spanning onder het rijden. linksom niet willen buigen. pubergedrag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: spanning onder het rijden. linksom niet willen buigen. pubergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:31

Nou oji ik kan je vertellen dat deze opleiding absoluut niet onder doet voor orun. Hij wordt door verzekeraars ook erkend als instructeursopleiding. Laten we vooral orun ook niet meer maken dan het is. Ook daar komen veel slechte instructeurs vanaf. Deze opening bestaat uit meerdere examens waarbij de ts examen heeft gedaan in de eerste twee onderdelen als ik het goed begrijp. Daarmee mag ze zichzelf instructeur werken/dressuur aan de hand noemen. Geen rij instructeur….

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:42

In 10 dagen leer jij niet hoe je een paard op moet leiden of mensen moet leren hoe ze hun paard op moeten leiden. Misschien als er al tientallen jaren praktijkervaring aan ten grondslag ligt en vele paarden naar niveau opgeleid hebben en het diploma alleen voor de verzekering nodig is. Maar wat TS heeft is echt geen basis.
En Orun 1 of 2 is inderdaad ook maar zo zo, Orun 4 dat is wel degelijk een basis.

Maar los van opleiding...1 paard van 5,5 opgeleid naar een niveau dat ie nog niet fatsoenlijk kan galopperen, dat is geen ervaringsbasis. Ik zou mijzelf nooit instructrice durven noemen maar breng echt wel heel veel meer kennis en ervaring mee als TS.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:49

Die 10 dagen is niet alles hè. Je hebt 10 volledige dagen les over 6 maanden tijd (orun is minder uren als ik me niet vergis) en daarnaast leid je een paard op volgende deze principes. De examens komen ver na de laatste lesdag wand daarvoor kun je pas op als je eraan toe bent. De gene waar wij nu les van hebben die heeft er 4 jaar over gedaan voordat ze haar niveau hoog genoeg vond om examen te doen. Wij hebben een orun instructrice in de groep en dat is echt een goeie. Zo’n hoge pet heb ik niet op van orun maar zij leert echt genoeg nieuwe dingen. Los van wat ik vind van hoe de ts zich presenteert zegt dit niks over het niveau van de opleiding.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 17:23

Ik wordt nu gestempeld als dat ik geen kennis heb. Omdat ik een vraag stel over een gedrag van m’n paard.

Ik heb al aantal jaren geleden de opleiding gevolgd toen bestond het nog uit 2 jaar.. en daarnaar volg ik al jaren les in trainen vanaf de grond. Volg ik bijscholingen enz. Dat rijden bij mij nog verbetering in zit is mij bekend. Betekend niet dat in geen kennis hebt, of iets niet goed over kan brengen.

Ik heb jaren over m’n examens/audities gedaan. Met m’n oudere paard.
Ik vind jammer dat dit nu zo wending krijgt. En ga er verder ook niet op in.

Deze topic krijgt nu hele verkeerde wending.

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:30

Van allerlei opleidingen zie ik trainers / instructeurs die ik niet bij mijn paard en mij in de buurt zou willen hebben. En gelukkig ook zat, die wel goed zijn.

Ik heb ook instructeurs gekend, die zelf op het paard er niks van bakten. Maar precies voelden en zagen wat er niet goed gaat. Die wel de kunde bezitten om vanaf het midden over te brengen hoe eea moet worden opgelost of aangepakt of hoe het moet voelen. Dus het hoeft niet perse iets te zeggen dat een instructeur zelf een bepaald niveau niet heeft.

En niet elke instructeur-ruiter-paard-combi klikt even goed.

Ik vind het eigenijk wel verdrietig voor ts, aangezien ze wel van alles probeert (dressuurinstructie, springinstructie, zitlessen, artsen, tandartsen, peuten en paten), maar geen enkele instructeur heeft kunnen zien / durven zeggen dat een deel van de problemen uit het gebrek aan ervaring van de ruiter komt.

Als ts bij mij zou lessen (en ik geef geen les, ben ook niet opgeleid), dan was het voorlopig even exit draf en galop en zou ik met haar in stap aan het werk gaan om haar paard recht te krijgen. Te leren hoe ze haar paard kan ondersteunen om op de juiste manier te buigen (mits geen medisch beletsel uiteraard). Dan zou ik haar niet vragen om na een sprong aan te galopperen, met een paard dat dat nog niet kan (en een ruiter die dat ook nog niet kan met dit paard). Daar zou ik veel meer gymnasticerend werk laten doen; balkjes, cavaletti en vooral laten voelen wat de reactie van het paard is op bepaalde (onbewuste) handelingen van de ruiter.

En dat vind ik jammer voor ts, dat haar instructeurs dus kennelijk niet (afdoende) doen.

Nog even als reactie op ts: je hebt op yt een stukje film staan hoe je lesgeeft. Ik hoor daar veel positief commentaar. Maar ik zie ook dat de klant met tegenstrijdige hulpen het paard dingen vraagt. Er wordt niet geatendeerd op dat de klant haar schouders naar buiten draait en van het paard verwacht dat die de schouders naar binnendraait. Voor mij blokkeer je daarmee je paard. En ik snap dat het maar een klein stukje les is, maar dit is wel jouw uithangbord en daarmee voor mij (!) Zou dit al een reden zijn om niet met jou in zee te gaan. Ik mis daarvoor de kritische info (in dat kleine stukje reclame)
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 18-11-23 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 17:30

oji schreef:
In 10 dagen leer jij niet hoe je een paard op moet leiden of mensen moet leren hoe ze hun paard op moeten leiden. Misschien als er al tientallen jaren praktijkervaring aan ten grondslag ligt en vele paarden naar niveau opgeleid hebben en het diploma alleen voor de verzekering nodig is. Maar wat TS heeft is echt geen basis.
En Orun 1 of 2 is inderdaad ook maar zo zo, Orun 4 dat is wel degelijk een basis.

Maar los van opleiding...1 paard van 5,5 opgeleid naar een niveau dat ie nog niet fatsoenlijk kan galopperen, dat is geen ervaringsbasis. Ik zou mijzelf nooit instructrice durven noemen maar breng echt wel heel veel meer kennis en ervaring mee als TS.


Omdat mijn 5,5 nog moeite heeft met galop heeft ook mee te maken dat ik pas begonnen ben met 4,5 jaar waar hij ook nog paar maanden uit de training was ivm maagzweer. Wat hij waarschijnlijk al had na z’n griffelbeen operatie op 3,5 jarige leeftijd en hij verder geen symptomen gaf kwa pijn, pas met aansingelen gaf hij milde reacties af waar meeste niet eens een scopie voot laten doen

. Ik eerste jaar niet eens gegaloppeerd heb onder zadel. De galop is pas sinds deze zomer beetje mee gepakt. Eerst op buitenrit wat hem goed af gaat en daarna in de bak, wat hij wat lastiger vind.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Re: spanning onder het rijden. linksom niet willen buigen. pubergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:37

Eerlijk ts, met een handige ruiter galoppeert een groen paard de eerste keer beter dan dit. Ik zou de commentaren ter harte nemen en er iets mee doen. Oji is iemand met verstand van een paard.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 17:39

Ik ben even klaar mee.

Ik heb nergens gevraagd om heel mij social media door te gaan spitten om dan overal maar commentaar op te krijgen.


Omdat toevallig 1 bokker even op mijn insta heeft gekeken. Ik ga er verder niet meer op in.

Jullie mogen vinden wat jullie vinden. Ik heus nog genoeg te leren hebt zoals je altijd blijft leren in de paarden.

En zoals al gezegd ik ga aan slag met de tips.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:43

plutolover schreef:
Ik ben even klaar mee.

Ik heb nergens gevraagd om heel mij social media door te gaan spitten om dan overal maar commentaar op te krijgen.


Omdat toevallig 1 bokker even op mijn insta heeft gekeken. Ik ga er verder niet meer op in.

Jullie mogen vinden wat jullie vinden. Ik heus nog genoeg te leren hebt zoals je altijd blijft leren in de paarden.

En zoals al gezegd ik ga aan slag met de tips.

Je hoeft niet te spitten, alles is openbaar..

Maargoed succes. Ik hoop dat je er uitkomt en dat medisch alles in orde is.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:47

Ts een paard kan al galopperen van veulen af aan. Dat hoef je ze niet te leren. Maar beide paarden van jou zijn stijf en scheef in hun lijf. Je zegt in je spring filmpje dat je pony altijd naar buiten kijkt linksom. Dat is omdat hij mega rechts gebogen is. Hij kan niet anders. En daarom kan hij niet galopperen. Dus recht en soepel maken in z’n lijf en dan komt die galop wel. Blijven oefenen in galop schaadt z’n vertrouwen alleen maar want jij vraagt hem iets te doen wat hij niet kan.

Eens met mijn voorganger. Aan je inzet ligt het absoluut niet!! Ik vind het jammer dat jouw instructeurs je niet dat gene kunnen geven wat je nodig hebt. Op basis van je 10 minuten spring film is je spring instructie niet de juiste persoon voor jou. Vast een heel aardig mens, maar ze geeft jou niet wat je nodig hebt (en dat mag je wel verwachten want je betaalt ervoor en zet je ervoor in) dat is jammer, maar betekent doorzoeken naar een beter passende instructeur. Ik vind het resultaat van de zitles ook niet goed genoeg. Neem maar eens een les bij een goede centered riding instructeur. Als die je in balas zet en laat voelen wat je hoort te voelen dan zul je zoveel fijner en makkelijker op je paard zitten. Ik was echt verbaasd over hoe snel iets in je zit dan op z’n plaats valt. Ik had echt veel zit dingetjes. Door hernia, piriformis syndroom en fybromyalgie/reuma klachten en ook nog erg flexibel had ik allerlei compensatie patronen aangeleerd. Eerste cr les: probeer dit een zo en zo. 1 volte gestapt: oké ga nu eens weer terug hoe je het deed. Fout dus. Maar dat lukte toen al niet meer. Ik had geen idee hoe :D

Als je makkelijker in balans kunt zitten en vooral zonder moeite, dan kunnen jullie samen bouwen aan de toekomst in plaats van watertrappelen en hopen dat je blijft drijven. Correct zitten is niet zwaar of moeilijk. Met de juiste hulp en het trainen van je bewustzijn voelt het als thuiskomen. Deze zitles instructeur heeft je in een geforceerd vormpje geperst maar niet in balans gezet. Soms moet je even totaal de gebaande paden verlaten als je niet kunt vinden wat je zoekt.

Dat je het met je oude haflinger wel kunt komt gewoon omdat jullie samen zijn opgegroeid. Waarschijnlijk rijd je op hem ook niet correct, maar jullie zijn gewoon zo op elkaar ingespeeld dat dat niet uitmaakt. Als je dan op een ander paard gaat zitten dan lukt ineens alles niet omdat je dan niet op je band en connectie met het paard terug kunt vallen.

Edit: typfouten aangepast
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 18-11-23 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:53

Je vroeg daar wel om. Je had de link naar je insta en website in je onderschrift staan en dat is een directe uitnodiging aan bokkers. Ik ga echt niet lopen speuren, je liep er zelf mee te koop. Die links heb je nu verwijderd ja.

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:47

Ik snap dat het voor ts heel rauw op haar dak komt vallen.

Maar toch lees ik voornamelijk excuses waarom iets niet kan. Maar je kan niet van een paard verwachten dat die in balans en recht is als je zelf erop gaat zitten met lichamelijk problemen waardoor je niet soepel bent en niet mee bent in de beweging en je niet onafhankelijk kan zitten.

Zoals mensen zeggen als ze een paard lang hebben ''ik ken mijn paard door en door'' , zo kent het paard jouw door en door. Je oudere haflinger zal hebben leren lopen met de manier waarop jij zit en rijdt. En dat zie je ook terug in zijn scheve beweging.

Het jonge paard heeft dat veel minder. Ik zou denk ik het paard bij laten rijden door iemand die veel ervaring met jonge paarden heeft en dan zelf gaan werken aan een soepel lijf en de dingen die je van je paard verwacht in soepel en rechtheid ook van jezelf verwachten.

Overigens zie ik hierboven genoemd worden centered riding instructeur zoeken, maar haar zitles instructeur is dat al :) dus waarschijnlijk is ze daarmee wel op de goede weg.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:57

Elisa2 schreef:
Toch zijn 4.5/ 5.5 wel de beruchte puberleeftijden.

Wat dat betreft snap ik de vraag heel goed, ik denk alleen ook niet dat het probleem met buigen perse daar zit. Dat duidt toch vaak op scheefheid etc.

@ Racamor en Elise: ik ben ook zeer geneigd om aan scheefheid te denken. (Één keer met 4dd begonnen, ;) 'daar houd je iets van over' :j )

Maar als ik lees van 'ga je jezelf in stilstand in een houding dwingen, zo leer je toch niet rijden' ben ik bang dat het (excusez le mot) een afzeiktopic wordt.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:28

Moderatoropmerking:
Ik zie vooral een TS die veel meer kritiek aanneemt dan menig andere bokker en allerlei dingen onderneemt om tot oplossingen te komen, waarvoor van mij in ieder geval respect.
Er wordt goed meegedacht en er worden goede tips gegeven in dit topic, maar op een gegeven moment heb je je punt ook wel overgebracht en hoeft het niet nog keer op keer herhaald en benadrukt te worden.
Het is logisch dat beschikbare linkjes aangeklikt worden om een beeld te vormen van het probleem. Het bespreken van filmpjes van een andere instructeur en het rijden van een lesklant, die hier niet van weten en op kunnen reageren wel graag achterwege laten.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 23:33

Spenk schreef:
Overigens zie ik hierboven genoemd worden centered riding instructeur zoeken, maar haar zitles instructeur is dat al :) dus waarschijnlijk is ze daarmee wel op de goede weg.


Iemand die zitles geeft is zeker niet altijd (meestal niet zelfs) een centered riding instructeur dus zo gek is die tip toch niet?

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 23:47

pluisje88 schreef:
Spenk schreef:
Overigens zie ik hierboven genoemd worden centered riding instructeur zoeken, maar haar zitles instructeur is dat al :) dus waarschijnlijk is ze daarmee wel op de goede weg.


Iemand die zitles geeft is zeker niet altijd (meestal niet zelfs) een centered riding instructeur dus zo gek is die tip toch niet?

Nee maar aangezien de meeste bokkers haar instagram hebben zitten uitpluizen dan kon men ook zien van wie ze zitles heeft.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 00:28

Elisa2 schreef:
Ik heb echt andere ervaringen als voormalig prof die erg veel jonge paarden heeft gereden en doorgereden. :-)

Uiteraard is het wel belangrijk om onderscheid te kunnen maken in wat iets is en waar het vandaan komt.

Meestal komen problemen met buiging niet door puber dingen, dat laatste zit meer in wat uitprobeer dingetjes.


Prof of niet - paarden die oud genoeg zijn om zadelmak te zijn zitten al jaren niet meer in de puberteit dus voor hetzelfde geld kun je het ook "eenhoorngedrag" noemen, het zal dan net zo passend zijn :+

Ik betwijfel trouwens helemaal niet dat er relatief voorspelbare momenten zijn in het trainen van jonge paarden (4,5 -6 jaar) waarop je mogelijk tegen gedragsissues aan loopt, en het hoeft zeker niet altijd aan je eigen gebreken als ruiter te liggen. Maar het komt IMO gewoon doordat je op dat moment meer concrete verwachtingen van je paard gaat hebben dan van een 3-jarige, niet omdat ze ineens een mysterieuze niet-hormonale puberteit doormaken. De eerste fase van zadelmak maken / trainen is namelijk heel makkelijk en recht toe recht aan voor een handige ruiter en werkwillig genoeg dier - mens op je rug toestaan en grofweg in de juiste richting lopen en je balans naar voren zoeken. Verwachtingen tegenover een 6-jarige stellen al heel wat meer voor, het is veel malen complexer en moeilijker en daar lok je soms discussies mee uit ja.

In die zin is scheefheid ohz meer logische oorzaak van spanning dan zgn "puberen" maar dat valt weer niet los te trekken van de ruiter en daar gaan we dan weer.

@Spenk TS had haar YT kanaal met rijfilmpjes in d'r onderschrift staan, niet exact uitpluizen ;)

Ik heb ook werkelijk geen flauw idee wat voor instructie erbij betrokken is/was, maar zou zelf niet zozeer op de stroming letten maar meer wat voor ruiters persoon in kwestie in zijn/haar portfolio heeft. Klopt de basis bij meerdere leerlingen dan is het imo veel betere indicatie van kwaliteit dan per se centered riding sticker niet dat iets specifiek tegen CR instructeurs heb btw, heb ook een tijdje bij een CR dressuurinstructie gelest

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:20

6 is dan dus weer een leeftijd waarop het niet meer aan de orde is, wat duidelijk aangeeft dat je geen idee hebt waar je over praat. :D

Pubergedrag is gewoon een benaming uiteraard, staat gelijk aan: beetje uitproberen/ testen.

Niet aan een letterlijke pubertijd.

Zal idd te maken hebben met doorrijden, afspraken maken..wat wel en niet wenselijk gedrag is etc.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:54

Zo rond de 5 is de leeftijd dat ze gewoon echt sterker in hun lijf worden en omdat ze zich sterker voelen sommige zich ook wat brutaler op durven te stellen.

Dat brutalere wordt wel vaak (terecht of onterecht) pubergedrag genoemt. Maar dat brutalere is in mijn ervaring van zichzelf nooit een oorzaak voor spanning of minder buiging. Ze worden sterker dus kunnen juist met meer lossigheid en afdruk gaan bewegen.
Maar alles is een wisselwerking in de combinatie. Je kunt dat brutalere en die extra kracht omzetten in iets heel positiefs als je er als ruiter goed mee omgaat. Maar het kwartje kan ook de andere kant opvallen als de ruiter onzekerder en meer gespannen wordt doordat het paard wat brutaler lijkt. Dan kan de spanning van de ruiter er natuurlijk wel weer voor zorgen dat een paard zich vaster gaat zetten in zijn lijf en op den duur ook echt stijver wordt.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:18

Elisa2 schreef:
6 is dan dus weer een leeftijd waarop het niet meer aan de orde is, wat duidelijk aangeeft dat je geen idee hebt waar je over praat. :D

Pubergedrag is gewoon een benaming uiteraard, staat gelijk aan: beetje uitproberen/ testen.

Niet aan een letterlijke pubertijd.

Zal idd te maken hebben met doorrijden, afspraken maken..wat wel en niet wenselijk gedrag is etc.


Wat goed dat jij wel weet waar je het over hebt met je puberende 5-jarigen die met opzet hun ruiters uitproberen :+

Anyway als je wel op de hoogte bent dat het niets te maken heeft met puberteit waarom blijf je het in godsnaam pubergedrag noemen? :? Het enige wat het doet is schuld volledig bij het paard neerleggen, "puberen" en "uitproberen" zijn dezelfde slag als gemeen en stout wat dat betreft.

DuoPenotti

Berichten: 29505
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:26

Er zijn echt wel paarden die grenzen op gaan zoeken als ze ouder zijn.
Ja dat word wel eens puberen genoemd of uit proberen.
Dat doen paarden onder elkaar ook. Die 2 jarige in de puberteit zie je dat juist vaak nog niet doen. Ja bij een leeftijdgenoot maar zelden naar oudere hoger in de groep staande paarden.
Maar juist de 5 jarige die meer kracht en balans heeft gekregen wel. Die zie je in een groep ook wel eens kijken wat hij in rang op kan schuiven.

En ja dat doen ze onder het zadel ook wel eens. Of gewoon met naar de wei brengen.
Maar dan is een pas op meestal wel voldoende.

Maar dat heeft weer niets te maken met balans problemen en niet recht zijn onder het zadel. Dat is rijtechnisch.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:52

Fly_high schreef:
Elisa2 schreef:
6 is dan dus weer een leeftijd waarop het niet meer aan de orde is, wat duidelijk aangeeft dat je geen idee hebt waar je over praat. :D

Pubergedrag is gewoon een benaming uiteraard, staat gelijk aan: beetje uitproberen/ testen.

Niet aan een letterlijke pubertijd.

Zal idd te maken hebben met doorrijden, afspraken maken..wat wel en niet wenselijk gedrag is etc.


Wat goed dat jij wel weet waar je het over hebt met je puberende 5-jarigen die met opzet hun ruiters uitproberen :+

Anyway als je wel op de hoogte bent dat het niets te maken heeft met puberteit waarom blijf je het in godsnaam pubergedrag noemen? :? Het enige wat het doet is schuld volledig bij het paard neerleggen, "puberen" en "uitproberen" zijn dezelfde slag als gemeen en stout wat dat betreft.


Omdat het een begrip is in de paardenwereld die de meeste ervaren mensen wel begrijpen. Die leggen het dan ook niet zo uit als jij.

Het is is inderdaad gewoon grenzen opzoeken/ uitproberen wat mensen pubers ook maar al te graag doen. Vandaar het vergelijk.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 14:29

Ik zou er gewoon eens een paardenfysiotherapeut bij halen. Zij zijn onderricht om ook spieren mee te nemem. Ik vind ze breder opgeleid dan de gemiddelde chiropractor, die alleen de wervels meeneemt.
Zij kunnen ook fijn meedenken over of een vervolg onderzoek bij een dierenarts noodzakelijk is.
Ik heb hier heel positieve ervaringen mee. Ik heb ook eens een consult gehad van mijn dierenarts en fysio samen, waardoor gelijk de vinger op de zere plek gelegd kon worden.

Verder is het niks om je voor te schamen om je paard door een ervaren ruiter te laten doorrijden. Die zijn vaak net wat handiger.

Je paard is verder ook nog in de groei, wellicht dat dat nu ook wat ongemak geeft?

Succes verder!

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: spanning onder het rijden. linksom niet willen buigen. pubergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 15:14

Ik mis nog 1 ding in de stortvloed van meningen. PSSM1 al uitgesloten?
Ik had ook een lastig galopperende , tot we de spierwaardes gingen meten na een flinke training ... ( de "ellende" begon echt toen we M zouden gaan starten)
Extreem verzuurd, getest PSSM1.
Lekker met vervroegd pensioen gestuurd

Dit is het korte verhaal overigens.

Maar .... test even als je dat nog niet gedaan hebt en ... gooi er een hartslagmeter aan en kijk wat er in galop gebeurd.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: spanning onder het rijden. linksom niet willen buigen. pubergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 15:26

Wat ik nog wilde toevoegen. Wat is de reden dat je op grote volte probeert te galoperen? Je geeft zelf aan dat hij het nog erg lastig vindt om te galoperen en in galop te blijven en dan is een volte niet het makkelijkste. Daar hebben ze toch al wat balans en impuls voor nodig en sturen is toch remmend dan. Gewoon rechtuit is veel makkelijker.