Op zoek naar ontspanning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ella_
Berichten: 465
Geregistreerd: 16-11-10

Op zoek naar ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 13:25

Hoi

Ik heb momenteel een 6jarig paard. Maar op deze moment is hij heel erg gespannen tijdens het rijden.
Vooral op verplaatsing is hij heel gespannen. Hij heeft alles gezien, verschiet snel. Hij sluit zich op dat moment ook helemaal af van alle hulpen.

Nu was mijn vraag of jullie eventueel tips hebben om meer de ontspanning op te zoeken.
Ik heb hem al magnesium en Naf Magic gegeven. Dit helpt een beetje zodat hij minder heftig verschiet, maar de spanning blijft.
Misschien moet ik ander soort voer proberen? (Hij krijgt nu basis sportbrok van havens). Ik probeer maar even na te denken hoe ik hem kan helpen naar meer ontspanning.

Elisa2

Berichten: 37353
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Op zoek naar ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:39

Thuis is hij wel ontspannen?

Vaak helpt gewoon aan het werk zetten zodat ze nageeflijk worden en gaan zakken en veel km's maken. Even uitproberen, bij het ene paard werkt het om ze lekker een tijdje te stappen aan de lange teugel en ze rond te laten kijken. Bij de ander werkt het meer als je de leiding neemt en hem aan het werk zet.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Op zoek naar ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:08

Dat lijkt me nog niet zo'n eenvoudige oplossing. Want we weten natuurlijk niet waar de spanning vandaan komt en wat jij op dat moment doet. Ben jij ook gespannen, ga je afwachten?

Aan het werk zetten helpt altijd, maar als hij teveel spanning in het lichaam vast houdt is tot hem doordringen lastig. Daar kun je idd in je management wat mee doen, kijken naar voer maar denk bijv ook aan een massage of osteopathie behandeling om hem fijner in zijn lijf te krijgen. Ook kun je kijken naar de methode van Tristan Tucker, hij heeft een methode ontwikkeld om paarden te leren te ontspannen.

Kendra

Berichten: 8740
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:19

Wat bedoel je met verplaatsing? Ga je op wedstrijd? Of op buitenrit?

Onze ervaring is dat jonge paarden vaak ‘mee’ moeten. Vaak op pad, niet te ingewikkeld (liever een klein oefenparcours dan een grote wedstrijd) en niet te lang. Het liefst de eerste keren niet alleen maar samen met een stalmaatje.
Verder gaan wij met jonge paarden vaak naar les. Dus geen instructie aan huis. Voordeel is dat je de problemen opzoekt in aanwezigheid van degene die je kan helpen.

Autumnn

Berichten: 8045
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:29

Inderdaad kilometers maken op vreemd terrein en gaan rijden. Niet afwachten maar echt naar voren oplossen :) Waarom staat hij trouwens op sportbrok?

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:54

Bij ons gold altijd de regel 'kijken mag, versnellen niet'. Door wat ruimte te geven in de teugels en zelf niet onbewust je onderlijf aan te spannen kun je al een heel eind komen. Waar ik nog even aan moest denken: is zijn zicht goed? Je zou dit eventueel een keer kunnen laten testen door een VA. Mocht dit namelijk de reden zijn, dan is het niet zo gek dat hij thuis - op bekend terrein - hier minder last van heeft dan op 'vreemde' plekken.

Ella_
Berichten: 465
Geregistreerd: 16-11-10

Re: Op zoek naar ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 15:18

Op verplaatsing bedoel ik dat hij mee gaat naar de les bij mijn trainer.
Mijn trainer zei daarstraks dat ze niet denkt dat het aan mij ligt dat hij zo gespannen is. Want ik laat hem ook met lange teugel overal kijken.

Bedankt voor de tip van het zicht. Ga ik zeker eens na laten kijken.

Wat bedoel je met waarom staat hij op sportbrok? Zou je hem iets anders voeren?

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Op zoek naar ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:43

Al een aantal goede tips gezien, wat vaak ook goed werkt is bewust aan de slag met het afvloeien van spanning. Het klinkt alsof je paard na een schrikreactie strak blijft, niet volledige rust terugvind en op vreemd terrein eigenlijk al niet vanuit ontspanning begint. Als je hem kan helpen die ontspanning wel te vinden, begin je al met minder spanning en kan je het beter afvloeien na een schrik reactie. Je laat de emmer tussendoor leeglopen in plaats van wachten tot hij overloopt.

Elisa2

Berichten: 37353
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:08

Ella_ schreef:
Op verplaatsing bedoel ik dat hij mee gaat naar de les bij mijn trainer.
Mijn trainer zei daarstraks dat ze niet denkt dat het aan mij ligt dat hij zo gespannen is. Want ik laat hem ook met lange teugel overal kijken.

Bedankt voor de tip van het zicht. Ga ik zeker eens na laten kijken.

Wat bedoel je met waarom staat hij op sportbrok? Zou je hem iets anders voeren?


Hoe moet je het oplossen van je trainer dan? En hoe vaak is hij nu mee geweest?

Kendra

Berichten: 8740
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Op zoek naar ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:42

Havens basis sport rok is non heating en havervrij. Dus dat is niet zo heftig.

Misschien wel even zeker weten dat je zadel goed ligt en hij nergens last van heeft?

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:46

Ella_ schreef:
Op verplaatsing bedoel ik dat hij mee gaat naar de les bij mijn trainer.
Mijn trainer zei daarstraks dat ze niet denkt dat het aan mij ligt dat hij zo gespannen is. Want ik laat hem ook met lange teugel overal kijken.

Bedankt voor de tip van het zicht. Ga ik zeker eens na laten kijken.

Wat bedoel je met waarom staat hij op sportbrok? Zou je hem iets anders voeren?

Nog even een gedachtenkronkel? Zou het kunnen dat jouw paard reageert op een bepaalde geur of geluid dat specifiek bij het terrein van de trainer hoort (of er juist sinds kort is)?

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Op zoek naar ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:05

Hoeveel voer je?

Mijn paard kan je ook geen reguliere brokken geven dan gaat hij ook zo doen.
In havens brok zit behoorlijk veel suiker en zetmeel. Paarden die triggeren op voer kunnen daar ontzettend nerveus en kijkerig van worden.

Ella_
Berichten: 465
Geregistreerd: 16-11-10

Re: Op zoek naar ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 19:38

Wat dachten jullie van onderstaand voer. Iemand ervaring mee?
- Cavalor Pianissimo
- Pavo Ease & Excel
- Havens coolmix
-Horsefood easy mix

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Op zoek naar ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:48

Ik voer Ease & Excel. Prima muesli. Maar vooral gericht op paarden die snel last hebben van maagzweren. Wel een echte sportmuesli, energie genoeg.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:29

Ella_ schreef:
Wat dachten jullie van onderstaand voer. Iemand ervaring mee?
- Cavalor Pianissimo
- Pavo Ease & Excel
- Havens coolmix
-Horsefood easy mix


Ik zou zelf overstappen op een vitaminekorrel meer is meestal helemaal niet nodig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34685
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:56

Pianissimo hier geprobeerd. Hielp niks tegen het schrikken. Wat uiteindelijk het beste helpt bij ons is rechtrichten, en eens per 3 a 4 maanden de osteo om zijn spieren los te maken. We weten nu dat hij sneller schrikt als zijn spieren weer meer vast gaan zitten. Zij adviseerde daarnaast magnesium citraat dus dat krijgt hij in poedervorm met een beetje slobber naast zijn normale (laag calorie) brok.

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:04

Ella_ schreef:
Op verplaatsing bedoel ik dat hij mee gaat naar de les bij mijn trainer.
Mijn trainer zei daarstraks dat ze niet denkt dat het aan mij ligt dat hij zo gespannen is. Want ik laat hem ook met lange teugel overal kijken.


Even eerlijk zijn over je trainer.
Tijdens een les kun je slechts kort iets aanduiden.
Dus het is sowieso een goed idee om haar te bellen en het er eens uitgebreid over te hebben.

In principe is 'je dier de baan laten zien' geen gek idee.
Maar het kan op verschillende manieren.
Bijvoorbeeld rustig aan de lange teugel twee keer links en twee keer rechts om.
Maar je kunt ook met een rustige contactteugel vijf minuten kris-kras de bak door en een ontspannende oefening doen waar er spanning optreedt. En daarna samen diezelfde plek goed inspecteren...

En op zijn Duits gezegd: ontspanning is de basis van 'das Skala der Ausbildung' - welke ontspannende oefeningen doen jullie...?