hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 12:20

Mijn paard is linksgebogen, oftewel links is hol en rechts is bol. Dat ervaar ik met name op de voltes rechtsom, dan heeft hij wat moeite om stelling en buiging in te nemen. Op de linkerkant echter knikt hij juist iets te veel in. Mijn instructrice heeft mij in de vorige les al gezegd om op de linkerhand juist wat contrastelling te vragen, om hem zo wat rechter te krijgen. Dit door middel van rechterbeen in combinatie met rechterteugel. Dit gaat al redelijk goed. Tot zover duidelijk.

Op de rechterlijnen (A/C lijn, binnenhoefslag) wil ik hem nu ook rechter zien te krijgen, met de achterbenen er netjes onder ook. Ik vraag me echter af wat dan de hulpen zijn. Ik lees in de theorie dat ik dan de rechterteugel losser moet houden en de linkerteugel moet aannemen. Omdat hij linksgebogen is druist dat wat in tegen mijn gevoel, want dan knikt hij juist toch verder in naar links? Hij is een banaan naar links die ik langzamerhand rechter wil buigen.
Het rijden van de lange lijnen doe ik nu steeds op gevoel en corrigeer daar waar nodig, probeer met mijn zit recht in balans boven het paard maar dit is niet een bepaalde terugkomende combinatie van hulpen.
Even voor het beeld: ik zit met dit paard op B niveau en werk echt aan de basis, op een recreatieve manier. Ik hoop dat iemand het mij uit kan leggen wat in theorie de hulpen zijn voor het rechtrichten op de lange lijn van een links gebogen paard. Dank je wel

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:39

Rechtrichten is de basis. Even zoeken op instructeurs Rechtrichten of Academische Rijkunst.

Apple

Berichten: 76206
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:44

Mijn paard is ook linksgebogen :-)

Inderdaad, op de volte linksom er op letten dat hij niet te veel inbuigt en misschien zelfs een beetje buitenstelling vragen. Op de volte rechtsom dan wat meer stelling vragen. Openen en sluiten van de volte in stap en draf doen we regelmatig.

Wat bij ons ook goed werkt is in stap een paar pasjes wijken van de hoefslag af en dan weer terug :-)

Wij hebben ook overal in de binnenbak spiegels hangen, dus dan kan ik zelf zo ook controleren of we nog wel recht door de baan gaan.

Suzanne F.

Berichten: 49284
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:49

Rechtsom goed contact houden op de linkerteugel en met je rechterbeen de bolle kant als ware wegrijden naar links. Hij moet goed door en aan je linkerteugel komen, dan pas kan er meer gewicht weg van rechts. Je rechterteugel makkelijk houden, laat je niet verleiden tot rechts vasthouden.

Linksom wat rechter in de hals houden en goed de schouder voor het binnenachterbeen plaatsen, let er op dat hij blijft ‘sporen’ want ze willen graag uitzwaaien of met de achterhand wat naar binnengaan lopen. Buitenschouder goed begrensd houden.

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 13:09

Lenteklokje schreef:
Mijn paard is linksgebogen, oftewel links is hol en rechts is bol. Dat ervaar ik met name op de voltes rechtsom, dan heeft hij wat moeite om stelling en buiging in te nemen. Op de linkerkant echter knikt hij juist iets te veel in.

.... ik heb mijn paard ingereden volgens het principe 'eerst verticale balans, daarna lengtebuiging'.
Verticale balans gaat in principe over gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.
Ik gok dat jouw dier meer gewicht op rechtsvoor heeft en dat de rechterteugel 'zwaarder wordt' - en denkbaar dat jij 'op rechts wordt gegooid'.

Voel je niet bezwaard dat de voltrs nog niet zo goed lukken, dat komt heus wel!


Even een vraagje mbt 'in knikken' : is dat een vouw relatief dicht bij het zadel...? (Tussen de onderste halswervels, bij een rechte hals?)
Of iets anders?

Citaat:
Mijn instructrice heeft mij in de vorige les al gezegd om op de linkerhand juist wat contrastelling te vragen, om hem zo wat rechter te krijgen. Dit door middel van rechterbeen in combinatie met rechterteugel. Dit gaat al redelijk goed. Tot zover duidelijk.

Persoonlijk vind ik stelling een subtiele hulp - op zich prima.
Fijnproeverij: echt correcte stelling komt uit het achterbeen.
Als dit goed werkt +:)+


(Kleine valkuil: svp geen extra gewicht op de rechterteugel...! Rechterhand opzij en iets naar voor, 'je neemt het hoofd mee')
Citaat:
Op de rechterlijnen (A/C lijn, binnenhoefslag) wil ik hem nu ook rechter zien te krijgen, met de achterbenen er netjes onder ook. Ik vraag me echter af wat dan de hulpen zijn.

In grote lijnen hetzelfde.

Citaat:
Ik lees in de theorie dat ik dan de rechterteugel losser moet houden en de linkerteugel moet aannemen.

'Er zijn vele wegen naar Rome', en ik vind dit een prima weg.
Please mind: eigenlijk gaat het om secondenwerk.
Je dier 'neemt gewicht' op rechts, acuut het teveel 'weggooien'.
Ik wil graag drie gram contact,
paard maakt er vier van,
hup efkes naar voor ('nee, niet hangen')
en via twee gram proberen om de drie gram te herstellen,
... en dat honderden keren herhalen. ;)


Citaat:
Omdat hij linksgebogen is druist dat wat in tegen mijn gevoel, want dan knikt hij juist toch verder in naar links?

Ja.
... ik schreef een week of wat geleden erover 'dat ik tijdens mijn eerste lessen weinig controle voelde'. :j

Het doel is hier niet stelling,
maar eerder de schouder, of de gewichtsverdeling tussen beide voorbenen.

Citaat:
Het rijden van de lange lijnen doe ik nu steeds op gevoel en corrigeer daar waar nodig, probeer met mijn zit recht in balans boven het paard

Prima!

Citaat:
Ik hoop dat iemand het mij uit kan leggen wat in theorie de hulpen zijn voor het rechtrichten op de lange lijn van een links gebogen paard. Dank je wel

... afdeling verwarring: zodra het een beetje gaat lukken
(moed houden, blijven lachen en doorgaan)
op de rechte lijnen, zeker in de bak moet een paard altijd een beetje gebogen zijn om je binnenbeen. ('Want het schot maakt het paard schreef'.)
Op buitenritten gok/ voel ik hoe recht Knollie is en vraag ik de buiging de andere kant op.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 13:21

Apple schreef:
Mijn paard is ook linksgebogen :-)

Inderdaad, op de volte linksom er op letten dat hij niet te veel inbuigt en misschien zelfs een beetje buitenstelling vragen. Op de volte rechtsom dan wat meer stelling vragen. Openen en sluiten van de volte in stap en draf doen we regelmatig.

dag Apple, op de volte linksom met buitenstelling lukt wel, dit voelt ook goed. Echter op de volte rechtsom valt hij door mijn binnenbeen. Dit voelt minder goed. Ik werk hier nu aan door met mijn lijf en schouders mee te draaien naar rechts, kijken naar het middenpunt van de volte. Heb de neiging om mijn binnenbeen op te trekken, moet ik van instructrice lang houden en op de singel.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 13:22

Apple schreef:
Mijn paard is ook linksgebogen :-)



Wat bij ons ook goed werkt is in stap een paar pasjes wijken van de hoefslag af en dan weer terug :-)

Wij hebben ook overal in de binnenbak spiegels hangen, dus dan kan ik zelf zo ook controleren of we nog wel recht door de baan gaan.

Wijken voor het rechterbeen waarschijnlijk?

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 13:27

Suzanne F. schreef:
Rechtsom goed contact houden op de linkerteugel en met je rechterbeen de bolle kant als ware wegrijden naar links. Hij moet goed door en aan je linkerteugel komen, dan pas kan er meer gewicht weg van rechts. Je rechterteugel makkelijk houden, laat je niet verleiden tot rechts vasthouden.

Linksom wat rechter in de hals houden en goed de schouder voor het binnenachterbeen plaatsen, let er op dat hij blijft ‘sporen’ want ze willen graag uitzwaaien of met de achterhand wat naar binnengaan lopen. Buitenschouder goed begrensd houden.

dag Suzanne,
ja, rechtsom linkerteugel wat meer aannemen in combinatie met rechterbeen. Hier was ik naar op zoek ook, thanks. Dat uitzwaaien op de linkerkant begrens ik met rechterbeen, dat lukt al aardig.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 13:39

Janneke2 schreef:
Lenteklokje schreef:

Even een vraagje mbt 'in knikken' : is dat een vouw relatief dicht bij het zadel...? (Tussen de onderste halswervels, bij een rechte hals?)
Of iets anders?

ja dicht bij het zadel. Links in draf voelt eigenlijk niet zo verkeerd, hij is ontspannen en ik kan goed zitten. In galop linksom wordt het lastiger, komt omdat ik de galop nog niet helemaal onder controle heb, daar knikt hij overdreven in naar links.

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 13:46

Janneke2 schreef:
Lenteklokje schreef:

Even een vraagje mbt 'in knikken' : is dat een vouw relatief dicht bij het zadel...? (Tussen de onderste halswervels, bij een rechte hals?)
Of iets anders?

ja dicht bij het zadel. Links in draf voelt eigenlijk niet zo verkeerd, hij is ontspannen en ik kan goed zitten. In galop linksom wordt het lastiger, komt omdat ik de galop nog niet helemaal onder controle heb, daar knikt hij overdreven in naar links.


Één van de biomechanische principes van rechtrichten is, dat je dier dit moet doen dmv zijn 'buik'spieren.
In stap hoeven deze 'buik'spieren weinig te doen tegen de opwaartse kracht.
(Oefenen in stap in zeer zinnig!)
In draf wordt dat meer, dus moeten de 'buik'spieren harder werken
en verlies je net wat sneller balans.
En in galop zijn de 'tegenkrachten' nog groter (nog dikkere kabels van 'buik'spieren nodig - dus meer tijd nodig om die er op te trainen).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-09-23 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 13:47

Janneke2 schreef:
Lenteklokje schreef:

(moed houden, blijven lachen en doorgaan)
op de rechte lijnen, zeker in de bak moet een paard altijd een beetje gebogen zijn om je binnenbeen. ('Want het schot maakt het paard schreef'.)
Op buitenritten gok/ voel ik hoe recht Knollie is en vraag ik de buiging de andere kant op.

Dank Janneke, ja moed houden doe ik zeker en soms ook lachen :-)
Ik begrijp niet waarom een paard op rechte lijnen om mijn binnenbeen gebogen moet zijn (?)
Weet nog van mijn vroegere lessen dat de instructeur riep: kaarsrecht en als de koningin erop zitten!!
Let wel, ik rijd de laatste weken steeds in een grote wei, 50 x 100 m daar heb ik geen rand, zo fijn om te rijden. En ik oefen ook wel eens in de bak 20 x 40 maar dat is een bak zonder omheining. Verder doe ik losstappen en losdraven vaak "buiten" omdat dat een fijn effect heeft op mij en mijn paard.

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 13:57

Lenteklokje schreef:
(...) op de volte rechtsom valt hij door mijn binnenbeen. Dit voelt minder goed. Ik werk hier nu aan door met mijn lijf en schouders mee te draaien naar rechts, kijken naar het middenpunt van de volte. Heb de neiging om mijn binnenbeen op te trekken, moet ik van instructrice lang houden en op de singel.


Dat zijn de correcte hulpen voor lengtebuiging.
Rechtsom is ingewikkeld omdat je dier meer gewicht op het binnenvoorbeen heeft.

Je zou de 'Spaanse' optie kunnen proberen dat je je gewicht iets naar buiten brengt ('zit op links'),
terwijl je je linkerheup en schouder iets naar voor draait.

En af en toe een pasje wijken op de grote volte kan ook helpen.
(... als het iets beter gaat, valt hij door je binnenbeen op de binnenschouder 'werkt het wijken waarschijnlijk ook niet')

Wijken doe je in de bak aan de 'open' kant van de volte, twee pas kan voldoende zijn, een hoefbreedte naar buiten kan voldoende zijn,
het gaat er om dat je met knie en dijbeen iets meer gewicht op het buitenvoorbeen zet.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 14:23

Janneke2 schreef:
Lenteklokje schreef:
(...) op de volte rechtsom valt hij door mijn binnenbeen. Dit voelt minder goed. Ik werk hier nu aan door met mijn lijf en schouders mee te draaien naar rechts, kijken naar het middenpunt van de volte. Heb de neiging om mijn binnenbeen op te trekken, moet ik van instructrice lang houden en op de singel.



En af en toe een pasje wijken op de grote volte kan ook helpen.
(... als het iets beter gaat, valt hij door je binnenbeen op de binnenschouder 'werkt het wijken waarschijnlijk ook niet')

Wijken doe je in de bak aan de 'open' kant van de volte, twee pas kan voldoende zijn, een hoefbreedte naar buiten kan voldoende zijn,
het gaat er om dat je met knie en dijbeen iets meer gewicht op het buitenvoorbeen zet.

Janneke, wijken voor mijn rechterbeen, een paar passen zodat het gewicht iets meer op links komt?

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 14:30

Ja.
Hetzij op de gebogen lijn, hetzij op de rechte lijn kun je wijken.
De stelling vind ik bij het wijken niet zo belangrijk.
Op de volte naar rechts houd je gewoon stelling rechts,
je eigen gewicht iets naar links,
met knie en dijbeen vraag je het paard iets naar links/ buiten te gaan.
Het is een manier om te veel gewicht op het binnenvoorbeen te verhelpen / te voorkomen.

En een sequentie die ik graag mag rijden:
afwenden bij de B of E,
vlak voor de X wijk je een paar pasjes links of rechts -
zodra je voelt dat het gewicht is verschoven, rijd je de grote volte
(van bijna X naar A of C)
op -
waarbij je het gewicht naar het buitenvoorbeen van de volte brengt.

Wijken voor het rechterbeen - gewicht gaat naar links, je zet de buiging van de grote volte naar rechts in.
Of wijken voor het linkerbeen, gewicht gaat naar rechts, je zet de buiging van de grote volte naar links in.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-09-23 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7424
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 14:36

Lekker naar buiten gaan en dan proberen hem echt recht te houden. Dus de neus recht tussen de schouders en de linkervoorhoef recht voor de linkerachterhoef, rechtsvoor recht voor de rechter achterhoef.

En dan bijvoorbeeld met grondwerk beginnen met bochtenwerk. Zelf werk ik bij zulke scheve het liefst aan de 'buitenkant' en geef dus druk van mij weg om de bocht in te zetten. Hierbij focus je je op de buiging in het lijf en niet op het hoofd.

Als dit linksom en rechtsom goed gaat kun je dit eens van onder het zadel proberen.

Probeer af te leren om een bocht in te trekken, het is eerder juist duwen dan trekken.

Als er een specifieke hoek is waarin hij perse naar links kijkt kan het trouwens ook wel helpen om daar expres veel linker buiging te vragen. Soms helpt ze dat er een beetje doorheen om het uit het systeem te krijgen

Elisa2

Berichten: 37360
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:55

Inderdaad met je rechterbeen naar je linkerhand rijden dmv wijken, voltes openen etc.

Maar..eerst zorgen dat beide achterbenen er even actief onder komen dmv aan het been maken, schakelen etc.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 16:11

Sintara schreef:
Lekker naar buiten gaan en dan proberen hem echt recht te houden. Dus de neus recht tussen de schouders en de linkervoorhoef recht voor de linkerachterhoef, rechtsvoor recht voor de rechter achterhoef.

Sintara, goede tip, en ik heb het idee als ik op het harde stap / draaf, dan beter voel in hoeverre paard recht is. En voor de afwisseling ook fijn :j

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 16:15

Elisa2 schreef:
Maar..eerst zorgen dat beide achterbenen er even actief onder komen dmv aan het been maken, schakelen etc.


Elisa, dit zit wel aardig goed, het rijden van tempowisselingen, overgangen etc. doen goed. De galop is nog een uitdaging maar na een rondje galop gaat de draf ook weer soepeler.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:19

Elisa2 schreef:
Inderdaad met je rechterbeen naar je linkerhand rijden dmv wijken, voltes openen etc.

Maar..eerst zorgen dat beide achterbenen er even actief onder komen dmv aan het been maken, schakelen etc.

Ik kan eigenlijk dit topic volgen ook voor tips :)

Maar ook erg bedankt voor jouw pb :)


Ontopic, ik volg mee. Mijn draver is ook linksgebogen :)

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 16:24

Elisa2 schreef:
Inderdaad met je rechterbeen naar je linkerhand rijden dmv wijken, voltes openen etc.

Elisa, ik pel 'm even af: (soms ben ik een beetje autistisch hierin....)
* rijdend op de linkerhand vraag ik iets stelling naar buiten (contrastelling) met rechterteugel en rechterbeen.
* rijdend op de rechterhand met mijn rechterbeen naar mijn linkerhand rijden. Waarbij ik rechterteugel iets los laat (want rechts is hij sterker) en links iets meer aan nemen.
* zie bericht Suzanne: "Rechtsom goed contact houden op de linkerteugel en met je rechterbeen de bolle kant als ware wegrijden naar links. Hij moet goed door en aan je linkerteugel komen, dan pas kan er meer gewicht weg van rechts. Je rechterteugel makkelijk houden, laat je niet verleiden tot rechts vasthouden. "

Elisa, Suzanne Zeg ik het zo juist?
bedankt voor de uitleg

Suzanne F.

Berichten: 49284
Geregistreerd: 03-03-01

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:38

Ja eens. Maar contrastelling wil ik het niet noemen. Niet teveel inbuigen, eigenlijk wat recht in de hals houden. Geen contrastelling. Je wilt voorkomen dat de hals teveel inbuigt ten opzichte van het lichaam en dat hij dan de schouder eruitdrukt.

Elisa2

Berichten: 37360
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 09:02

De meeste paarden zijn niet scherp genoeg aan het been en niet voldoende van achteren naar voren. Ze moeten echt voorwaarts denken en licht zijn op de hulp zonder loperig te worden. Niet dat ik zeg dat dit zo bij jou is, maar dit is wat ik veel tegen kom.

Je zegt het juist, Lenteklokje.
Contrastelling minimaal inderdaad, het gaat er vooral om dat je hem ook dan met je rechterbeen naar je linkerhand kan rijden. Zorgen dat je niet terug werkt met de rechterhand, rechterhand wat meer van de hals (opzij) als dat nodig is.

Graag gedaan Art, ik stuur je nog even een Pb terug.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 09:41

Elisa2 schreef:
De meeste paarden zijn niet scherp genoeg aan het been en niet voldoende van achteren naar voren. Ze moeten echt voorwaarts denken en licht zijn op de hulp zonder loperig te worden. Niet dat ik zeg dat dit zo bij jou is, maar dit is wat ik veel tegen kom.

Je zegt het juist, Lenteklokje.
Contrastelling minimaal inderdaad, het gaat er vooral om dat je hem ook dan met je rechterbeen naar je linkerhand kan rijden. Zorgen dat je niet terug werkt met de rechterhand, rechterhand wat meer van de hals (opzij) als dat nodig is.
.

Dank Elisa, ga vanmiddag weer oefenen. Wat ik nog wel tegenstrijdig vind, zo vanaf de wal denkend: linksom vraag ik stelling iets naar buiten met rechterteugel en rechterbeen, okay. Rechtsom druk ik hem met mijn rechterkuit naar de linkerhand. (waarom is het linksom rechts-rechts en rechtsom dan niet ook links-links....)

MyWishMax

Berichten: 25363
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 09:46

Omdat jij aangeeft dat hij bol is rechts, dus tegen jouw rechterbeen loopt. Je wilt juist dat hij rechtsom hol is aan de binnenkant en de buitenhand aanneemt. Als je met buitenbeen aan de gang gaat ga je nooit voor elkaar krijgen dat hij buigt om binnenbeen en de buitenhand aanneemt.

Veronica2
Berichten: 2674
Geregistreerd: 26-08-13

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 09:56

Nog even een toevoeging aan de zinnige tips die al gegeven zijn: probeer in je rijden alles wat je rechtsom doet ook linksom te doen, je figuren en overgangen bedoel ik dan en verdeel ook de tijd dat je linksom en rechtsom rijdt goed. Wij als ruiters vinden soms ook het een makkelijker dan het andere en dat doen we dan onbewust vaker en vermijden het moeilijke stukje. In dit geval moet je dat dus wel aangaan, anders verbetert het niet. Behalve dat is het ook zinvol om figuren te rijden die een wisseling van stelling en buiging vragen, zoals slangenvoltes, gebroken lijnen, van volte veranderen en door een S van hand veranderen; deze figuren zijn er niet voor niets :).