Hoe krijg ik een (manege) paard op een positieven manier voorwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Byffie

Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-09

Hoe krijg ik een (manege) paard op een positieven manier voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 23:58

Hallo bokkers,
Titel zegt het al.
Eerst even iets over mijzelf vertellen. Ik rij al jaren bij dezelfde manege recreatief op mijn favoriete manegepaard. Zij is een vlotte merrie, die super blij wordt van galopperen. Het leuke is dat we beide blij van elkaar worden. Ik rijd haar dus met lichte hulpen en bij wijze van met de pinken (zweep niet nodig).
Deze merrie wordt ook ouder en het is voor mij ook goed om eens op een ander paard te rijden. De afgelopen jaren heb ik dat bijna niet gedaan.

Nu heb ik op haar dochter gereden. Jonge merrie en ik wist van anderen wel met een gebruiksaanwijzing en niet altijd vlot. Mijn handicap is dat ik niet zo sterk in de benen ben met drijven, nooit geweest ook.
Dus ja dit kom ik weer tegen.
De merrie wou best wel lopen, alleen wanneer ik met de instructrice praatte of even niet oplette dan ging ze van draf terug naar galop. Om haar dan weer in draf te krijgen was best lastig (en dan kreeg ik haar bijna niet terug in draf). Beenhulpen werden genegeerd. Nu heb ik de zweep gebruikt op verschillende manieren, maar dat werkt niet. Ze sluit zich hier gewoon vanaf. En eigenlijk wil ik dit ook niet.

Hoe zouden jullie dit aanpakken en haar op een positieve manier motiveren?

Overigens als ik haar wel goed had lopen ging het wijken, figuren rijden met de benodigde stelling en
nagevelijkheid best goed. Ik heb haar steeds met stem laten weten als ik blij met haar was. Hier reageerde ze ook echt op.

Nog een nabrander, ik weet dat andere lesklanten hier ook tegenaanlopen. Heb gehoord dat er ook met sporen op haar wordt gereden. Dit is niet mijn doel.

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 02:40

Het is me uit je tekst niet helemaal duidelijk of ze nou terug valt in draf of juist in galop springt als jij even geen aandacht besteedt aan haar, ik denk dat je ergens draf en galop verwisselt in je tekst?

Begrijp ik het goed dat het eigenlijk allemaal prima gaat tot het moment dat je afgeleid raakt en haar dus de ruimte geeft om haar eigen ding te doen? Dat ze vanaf dat moment moeilijk weer bij de les te krijgen is? Als ze dit alleen in draf/galop doet dan zou ik om te beginnen proberen om afleiding te mijden en overleg met de instructrice zoveel mogelijk stilstaand of in stap te doen. Even kijken wat er gebeurt als ze niet zelf in de verleiding komt om in theekransjes modus te gaan :D

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 04:03

Bij een jong paard kan het gebrek aan kracht een rol spelen. Het is de kunst om niet te overvragen, maar tevreden te zijn met kleine successen.
Je kunt haar niet vergelijken met een meer ervaren paard.

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe krijg ik een (manege) paard op een positieven manier voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:16

Er vanuit gaande dat je bedoeld dat het paard uit de galop valt in draf, zou ik zeggen.

Zorg dat je niet afgeleid bent/ raakt als je aan het galloperen ben.

Doe korte stukjes, maak het niet te lang/ moeilijk.

Als de galophulp niet meer lukt ga dan niet eindeloos door maar ze het paard eerst in stap en draf weer goed aan de hulpen voordat je gaat galloperen.

Janneke2

Berichten: 22787
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hoe krijg ik een (manege) paard op een positieven manier voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:02

Als je niet de enige ruiter bent, is het altijd ingewikkeld.

In principe heb je niet echt kracht nodig in je benen om te drijven... (maar er zijn maneges waar de ruiters flink kracht zetten en soms ook nog duwen met de zit).

Je zou idd met stemhulpen als het goed gaat en
eventueel hele kleine tikjes als er geen reactie komt
kunnen proberen om in de eerste minuten je dier duidelijk te maken 'ik ben van de kleine hulpen'.

In principe is dat fijner voor het paard (van ruiters die veel moeite doen krijg je vaak paarden die zich schrap zetten en van die stijfheid worden ze niet vrolijk, lenig of 'voorwaarts').

Byffie

Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 23:29

Yessy schreef:
Het is me uit je tekst niet helemaal duidelijk of ze nou terug valt in draf of juist in galop springt als jij even geen aandacht besteedt aan haar, ik denk dat je ergens draf en galop verwisselt in je tekst?

Begrijp ik het goed dat het eigenlijk allemaal prima gaat tot het moment dat je afgeleid raakt en haar dus de ruimte geeft om haar eigen ding te doen? Dat ze vanaf dat moment moeilijk weer bij de les te krijgen is? Als ze dit alleen in draf/galop doet dan zou ik om te beginnen proberen om afleiding te mijden en overleg met de instructrice zoveel mogelijk stilstaand of in stap te doen. Even kijken wat er gebeurt als ze niet zelf in de verleiding komt om in theekransjes modus te gaan :D


Ja sorry het gaat idd om draf en stap situatie waarin ze terug valt. Daarna krijg ik haar bijna niet in draf.
Ben bewust van het theekransjes idee haha.
Ik heb eerst maar besloten dat ik het later nog eens op haar probeer. Blijkbaar motiveer ik haar niet voldoende om (door) te lopen en meppen met de zweep is niet zo m'n ding.

Byffie

Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 23:34

Janneke2 schreef:
Als je niet de enige ruiter bent, is het altijd ingewikkeld.

In principe heb je niet echt kracht nodig in je benen om te drijven... (maar er zijn maneges waar de ruiters flink kracht zetten en soms ook nog duwen met de zit).

Je zou idd met stemhulpen als het goed gaat en
eventueel hele kleine tikjes als er geen reactie komt
kunnen proberen om in de eerste minuten je dier duidelijk te maken 'ik ben van de kleine hulpen'.

In principe is dat fijner voor het paard (van ruiters die veel moeite doen krijg je vaak paarden die zich schrap zetten en van die stijfheid worden ze niet vrolijk, lenig of 'voorwaarts').


Bedankt voor je reactie. Dat ik een ruiter van de kleine hulpen ben loop ik vaker tegenaan. Hoe je hier stelt is denk ik wel hoe ik moet uiten naar de paarden.

Wel heb ik besloten om toch nog even te wachten dat ik weer op haar ga rijden. Ondanks ook mooie momenten misschien toch een stapje te ver voor mij.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe krijg ik een (manege) paard op een positieven manier voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:03

Als ze uit de galop valt: glimlach en zeg hardop of in jezelf: "goed opgemerkt, ik was even afgeleid!" Niet boos, maar juist omdat je het leuk vindt hoe goed ze op je let.

Daarna is het goed om zelf weer even terug te keren naar de basis van een gewone nette draf. Tempo een beetje terugbrengen, je ademhaling laag, eens diep uitademen, alle blokjes (centered riding) weer netjes op elkaar, even lichtrijden en daarin ook goed de balans vinden. En dan als de balans er weer helemaal is, dan zou het paard ook weer redelijk ontspannen moeten draven, kun je vanuit die ontspannen draf weer een nette overgang naar de galop rijden.

Als je wilt dat het paard blijft galopperen terwijl je deels iets anders doet, kun je dat in hele kleine beetjes oefenen. Eerst is het vooral op blijven letten en op tijd zijn met het signaal 'we blijven in galop'. Als dat goed gaat kun je af en toe soms ietsje later worden en tegelijkertijd maak je het ook ietsjes groter. Je wilt namelijk dan dat het paard wacht met terug gaan tot jij dat vraagt. (En ben je te laat? Geen probleem, gewoon weer terug naar de basis en opnieuw opbouwen.)

Dit is trouwens iets waar ik wel mijn zweepje bij zou gebruiken, niet om hard te slaan maar vooral omdat je dan duidelijk kunt maken dat ontspannen met je zit/benen niet zomaar het signaal is om uit de galop te gaan. Daar heb je meestal maar heel weinig voor nodig, het is alleen een andere weg die even zegt 'nee, nog niet'.