ponies en paarden die zonder medische reden, die zonder dat ze ooit mishandeld zijn, simpelweg geen ruiter op hun rug accepteren.

Dit is mijn pony!

GabberGill

Berichten: 5822
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:17

Zo heb ik er meerdere gehad


Een merrie die de sterren van de hemel liep maar afvloeide op een speciale manier.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deed nooit een stap verkeerd en was goud waard in alle wegen. Alleen vroeger verkeerd gereden en daarmee dit als afvloeien ontwikkeld. Het was een link die ze maakte.
Afbeelding

paars

Berichten: 5593
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:35

Als je de cirkel wilt doorbreken waar je paard nu in beland is, dan breng je haar niet terug maar ga je haar zelf verkopen als wandelpaard. Er zijn mensen die willen een paard om mee te wandelen of grondwerken, en willen niet rijden om wat voor reden dan ook. Die zouden aan haar een prima paardje hebben.

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:39

paars schreef:
Als je de cirkel wilt doorbreken waar je paard nu in beland is, dan breng je haar niet terug maar ga je haar zelf verkopen als wandelpaard. Er zijn mensen die willen een paard om mee te wandelen of grondwerken, en willen niet rijden om wat voor reden dan ook. Die zouden aan haar een prima paardje hebben.


Ja joh, gooi er nog wat schuldgevoel bij, dat gaat TS helpen die toch al het gevoel heeft dat ze faalt.
Alsof een paard dan níet opnieuw in de handel terecht kan komen. Eerste eigenaar/fokker heeft dat toch ook al gedaan?
Áls je dan een advies wilt geven dat het paard gaat helpen, zeg dan dat ze een enkeltje slager moet doen. Lacht die handelaar zich te barsten, díe heeft de centen binnen...

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:45

Als het vanuit een handelaar is heb je gewoon recht om tot 6 maanden het paard terug te brengen dacht ik…. als je advies gaat vragen zou hij waarschijnlijk niet zeggen oh breng maar terug.

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 22:27

Ik denk persoonlijk ook dat de klik/vertrouwen er niet is. Blijkbaar was er bij die twee x proefrijden geen probleem omdat ze voldoende uitgedaagd werd en heel duidelijk gereden door de bovengenoemde profspringer.

Ik denk dus dat dit paars bij de juiste persoon duidelijk heel goed uit de voeten kan (zie handelstal/profspringer) maar bij jou helaas niet. Niks schaamtevols aan, maar terugbrengen.


Sommige paarden zijn maar voor bepaalde mensen. Die van mij heeft best karakter en ik kan daar leuk mee rijden, vertrouwen/leiderschap is daar, maar kan er echt niet zomaar iemand anders op zetten.

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 22:33

Wij hadden vroeger op stal zo'n fokmerrie. Kern gezond, maar echt onrijdbaar. (Ging omhoog en liet zich achterover vallen of tegen de kant aan met ruiter er tussen) Heeft zelfs bij vd Hof gestaan. Wel echt een hele goede merrie. Toen een veulen uit gehaald, met het risico van karakter meegenomen in de hengstenkeuze en de hoop dat ze daarna wellicht wat milder werd. Karakter gaf ze gelukkig niet door, zijn veel hele fijne dressuur en vooral goed presterende internationale springpaarden uit gekomen. Maar zelf altijd onrijdbaar gebleven. Heeft tot hoge leeftijd als fokmerrie daar gestaan. Eigenaar heeft haar nooit verkocht omdat er altijd het risico was dat mensen haar gingen proberen te rijden omdat het echt een goed paard was.

Temeraire

Berichten: 3536
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:14

Als je niet aan de slag wil met lessen dan is het voor het paard het eerlijkst om een andere oplossing te zoeken.

Wel zou ik overwegen of je bij een eventueel toekomstig paard je aanpak kan aanpassen. Ik ken maar heel weinig paarden die braaf zouden blijven in deze situatie. Verhuizing naar een nieuwe plek, met nieuwe mensen, veel op stal, zonder longeren, en dan gelijk binnen de eerste maand (week?) op buitenrit. En dan ook nog alleen.
Ik vind dat je daarmee wel risico's opzoekt en veel van een paard vraagt.

Overigens is lessen altijd aan te raden, ook bij alleen buitenrijden. Er zijn zoveel mensen die hun paard ongemerkt scheef rijden bijvoorbeeld, waardoor het voor een paard belastend is om te rijden, ook alleen buiten. Regelmatig les kan zoveel problemen voorkomen.

different1
Berichten: 3642
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:20

paars schreef:
Als je de cirkel wilt doorbreken waar je paard nu in beland is, dan breng je haar niet terug maar ga je haar zelf verkopen als wandelpaard. Er zijn mensen die willen een paard om mee te wandelen of grondwerken, en willen niet rijden om wat voor reden dan ook. Die zouden aan haar een prima paardje hebben.


Als ze de cirkel wil doorbreken, moet ze doen wat de fokker heeft nagelaten:
Dit paard houden als weideversiering of af laten maken!
Maar ik begrijp heel goed wanneer ts het paard terug brengt naar de handelaar, en paard kost een boel geld (en emotie) en geen enkel paard is het waard om door te verongelukken.
Ik hoop dat iemand dit paard durft te houden, of te laten gaan...
Maar TS is niks kwalijk te nemen,de fokker daarintegen wel, die had dit verloop kunnen voorspellen en het gesleep van en gesol met dit paard kunnen voorkomen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 00:06

Paard is voor het eerst verkocht als 7 jarige.
Daarna meermaals verkocht. Toch zeker 4 a 5 keer als ik goed lees. Is nu 14 dus in die 7 jaar tijd alleen maar verhandeld geweest.

Denk dat er meer scheelt en het niet zomaar gaat om "handige ruiter" kan die wel rijden. Handige ruiters rijden een paard ook gewoon door terwijl het dier pijn heeft. Handige ruiters blijven bv zitten terwijl het dier schreeuwt dmv bokken omdat het pijn heeft.

Is het dan beter om les te nemen of verkopen aan een zogenaamde handige ruiter?

Paard terug doen, deze past niet bij jouw verwachtingen. Je wil geen ongelukken, frustraties en hopen geld eraan spenderen alvorens je eindelijk kan genieten.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 13-12-23 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt