Manegepaard wil niet vooruit…help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 18:51

Koper schreef:
Janneke2 schreef:
Ik gebruik mijn kuiten als voorwaarts drijvende hulp,
om overgangen naar een lagere gang te maken draai ik mijn tenen naar binnen,
bij wendingen/ zijwaarts gebruik ik knie en dijbeen.

Bijvoorbeeld wending naar rechts:
'mijn navel wijst de weg'
ik draai iets in mijn eigen schouders en bekken,
binnenhand iets opzij en naar voor,
buitenteugel tegen de hals,
en een soort 'veeg' met buitendij en knie.
(De binnenkuit 'bewaakt het voorwaarts'.)

Ik ook precies zo. En als je dan met je heupen meedraait liggen je benen ook vanzelf al op de juiste plek.

Maar zo heb ik het niet op de manege geleerd. Dit kwam pas allemaal zo'n 25 jaar later, toen ik al jaren een eigen rijpaard had staan. Zo lang heeft het dus blijkbaar geduurd voordat ik vragen durfde te stellen :o Ik had een heel geschikt lesmens gevonden, en de lessen waren een soort dialoog tussen haar en mij, en natuurlijk ook het paard. Ze legde uit waaróm en hóé ik dingen moest doen. En hoe meer zij uitlegde hoe meer ik ging vragen, en hoe meer ik begreep, en hoe meer mijn rijden verbeterde. Echt een opluchting voor mijn paard ook :Y)
Terwijl ik vroeger op de manege helemaal geen vragen durfde te stellen. Het kwam gewoon niet in mij op want ik was de beginner en de instructeur was de instructeur die het allemaal wist. En zo kwam ik dus inderdaad in een cirkeltje van schoppen, trekken, slaan en bonken terecht. Wat ik later allemaal weer moest afleren.


Dat herken ik helemaal! Ik heb moeite met vragen stellen aan mijn instructeur omdat ik steeds hetzelfde antwoord krijg dat ik vervolgens niet echt begrijp en dus ook niet kan uitvoeren. Dan ga ik filmpjes bekijken maar die ruiters zijn dan zo goed dat je de hulpen eigenlijk niet kan zien. Het lijkt of hun paard op magische wijze in galop springt en vanzelf een perfecte volte rijdt… maar aan jullie raad heb ik heel veel. Ik zie het nu voor me hoe het moet, nu de theorie nog omzetten in praktijk!

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 19:04

GabberGill schreef:
Een dier wat zich afsluit is lastig te bereiken. Opzich staan er hierboven echt supergoede opmerkingen. Alleen bn ik bang dat dit bij een manegepaard (ivm de vele verschillende ruiters) alleennjelpt als deze correcte lijn gevolgd wordt.

Triest verhaal en helaas het lot van vele manegepaarden. Schoppen, slaan, omtrekken en ga zo maar door. Te weinig wordt er op correct rijden gebouwd. De uitleg is been, been, been en uiteindelijk zie je allemaal bonkende en trappende trekpoppetjes op die ruggen.

Tjaaaa… en ik wil niet zo bonkend en trappend rijden en trekken aan de teugels. Ik wil juist zo minst mogelijk het paard hinderen. Gelukkig ben ik geen ‘bonker’ en ben vrij licht gebouwd dus dat is dan alvast fijn voor het paard. Ik kreeg ook een heel rare opmerking te horen van andere ruiters deze week. Volgens hen had ik nog nooit ‘echt paard gereden’ want ik was er nog nooit vanaf gevallen. Ik noem dat beginnersgeluk in combinatie met het feit dat ik yoga doe . En als het me te snel gaat en ik verlies mijn evenwicht breng ik hem terug naar stap. Zodat ik terug gecontroleerd verder kan. Ik besef heus wel dat ik er ooit vanaf ga vallen maar ik probeer het toch liefst te verhinderen!

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 19:13

Janneke2 schreef:
Ten eerste: :(:)
naar voor jou en voor je rijdier.
En een dik compliment voor je vraag hier...! +:)+

Het probleem oplossen, ik zou het graag willen, maar er zitten heel veel haken en ogen aan...

Het verdriet dat ik er bij voel heeft te maken met:
ik zie mijn Knollie (ik bof, eigen paard) als mijn danspartner. En ik krijg les van mensen die mij op mijn fouten wijzen.
(... paardrijden is hartstikke moeilijk. Om het goed te kunnen zeiden de oude meesters al dat je er twéé volle levens voor nodig had.)
Ooit reed ik bij iemand 'schoolmeesters', en aan de telefoon zei ze meteen :'Wie voor het eerst bij mij komt rijden krijgt Lucera. Zij laat mij zien wat jij fout doet.'
Dat gaat over communicatie.


Ninaphan schreef:
Maar nu had ik vandaag toch wel echt een heel vervelende ervaring: mijn paard wilde totaal niet vooruit en hoe meer ik de instructies ( probeerde) op te volgen, hoe slechter het ging… meer benen geven, zweep gebruiken, nog meer je benen gebruiken, echt je zweep gebruiken, harder tikken! Ik werd er helemaal slecht van. En het paard uiteraard ook. Ze begon halt te houden midden in een galop, wilde geen voltes meer rijden, op t laatst wilde ze zelfs niet meer draven. Ze was onbereikbaar.
Achteraf zei mijn instructeur dat ze een volger is en ik dus veel kordater moet zijn, meer leiding moet geven, niet mis te verstane hulpen moet geven en van mijn hart een steen moest maken.

Ik heb een tijd van militairen les gehad - en 'van je hart een steen maken', dat soort (... kul) doen ze echt niet aan.

Citaat:
Ik haat agressie dus ik wil me ook niet zo gedragen tegenover een zo nobel dier.

Dat is een prima eigenschap en doe hier vooral geen consessies!!
Paarden zijn lief, nobel, vergevingsgezind - en hebben een groot gevoel voor rechtvaardigheid.

.... wat mij ook verdriet doet,
is wat je instructeur niet gezegd heeft.
Nou snap ik dat groepsles ingewikkeld is, maar er is natuurlijk een optie dat het hele ellende gedoe begon met een foutje van jouw kant.
(OF dat zo is weet ik niet, laat staan welke fout. Maar aangezien het moeilijk is, is het een optie.)
Foutje of niet - het paard wordt gezien als een soort motorfiets dat/die vooral moet doen wat de instructeur zegt.
.... hoe ter wereld moet JIJ leren rijden zo?

Citaat:
Dus ik weet het even niet. ‘Je benen meer gebruiken?’. Ik heb een aantal lessen gehad om mijn zit en dus ook beenligging te verbeteren ( 2 point, zonder stijgbeugels balansoefeningen etc) en dat ging eigenlijk heel goed.

Prima...! De zitlessen dan, hè. Heel belangrijk, maar er was een tijd dat er nauwelijks maneges waren die het in de aanbieding hadden.

Maar schoppen met de kuiten /hakken maakt ook dat een paard de ribkorf 'vast gaat zetten'.
Van slaan wordt het dier ook niet soepel of voorwaarts.
(En afdeling correct hippisch woordgebruik: stel je zou je dier een tik met de zweep geven en het dier schiet vooruit: dat geldt niet als 'voorwaarts' of impuls.)
Citaat:
Overal lees ik dat je als beginner zeker niet moet klampen met je benen dus ik begrijp ‘ meer druk uitoefenen met je benen’ niet zo goed. Kan iemand mij aub helpen hiermee?

+:)+
Er is een subtiele hulp om je dier te 'remmen' en dat is een beetje knijpen met de bovenbenen.
Drijvende hulpen gaan over 'even de kuit aandrukken en weer los'.

Citaat:
Ps ik heb trouwens na deze vervelende les direct terug een les geboekt overmorgen want dit negatief gevoel mag niet blijven sudderen.

Prima!
En misschien heeft het zin om een keer een privé les op deze merrie te boeken.
Ik heb veel respect voor de instructrice die ooit zei 'Vaak is het zo dat als mensen voor het eerst op Perhaps rijden, het lekker gaat. En de tweede keer lukt het niet, want dan willen mensen het resultaat van de eerste keer te snel bereiken.' - Dat is je pappenheimers kennen!
En hier is in feite de vraag 'wat gaat er vooraf aan dat dit dier zich afsluit?'
(Dat hoeft geen ruiterfout te zijn - maar het puzzelen op dit soort zaken is voor mij een onderdeel van wat rijden zo bijzonder maakt.)

Ik ga zeker nog eens een les boeken op deze merrie maar eerst ga ik proberen vorige trieste rit achter me te laten en even een paar lessen doen op een paard dat ik beter kan berijden. Ik denk dat ik het wel zal voelen wanneer ik klaar ben om nog eens op haar te rijden. Volgens mijn paardenvriendin zal het mettertijd ook wel lukken met deze merrie. Ze zegt me goed te blijven oefenen , op mijn manier dus zachtaardig en met respect, en dat deze merrie over een tijdje wel zal voelen dat ik gewerkt heb aan mezelf en er klaar voor ben. Fingers crossed!

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 19:18

Zilfstar schreef:
Wow… dat is een lesgever waar ik heel snel bij weg zou zijn. Een beginner en dan maar lekker met de zweep erover? Het is een volger dus jij moet maar harder worden? Dat paard is volledig klaar ermee, maak ik uit jouw woorden op. Niet gek ook als er zo omgegaan wordt met het paard. Ga eens na hoe de paarden er daar bij staan? Staan ze al gezadeld te wachten? Hoe is de blik in de ogen? Wat voor gevoel krijg je erbij? Is dit wel paardvriendelijk? Wil jij inderdaad ZO leren rijden? Alsof het een auto is met knopjes zus en zo? Of wil jij leren goed om te gaan met een paard en uit samenwerking verder komen?

Helemaal met je eens… en ‘harder’worden? Ik ben 50 jaar dus mijn karakter is echt wel gevormd. Ik ben niet hard en wil dat ook niet zijn en als zeker niet tegen dieren. Stoer doen of alsof doen werkt trouwens niet bij dieren, daar prikken ze zo doorheen! Jammer genoeg zijn de opties hier noet eeg uitgebreid, maar ik zal zeker wel een oplossing vinden zodat ik kan leren rijden zoals het hoort en met gevoel.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 19:57

TS, ik lees dat je yoga doet. Heb je interesse in een linkje naar een youtube-kanaal met ruiteryogafilmpjes en ook wat mentale oefeningen voor ruiters?

Eventueel heb ik ook nog wel ruiterfitness voor je.

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 23:29

Koper schreef:
TS, ik lees dat je yoga doet. Heb je interesse in een linkje naar een youtube-kanaal met ruiteryogafilmpjes en ook wat mentale oefeningen voor ruiters?

Eventueel heb ik ook nog wel ruiterfitness voor je.

Oooh ! Dat zou ik geweldig vinden. Ben al een beetje in de weer met mijn yogabal maar hoe meer informatie hoe beter. Dikke merci

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 23:36

Komt eraan, ik stuur je PB :)

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 10:53

Koper schreef:
Komt eraan, ik stuur je PB :)

Muchas gracias!!!!

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:35

De nada :) Que te diviertes :)

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Re: Manegepaard wil niet vooruit…help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 14:42

Even een kleine update hoe het vandaag ging vermits jullie allemaal met zoveel zorg en empathie raad hebben gegeven! Vandaag mocht ik rijden op een werklustigere merrie die er wél zin in had dus dat scheelde al heel veel. Ik moest zigzaggend langs 6 Kegels die in het midden geplaatst waren in alle gangen om mijn benen te versterken. Moeilijk maar leuk. Vaak moeilijk om haar in tempo te houden , waarschijnlijk vertraagde ze soms omdat ik niet mooi in balans zat veronderstel ik en soms misschien ook gewoon omdat ze voelt dat ik beginner ben en het dus kan, window of oportunity enz ? Dus dan heb ik me in stap weer netjes gezet en verder gedaan. Ik heb gevraagd om zonder zweep te rijden want zo van die toestanden als verleden keer wil ik dus echt niet meer. Dat is pijnlijk voor het paard en dus ook voor mij. Het kan me niet schelen als ik er jaren over doe maar mijn voornemen is om op mijn zit en met mijn benen te leren rijden. Zonder zweep en sporen. Let wel, ik vel zeker geen oordeel hierover want ik weet dat je dezen zeker op een diervriendelijke , correcte en normale manier kan gebruiken als een zacht tikje om duidelijker aandacht te vragen . Maar… maar ik zie hier dat er naar mijn gevoel te lustig en te hard mee gewerkt wordt en ik wil niet bijdragen aan het afstompen van de paarden . Ik wil graag ooit bekomen dat het paard waar ik mee rijd naar mijn aanwijzingen luistert en niet naar de zweep. Zodat we samen een fijne tijd kunnen hebben. Dat is mijn doel en dankzij jullie hulp ben ik terug vol moed hiernaar onderweg waarvoor mijn oprechte dank!!!

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 15:04

Wat fijn dat het goed ging :)

En weet je. Ik ben inmiddels 35 bezig met leren rijden. Je bent nooit uitgeleerd. Maar voor mij is het wel zo dat als je je wil verdiepen in hoe een paard beweegt, en dat jouw lijf en dat van het paard invloed hebben op elkaar, en dat ook dingen als waar je kijkt en hoe je ademhaalt grote impact hebben. Als je zorgt dat je zelf in vorm bent. Al dat soort dingen bij elkaar. Dat maakt voor mij een goede ruiter, ongeacht hoe veel ervaring je hebt.

Over wat je schrijft over de pionnen en het langzamer gaan. Ik kan daar twee oorzaken voor bedenken.
De eerste is dat een paard, wanneer het in buiging loopt, wat langzamer kan gaan lopen. In een rechte lijn lopen is makkelijker dan wanneer het paard in buiging loopt. Buiging is een gelijkmatige "bocht" van het hoofd tot de staart, het lijf van het paard loopt als het ware rond als je van bovenaf zou kijken.
Een andere reden kan zijn dat het paard voorzichtig was. De beste lespaarden/beginnerspaarden zijn die paarden die op hun ruiter passen, en die bij voorbeeld niet willen dat je valt wanneer je merken dat je gaat wiebelen. Ik heb dat eens bij mijn eigen paard gezien. Als hij merkte dat je (dacht dat je) kon rijden ging hij in "okee, laat maar zien wat je kunt" modus :D Maar ik heb er ook eens een vriendin op gezet die 16 jaar eerder één keer op een paard had gezeten. Ze heeft een buitenritje met 'm gemaakt, en elke keer als ze wat wiebelde in draf ging hij weer stappen <3 Daarnaast paste hij ook op mijn merrie, en als ik ziek was ook op mij. Paarden zijn enorm lieve wezens.

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 10:26

Koper schreef:
Wat fijn dat het goed ging :)

En weet je. Ik ben inmiddels 35 bezig met leren rijden. Je bent nooit uitgeleerd. Maar voor mij is het wel zo dat als je je wil verdiepen in hoe een paard beweegt, en dat jouw lijf en dat van het paard invloed hebben op elkaar, en dat ook dingen als waar je kijkt en hoe je ademhaalt grote impact hebben. Als je zorgt dat je zelf in vorm bent. Al dat soort dingen bij elkaar. Dat maakt voor mij een goede ruiter, ongeacht hoe veel ervaring je hebt.

Over wat je schrijft over de pionnen en het langzamer gaan. Ik kan daar twee oorzaken voor bedenken.
De eerste is dat een paard, wanneer het in buiging loopt, wat langzamer kan gaan lopen. In een rechte lijn lopen is makkelijker dan wanneer het paard in buiging loopt. Buiging is een gelijkmatige "bocht" van het hoofd tot de staart, het lijf van het paard loopt als het ware rond als je van bovenaf zou kijken.
Een andere reden kan zijn dat het paard voorzichtig was. De beste lespaarden/beginnerspaarden zijn die paarden die op hun ruiter passen, en die bij voorbeeld niet willen dat je valt wanneer je merken dat je gaat wiebelen. Ik heb dat eens bij mijn eigen paard gezien. Als hij merkte dat je (dacht dat je) kon rijden ging hij in "okee, laat maar zien wat je kunt" modus :D Maar ik heb er ook eens een vriendin op gezet die 16 jaar eerder één keer op een paard had gezeten. Ze heeft een buitenritje met 'm gemaakt, en elke keer als ze wat wiebelde in draf ging hij weer stappen <3 Daarnaast paste hij ook op mijn merrie, en als ik ziek was ook op mij. Paarden zijn enorm lieve wezens.

Wat knap van je paard, zo zorgzaam! en wat je verteld over nooit uitgeleerd zijn, daar kan ik me zeker iets bij voorstellen en dat maakt het ook zo mooi he. het is een wereld op zich een heel mooi avontuur dat je aangaat met je paard. paarden tonen je ook zo mooi waar je zelf aan moet bijschaven...
ik hoop dat je het oké vind dat ik nog een vraag heb die misschien heel stom klinkt maar ik ga ze wel stellen;)
Vermits ik zonder zweepje reed moest alles echt op de benen en zit gebeuren, best moeilijk. ik kreeg te horen dat mijn beenhulpen duidelijker moesten zijn. dat mijn benen niet sterk genoeg werkten. verstandelijk begrijp ik dat 1x duidelijk aandrukken beter is dan 4x een beetje. vergelijkbaar met een mama die 4x nee zegt ( kinderen worden immuun voor het woordje nee en doen vrolijk door) tov 1 keer kordaat nee, klaar, duidelijk.
fysiek begrijpen mijn benen dat niet helemaal want ze reageerde vaak traag. du de vraag is: HOE SPOOR JE DUIDELIJK EN EFFICIENT AAN MET JE KUIT. hoeveel druk in het 'aanporren', hoeveel tijd tussen een 2de x vragen, enkel onderbeen of ook hak enz...
ik besef dat dit moeilijk uit te leggen is omdat het voor jullie een tweede natuur is geworden maar ik heb zulke waardevolle tips gekregen dat ik het toch wil vragen.
alvast hartstikke bedankt!

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:43

Het is een uitstekende vraag...!
... nou het antwoord nog.

"We hebben een schaal van nul tot tien."
In principe hangen je benen los en ontspannen tegen het paard aan - laten we zeggen dat dit een nul is, dwz geen drijvende hulp.

Zeker bij een paard dat je niet kent, begin 'met een één', dus lichte druk, en kijk wat de reactie is.
Reactie: hiephoi.
Geen reactie: dan wordt het zoeken...
Soms is een 1 te subtiel, dus de 2 uitproberen heeft beslist zin, en ik ben niet tegen het uitproberen van de 3.
Let wel: hier gebeuren twee dingen tegelijk - je stelt een vraag waar je reactie op wil EN je bent het dier aan het leren kennen.
... en ondertussen heb je zelf ook zo je voorkeuren zoals 'graag een reactie op een lichte hulp'.

Ik heb verschillende 'recepten' gehoord, bijvoorbeeld '1, 2, 10', klein duwtje, duwtje, schop.

Ik heb zelf goede resultaten met '1, 5, 1'. Klein hulpje, 'ik meen het', zo wil ik het'.
(En het is wel eens 1, 5, 1, 10 geworden.)

Welk 'recept' het beste werkt bij welke combinatie is een vraag.

(En er is een valkuil bij de grotere kuithulpen: je moet in principe even rustig en stil zitten bij de één als bij de tien. Dat is niet makkelijk!)

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:59

Het is vooral belangrijk hóé je been langs het paard ligt. Beenhulpen geef je niet met de achterkant met de kuit. Maar met de binnenkant. Dus zeg maar de stukken van je been die elkaar "aankijken" wanneer je rechtop staat.

Overigens is er niks mis met een zweepje, vooral niet bij paarden die niet supergoed aan de hulpen staan zoals manegepaarden. Een zweepje is niet om mee te slaan. Als je naar een standaard dressuurzweepje kijkt zul je zien dat er aan het einde een kwastje zit. Daarmee kun je je paard even kriebelen. Bij voorbeeld wanneer je een beenhulp geeft en het paard reageert niet, en ook niet op sterkere beenhulpen, is het beter om hem even met het zweepje te kriebelen (zo van: ik meen het) dan dat je gaat zitten schoppen. Geef de zweepkriebelhulp wel vlot na je beenhulp, zodat je paard het verband begrijpt. Een paard hoort vlot op je been te reageren. Bij geen reactie binnen een seconde of twee: sterkere beenhulp of kwastjekriebel.

Elke hulp geef je kort. Als het paard niet reageert, geef de hulp dan opnieuw, eventueel sterker. Anders wordt het paard "doof" op de hulp (wat de meeste manegepaarden ook zijn).

Je zou ook voor voorwaarts nog met je tong kunnen klikken. Wat ook kan helpen is om zelf even flink in te ademen. Zoals je ook inademt wanneer je aan een fikse wandeltocht begint of vlak voordat je het zwembad in duikt. Als jij er op zit van: ja hop, we gaan! Zal elk paard dat merken. Afhankelijk van hoe afgestompt hij is zal het paard er ook voorwaarts op reageren.

Probeer bij jezelf uit te zoeken welk van jouw benen sterker is. Ieder mens is scheef, net zoals dat elk paard scheef is. Ik weet van mijzelf dat mijn rechterbeen minder sterk is. Wanneer ik hardloop moet ik er bij voorbeeld goed op letten dat dat been evenveel doet en evenveel van mijn gewicht draagt als het linker. Daarom heb ik wanneer ik rijd het zweepje in mijn rechterhand. Aan die kant heb ik het vaker nodig om mijn been te ondersteunen. Ik ben linkshandig. Maar zweepje ondersteunt de beenhulp, niet de handen.

Edit: ik vind het echt fantastisch dat je veel vragen stelt *\o/* Superleuk om jou te helpen, het is zo gaaf om te zien dat jij een fijne ruiter wil worden *\o/*

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 00:05

Janneke2 schreef:
Het is een uitstekende vraag...!
... nou het antwoord nog.

"We hebben een schaal van nul tot tien."
In principe hangen je benen los en ontspannen tegen het paard aan - laten we zeggen dat dit een nul is, dwz geen drijvende hulp.

Zeker bij een paard dat je niet kent, begin 'met een één', dus lichte druk, en kijk wat de reactie is.
Reactie: hiephoi.
Geen reactie: dan wordt het zoeken...
Soms is een 1 te subtiel, dus de 2 uitproberen heeft beslist zin, en ik ben niet tegen het uitproberen van de 3.
Let wel: hier gebeuren twee dingen tegelijk - je stelt een vraag waar je reactie op wil EN je bent het dier aan het leren kennen.
... en ondertussen heb je zelf ook zo je voorkeuren zoals 'graag een reactie op een lichte hulp'.

Ik heb verschillende 'recepten' gehoord, bijvoorbeeld '1, 2, 10', klein duwtje, duwtje, schop.

Ik heb zelf goede resultaten met '1, 5, 1'. Klein hulpje, 'ik meen het', zo wil ik het'.
(En het is wel eens 1, 5, 1, 10 geworden.)

Welk 'recept' het beste werkt bij welke combinatie is een vraag.

(En er is een valkuil bij de grotere kuithulpen: je moet in principe even rustig en stil zitten bij de één als bij de tien. Dat is niet makkelijk!)


Oh bedankt! Dat is heel helder en duidelijk uitgelegd. Het kwartje begint te vallen. Ik heb idd ook al gemerkt dat het stil blijven zitten bij grotere kuit hulp erg moeilijk is dus heb mezelf vandaag een balansbal en zo’n ‘fitnessveer’ gekocht om mijn benen te versterken.In combinatie met yoga zou dat uiteindelijk toch merkbaar moeten worden hoop ik dan ;). Heel dikke merci, kan niet wachten om je tips toe te passen!

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 00:26

Koper schreef:
Het is vooral belangrijk hóé je been langs het paard ligt. Beenhulpen geef je niet met de achterkant met de kuit. Maar met de binnenkant. Dus zeg maar de stukken van je been die elkaar "aankijken" wanneer je rechtop staat.

Overigens is er niks mis met een zweepje, vooral niet bij paarden die niet supergoed aan de hulpen staan zoals manegepaarden. Een zweepje is niet om mee te slaan. Als je naar een standaard dressuurzweepje kijkt zul je zien dat er aan het einde een kwastje zit. Daarmee kun je je paard even kriebelen. Bij voorbeeld wanneer je een beenhulp geeft en het paard reageert niet, en ook niet op sterkere beenhulpen, is het beter om hem even met het zweepje te kriebelen (zo van: ik meen het) dan dat je gaat zitten schoppen. Geef de zweepkriebelhulp wel vlot na je beenhulp, zodat je paard het verband begrijpt. Een paard hoort vlot op je been te reageren. Bij geen reactie binnen een seconde of twee: sterkere beenhulp of kwastjekriebel.

Elke hulp geef je kort. Als het paard niet reageert, geef de hulp dan opnieuw, eventueel sterker. Anders wordt het paard "doof" op de hulp (wat de meeste manegepaarden ook zijn).

Je zou ook voor voorwaarts nog met je tong kunnen klikken. Wat ook kan helpen is om zelf even flink in te ademen. Zoals je ook inademt wanneer je aan een fikse wandeltocht begint of vlak voordat je het zwembad in duikt. Als jij er op zit van: ja hop, we gaan! Zal elk paard dat merken. Afhankelijk van hoe afgestompt hij is zal het paard er ook voorwaarts op reageren.

Probeer bij jezelf uit te zoeken welk van jouw benen sterker is. Ieder mens is scheef, net zoals dat elk paard scheef is. Ik weet van mijzelf dat mijn rechterbeen minder sterk is. Wanneer ik hardloop moet ik er bij voorbeeld goed op letten dat dat been evenveel doet en evenveel van mijn gewicht draagt als het linker. Daarom heb ik wanneer ik rijd het zweepje in mijn rechterhand. Aan die kant heb ik het vaker nodig om mijn been te ondersteunen. Ik ben linkshandig. Maar zweepje ondersteunt de beenhulp, niet de handen.

Edit: ik vind het echt fantastisch dat je veel vragen stelt *\o/* Superleuk om jou te helpen, het is zo gaaf om te zien dat jij een fijne ruiter wil worden *\o/*

Dank je voor de heldere uitleg, hier kan ik mee aan de slag. Ik heb gemerkt dat mijn rechterkant sterker is en mijn rechterbeen is ook 2 cm langer. Dus dan moet ik mijn zweepje links houden? Maar euh… dan heb ik weeral een vraag: ze zeggen tegen ons altijd dat je het zweepje moet hebben aan het binnenbeen want anders zou het paard naar buiten gaan kijken in de richting van het zweepje en geen mooie stelling hebben in een volte bv? Of is dat onzin?
Ik heb net een filmpje gezien van horseclass waar de instructrice uitlegde dat je bij dove manegepaarden vrij veel succes kunt boeken door ze 1 x lichte kuit druk te geven en als ze niet reageren direct ritmisch te ‘kriebelen’ met de zweep , aanhoudend tot ze reageren. Zij zegt dat dit vriendelijker en efficiënter is dan een kriebel , geen reactie een tikje enz… waard om te proberen denk je? In het filmpje zag het er wel spectaculair uit. Ze liet benen geven zien in stijgende lijn en het paar tjokte gewoon verder en wilde niet in draf en toen liet ze het zien met dat ritmisch’ kriebelen’ en hij ging netjes. Ze heeft dit 2 keer moeten herhalen en toen begon hij met een lichte kuitdruk al netjes te draven.
Zoveel te leren, zoveel vragen hahaha!
Bedankt de reactie en alle gulle hulp! Ik weet wel zeker dat je paard een grote bofkont is !

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Manegepaard wil niet vooruit…help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 07:43

let er bij aansporen ook op dat je niet met de teugels tegenhoudt. Dit gaat vaak ongemerkt. Wat ook vaak gebeurt als een paard naar voren 'schiet' dat dan automatisch de reactie is om tegen te houden

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Re: Manegepaard wil niet vooruit…help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:08

Ik bén manegeinstructrice (en tevens instructrice van particulieren t/m Z2 niveau) en ik zal mijn klanten nooit maar dan ook nooit vertellen dat ze mogen slaan. In tegendeel. Dat is in mijn les echt verboden en ik schiet uit mijn slof als ik het zie. De eerste keer beleefd, met feedback, de tweede keer toch wat minder politiek correct. We gaan toch potverdorie geen dieren slaan?! Wie dat normaal is gaan vinden? Aanleggen van het zweepje of een minimaal tikje (met een kracht wat geen pijn mag doen, namelijk dezelfde kracht waarmee je jezelf op de binnenkant van je pols zou slaan zonder dat het pijn doet is voldoende). Wanneer een paard staakt of afremt gaan we kijken of dit door fysiek ongemak komt wat 9 van de 10 keer zo is, aangezien veel (manege)paarden door ongemak heen lopen en proberen we het paard met positieve reinforcement uit die bubbel te krijgen. Schouders plaatsen, motiveren en belonen bij de juiste reactie in plaats van straffen bij de verkeerde. Simpelere vragen stellen die hij makkelijk kan beantwoorden. Wachten met een vraag stellen tot het paard weer kan en wil reageren ipv 'schreeuwen'(schoppen/slaan) tegen een afgesloten dier.
Tevens pas ik mijn lessen aan aan de combinaties die ik heb ingedeeld en zal ze niet snel iets boven hun kunnen vragen. Waardoor je dit al snel voorkomt. Ik ben echt niet onfeilbaar, maar zal t.a.t voorkomen dat er geschopt, geslagen of getrokken zal worden. Liever geef ik ze kennis en uitleg over het gedrag. Lieve ts, wat goed dat je hier zo bewust mee bezig bent. Good for you! Geef het aan bij je manege. Niet alle eigenaren weten dat hun instructeurs dergelijke dingen zeggen in hun lessen en als de eigenaar er toch ook zo over denkt is het niet de manege voor jou. Of voor wie dan ook...

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 08:57

Mar_jolijn schreef:
Ik bén manegeinstructrice (en tevens instructrice van particulieren t/m Z2 niveau) en ik zal mijn klanten nooit maar dan ook nooit vertellen dat ze mogen slaan. In tegendeel. Dat is in mijn les echt verboden en ik schiet uit mijn slof als ik het zie. De eerste keer beleefd, met feedback, de tweede keer toch wat minder politiek correct. We gaan toch potverdorie geen dieren slaan?! Wie dat normaal is gaan vinden? Aanleggen van het zweepje of een minimaal tikje (met een kracht wat geen pijn mag doen, namelijk dezelfde kracht waarmee je jezelf op de binnenkant van je pols zou slaan zonder dat het pijn doet is voldoende). Wanneer een paard staakt of afremt gaan we kijken of dit door fysiek ongemak komt wat 9 van de 10 keer zo is, aangezien veel (manege)paarden door ongemak heen lopen en proberen we het paard met positieve reinforcement uit die bubbel te krijgen. Schouders plaatsen, motiveren en belonen bij de juiste reactie in plaats van straffen bij de verkeerde. Simpelere vragen stellen die hij makkelijk kan beantwoorden. Wachten met een vraag stellen tot het paard weer kan en wil reageren ipv 'schreeuwen'(schoppen/slaan) tegen een afgesloten dier.
Tevens pas ik mijn lessen aan aan de combinaties die ik heb ingedeeld en zal ze niet snel iets boven hun kunnen vragen. Waardoor je dit al snel voorkomt. Ik ben echt niet onfeilbaar, maar zal t.a.t voorkomen dat er geschopt, geslagen of getrokken zal worden. Liever geef ik ze kennis en uitleg over het gedrag. Lieve ts, wat goed dat je hier zo bewust mee bezig bent. Good for you! Geef het aan bij je manege. Niet alle eigenaren weten dat hun instructeurs dergelijke dingen zeggen in hun lessen en als de eigenaar er toch ook zo over denkt is het niet de manege voor jou. Of voor wie dan ook...

Lieve mar_jolijn, no worries mijn instructeur/ manegeeigenaar kent mijn mening omtrent gebruik van zweep nl dat ik het enkel wil gebruiken als het echt nodig is om met meer aandrang te vragen en steeds als kriebel en nooit om mee te slagen. Hij heeft me verleden les zonder zweepje laten rijden zodat ik goed mijn kuithulp oefen want mijn benen moeten echt sterker worden en ik moet leren om echt enkel de kuit te gebruiken en niet te verkrampen in mijn ganse been . En een stille zit wanneer ik ze geef zodat het duidelijk is . Daarop ben ik nu aan t oefenen… ik ga echt niet schoppen en slaan hoor ;) . Ik ga alle goede adviezen van hierboven toepassen zodat ik een leuke partner wordt voor het paard dat ik berijd en geen vervelende last waar het paard zich voor afsluit.
Ik heb gisteren het boek centered riding gekocht omdat ik de tip van de ademhaling van de bokker Koper zo interessant vond…mijn doel is samenweken en samen genieten dus geen gefrustreerd gedoe en zeker geen pijn of dominantie. Ik heb een zeer bijterige wilde puppy opgevoed met positive reinforcement, zonder enige vorm van dominantie of straf maar wel met duidelijke grenzen en inmiddels is het een een doodbraaf en lief hondje dat overal vrolijk vrij zonder les naast me loopt. Hij loopt nooit weg ( tot grote verbazing van velen) omdat hij het fijn vind me in de buurt te hebben. Hij kiest er zelf voor zonder dwang. Ik ben zijn vertrouwenspersoon dus hij wil bij me in de buurt zijn. Dit kan je enkel bekomen met zachtheid , liefde en respect voor je diertje. In die spirit wil ik ook omgaan met paarden. En als dat betekent dat er soms dan een oefening de mist in gaat, dan is dat maar zo. Ik heb geduld
Laatst bijgewerkt door Ninaphan op 26-09-23 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 09:20

Kinke schreef:
let er bij aansporen ook op dat je niet met de teugels tegenhoudt. Dit gaat vaak ongemerkt. Wat ook vaak gebeurt als een paard naar voren 'schiet' dat dan automatisch de reactie is om tegen te houden

Zal ik op letten! Samen met de 100 andere dingen hahaha. Dank je !

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 09:23

Ninaphan schreef:
Koper schreef:
Het is vooral belangrijk hóé je been langs het paard ligt. Beenhulpen geef je niet met de achterkant met de kuit. Maar met de binnenkant. Dus zeg maar de stukken van je been die elkaar "aankijken" wanneer je rechtop staat.

Overigens is er niks mis met een zweepje, vooral niet bij paarden die niet supergoed aan de hulpen staan zoals manegepaarden. Een zweepje is niet om mee te slaan. Als je naar een standaard dressuurzweepje kijkt zul je zien dat er aan het einde een kwastje zit. Daarmee kun je je paard even kriebelen. Bij voorbeeld wanneer je een beenhulp geeft en het paard reageert niet, en ook niet op sterkere beenhulpen, is het beter om hem even met het zweepje te kriebelen (zo van: ik meen het) dan dat je gaat zitten schoppen. Geef de zweepkriebelhulp wel vlot na je beenhulp, zodat je paard het verband begrijpt. Een paard hoort vlot op je been te reageren. Bij geen reactie binnen een seconde of twee: sterkere beenhulp of kwastjekriebel.

Elke hulp geef je kort. Als het paard niet reageert, geef de hulp dan opnieuw, eventueel sterker. Anders wordt het paard "doof" op de hulp (wat de meeste manegepaarden ook zijn).

Je zou ook voor voorwaarts nog met je tong kunnen klikken. Wat ook kan helpen is om zelf even flink in te ademen. Zoals je ook inademt wanneer je aan een fikse wandeltocht begint of vlak voordat je het zwembad in duikt. Als jij er op zit van: ja hop, we gaan! Zal elk paard dat merken. Afhankelijk van hoe afgestompt hij is zal het paard er ook voorwaarts op reageren.

Probeer bij jezelf uit te zoeken welk van jouw benen sterker is. Ieder mens is scheef, net zoals dat elk paard scheef is. Ik weet van mijzelf dat mijn rechterbeen minder sterk is. Wanneer ik hardloop moet ik er bij voorbeeld goed op letten dat dat been evenveel doet en evenveel van mijn gewicht draagt als het linker. Daarom heb ik wanneer ik rijd het zweepje in mijn rechterhand. Aan die kant heb ik het vaker nodig om mijn been te ondersteunen. Ik ben linkshandig. Maar zweepje ondersteunt de beenhulp, niet de handen.

Edit: ik vind het echt fantastisch dat je veel vragen stelt *\o/* Superleuk om jou te helpen, het is zo gaaf om te zien dat jij een fijne ruiter wil worden *\o/*

Dank je voor de heldere uitleg, hier kan ik mee aan de slag. Ik heb gemerkt dat mijn rechterkant sterker is en mijn rechterbeen is ook 2 cm langer. Dus dan moet ik mijn zweepje links houden? Maar euh… dan heb ik weeral een vraag: ze zeggen tegen ons altijd dat je het zweepje moet hebben aan het binnenbeen want anders zou het paard naar buiten gaan kijken in de richting van het zweepje en geen mooie stelling hebben in een volte bv? Of is dat onzin?
Ik heb net een filmpje gezien van horseclass waar de instructrice uitlegde dat je bij dove manegepaarden vrij veel succes kunt boeken door ze 1 x lichte kuit druk te geven en als ze niet reageren direct ritmisch te ‘kriebelen’ met de zweep , aanhoudend tot ze reageren. Zij zegt dat dit vriendelijker en efficiënter is dan een kriebel , geen reactie een tikje enz… waard om te proberen denk je? In het filmpje zag het er wel spectaculair uit. Ze liet benen geven zien in stijgende lijn en het paar tjokte gewoon verder en wilde niet in draf en toen liet ze het zien met dat ritmisch’ kriebelen’ en hij ging netjes. Ze heeft dit 2 keer moeten herhalen en toen begon hij met een lichte kuitdruk al netjes te draven.
Zoveel te leren, zoveel vragen hahaha!
Bedankt de reactie en alle gulle hulp! Ik weet wel zeker dat je paard een grote bofkont is !

Ik heb gisteren centered riding van Sally Swift besteld omdat ik je tip over ademhaling zo boeiend vond. Zeer benieuwd! Dank je en fijne dag

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:17

Koper schreef:
TS, ik lees dat je yoga doet. Heb je interesse in een linkje naar een youtube-kanaal met ruiteryogafilmpjes en ook wat mentale oefeningen voor ruiters?

Eventueel heb ik ook nog wel ruiterfitness voor je.


Waarom per PB? Ik ben ook wel geïnteresseerd B-)


Verder, prachtig topic. TS is de reden dat ik beginnerslessen wil gaan geven met mijn paarden. Waarvan mensen zeggen "weet je wel niet wat je je paarden aandoet?" Ja, dat weet ik, maar hoe moeten mensen dán leren rijden? De paarden(sport)sector doet altijd maar alsof iedereen de basis wel vanzelf en als klein kind met een eigen pony meekrijgt, en alsof maneges en manegeklanten zich in een ander soort universum bevinden waar je maar ver vandaan moet blijven. Terwijl we toch allemaal ergens zijn begonnen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:21

Naast alle supergoede praktische tips, wil ik nog 1 ding toevoegen (en ik zie dat hij in het verlengde zit van bovenstaande post).
In je hoofd kun je al rijden, weet je wat je wil. En ik zie je ook schrijven: mijn lijf wil nog even niet. En dat is logisch.

Paardrijden is ook gewoon doen. Daarom is het ook fijn om te beginnen op een manege: bij een goede manege zijn de manegepaarden wat vergevingsgezinder. Als je kilometers maakt leer je vanzelf de bewegingen van het paard te volgen. Het is als een auto zonder stuur, zonder gaspedaal. Je leert gewoon even hoe het is om in een auto te zitten, hoe de weg eruit ziet vanuit een autorijders-oogpunt en welke bewegingen horen bij autorijden.

Ik ben zelf (hoe saai ook) voorstander van eerst enkele weken alleen maar aan de longeerlijn rijden. Totdat je snapt hoe een paard beweegt, de gangen een beetje kan volgen. Het paard mag dan de longeur volgen en niet de ruiter, die nog (onbewust) 100 verschillende signalen geeft. Pas dan is er ruimte om ook opdrachten te gaan geven aan het paard, zonder heel veel ruis die jullie communicatie frustreert.

En niet alle instructeurs doen dat en dat is ook prima, maar besef je dat je ook gewoon echt in de eerste weken/maanden bezig bent met voelen en meebewegen met de gangen en daardoor allerlei dingen doet die per ongeluk een signaal zijn voor het paard en dat je daardoor miscommunicaties hebt.

Dus niet te hoge verwachtingen hebben van jezelf in het begin is oke.


Ik rijd nu al jaren paard, maar sinds kort op een ijslander die kan tolten. En opnieuw moet ik eerst ervaren dat ik mag "meeliften" en mag voelen. En pas nu ik een beetje snap hoe de gang voelt en wat er gebeurt, heb ik het gevoel dat ik ook aan wat "knopjes kan draaien" en kan gaan ontdekken wat die knopjes dan voor invloed hebben op wat er gebeurt onder me.

Geef jezelf vooral die kans om te voelen en kilometers te maken, je hoeft niet meteen alle knoppen te kennen en te kunnen beïnvloeden.

Cambionn

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:42

Ninaphan schreef:
Maar euh… dan heb ik weeral een vraag: ze zeggen tegen ons altijd dat je het zweepje moet hebben aan het binnenbeen want anders zou het paard naar buiten gaan kijken in de richting van het zweepje en geen mooie stelling hebben in een volte bv? Of is dat onzin?
Bij ons wordt beginners ook aangeleerd om over te pakken naar de binnenkant, maar dat is vooral zodat je niet steeds tegen de bakrand slaat. Zeker als beginner kan het nogal veel in je handen zijn waardoor het niet altijd gecontroleerd blijft. Maar zodra je verder komt en je zweep stabiel vast kan houden tijdens het rijden wordt dat niet meer gevraagdt. Je paard moet een goede vorm hebben door goed rijden, niet door waar jij je zweep vasthoud. Dan klinkt het voor mij bijna dat ze bang zijn gemaakt voor de zweep, en dan gaat er al wat fout want de zweep behoort geen straf te zijn maar verduidelijking.

Bij ons was het dan met van hand wisselen van de hoefslag af, als je paard weer recht was zweep wisselen, als je bijna bij de overkant was been wisselen, terug de hoefslag op. Zo hoef je nooit 2 dingen tegelijk te doen (nouja, buiten standaard dingen ofc).

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 11:27

IngeK schreef:
Koper schreef:
TS, ik lees dat je yoga doet. Heb je interesse in een linkje naar een youtube-kanaal met ruiteryogafilmpjes en ook wat mentale oefeningen voor ruiters?

Eventueel heb ik ook nog wel ruiterfitness voor je.


Waarom per PB? Ik ben ook wel geïnteresseerd B-)


Verder, prachtig topic. TS is de reden dat ik beginnerslessen wil gaan geven met mijn paarden. Waarvan mensen zeggen "weet je wel niet wat je je paarden aandoet?" Ja, dat weet ik, maar hoe moeten mensen dán leren rijden? De paarden(sport)sector doet altijd maar alsof iedereen de basis wel vanzelf en als klein kind met een eigen pony meekrijgt, en alsof maneges en manegeklanten zich in een ander soort universum bevinden waar je maar ver vandaan moet blijven. Terwijl we toch allemaal ergens zijn begonnen.


inderdaad we moeten allemaal ergens beginnen he! en niet iedereen kan zich een eigen paard veroorloven. ik denk dat het grootste probleem met manegepaarden is dat ze niet vaak genoeg correct gereden worden ( kan ook niet als beginner) en daardoor afstompen. in een ideale wereld zouden we op een robotpaard leren rijden en pas als we het echt wel onder de knie hebben op een levend wezen;) beseffen dat je fouten maakt en daardoor het paard in de weg zit is als beginner echt wel vervelend want je kan niet meer doen dan je best... ik denk dat als je de tijd erin zou steken om na elke beginnersles het paardje de keer erna door iemand correct te laten berijden ipv weer een beginner erop te zetten het veel zou schelen. ik ben nu dan ook actief op zoek naar een paardeneigenaar die heel af en toe mij eens wil laten rijden op zijn paardje.
knap van je dat je beginnersles gaat geven! als beginner kan ik 1 ding melden: overvraag je studenten niet. dat zorgt voor spanning en soms angst en dat lukt niets meer en begrijp je ineens ook niks meer.hier in Spanje zijn de instructeurs vaak vrij streng en wel erg ambitieus. zo heb ik zelf om zitlessen aan de koord moeten vragen, om langzamer te gaan in het aanleren van oefeningen en gevraagd om me elke les een 'succesje' te gunnen zodat ik op iets positiefs kan verder bouwen. hier zijn ze erg van ' grenzen continu verleggen' en gaaaaaan, vooral niet in je comfort zone blijven. terwijl ik meen dat eerst een stevig fundament leggen en daarop verder bouwen op beheerste en kalme wijze effectiever en veiliger is. En zeker ook aangenamer voor het paard. een beginner die een cirkel van 15 rijdt en niet in balans zit lijkt me geen pretje voor het paard...
ik wens je heel veel succes en ben nu al blij voor je toekomstige studenten!!! *\o/*