Paard gaat niet makkelijk in draf : tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thora333
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-11-23

Paard gaat niet makkelijk in draf : tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 13:48

Hoi! Ik zit dus op een manege en ik rij vaak op een pony die niet zo snel in draf gaat. Ik doe mn handen naar voren en roep "drrraf!" en dan gaat ze niet draven. Daarna geef ik een zacht beentje en dan nog reageert ze niet. Het word dan langzamer hand iets strenger maar ik durf nooit echt HARD been te geven omdat dat zielig is. Meestal pas als de instructrice komt met een longeerzweep (Niet om haar te slaan maar een beetje me te zwaaien) gaat ze pas draven. Soms geef ik een zacht tikje met de zweep maar het komt nooit tot een harde klap.
En ik weet dat dat normaal is voor manegepaarden maar het word wel irritant langzamerhand.
Ook is de pony best wel chagrijnig bij het pakken en valt ze je soms aan (met de oren naar achter op je af draven, met de bedoeling om te bijten) Meestal verstop ik het halster achte rmn rug en pak dan snel haar voorpluk maar dan rukt ze zich los. Enige tips voor deze?

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard gaat niet makkelijk in draf : tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:02

Deze pony zit niet lekker in haar vel en heeft denk ik ergens last van. Misschien kun je dit aankaarten bij je instructeur of de manege eigenaar.
Het dier laat dit gedrag niet voor niets zien..

Loopt ze wel goed? is ze niet kreupel? kan me haast niet voorstellen dat dit dier nergens pijn heeft..

Wat betreft het rijden, het is vooral belangrijk dat je het meent..echt meent..vanuit het diepste van je tenen. Je hoeft je hand niet naar voren te doen om aan te draven. Gewoon been geven, direct weer loslaten, draf zeggen en anders eventueel met een zweep een klein tikje op haar kont geven. (alleen is dit wel discutabel vind ik bij een paard die zo overduidelijk niet goed in haar vel zit)

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:02

Ja, duidelijker zijn. Daar is niets zieligs aan, dit is veel vervelender voor de pony. Eigenlijk zeg je steeds dat de pony het niet echt hoeft te doen en dat je het helemaal niet meent... tot het ineens vervelend is.

Als je vanaf het begin af aan duidelijker bent (draf is draf) hoeft de pony daarna niet meer te twijfelen. Dat is veel fijner voor jullie allebei. En daarna kun je je hulpen weer kleiner maken, omdat de pony dan snapt wat je bedoelt en het ook gaat gebeuren.

Op stal zou ik nog even hulp vragen. Ook daar gaat het helpen als je duidelijker bent (verstoppen van het halster heeft geen zin) maar ik denk dat je daar beter iemand bij kunt hebben.

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:24

Elisa2 schreef:
Deze pony zit niet lekker in haar vel en heeft denk ik ergens last van. Misschien kun je dit aankaarten bij je instructeur of de manege eigenaar.
Het dier laat dit gedrag niet voor niets zien..

Loopt ze wel goed? is ze niet kreupel? kan me haast niet voorstellen dat dit dier nergens pijn heeft..

Wat betreft het rijden, het is vooral belangrijk dat je het meent..echt meent..vanuit het diepste van je tenen. Je hoeft je hand niet naar voren te doen om aan te draven. Gewoon been geven, direct weer loslaten, draf zeggen en anders eventueel met een zweep een klein tikje op haar kont geven. (alleen is dit wel discutabel vind ik bij een paard die zo overduidelijk niet goed in haar vel zit)


Knap als je dit door een beeldscherm kunt zien. Uit het verhaal van ts kun je lezen dat ze echt een beginner is en dat ze eindelijk niet heel duidelijk is tegen de pony. Ze wil eigenlijk wel draven maar wil het niet vragen aan de pony want dat is zielig. De meeste paarden hebben het niet echt naar hun zin op een manege maar om meteen te zeggen dat er weet ik veel wat mis is dat gaat wel ver. Heel eerlijk? Als ik gevraagd werd om te draven maar iemand erbij zou zeggen: ik zou graag willen draven maar als je niet wilt dan hoeft dat niet, dan zou mijn antwoord ook nee zijn.

@ts deze periode hebben we allemaal gekend. Je wilt graag samenwerken met een paard maar een manegepaard heeft zo veel ruiters in een week dat ze niet per definitie zo’n Will to please hebben als een eigen paard dat doet. Net als wij heeft een paard soms pijn of last ergens van, maar kunnen ze ook gewoon wel of geen zin ergens in hebben. Het is de kunst om een paard zover te krijgen dat hij met je mee doet en denkt. Het is een foute bewering dat je daarvoor geweld moet gebruiken. Ik gebruik bijvoorbeeld heel veel zwepen. Zowel met rijden als ook met longeren, grondwerk, clickertraining enz.. maar ik sla er nooit mee. Dat is namelijk ook totaal niet nodig. Het zit vooral in je eigen mindset. Als ik tegen mijn paard zeg dat ik graag wil dat ze gaat draven, dan stel ik dat als een vraag maar ik verwacht gewoon dat ze het doet. Dat is niet omdat ik haar dwing met een zweep. Dat gaat allemaal meer energetisch/door middel van je mindset. Om dit te kunnen moet je veel over jezelf leren en veel over paarden. Dat is echt ervaring opdoen. Misschien kun je eens rondkijken of je naast je rijlessen op de manege toevallig ook ergens anders grondwerk lessen kunt volgen. Daar leer je heel veel van wat je vervolgens weer onder het zadel kunt gebruiken.

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:30

Dankje :-)

En tegelijk zeg je hetzelfde.. :+

Misschien vind jij het normaal dat een paard mensen aanvalt in de stal, maar ik niet. Dit paard geeft enorme signalen af. Heeft er niks mee te maken dat de TS een beginner is.

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard gaat niet makkelijk in draf : tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:37

Nee dat is niet normaal. Maar helaas in meer of mindere mate wel normaal voor manegepaarden. Ik heb op meerdere maneges gereden maar vroeg of laat krijgen ze allemaal steriotyp gedrag in meer of mindere mate. Ts gaat dat niet oplossen door het bespreekbaar te maken want die paarden ervaren gewoon mentaal (fysiek even daargelaten zonder het paard te kennen) ongemak door het gebrek aan stabiliteit, leiding en begeleiding. Duidelijkheid geeft rust voor een paard. Als ik zeg zo gaan we het doen dan geeft dit mijn paard rust want ze kan mij gewoon volgen en vertrouwt er dan op dat het goed komt want ik heb haar dat beloofd. En dit is wat groeit met de jaren. Op dat punt komen manegepaarden nooit want ze krijgen niet zo’n band met hun verzorger/rijder. Dat is waar ze mentaal op reageren maar ik denk dat dat niet zomaar 1,2,3 is op te lossen in manegesetting.

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:43

Nee daar kun je weleens gelijk in hebben.

Ik vraag me alleen af of dat het niet verschilt ook, dat het ene paard er beter tegen kan dan de ander. Dat aanvallen in de stal klinkt in mijn oren echt niet goed.

Wij hebben weleens een oud manegepaard gekocht die ook echt niet tegen al die wisselingen kon. Manege eigenaar zorgde daar in wel voor het welzijn van de paarden. Bij deze is mijn eerste gevoel echt dat dit dier schreeuwt.

Foaly

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:44

Of het paard heeft geleerd dat als ze aanvliegt, ze niet hoeft de dealen met een onzekere beginner maar met een ervaren persoon die niet loopt te hannessen en waarvan het paard weet wat ie eraan heeft. Ik ben met je eens dat het een lichamelijk ongemak kán zijn, maar een hele hoop manegepaarden hebben zichzelf ook bepaald gedrag aangeleerd.

Zo hebben wij ook een pony die niet met beginners op kan schieten, het duurt hem allemaal te lang en dan gaat het ook van dreigen tot bijten aan toe. Sta je er als ervaren persoon erbij en kijk je ernaar, dan gaat het al beter, en doe je hem zelf dan is ie poeslief.

TS, wat hier al gezegd wordt: duidelijker zijn voor je pony. Dat hoeft niet heel hard en gemeen, maar been geven is niet zielig en een klein (!) tikje met de zweep ook niet. Anders mag de pony eerst zn eigen zin doen tot ie opeens op zn flikker krijgt van je instructrice. Ik zou zeggen dat dat zieliger is dan één keer goed doorkomen met je been zodat hij gelijk weet wat ie moet doen en dat je het ook echt meent. Is fijner voor jou, fijner voor je pony en fijner voor de instructrice die niet meer achter je aan hoeft te rennen :D

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:50

Elisa2 schreef:
Misschien vind jij het normaal dat een paard mensen aanvalt in de stal, maar ik niet. Dit paard geeft enorme signalen af. Heeft er niks mee te maken dat de TS een beginner is.

Dat heeft er alles mee te maken, want de beginners zien het verschil meestal niet tussen een paard dat dreigt of werkelijk aanvalt.

En het heeft er ook mee te maken dat paarden het meestal gewoon niet fijn vinden als het gaat om onervaren mensen. En dat snap ik wel. Als ik bloed moet laten prikken en de verpleegkundige is heel erg onzeker, wil ik liever niet dat die aan mij gaat prutsen. Tref ik iemand die weet wat ze doet, dan is het geen probleem.

Heel veel manegepaarden en pony's zeggen gewoon 'volgens mij weet jij niet wat je doet en dan wil ik liever niet dat je aan mijn lijf zit' en sommige pony's en paarden doen dat heel duidelijk, maar het is geen aanvallen.

Het is wel een signaal naar de manege dat daar iets niet goed zit en dat er meer begeleiding nodig is bij het opzadelen. Maar de kans is groot dat het met een beetje meer begeleiding gewoon opgelost is, en dat het niet iets is van onderliggende pijn of ongemak.

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:56

Foaly schreef:
Of het paard heeft geleerd dat als ze aanvliegt, ze niet hoeft de dealen met een onzekere beginner maar met een ervaren persoon die niet loopt te hannessen en waarvan het paard weet wat ie eraan heeft.


Precies dit bedoelde ik maar jij verwoordt het veel beter. Paarden zijn er heel goed in om ervoor te zorgen dat mensen ze geven wat ze willen. Als jij geen stuntelende onzekere beginners in je huis (stal) wilt hebben dan draai je je om zodra de deur open gaat en klets je een keer die kant op. 9 van de 10 ruiters draait zich om en gaat weg. Die ene die toch komt die heeft wel lef of weet waar hij mee bezig is. Een beetje kaf van het koren scheiden zegmaar. Wij hadden er ook zo wat op de manege. Deze die ik noemde die schopte ook de spoor van je been af (echt letterlijk en altijd precies raak) als je te hard liep te prikken en als je te hard met je benen liep te schoppen of knijpen dan kon je ook een bok of trap verwachten. Je kunt zeggen dat dit paard vals is of een probleem heeft, maar zij voedde de ruiters gewoon zo op als hoe zij gereden wilde worden. Met respect en haar in haar waarde latend.

Tuurlijk kun je er wat van vinden maar ze hebben voor zichzelf een situatie gecreëerd waarbij zij invloed hebben op wie wat met ze doet. Ik kan dit soort dieren wel waarderen. Dit zijn de paarden waarvan iedereen wat vindt maar dit is wel de groep die er niet onderdoor gaat aan learned helplessness.

Foaly

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 16:08

Nou ja, dat dus. Het is het verschil tussen iemand die in de knoop zit met het halster en steeds wel-niet-wel-niet het paard durft te pakken of iemand die gewoon binnenkomt, peerd bij zn lurven pakt en zonder te knipogen dat halster omknoopt. Ik zou als paard dat tweede ook veel prettiger vinden, en juist narrig worden van dat eerste :j

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 16:15

Het is maar goed dat ik geen paard ben. Als ik een paard was geweest zou ik mezelf dood lopen voor een zelfbewuste mens die zijn plek in neemt in z’n leven en deze wereld. Onzekere mensen (of ze nou beginner zijn of niet)die niet durven te staan voor wie ze zijn zou ik echt het leven zuur maken. En dat heeft niks te maken met wat wij mensen vaak als onzeker zien dus introvert/extravert en voor jezelf opkomen. Het is meer ik weet wie ik ben, jij weet wie jij bent en samen kunnen we de wereld aan.

Ik zou denk ik met het stempel onhandelbaar op m’n hoofd een enkeltje richting slachthuis krijgen :D

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard gaat niet makkelijk in draf : tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 18:30

Nouja ik denk dat het niet zo zwart wit is en voor ons allemaal niet helemaal te beoordelen is vanaf het beeldscherm.

Het kan zijn wat jullie zeggen, maar daarvoor mist er imo teveel informatie. Namelijk of dit dier het bij iedereen doet. Wat de instructeur/ begeleiding er over zegt en van vindt en of dit dier überhaupt wel makkelijk loopt.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 18:56

Het is nogal een taak hoor, manegepaard zijn. Je hebt het als paard te doen met zoveel mensen, een hoop geklungel en goedbedoeld inconsequent gedrag. Lui zijn in de rijbak, hulpen negeren en boos stalgedrag zijn niet zeldzaam op maneges. Een paard is al snel 'verpest' en wil dan geen gezeur aan zijn lijf meer.

Ik zou je als tip willen meegeven om goed te kijken naar hoe ervaren mensen het aanpakken. Ik denk dat je er veel aan hebt als je een betrouwbare leider kan zijn. Één keer heel duidelijk zijn is een stuk minder vervelend dan 10x half.

In de stal vangen zou ik niet bij de voorpluk doen, maar eerder het touw om de hals doen. Dan heb je veel meer grip en is stukken minder vervelend voor het paard. Stap rustig en vol vertrouwen de box in. Twijfel niet over je plan. En beloon het paard zodra je hem vast hebt met kriebels op de hals.

In het rijden, een keer zachtjes drijven 2e keer iets harder, en de derde keer zo duidelijk dat je gegarandeerd in de draf zit. Zodra je draaft stoppen met drijven en belonen met je stem. Paardje zal al snel doorhebben wat je wil en reageren op je 1e of 2e hulp.