hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 10:05

Dorine92 schreef:
Lenteklokje schreef:
Dag Dorine, nog even als aanvulling: ja het wijken is een goede actie, juist ook omdat het gewicht dan verplaatst. Het is wel zo dat "wijken voor het been" als je verder bent in de dressuur een soort van vanzelfsprekendheid is. Maar op mijn niveau (vooral recreatief en beetje dressuurmatig oefenen) moet ik daar echt bij nadenken, wijken, hoe voelde dat ook al weer....... ook qua teugelvoering.

Zonder enige vorm van wijken ga je hem nooit recht krijgen want als ik het zo hoor is je paard onwijs scheef. Dus goed dat je daaraan gaat werken in de les

Dorine, ik zeg niet dat ik hem niet kan laten wijken, het gaat echter steeds om een paar pasjes naar links. En hier werk ik aan met mijn instructrice.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 10:16

Dorine92 schreef:
Lenteklokje schreef:
Dag Dorine, nog even als aanvulling: ja het wijken is een goede actie, juist ook omdat het gewicht dan verplaatst. Het is wel zo dat "wijken voor het been" als je verder bent in de dressuur een soort van vanzelfsprekendheid is. Maar op mijn niveau (vooral recreatief en beetje dressuurmatig oefenen) moet ik daar echt bij nadenken, wijken, hoe voelde dat ook al weer....... ook qua teugelvoering.

Zonder enige vorm van wijken ga je hem nooit recht krijgen want als ik het zo hoor is je paard onwijs scheef. Dus goed dat je daaraan gaat werken in de les

Nou nee, hij is niet onwijs scheef, gelukkig niet. Ik moest alleen zelf nog leren hoe ik hem wat rechter krijg. Heb veel geleerd al van de lessen, en van dit topic, dat gaat goed komen, stap voor stap. Ben blij met deze mooie nazomer dan kan ik ook lekker buiten rijden :)

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:44

Lenteklokje schreef:
En het klinkt misschien voor jullie geoefende dressuurruiters wat vreemd: een volte rijden op rechts is best zwaar. Ik moet overal op letten en dan ook nog de ontspanning erin houden. Dus ik rijd zeer zeker ook op rechts maar kan niet 4 voltes achter elkaar draaien want dat roept dan te veel frustratie op. Vanavond heb ik weer les ben benieuwd hoe dat gaat en ik zal ook dat stuk van het wijken oefenen!


'Paardrijden is zo moeilijk, daar heb je twéé volle levens voor nodig om het echt te kunnen...'
;)
Gezegd door iemand die in één leven toch echt ver was gekomen.

Één of twee pasjes wijken naar links op de volte naar rechts (waar het kan ivm het schot) is prima. 'Meer is niet nodig.'
(Soms is wijkend zigzaggen over de A-C lijn een leuk spelletje.)

En in het kader van ontspanning: 'maak het je paard makkelijk (om de oefening goed te doen)'.
Wordt hij na vier voltes moe: beperk je voorlopig tot twee of drie.
'Houd het leuk', je bent spieren aan het kweken. Dat duurt een tijdje voor die er zijn.
... en liefst zelf ook niet gefrustreerd raken.

En misschien nog een ander spelletje dat ik in het begin veel gedaan heb: zigzaggend over de binnenhoefslag. (Gewoon 'vlakke' wendingen maken, misschien een keertje afgewisseld met een paar pas wijken.)

'Alleen maar rechtuit over de hoefslag' is moeilijk voor je paard. Juist in het buigen en wenden, dwz: spelen met het zwaartepunt en rompspieren rekken en strekken wordt het makkelijker.
En je kunt voorkomen dat 'het schot je paard scheef maakt' en dat hij zich - macht der gewoonte - op de binnenschouder gooit in de hoek.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 11:07

Janneke2 schreef:
Lenteklokje schreef:


'Paardrijden is zo moeilijk, daar heb je twéé volle levens voor nodig om het echt te kunnen...'
;)
Gezegd door iemand die in één leven toch echt ver was gekomen.

Één of twee pasjes wijken naar links op de volte naar rechts (waar het kan ivm het schot) is prima. 'Meer is niet nodig.'
(Soms is wijkend zigzaggen over de A-C lijn een leuk spelletje.)

'Alleen maar rechtuit over de hoefslag' is moeilijk voor je paard. Juist in het buigen en wenden, dwz: spelen met het zwaartepunt en rompspieren rekken en strekken wordt het makkelijker.
En je kunt voorkomen dat 'het schot je paard scheef maakt' en dat hij zich - macht der gewoonte - op de binnenschouder gooit in de hoek.


Janneke, dat is mooi gezegd, wel een heel leven genieten van de paarden, mooi!
Een of twee pasjes wijken, ik ga het oefenen. Heb alleen geen "schot" en met dit mooie weer rijd ik steeds in het grote weiland, dat geeft het paard ook veel ontspanning.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 11:14

Janneke2 schreef:
Lenteklokje schreef:

'Alleen maar rechtuit over de hoefslag' is moeilijk voor je paard. Juist in het buigen en wenden, dwz: spelen met het zwaartepunt en rompspieren rekken en strekken wordt het makkelijker.


klopt Janneke, rechtuit over de hoefslag, daar schuilt in mijn beleving ook een gevaar in, want je voelt dan toch minder goed of hij wel recht loopt. Ik heb zelf maanden terug een "ingesleten hoefslag" gereden, en die werd te smal waardoor paard niet meer goed kon lopen. Daar heb ik ook weer van geleerd. (Eigenlijk best bijzonder dat beginnende ruiters zoveel op de hoefslag leren rijden. )

Tango1979

Berichten: 2536
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:35

Ik heb precies hetzelfde, ook een links hol paard. Met dus inderdaad meer gewicht op de rechterteugel, teveel stelling linksom, en te weinig rechts en minder reactie op mijn rechterbeen.

Wat ik een fijne oefening vind, is wijken over de hoefslag, om meer "contact" op mijn linkerteugel te krijgen. Ik rijd dan over de hoefslag rechtsom, met misschien iets buitenstelling. Dan goed je linkerteugel aannemen, rechts heel smakelijk en los blijven. En dan met je rechterkuit de achterhand naar binnen plaatsen, terwijl je met je linkerhand de voorhand op de hoefslag houdt.

Hiermee kan je gewoon in stap beginnen en later ook in draf meepakken.

En eigenlijk constant bewust zijn dat je contact op die linkerteugel wil. Merk je dat je dat contact verliest, kan je eventueel de linkerhand iets omhoog doen, om het contact weer te maken. Met je rechterhand enorm opletten dat je niet terug werkt, alleen opzij. En heel kort contact maken, en vooral meteen weer snel loslaten.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 02:01

MyWishMax schreef:
En bedenk dat rechte lijnen en diagonalen, wat ook rechte lijnen zijn, vele malen moeilijker zijn om een paard op recht te stellen, nog niet eens recht richten. Helemaal als je dus nog niet de voorwaarden voor elkaar hebt zoals beide achterbenen even actief en onder het lijf en contact op beide teugels.

Ik vind dat verhaal over rechtrichten op de lange lijnen en de diagonalen ook niet zo sterk inderdaad. Dan moet je wel echt verdomde handig zijn, maar als dat zo was, hadden we deze discussie überhaupt niet gehad

Ik denk overigens dat de TS soms 2 vormen van het woord “recht” door elkaar haalt. Lange lijnen en diagonalen zijn wel recht, maar een recht paard is een paard die tussen 2 benen en 2 teugels loopt en nergens leunt en steunt, en die, wanneer er geen oefening gereden wordt, netjes “spoort”. Om dit voor elkaar te krijgen, hoef je nog geen meter rechtuit te rijden, sterker nog, met rechtuit rijden maak je het jezelf onwijs moeilijk. Want op de rechte lijnen wordt het paard enorm uitgelokt om zijn sterke kant vast te pakken
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 03-10-23 02:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 02:07

Tango1979 schreef:
Wat ik een fijne oefening vind, is wijken over de hoefslag, om meer "contact" op mijn linkerteugel te krijgen. Ik rijd dan over de hoefslag rechtsom, met misschien iets buitenstelling. Dan goed je linkerteugel aannemen, rechts heel smakelijk en los blijven. En dan met je rechterkuit de achterhand naar binnen plaatsen, terwijl je met je linkerhand de voorhand op de hoefslag houdt.

Ik heb echt al mijn fantasie gebruikt maar dit zie ik niet voor me. Rechtsom rijden met buitenstelling is sowieso al niet handig als je een linksgebogen paard wil corrigeren. En met je rechterkuit de achterhand naar binnen plaatsen terwijl je rechtsom rijdt is onmogelijk. Heb je misschien ergens iets verkeerd getypt?

Als ik ervan maak dat je over de hoefslag LINKSOM rijdt, dan kan ik er wel iets van maken. Deze oefening heet schouderbuitenwaarts, tenzij je het paard helemaal recht in zijn lijf houdt, dan zou je het wijken over de hoefslag kunnen noemen. Maar voor het rekken van de korte kant van een scheef paard kun je hem beter wel stellen en buigen natuurlijk

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 08:08

Dorine92 schreef:
MyWishMax schreef:
En bedenk dat rechte lijnen en diagonalen, wat ook rechte lijnen zijn, vele malen moeilijker zijn om een paard op recht te stellen, nog niet eens recht richten. Helemaal als je dus nog niet de voorwaarden voor elkaar hebt zoals beide achterbenen even actief en onder het lijf en contact op beide teugels.

Ik vind dat verhaal over rechtrichten op de lange lijnen en de diagonalen ook niet zo sterk inderdaad. Dan moet je wel echt verdomde handig zijn, maar als dat zo was, hadden we deze discussie überhaupt niet gehad

Ik denk overigens dat de TS soms 2 vormen van het woord “recht” door elkaar haalt. Lange lijnen en diagonalen zijn wel recht, maar een recht paard is een paard die tussen 2 benen en 2 teugels loopt en nergens leunt en steunt, en die, wanneer er geen oefening gereden wordt, netjes “spoort”. Om dit voor elkaar te krijgen, hoef je nog geen meter rechtuit te rijden, sterker nog, met rechtuit rijden maak je het jezelf onwijs moeilijk. Want op de rechte lijnen wordt het paard enorm uitgelokt om zijn sterke kant vast te pakken

Dag Dorine, klopt het is ook moeilijk. Ik probeer paard op de rechte lijnen recht te stellen, met mijn rechterbeen zet ik hem iets opzij naar mijn linkerhand. Rechterhand minder contact en iets van de hals af. Ik doe dit dan een paar meter rechtuit.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 08:19

Op de linkerkant met iets contrastelling naar buiten werkt ook; in draf is dit beheersbaar. In de galop wordt het inbuigen naar links versterkt en dan moet ik van instructrice ook meer de stelling en buiging naar buiten aan nemen, dat is nog lastig omdat de galop als gang nog wat ongecontroleerd is, maar ook hier zit vooruitgang in.

Tango1979

Berichten: 2536
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:27

Dorine92 schreef:
Tango1979 schreef:
Wat ik een fijne oefening vind, is wijken over de hoefslag, om meer "contact" op mijn linkerteugel te krijgen. Ik rijd dan over de hoefslag rechtsom, met misschien iets buitenstelling. Dan goed je linkerteugel aannemen, rechts heel smakelijk en los blijven. En dan met je rechterkuit de achterhand naar binnen plaatsen, terwijl je met je linkerhand de voorhand op de hoefslag houdt.

Ik heb echt al mijn fantasie gebruikt maar dit zie ik niet voor me. Rechtsom rijden met buitenstelling is sowieso al niet handig als je een linksgebogen paard wil corrigeren. En met je rechterkuit de achterhand naar binnen plaatsen terwijl je rechtsom rijdt is onmogelijk. Heb je misschien ergens iets verkeerd getypt?

Als ik ervan maak dat je over de hoefslag LINKSOM rijdt, dan kan ik er wel iets van maken. Deze oefening heet schouderbuitenwaarts, tenzij je het paard helemaal recht in zijn lijf houdt, dan zou je het wijken over de hoefslag kunnen noemen. Maar voor het rekken van de korte kant van een scheef paard kun je hem beter wel stellen en buigen natuurlijk


Je hebt helemaal gelijk, je rijdt linksom! Dan de achterhand naar binnen plaatsen, zodat je met je rechterbeen (buitenbeen) naar je linkerteugel (binnenteugel) drijft.

Excuses!

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 11:14

Thanks Tango en Dorine, dus ik rijd dan over de hoefslag linksom, met iets buitenstelling. Dan goed je linkerteugel aannemen, rechts wat losser houden. En dan met je rechterkuit de achterhand naar binnen plaatsen, terwijl je met je linkerhand de voorhand op de hoefslag houdt. Deze oefening ken ik van vroeger, uit mijn ponytijd, ik deed 'm dan in stap, waarbij ik mijn rechterhand wel iets van de hals af hield, dus iets naar rechts, niet terugwerken.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 11:16

by the way Dorine en Tango, ik zie onder jullie berichten staan Z startgerechtigd en L2, let wel, ik zit echt op B-niveau nog.....

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 22:07

Lenteklokje schreef:
by the way Dorine en Tango, ik zie onder jullie berichten staan Z startgerechtigd en L2, let wel, ik zit echt op B-niveau nog.....

Ik heb tm zware tour gereden maar dat maakt niks uit... de basis is hetzelfde. Het probleem wat jij beschrijft is 1 van de grootste drempels om op hoog niveau te komen

MyWishMax

Berichten: 25369
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 04:26

Wat dorine zegt, dit is echte basis wat iedereen zou moeten doen of je nu recreatief rijdt of subtop bij wijze van spreken. Als we het over niveaus hebben wordt het al beoordeeld in de B ;)
Dat sommige oefeningen die hier genoemd zijn lastiger zijn snap ik. Die hoeven ook niet nu, ik denk dat aan de voltes werken en pasjes wijken moeilijk zat zijn nu als je het correct wil doen.

Wat is de reden dat je de rechter teugel van de hals afhield?

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 07:47

Dorine92 schreef:
Lenteklokje schreef:
by the way Dorine en Tango, ik zie onder jullie berichten staan Z startgerechtigd en L2, let wel, ik zit echt op B-niveau nog.....

Ik heb tm zware tour gereden maar dat maakt niks uit... de basis is hetzelfde. Het probleem wat jij beschrijft is 1 van de grootste drempels om op hoog niveau te komen

dag Dorine, ja zeker de basis is het zelfde. Neemt niet weg dat bepaalde oefeningen zoals jullie omschrijven niet zo maar uit te voeren zijn. Ik doe mijn best en voel ook al verschil. Mijn doel is niet zozeer om verder te komen in de dressuur, doel is om de basis op orde te krijgen en met ontspanning en plezier te rijden. Fijne dag, geniet met de paarden vandaag!

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 07:51

MyWishMax schreef:
Wat dorine zegt, dit is echte basis wat iedereen zou moeten doen of je nu recreatief rijdt of subtop bij wijze van spreken. Als we het over niveaus hebben wordt het al beoordeeld in de B ;)
Dat sommige oefeningen die hier genoemd zijn lastiger zijn snap ik. Die hoeven ook niet nu, ik denk dat aan de voltes werken en pasjes wijken moeilijk zat zijn nu als je het correct wil doen.

Wat is de reden dat je de rechter teugel van de hals afhield?

klopt MyWish, een volte rijden op rechts is een hele opgaaf als ik alles tegelijkertijd wil doen. Zoals jullie beschrijven, pasje wijken naar links, dat lukt wel. Maar schouderbinnenwaarts en de oefeningen in galop... poeh poeh..... vandaag schitterend weer dus ik begin met een ronde buiten in het veld. Daarna nog wat oefeningen zoals in dit topic beschreven. Leerzaam hoor, thank you...

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 07:55

MyWishMax schreef:
Wat is de reden dat je de rechter teugel van de hals afhield?

omdat hij (destijds de D-pony) bij het aandrukken van de rechterkuit in combi met de linkerteugel dan juist iets naar links kwam met hals en voorhand en corrigeerde ik met rechterhand iets (vriendelijk) van de hals af. Op dat moment voelde ik wel dat hij rechter kwam.
Overigens bij een pony is het bij elkaar rijden wel makkelijker dan een groot paard.
Fijne dag en geniet van het weer en de paarden :)

Elisa2

Berichten: 37364
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:48

Gewoon aanpassen aan wat wel mogelijk is, pasje wijken kun je ook meenemen door de voltes te verkleinen en openen. (gewoon steeds iets scherper opzij gaan)

Wijken rechtuit kun je ook eerst in stap oefenen totdat het meer bevestigd is.

Volte op rechts gewoon simpel houden, binnenhand van de hals (niet terug) kijken waar je heen gaat. Met kleine stapjes vooruit! Succes!

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:40

Lenteklokje schreef:
MyWishMax schreef:
Wat dorine zegt, dit is echte basis wat iedereen zou moeten doen of je nu recreatief rijdt of subtop bij wijze van spreken. Als we het over niveaus hebben wordt het al beoordeeld in de B ;)
Dat sommige oefeningen die hier genoemd zijn lastiger zijn snap ik. Die hoeven ook niet nu, ik denk dat aan de voltes werken en pasjes wijken moeilijk zat zijn nu als je het correct wil doen.

Wat is de reden dat je de rechter teugel van de hals afhield?

klopt MyWish, een volte rijden op rechts is een hele opgaaf als ik alles tegelijkertijd wil doen. Zoals jullie beschrijven, pasje wijken naar links, dat lukt wel. Maar schouderbinnenwaarts en de oefeningen in galop... poeh poeh..... vandaag schitterend weer dus ik begin met een ronde buiten in het veld. Daarna nog wat oefeningen zoals in dit topic beschreven. Leerzaam hoor, thank you...

Een makkelijke oefening in galop om hem over de linkerschouder te laten vallen, is een slangenvolte met 3 bogen, beginnend op de linkerhand. Je kunt hem gewoon afvlakken en meer als een gebroken lijn rijden richting b of e. En dan laat je hem in het contrabochtje helemaal uitbreken naar links. Dus stelling en buiging naar rechts en het paard over de schouder laten ontsnappen naar buiten toe. Is een goede rek oefening.
Een andere rekoefening in galop is rechtsom een paar meter na A afwenden en hem dan richting de hoefslag laten wijken of liever nog, uitbreken over de schouder. In tegenstelling tot wanneer het je puur om het wijken zelf zou gaan, is het wanneer de schouder heel erg eerst gaat in dit geval geen enkel probleem.
Wat ook heel fijn is, is linksom het paard in galop vanaf de (binnen)hoefslag over de binnenschouder richting de AC lijn te wijken. Ook weer lekker laten uitbreken over links. Maar deze is wel moeilijker dan die ik hiervoor zei (rechtsom paar meter na A afwenden en over de schouder laten uitbreken naar de hoefslag). Dit omdat het paard van nature geneigd is om naar de hoefslag te gaan

Tango1979

Berichten: 2536
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:02

Wat ik ook een fijne oefening vindt, is rechtsom na de hoek wenden richting A of C. Met je linkerteugel zorg je dat zijn voorbenen naar die A of C gaan. Met je rechterbeen drijf je de achterbenen iets naar buiten. Dit kan je in stap draf en galop proberen en is gewoon een B/L oefening. Goed opletten dat je rechterhand smakelijk blijft en vooral niet gaan knijpen of je rechterkuit optrekken. Mooi je binnenbeen lang laten.

Elisa2

Berichten: 37364
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 07:58

Dorine92 schreef:
Lenteklokje schreef:

Een makkelijke oefening in galop om hem over de linkerschouder te laten vallen, is een slangenvolte met 3 bogen, beginnend op de linkerhand. Je kunt hem gewoon afvlakken en meer als een gebroken lijn rijden richting b of e. En dan laat je hem in het contrabochtje helemaal uitbreken naar links. Dus stelling en buiging naar rechts en het paard over de schouder laten ontsnappen naar buiten toe. Is een goede rek oefening.
Een andere rekoefening in galop is rechtsom een paar meter na A afwenden en hem dan richting de hoefslag laten wijken of liever nog, uitbreken over de schouder. In tegenstelling tot wanneer het je puur om het wijken zelf zou gaan, is het wanneer de schouder heel erg eerst gaat in dit geval geen enkel probleem.
Wat ook heel fijn is, is linksom het paard in galop vanaf de (binnen)hoefslag over de binnenschouder richting de AC lijn te wijken. Ook weer lekker laten uitbreken over links. Maar deze is wel moeilijker dan die ik hiervoor zei (rechtsom paar meter na A afwenden en over de schouder laten uitbreken naar de hoefslag). Dit omdat het paard van nature geneigd is om naar de hoefslag te gaan


Maar in galop bij een nog beginnende B combinatie is dit vrees ik veel te hoog gegrepen! Contragalop moet eerst bevestigd zijn anders gaat het paard omspringen en overkruist galloperen.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 08:41

Goedemorgen Elisa en Dorine,
tja heel eerlijk: in galop ben ik al tevreden als ik in een ontspannen, gecontroleerde galop 1 ronde kan maken. Linksom buigt hij eigenlijk teveel in naar links en moet ik voor mijn gevoel iets buitenstelling aan houden, zodat ie recht galoppeert. Gaat nu redelijk, blij mee. Rechtsom echter is natuurlijk zijn moeilijke kant en die is in galop lastig hoor. Maar ik ga zeker over x weken terug lezen in dit topic, want ik hou van slangevoltes in draf, maar in galop nog een brug te ver :j

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 08:47

Tango1979 schreef:
Wat ik ook een fijne oefening vindt, is rechtsom na de hoek wenden richting A of C. Met je linkerteugel zorg je dat zijn voorbenen naar die A of C gaan. Met je rechterbeen drijf je de achterbenen iets naar buiten. Dit kan je in stap draf en galop proberen en is gewoon een B/L oefening. Goed opletten dat je rechterhand smakelijk blijft en vooral niet gaan knijpen of je rechterkuit optrekken. Mooi je binnenbeen lang laten.

Even visualiseren of ik deze kan volgen: dus rechtsom, ik kom de hoek uit en dan afwenden naar de overkant en dan met een paar wijkende pasjes naar A?

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 08:48

Gisteren heb ik overigens bewust met rechterkuit naar linkerhand toegewerkt, en ik merk dat hij al veel beter te corrigeren is, ik voel de massa dan iets naar links gaan, en heb paard meer tussen "2 benen".