Lange teugelen, tips en tricks

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Lange teugelen, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 00:20

Sinds enkele weken train ik een pony (shetlander) aan de lange teugel. Dat is nieuw voor mij, dus ben ik nog aan het uitproberen. Uiteraard heb ik verschillende filmpjes etc. bekeken.
Voor de pony en mij is het nog wat zoeken wat werkt.
Wat ik mij afvraag: zijn er tips om de verbinding constanter te houden. Ik probeer zo vriendelijk mogelijk te zijn, maar dat heeft regelmatig een slappe teugel tot gevolg.
Ps met rijden had ik nogal de neiging om wat streng te zijn met de binnenhand, dus ik ben erg alert op dat niet te doen. Afgelopen week heb ik een zweep meegenomen om wat duidelijker hulpen te kunnen geven (alleen druk geven, niet slaan/tikken)

Stippelpony
Berichten: 15
Geregistreerd: 19-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:30

Ik probeer vaak aan het begin dicht bij mn pony te staan en beetje schuin erachter, lichte verbinding te zoeken en met mn stem naar voren brengen. mn armen zijn ontspannen en lijken alsof ik erop zit. Wat bij mij vaak helpt is om te letten om mee te blijven bewegen en die mond echt overal naar toe toe volgen maar blijven voelen. Als die wegvalt eerst opvullen wat je normaal met je been zou doen. Hoe sta jij achter je pony?

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 01:59

Aandacht voor het ontspannen van de armen en afwachten is al een goede tip. Ik ben toch geneigd te veel te willen doen. Ik zal de principes van centered Riding er ook maar weer eens bij pakken.
Ik wissel wat in positie, ook omdat ik wat zoekend ben naar wat voor ons werkt. Ik begin met de positie van longeren met dubbele lijnen. Dan krijgt de pony ook wat ruimte om warm te draaien en op eigen benen te gaan lopen.
Vervolgens werk ik een tijdje met langere leidsels ca.2 meter achter de pony. Dan ben ik vooral bezig met wat figuren lopen, wat stelling en buiging vragen en tempowisselingen. De afgelopen week heb ik daarna ook een stukje gewerkt met teugels kort.(handen bij de billen). Toen heb ik wat gespeeld met schoudervoor en wijken. Dat ging boven verwachting. Pony is werklustig, slim en lijkt er wel plezier in te hebben. Ze snapte al snel hoe ze moet reageren als ik van positie wissel. Voor het wijken gebruik ik de zweep als beenhulp. Ik zie op sommige filmpjes dat men dat met de leidsels doet, maar dan stoor je m.i. ook gelijk in de mond.
Vervolgens heb ik aan een enkele longeerlijn de pony nog wat laten galopperen en uitstappen.

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Lange teugelen, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:39

Wat Stippelpony zegt inderdaad, aanvullen dmv voorwaarts laten lopen naar de hand toe en zorgen dat je goed contact houdt met de mond (dat je de mond voelt) en continu mee bent in de beweging. Armen ontspannen en losjes langs je lichaam houden. Geen "statische" houdingen.

En verder is het denk ik vooral een kwestie van veel doen en oefenen.

Ponytante

Berichten: 224
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 15:09

Het voorwaartse is het belangrijkst. Als de teugels los hangen loop jij sneller dan de pony. Als je langzamer loopt (of stilstaat) worden ze strakker. Alleen voelt de pony dan uiteraard de teugel en voor je het weet denkt hij dat het en ophouding is en gaat hij nog langzamer. :+

Dus je moet hem laten vertrouwen op het bit, dat een beetje contact prima is en dat hij er "door/tegen" mag lopen. Voor de pony is het gevoel ook toch anders dan als er iemand op zijn rug zit.

Met een voorwaartse / looplustige pony kan dit makkelijker zijn, soms is het ook beter in draf en blift de pony zwalken is stap.

Vaak reageren (brave) pony's ook op spannende dingen door langzamer & voorzichtiger te gaan lopen.

Disclaimer: met "door/tegen" bedoel ik zeker geen 'tegen de hand'! Het js gewoon anders als je rjjdt en je beenhulp iets opvangt met je hand (denk aan halve ophouding) tegenover geen been en puur stem voor zelfde resultaat. De zweep zoals je hem omschrijft is prima.

En belonen! Ook al is het maar een halve korte zijde in het begjn (in nette tempo). Voor je heg weet sjeest hij door de baan!

Succes!