Krijg geen schoudercontrole

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2567
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 17:42

Suzanne F. schreef:
Marije_jiplover schreef:
Van mijn instructrice moet ik in zo'n situatie de voorhand vóór de achterhand plaatsen, dus met buitenteugel en buitenbeen de buiten schouder naar binnen zetten, in beginsel met zoveel buitenstelling als nodig is. Binnenhand toestaan, zeker niet gaan proberen met druk op de rechterteugel het hoofd toch naar binnen te halen, meestal klapt dan alleen de hals naar binnen, rest van het lijf volgt niet.
Eerst recht maken over de benen en niet door de achterhand naar buiten te duwen, maar de voorhand naar binnen te zetten.

Zeker op de rechterhand op de binnenhoefslag rijden en evt 1 of 2 passen voor je buitenbeen naar binnen laten wijken, andere zijgangen zou ik me pas aan wagen als je paard recht gericht is, zolang die het gewicht zo scheef verdeelt, heeft een travers nog weinig zin.


Eens! Nooit achterhand terugduwen maar de voorhand voor de achterhand plaatsen. De schouder draaien dus.

Nee klopt dat weet ik idd. Punt is alleen dat hij snel door me linkerteugel heen loopt met zn schouder. Bedankt voor de tips!

Suzanne F.

Berichten: 49287
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Krijg geen schoudercontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:46

Rechter in de hals houden en streng zijn in de begrensreactie. Ik wil niet dat ze daar doorheen denderen dus dan heb ik weleens een zweepje op de schouder liggen.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:57

Door al die hulpen die je wil geven (binnenkuit eraan, buitenknie erbij, buitenteugel bewaakt, binnenteugel etc etc etc) ga je enorm lopen wringen en creëer je alleen maar meer tegenwerking, in ieder geval helpt het je niet met recht richten en daar heeft je paard duidelijk het werk nodig.

Vergeet travers, schouderbinnenwaarts en schoudervoor. Super als dat wel lukt maar als je daar in draf zoveel voor moet doen dat je gaat wringen in je hulpen dan schiet het doel voorbij. Gebruik in plaats daarvan het schouderbuitenwaarts. Dan heb je hulp van de bakrand en kun je met lichte hulpen je paard zijn balans en ondertredend binnen achterbeen verbeteren.

Zet daarnaast een ruit met 4 pionnen midden in de bak uit en ga dat figuur rijden. Middels de hulpen voor volte vergroten en verkleinen kun je je paard helpen: valt hij naar binnen dan geef je hulp voor vergroten, valt hij naar buiten dan geef je hulp voor verkleinen. Reageert hij daar niet op bij een rustige aanwijzing dan beweeg je met je zweepje náást de schouder van je paard rustig, rond en groot heen en weer. Zo ondersteun je hem met een logische hulp (wijken voor druk) zónder dat je enorm gaat lopen wringen in je houding etc. Bij elke hoek draai je bewust zijn lijf in en daarna weer rechtuit tot de volgende hoek.

Houd zelf je lichaamshouding heel goed in de gaten, recht is recht, schouders los, niet op 1 kant laten gooien maar letterlijk recht boven je paard blijven. Hij kan alleen maar vasthouden en sterk worden als hij iets vast te houden heeft. Dat betekent niet dat je de teugels maar los moet gooien maar je kunt wel een soepele verbinding aangaan en omdat je zweepje jouw sturen ondersteunt hoef je geen touwtrek wedstrijd aan te gaan als hij niet reageert op je lichte hulp.

Dan heb je 2 basis recht richt oefeningen die in een week of 2-3 al behoorlijk verschil kunnen gaan maken.

Hieperdi
Berichten: 2567
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 18:02

boris_rakker schreef:
Door al die hulpen die je wil geven (binnenkuit eraan, buitenknie erbij, buitenteugel bewaakt, binnenteugel etc etc etc) ga je enorm lopen wringen en creëer je alleen maar meer tegenwerking, in ieder geval helpt het je niet met recht richten en daar heeft je paard duidelijk het werk nodig.

Vergeet travers, schouderbinnenwaarts en schoudervoor. Super als dat wel lukt maar als je daar in draf zoveel voor moet doen dat je gaat wringen in je hulpen dan schiet het doel voorbij. Gebruik in plaats daarvan het schouderbuitenwaarts. Dan heb je hulp van de bakrand en kun je met lichte hulpen je paard zijn balans en ondertredend binnen achterbeen verbeteren.

Zet daarnaast een ruit met 4 pionnen midden in de bak uit en ga dat figuur rijden. Middels de hulpen voor volte vergroten en verkleinen kun je je paard helpen: valt hij naar binnen dan geef je hulp voor vergroten, valt hij naar buiten dan geef je hulp voor verkleinen. Reageert hij daar niet op bij een rustige aanwijzing dan beweeg je met je zweepje náást de schouder van je paard rustig, rond en groot heen en weer. Zo ondersteun je hem met een logische hulp (wijken voor druk) zónder dat je enorm gaat lopen wringen in je houding etc. Bij elke hoek draai je bewust zijn lijf in en daarna weer rechtuit tot de volgende hoek.

Houd zelf je lichaamshouding heel goed in de gaten, recht is recht, schouders los, niet op 1 kant laten gooien maar letterlijk recht boven je paard blijven. Hij kan alleen maar vasthouden en sterk worden als hij iets vast te houden heeft. Dat betekent niet dat je de teugels maar los moet gooien maar je kunt wel een soepele verbinding aangaan en omdat je zweepje jouw sturen ondersteunt hoef je geen touwtrek wedstrijd aan te gaan als hij niet reageert op je lichte hulp.

Dan heb je 2 basis recht richt oefeningen die in een week of 2-3 al behoorlijk verschil kunnen gaan maken.

Schouderbuitenwaarts linksom of rechtsom? Want het lijkt mij dan linksom. Maar ben dan alsnog bang dat hij voor zijn linkerbeen weg loopt. Maar ik zal het van de week eens meenemen

Hieperdi
Berichten: 2567
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 18:05

boris_rakker schreef:
Door al die hulpen die je wil geven (binnenkuit eraan, buitenknie erbij, buitenteugel bewaakt, binnenteugel etc etc etc) ga je enorm lopen wringen en creëer je alleen maar meer tegenwerking, in ieder geval helpt het je niet met recht richten en daar heeft je paard duidelijk het werk nodig.

Vergeet travers, schouderbinnenwaarts en schoudervoor. Super als dat wel lukt maar als je daar in draf zoveel voor moet doen dat je gaat wringen in je hulpen dan schiet het doel voorbij. Gebruik in plaats daarvan het schouderbuitenwaarts. Dan heb je hulp van de bakrand en kun je met lichte hulpen je paard zijn balans en ondertredend binnen achterbeen verbeteren.

Zet daarnaast een ruit met 4 pionnen midden in de bak uit en ga dat figuur rijden. Middels de hulpen voor volte vergroten en verkleinen kun je je paard helpen: valt hij naar binnen dan geef je hulp voor vergroten, valt hij naar buiten dan geef je hulp voor verkleinen. Reageert hij daar niet op bij een rustige aanwijzing dan beweeg je met je zweepje náást de schouder van je paard rustig, rond en groot heen en weer. Zo ondersteun je hem met een logische hulp (wijken voor druk) zónder dat je enorm gaat lopen wringen in je houding etc. Bij elke hoek draai je bewust zijn lijf in en daarna weer rechtuit tot de volgende hoek.

Houd zelf je lichaamshouding heel goed in de gaten, recht is recht, schouders los, niet op 1 kant laten gooien maar letterlijk recht boven je paard blijven. Hij kan alleen maar vasthouden en sterk worden als hij iets vast te houden heeft. Dat betekent niet dat je de teugels maar los moet gooien maar je kunt wel een soepele verbinding aangaan en omdat je zweepje jouw sturen ondersteunt hoef je geen touwtrek wedstrijd aan te gaan als hij niet reageert op je lichte hulp.

Dan heb je 2 basis recht richt oefeningen die in een week of 2-3 al behoorlijk verschil kunnen gaan maken.

Ja maar zo zit het niet. Rechtsom verkleind hij de volte maar loopt wel over zijn linkerschouder weg. Doordat hij zijn rechterachterbeen naast de massa zet en ribben tegen mijn rechterbeen aan zet.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:23

Schouder buiten beide kanten op. Maar als je aangeeft dat hij vooral moeite heeft om zijn rechter achterbeen onder de massa te plaatsen dan leg je de nadruk vooral op linksom, je vraagt dan namelijk lengtebuiging rechtsom en het rechter achterbeen is het “nieuwe” binnenachterbeen dat moet ondertreden en sterker wordt door de oefening. Je zult het zelf ook duidelijk kunnen voelen welke kant op het heel makkelijk gaat en welke kant op moeilijker voor hem is.

Het vergroten/verkleinen en weglopen allerlei kanten op bekijk je nu veel te groot en wil dan alles gaan managen en tegenhouden. Om zijn lichaam meer recht te laten worden is een proces, en niet een doel dat het 1 hele volte achter elkaar lukt. Het gaat dus niet om de uitvoering van een perfecte oefening maar om wat die kan betekenen voor het lichaamsgebruik.

Wanneer je de ruit rijdt en hij valt achter z’n buiten schouder aan dan wijk je dus 1 pas terug met zo nodig ondersteuning van je stokje náást hem. Daarna weer terug naar je 0-lijn in je hulpgeving, immers je wil rechtuit. Ben je bij de hoek, dan vraag je hem de bocht te nemen, valt hij naar binnen dan wijk je hem 1 pas terug naar buiten zo nodig met ondersteuning van je stokje. Dat kan de eerste tijd dus best een zig-zag voelen, maar het probleem durven laten ontstaan (het vallen en buigen etc) en dát op dát moment verhelpen levert meer op dan van te voren alles proberen te voorkomen en vast te zetten.

Er zijn instructeurs die zich richten op rechtrichten specifiek, ik denk dat je daar heel blij mee gaat zijn :)

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Krijg geen schoudercontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:46

Er worden al veel goede tips gegeven.

Kleine toevoeging: let op dat je rechtsom goed je rechterzitbeenknobbel blijft voelen en "op" het rechterachterbeen proberen te gaan zitten.
Ik weet natuurlijk niet of het bij jou het geval is, maar in dit soort situaties zie je vaak dat de ruiter "op links" gegooid wordt en dan wordt het helemaal moeilijk om naar rechts te draaien.
Verder inderdaad dan rechterknie/bovenbeen openen zodat het paard makkelijker naar rechts kan komen.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Krijg geen schoudercontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:58

Boris_rakker geeft verd#md goede tips.
Ben je instructrice br?

Ts, het klinkt inderdaad erg als wrikken en forceren, dus ik zou die tips zeker ter harte nemen. Knap dat je hulp durft te vragen, echter heeft je paard geen hele vreemde scheefheid dus schiet niet alle tips af met een 'jamaar bij dit paard'.. succes

Hieperdi
Berichten: 2567
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 19:05

Rytm schreef:
Er worden al veel goede tips gegeven.

Kleine toevoeging: let op dat je rechtsom goed je rechterzitbeenknobbel blijft voelen en "op" het rechterachterbeen proberen te gaan zitten.
Ik weet natuurlijk niet of het bij jou het geval is, maar in dit soort situaties zie je vaak dat de ruiter "op links" gegooid wordt en dan wordt het helemaal moeilijk om naar rechts te draaien.
Verder inderdaad dan rechterknie/bovenbeen openen zodat het paard makkelijker naar rechts kan komen.

Nee ik wordt op rechts gegooid.

Hieperdi
Berichten: 2567
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 19:06

boris_rakker schreef:
Schouder buiten beide kanten op. Maar als je aangeeft dat hij vooral moeite heeft om zijn rechter achterbeen onder de massa te plaatsen dan leg je de nadruk vooral op linksom, je vraagt dan namelijk lengtebuiging rechtsom en het rechter achterbeen is het “nieuwe” binnenachterbeen dat moet ondertreden en sterker wordt door de oefening. Je zult het zelf ook duidelijk kunnen voelen welke kant op het heel makkelijk gaat en welke kant op moeilijker voor hem is.

Het vergroten/verkleinen en weglopen allerlei kanten op bekijk je nu veel te groot en wil dan alles gaan managen en tegenhouden. Om zijn lichaam meer recht te laten worden is een proces, en niet een doel dat het 1 hele volte achter elkaar lukt. Het gaat dus niet om de uitvoering van een perfecte oefening maar om wat die kan betekenen voor het lichaamsgebruik.

Wanneer je de ruit rijdt en hij valt achter z’n buiten schouder aan dan wijk je dus 1 pas terug met zo nodig ondersteuning van je stokje náást hem. Daarna weer terug naar je 0-lijn in je hulpgeving, immers je wil rechtuit. Ben je bij de hoek, dan vraag je hem de bocht te nemen, valt hij naar binnen dan wijk je hem 1 pas terug naar buiten zo nodig met ondersteuning van je stokje. Dat kan de eerste tijd dus best een zig-zag voelen, maar het probleem durven laten ontstaan (het vallen en buigen etc) en dát op dát moment verhelpen levert meer op dan van te voren alles proberen te voorkomen en vast te zetten.

Er zijn instructeurs die zich richten op rechtrichten specifiek, ik denk dat je daar heel blij mee gaat zijn :)

Dankjewel :)

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:14

Bonita_Bon schreef:
Boris_rakker geeft verd#md goede tips.
Ben je instructrice br?

Ts, het klinkt inderdaad erg als wrikken en forceren, dus ik zou die tips zeker ter harte nemen. Knap dat je hulp durft te vragen, echter heeft je paard geen hele vreemde scheefheid dus schiet niet alle tips af met een 'jamaar bij dit paard'.. succes


Haha thanx! :D Bijna klaar met de opleiding Natural Horsemanship van Dressuurnatuurlijk om het officieel te maken. Maar werk al wat langer achter de schermen bij de cursus recht richten etc.

Janneke2

Berichten: 22787
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:27

Kleine aanvulling mbt 'in draf lukt het niet wat in stap wel lukt'.

Ik heb mijn Knollie ingereden via de methode 4 dimension dressage.
Dwz: men beginne met gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.
... en ik herken je vraagtekens.
Moed houden - het is "gewoon" een kwestie van 'scheefheid'.

Als rechts de zware teugel is, heeft rechtsvoor meer gewicht.
... de pure logica stelt dan, dat gewicht naar linksvoor de oplossing is.
Dat mag van mij met een paar pasjes wijken voor je rechterbeen.
(Er zijn legio technieken voor.)
Dwz: rechtsom binnenhoefslag, iets wijken zodat er gewicht op links komt en dan zonder te veel stelling en buiging te willen de hoek om.
(Correcte lengtebuiging lukt pas als beide voorbenen gelijkelijk gewicht hebben.)

En idd: heel belangrijk: ik rijd zelf met zoiets als drie gram gewicht op de teugel, zodra je voelt 'dat het vier gram wordt' de zware teugel los (of naar één of twee gram).

Om te kunnen lopen met gelijkelijk gewicht op beide voorbenen heeft het dier sterke 'buik'spieren nodig.
(... die heeft een rijpaard sowieso nodig, dus prima om te trainen!)


En dus: als het goed gaat in stap - wees blij!
In draf komt het met de juiste aanpak (... misschien een andere instructrice?) vroeger of later 'vanzelf' - maar de 'buik'spieren moeten harder werken / de rompstabiliteit is in draf, dwz met een zweefmoment veel lastiger.
En ik heb oefeningen in galop uitgesteld tot het moment dat we aannamen dat het dier "kabels van buik'spieren" had.
(Want in galop wordt er nog meer gevraagd mbt rompstabiliteit.)

Edit: Boris Rakker komt van een ander clubje, maar 'daar doen ze ongeveer hetzelfde'.
(Ik vond die ene tip van zwaaien met het stokje langs de schouder die telkens weer zwaar kan worden prachtig.)
De ruit rijd ik van tijd tot tijd met plezier (ik vind m pittig!).
... en ik wil het belang benadrukken van 'laat het dier telkens "los"'. Je doel is (in mijn termen) gelijkelijk gewicht op beide voorbenen - telkens efkes corrigeren 'nee, dit niet - braaf" en een paar passen later herbeginnen.
Door telkens 'los' te laten en het dier het zelf te laten doen, krijg je een licht paard. En in mijn ervaring een blij paard: het is in eerste instantie oefenen, 'buik'spieren sterk maken en wennen - maar de ontspanning en stevigheid van de balans die ontstaat vinden paarden heel fijn.

Hieperdi
Berichten: 2567
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 20:00

Janneke2 schreef:
Kleine aanvulling mbt 'in draf lukt het niet wat in stap wel lukt'.

Ik heb mijn Knollie ingereden via de methode 4 dimension dressage.
Dwz: men beginne met gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.
... en ik herken je vraagtekens.
Moed houden - het is "gewoon" een kwestie van 'scheefheid'.

Als rechts de zware teugel is, heeft rechtsvoor meer gewicht.
... de pure logica stelt dan, dat gewicht naar linksvoor de oplossing is.
Dat mag van mij met een paar pasjes wijken voor je rechterbeen.
(Er zijn legio technieken voor.)
Dwz: rechtsom binnenhoefslag, iets wijken zodat er gewicht op links komt en dan zonder te veel stelling en buiging te willen de hoek om.
(Correcte lengtebuiging lukt pas als beide voorbenen gelijkelijk gewicht hebben.)

En idd: heel belangrijk: ik rijd zelf met zoiets als drie gram gewicht op de teugel, zodra je voelt 'dat het vier gram wordt' de zware teugel los (of naar één of twee gram).

Om te kunnen lopen met gelijkelijk gewicht op beide voorbenen heeft het dier sterke 'buik'spieren nodig.
(... die heeft een rijpaard sowieso nodig, dus prima om te trainen!)


En dus: als het goed gaat in stap - wees blij!
In draf komt het met de juiste aanpak (... misschien een andere instructrice?) vroeger of later 'vanzelf' - maar de 'buik'spieren moeten harder werken / de rompstabiliteit is in draf, dwz met een zweefmoment veel lastiger.
En ik heb oefeningen in galop uitgesteld tot het moment dat we aannamen dat het dier "kabels van buik'spieren" had.
(Want in galop wordt er nog meer gevraagd mbt rompstabiliteit.)

Edit: Boris Rakker komt van een ander clubje, maar 'daar doen ze ongeveer hetzelfde'.
(Ik vond die ene tip van zwaaien met het stokje langs de schouder die telkens weer zwaar kan worden prachtig.)
De ruit rijd ik van tijd tot tijd met plezier (ik vind m pittig!).
... en ik wil het belang benadrukken van 'laat het dier telkens "los"'. Je doel is (in mijn termen) gelijkelijk gewicht op beide voorbenen - telkens efkes corrigeren 'nee, dit niet - braaf" en een paar passen later herbeginnen.
Door telkens 'los' te laten en het dier het zelf te laten doen, krijg je een licht paard. En in mijn ervaring een blij paard: het is in eerste instantie oefenen, 'buik'spieren sterk maken en wennen - maar de ontspanning en stevigheid van de balans die ontstaat vinden paarden heel fijn.

Nee hij loopt juist voor zijn linkerschouder weg. Nooit de achterhand er achter willen plaatsen. De voorhand moet voor de achterhand. Hoe meer ik met mijn binnenbeen inkom hoe schever hij wordt en hoe meer hij voor die linkerkant wilt weg lopen
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 24-09-23 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33142
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:03

Hieperdi schreef:
Nee hij loopt juist voor zijn linkerschouder weg

Lees hem nog eens en dan echt, voordat je weer nee of ja maar komt.

Rechts zwaar betekend namelijk dat het paard naar links uitzwaait wat je paard doet.

Hieperdi
Berichten: 2567
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 20:05

Ineke2 schreef:
Hieperdi schreef:
Nee hij loopt juist voor zijn linkerschouder weg

Lees hem nog eens en dan echt, voordat je weer nee of ja maar komt.

Rechts zwaar betekend namelijk dat het paard naar links uitzwaait wat je paard doet.

Hij zwaait naar rechts uit met zn achterhand. Zijn schouder zwaait naar links uit. Er zijn zoveel methodes dat ik opgeven moment niet meer weet hoe of wat ;( :+

Jij zei zwaar op rechts is dat hij op zijn rechter schouder valt maar dat is in mijn paard zijn geval niet. Hij is sterk op rechts en valt op zijn linkerschouder/loopt er voor weg

Janneke2

Berichten: 22787
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Krijg geen schoudercontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:22

Even een vraagje voor mijn helderheid: wat is 'weglopen voor de linkerschouder'?

Ineke2

Berichten: 33142
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:24

Je paard is sterk op rechts = zwaar op rechts.
Dat betekent ten alle tijden dat JIJ rechts moet loslaten, want als jij loslaat kan het paard niet sterk zijn op rechts.

Nu met deze wetenschap nog een keer het bericht van Janneke2 lezen :)

Janneke hij loopt weg over de buitenschouder.

Hieperdi
Berichten: 2567
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 20:32

Janneke2 schreef:
Even een vraagje voor mijn helderheid: wat is 'weglopen voor de linkerschouder'?

Ik bedoel over de schouder
Even rechtuit gezien. Hij zet hem niet vooruit recht maar wijst naar links. Als ik rechtsom aan de handwerk op de hoefslag dan zit hij bijna in het hek met zijn linkervoorbeen. Terwijl linksom hij netjes van t hek af kan blijven met zijn rechterbeen

Janneke2

Berichten: 22787
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:42

.... de ervaring van een hypermobiele/ ultra buigzaam groen Knollie:
meer gewicht op rechtsvoor -
paard kan linksom en rechtsom zowel over de binnenschouder als de buitenschouder vallen.
... ik geef toe dat er wat subtiele verschillen waren: aan de 'zware' kant deed ze iets wat wel 'doorklappen in de hals' wordt genoemd: vrijwel de hele hals is stijf en recht (paard probeert zichzelf en ruiter overeind te houden)
maar op één plek, zeg tussen de vijfde en zesde halswervel (relatief dicht bij het zadel) een scherpe bocht.

Janneke2

Berichten: 22787
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:48

Hieperdi schreef:
Janneke2 schreef:
Even een vraagje voor mijn helderheid: wat is 'weglopen voor de linkerschouder'?

Ik bedoel over de schouder
Even rechtuit gezien. Hij zet hem niet vooruit recht maar wijst naar links.

?

Citaat:
Als ik rechtsom aan de handwerk op de hoefslag dan zit hij bijna in het hek met zijn linkervoorbeen. Terwijl linksom hij netjes van t hek af kan blijven met zijn rechterbeen
[/quote]

... ja, mijn linkerknie herinnert zich dit levendig.
Als Knollie rechtsom over de hoefslag ging,
O:) was zij véél blijer met het hek links dan ik... :')

Voorlopige oplossing: binnenhoefslag.
Als je streng bent "het is kleven en dat mag niet".
'Compassionate training': dier kan niet anders, wegens een gebrek aan rompstabiliteit.

Ineke2

Berichten: 33142
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:51

Janneke2 schreef:
... ja, mijn linkerknie herinnert zich dit levendig.
Als Knollie rechtsom over de hoefslag ging,
O:) was zij véél blijer met het hek links dan ik... :')

_O- :')

Babootje

Berichten: 26358
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:00

Babootje schreef:
Waarom ben je bezig met travers, als het paard nog zo scheef is? Dat is nog een moeilijkheidsgraad + denk ik. Dat zijn oefeningen vanaf M.
Eerst eens gewoon proberen om goed recht te stellen aan beide kanten. Het achterbeen onder de massa en dan pas gaan recht richten.

Op rechts valt het paard op de rechterschouder en gooit de achterhand naar binnen. En je paard moet door rechts aan links komen (dus het achterbeen onder de massa gaan zetten) en de linkerteugel gaan aannemen. Linksom loopt je paard makkelijker door de wending omdat zijn bespiering aan de linkerkant langer is en aan de rechterkant korter.
Dan kan het helpen om op links in contrastelling te gaan rijden (dus van het wandje af). (Daar werkt de wand als een magneet op de schouder van je paard en zal het eerder over de schouder weglopen. Dan is de achterhand ook niet goed onder de massa.) Dus contrastelling rijden op de linkerhand helpt om de bespiering van je paard aan de rechterkant langer te maken, zodat hij makkelijker door de wending gaat en niet stug wordt.


Hieperdi schreef:
Dit krijg ik als oefening om mijn paard soepeler en gelijker te krijgen in bespiering. Rechtsom loopt hij voor zijn linkerschouder weg naar buiten. Het is niet altijd zwart wit blijkt maar weer bij dit paard. Ondanks dat hij zijn rechterachterbeen ernaast zet


Ik weet waar de oefening voor is. Maar het effect van de oefening gaat verloren als je de oefening niet goed kunt uitvoeren, bv omdat je paard dat in zn lijf nog niet kan verwerken. Daarom krijg je ook geen schoudercontrole. Dat wat je vraagt is teveel. En dan maak je het je paard en jezelf veel te moeilijk. Het proces van het recht en sterker maken van je paard gaat in kleine stapjes.

Als ik het zo lees is je paard nog best erg scheef.
Travers is een recht richtende oefening om je paard sterker te maken voor de verzameling. Voor het recht richten zit nog recht stellen en dat is volgens mij nog waar je mee bezig moet gaan. Pas als je paard recht gesteld is op 2 teugels en op allebei de handen het achterbeen goed onder de massa kan zetten op de volte of in een wending ben je pas aan travers toe.
Jij moet echt nog eerst leren recht stellen, de voorhand voor de achterhand te plaatsen. Voor jouw paard lijkt me een oefening als schoudervoor voldoende moeilijk om goed uit te kunnen voeren. .

hwn
Berichten: 4724
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Krijg geen schoudercontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:14

Ik kreeg ooit van een instructrice nog een eenvoudige tip om je paard recht te richten: gewoon rechtuit balkjes draven. Een paard kan onmogelijk krom over de balken gaan, dan moeten ze wel rechtuit, zonder dat je veel ingewikkelde hulpen moet geven.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:42

Ineke2 schreef:
Hieperdi schreef:
Lees hem nog eens en dan echt, voordat je weer nee of ja maar komt.

Rechts zwaar betekend namelijk dat het paard naar links uitzwaait wat je paard doet.

Hij zwaait naar rechts uit met zn achterhand. Zijn schouder zwaait naar links uit. Er zijn zoveel methodes dat ik opgeven moment niet meer weet hoe of wat ;( :+

Jij zei zwaar op rechts is dat hij op zijn rechter schouder valt maar dat is in mijn paard zijn geval niet. Hij is sterk op rechts en valt op zijn linkerschouder/loopt er voor weg


Hulde dat je jezelf erin wil verdiepen maar je maakt het jezelf onnodig moeilijk door in zulk detail jezelf vast te denken.

Zoek 1 instructeur uit die wat verstand heeft van recht richten (je kunt ervaringen van anderen vaak online vinden). Dat is soms wat minder flitsend dan allerlei zijgangen eruit gooien en in travers de baan door maar is echt de basis die je nodig hebt.

En het grappige is dat recht richten zo ontzettend ingewikkeld niet hoeft te zijn. Het maakt niet uit of ie z’n linker oksel rechts draait en tegengesteld op je kuitdruk reageert. De scheefheid gaat verbeteren door de oefeningen. En door de juiste hulpen correct op- en af te bouwen zo nodig te ondersteunen met een stokje kun je een tegengestelde reactie ook weer omdraaien. Maar dat vraagt wel een beetje timing, consequent en relaxt je vraag aanhouden. Dat kan best lastig zijn in je uppie als dat nieuw voor je is.

Hoe meer je aan de voorkant gaat zitten compenseren, je met je benen daar weer op reageert, hoe meer kronkels je in de tuinslang krijgt en hoe gekker hij gaat bewegen.

Janneke2

Berichten: 22787
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 22:13

Hieperdi schreef:
Met rijden doen we veel figuren. Schakelen.

In principe ben ik een groot voorstander van veel figuren schakelen /overgangen : het is een manier om het je paard makkelijker te maken.
(Alleen maar rechtuit over de hoefslag is eigenlijk heel pittig voor je dier!)
Citaat:
En IK/WE proberen op de rechterhand de linkerkant van zijn lijf wat te stretchen door mijn buitenhand IETS mee tegeven, zodat hij ook de kans heeft om te stretchten aan die kant en mijn binnenhand geeft de aanwijzing om te buigen met binnenbeen.


... ik zou doodleuk zeggen: stretch op beide handen.

Het altijd wat ingewikkeld om met de binnenteugel te werken.
Gesteld: je rijdt op de rechterhand, en rechts is de 'zware' teugel, dan is het helemaal ingewikkeld.

Ik ken de uitdrukking 'dat stelling uit het binnenachterbeen komt' - maar je hebt een zéér durchlässig paard nodig om met stelling vragen het binnenachterbeen onder de massa te krijgen.
(En als je dier zwaar op rechts is, is het helemaal uitkijken geblazen. Kneepjes maken de zware teugel zwaarder, je hand naar voor en naar binnen is precisiewerk, want je wil niet dat hij weer meer gewicht op rechtsvoor krijgt.)
Citaat:
Uiteindelijk wil ik zonder binnenhand rijden maar in deze graad hebben we hem nog wel nodig.

ALS het dier er goed op reageert, 'het zij zo',
krijg je geen 'correcte stelling plus ondertredend rechterachterbeen', laat het dan.
Citaat:
Daarnaast wat schoudervoor, maar ook rechtsom loop ik toch wel tegen t punt dat hij in zn hoofd wel buigt maar zijn schouders niet mee neemt naar binnen met schoudervoor/binnen.

Wel stelling, zo lees ik dit,
maar verder niet.
Kan gebeuren bij een scheef paard.
Als het dier nog onvoldoende rompstabiliteit heeft, dan is die romp ook nog eens verplaatsen tov de richting van bewegen
(meaning: paard gaat over de (binnen)hoefslag, maar buigt alsof het op de volte is)
gewoon veel gevraagd.
Door te werken aan rompstabiliteit komt het 'vanzelf'.