Hoe krijg ik een (manege) paard op een positieven manier voorwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Byffie

Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-09

Hoe krijg ik een (manege) paard op een positieven manier voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 23:58

Hallo bokkers,
Titel zegt het al.
Eerst even iets over mijzelf vertellen. Ik rij al jaren bij dezelfde manege recreatief op mijn favoriete manegepaard. Zij is een vlotte merrie, die super blij wordt van galopperen. Het leuke is dat we beide blij van elkaar worden. Ik rijd haar dus met lichte hulpen en bij wijze van met de pinken (zweep niet nodig).
Deze merrie wordt ook ouder en het is voor mij ook goed om eens op een ander paard te rijden. De afgelopen jaren heb ik dat bijna niet gedaan.

Nu heb ik op haar dochter gereden. Jonge merrie en ik wist van anderen wel met een gebruiksaanwijzing en niet altijd vlot. Mijn handicap is dat ik niet zo sterk in de benen ben met drijven, nooit geweest ook.
Dus ja dit kom ik weer tegen.
De merrie wou best wel lopen, alleen wanneer ik met de instructrice praatte of even niet oplette dan ging ze van draf terug naar galop. Om haar dan weer in draf te krijgen was best lastig (en dan kreeg ik haar bijna niet terug in draf). Beenhulpen werden genegeerd. Nu heb ik de zweep gebruikt op verschillende manieren, maar dat werkt niet. Ze sluit zich hier gewoon vanaf. En eigenlijk wil ik dit ook niet.

Hoe zouden jullie dit aanpakken en haar op een positieve manier motiveren?

Overigens als ik haar wel goed had lopen ging het wijken, figuren rijden met de benodigde stelling en
nagevelijkheid best goed. Ik heb haar steeds met stem laten weten als ik blij met haar was. Hier reageerde ze ook echt op.

Nog een nabrander, ik weet dat andere lesklanten hier ook tegenaanlopen. Heb gehoord dat er ook met sporen op haar wordt gereden. Dit is niet mijn doel.

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03