Paard kan niet normaal draven…

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Paard kan niet normaal draven…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 09:42

Hallo..
we zitten een beetje vast en vroeg me misschien af of jullie wat tips hebben.
Mijn merrie ( hebben haar al van veulentje ) heeft heel veel moeite met haar te ontspannen..
stap en galop gaat goed en is ze mooi nageefelijk..
Maar van het moment je gaat aandraven gooit ze haar hoofd heel hoog in de lucht en gaat ze versnellen… heel snel lopen met de kop in de lucht..
als je dan doorgaat naar galopperen dan is ze terug ok.
Tegen haar vechten helpt niet en dat wil ik ook niet.
Ze heeft heel veel bloed en go, maar ze zet wel geen stap verkeerd..
Er zijn foto’s gemaakt van de rug en ze is fysiek ok.
Lijkt dat ze bang is om te draven.
Iemand tips om haar rustig te leren draven ?
Groetjes

mika11

Berichten: 11114
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:46

Ik denk niet dat een paard bang is om te draven.
Het kan zijn dat jullie onbedoeld haar in de weg zitten met rijden.
Heb je les?

Of je paard heeft toch ergens pijn.
Als jullie haar helemaal hebben laten nakijken en er is medisch niets aan de hand.
Je kan haar zadel en verder tuig laten controleren of alles wel goed past.

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:48

Draaft ze wel normaal als ze gewoon in de wei loopt of los in de bak? Is het ook aan de longe of alleen met rijden? Heb je evt een filmpje dat we mee kunnen kijken?
En naast foto’s rug, is er aanvullend onderzoek gedaan als kreupelheidsonderzoek en evt echo? Niet alles is zichtbaar op röntgenfoto’s natuurlijk…
En inderdaad harnachemrnt check als het alleen met rijden is, kan ook mee spelen.

Ibbel

Berichten: 49202
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:48

Het kan puur een balansprobleem zijn. Hoe loopt ze aan de longe?
Verder hebben (vooral bloedpaardjes) het soms gewoon nodig om warm te galopperen. Eenmaal lekker losgewerkt in galop is de draf dan geen probleem.

Verder het standaardantwoord: neem les als je dat niet doet, en als je huidige instructie je niet kan helpen, zoek een ander.

Elisa2

Berichten: 37351
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:48

Dat klinkt als vlucht gedrag.

Hoe draaft ze onbelast aan de longe? draaft ze daar wel normaal? Past haar zadel goed?

Wat zegt je instructeur?

Ik zou dit zelf eerst oppakken onbelast aan de longe, dan dubbele longe en dan pas met ruiter. (mits fysiek gezond en goed passend zadel)

Het klinkt ook als onbalans..harder lopen, hoofd omhoog om niet om te vallen.

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 10:09

Dankjewel voor de reacties.

Tanden, zadel alles is gecheckt.. osteopaat ook geweest.
draven in de wei doet ze ook normaal..

Ik heb wel gemerkt als onze piste goed ligt is het erger.. is het een beetje los (mul) dan gaat het beter

Naar mijn gevoel is het ook vluchtgedrag.
Precies of ze bang heeft om te draven en dan gaat hollen.

Echo van de benen/pezen zou ik nog kunnen doen.. ze heeft aan beide kanten wel galgjes.. volgens de DA heeft ze hier geen last van. Ze is ook nooit overbelast ofzo.

Vind het zo raar dat ze dat alleen in de draf heeft.. stappen en galopperen dus echt niet dan loopt ze netjes.

Ik ga kijken of ik een video heb en anders zal ik eentje maken.

Suzanne F.

Berichten: 49284
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:40

Dat klinkt bijzonder. Ik zou dan eerst willen weten hoe ze loopt in vrijheid en aan de longe. En dan aan de bijzet aan de longe. Als ik daar een beeld van heb kan ik beter inschatten wat de oorzaak of oplossing zou kunnen zijn. Het kan namelijk nu vanalles zijn, kan ook aan de ruiter liggen.
Foto’s van de rug en hals zijn gemaakt?

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:51

Onemillion schreef:
Dankjewel voor de reacties.

Tanden, zadel alles is gecheckt.. osteopaat ook geweest.
draven in de wei doet ze ook normaal..

Ik heb wel gemerkt als onze piste goed ligt is het erger.. is het een beetje los (mul) dan gaat het beter

Naar mijn gevoel is het ook vluchtgedrag.
Precies of ze bang heeft om te draven en dan gaat hollen.

Echo van de benen/pezen zou ik nog kunnen doen.. ze heeft aan beide kanten wel galgjes.. volgens de DA heeft ze hier geen last van. Ze is ook nooit overbelast ofzo.

Vind het zo raar dat ze dat alleen in de draf heeft.. stappen en galopperen dus echt niet dan loopt ze netjes.

Ik ga kijken of ik een video heb en anders zal ik eentje maken.



Dan zal een stuk onbalans ook zeker mee spelen. Paardlief hier gaat ook fijner op een iets zwaardere bodem dan op een super verende Agterberg bodem. Maar naarmate hij meer balans kreeg en sterker werd was dat verschil een stuk kleiner.

Ik ben heel benieuwd naar wat beeldmateriaal!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:00

Lijkt me eerder een balansprobleem.

Ga je lichtrijden in draf? Het kan namelijk zijn dat dit je paard ook stoort in haar balans. Was bij mijn draver in begin zo.

Oskarrino
Berichten: 799
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paard kan niet normaal draven…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:50

Ik vind dit ook klinken als een balans probleem. Stap en galop zijn als takt hetzelfde dus kan dat dat makkelijker voor haar is en in draf dus uit balans raakt.

Is ze recht? In verticaal evenwicht? Goed dat je ermee bezig bent! Klinkt als uit balans raken en daarom hard willen/hoofd in de lucht. Mocht je nog geen lessen hebben zou ik opzoek gaan naar een goede instructrice. Ik heb zelf altijd via de 4DD methode gelest en vond dat super fijn.

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 12:04

Ik heb enkel een video waar het relatief rustig en goed gaat voor haar normen.. heb alleen filmpjes waar het goed gaat.
Ik zal van de week een filmpje maken zoals het meestal gaat… willen hollen en hoofd echt helemaal de lucht in..

noviceh

Berichten: 4790
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paard kan niet normaal draven…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:17

Op het filmpje lijkt ze niet zuiver te lopen, alsof er een ‘hupsje’ in zit. Ik meen dat linksvoor te zien. Hoe oud is ze? Hoelang is ze onder het zadel?

Elisa2

Berichten: 37351
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:20

Paard valt heel erg op het linkervoorbeen, ik gok dat ze erg scheef is. Bij het van hand veranderen zie ik ook dat rechtsachter "achter" blijft en er niet goed onder gezet wordt. (* edit* ik twijfelde ook iets over de zuiverheid, maar denk dat het echt scheefheid is)

Ik denk dat hier je probleem zit, paard is scheef..kan het gevraagde niet aan, krijgt spanning en wordt loperig.

Ook lijkt het zadel erg ver naar voren te liggen, dit zal niet mee helpen met de balans.

Wat ik zou doen, is even stoppen met rijden..paard los laten maken dmv fysio/ fascia therapie en dan onder begeleiding gaan trainen aan de dubbele longe. Dressuurmatig steeds rechter maken dmv lengtebuiging en zichzelf leren dragen. En dan weer onder begeleiding oppakken onder het zadel.

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 12:30

Elisa2 schreef:
Paard valt heel erg op het linkervoorbeen, ik gok dat ze erg scheef is. Bij het van hand veranderen zie ik ook dat rechtsachter "achter" blijft en er niet goed onder gezet wordt. (* edit* ik twijfelde ook iets over de zuiverheid, maar denk dat het echt scheefheid is)

Ik denk dat hier je probleem zit, paard is scheef..kan het gevraagde niet aan, krijgt spanning en wordt loperig.

Ook lijkt het zadel erg ver naar voren te liggen, dit zal niet mee helpen met de balans.

Wat ik zou doen, is even stoppen met rijden..paard los laten maken dmv fysio/ fascia therapie en dan onder begeleiding gaan trainen aan de dubbele longe. Dressuurmatig steeds rechter maken dmv lengtebuiging en zichzelf leren dragen. En dan weer onder begeleiding oppakken onder het zadel.


Dankjewel voor het meedenken..
Wij denken dus ook dat er iets mis is.. deze video is van vorige zomer.. we hebben haar stilgezet van november tot nu..
ook hebben we nu een nieuwe zadel
mijn man is er gisteren terug opgegaan..
heel braaf.. stappen goed
Maar bij het aandraven direct protest en willen galopperen.
Is die scheefheid aangeboren denk je ?
Dus best op zoek gaan naar iemand die aan de Longe kan werken op het recht richten ?
En de osteopaat nog eens inschakelen?
Of de dierenarts?
Ze is 9 jaar nu.. hoop dat er nog iets aan te doen is

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:30

ALS je dier gezond is, dan denk ik het volgende.

In galop is bekkenkanteling relatief makkelijk, dwz in het zweefmoment maakt een dier zichzelf 'bol' om (denk aan racepaarden) zich uit te strekken bij het neerzetten van de benen.
Britten hebben verschillende woorden voor rengalop 'gallop' die vlak is, en rijbaan galop 'canter' waarin het dier ideaal gesproken elastisch omhoog veert in het zweefmoment en 'ronder dan het renpaard' blijft bij het neerzetten van de benen.

Omdat de stap geen zweefmoment heeft, is het 'min of meer bol houden' van de rug bij de meeste paarden ook geen probleem.

Een 'bolle' rug in draf is moeilijker. De verticale balans (gelijkelijke gewichtsverdeling over twee voorbenen) vraagt flink wat van de 'core' spieren van het paard.
... in de video zie ik in draf weinig core spieren aan het werk:
je wil om de rug te sparen dat het voorste achterbeen landt recht onder het zwaartepunt van de ruiter,
'een korte onderlijn en lange bovenlijn'
en een correct gedragen hals: veel spieractiviteit vlak voor het zadel, een gelijkmatige boog met het hoogste punt tussen de oren.

Ik ben rijkunstig gesproken geneigd de oplossing in het activeren van de core spieren te zoeken.

And please take courage: aan het werk met de core spieren heeft veel kreupele (of 'lastige') paarden hersteld tot vrolijke rijpaarden die nog lang mee konden!
(Google: takt, antoine de bodt, Thomas Ritter, dressuur natuurlijk, artistic dressage, karin Leibbrandt.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-08-23 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 12:33

noviceh schreef:
Op het filmpje lijkt ze niet zuiver te lopen, alsof er een ‘hupsje’ in zit. Ik meen dat linksvoor te zien. Hoe oud is ze? Hoelang is ze onder het zadel?


Ze is 9 jaar..
Pas zadelmak gemaakt toen ze bijna 5 was.. heel groot en ze heeft lang nog gegroeid dus wou het rustig aanpakken.. in het begin ging het beter toen ze pas doorgereden werd maar dan leek het steeds op en af te gaan..
ook geregeld lange periodes stil gezet op de wei en gerust gelaten.. terug geprobeerd maar bleef altijd moeilijk.

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard kan niet normaal draven…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:36

Is ze een kwpn'er...?

Of in een ander stamboek 'dressuurmatig gefokt'...?

Elisa2

Berichten: 37351
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:41

Onemillion schreef:
Elisa2 schreef:
Paard valt heel erg op het linkervoorbeen, ik gok dat ze erg scheef is. Bij het van hand veranderen zie ik ook dat rechtsachter "achter" blijft en er niet goed onder gezet wordt. (* edit* ik twijfelde ook iets over de zuiverheid, maar denk dat het echt scheefheid is)

Ik denk dat hier je probleem zit, paard is scheef..kan het gevraagde niet aan, krijgt spanning en wordt loperig.

Ook lijkt het zadel erg ver naar voren te liggen, dit zal niet mee helpen met de balans.

Wat ik zou doen, is even stoppen met rijden..paard los laten maken dmv fysio/ fascia therapie en dan onder begeleiding gaan trainen aan de dubbele longe. Dressuurmatig steeds rechter maken dmv lengtebuiging en zichzelf leren dragen. En dan weer onder begeleiding oppakken onder het zadel.


Dankjewel voor het meedenken..
Wij denken dus ook dat er iets mis is.. deze video is van vorige zomer.. we hebben haar stilgezet van november tot nu..
ook hebben we nu een nieuwe zadel
mijn man is er gisteren terug opgegaan..
heel braaf.. stappen goed
Maar bij het aandraven direct protest en willen galopperen.
Is die scheefheid aangeboren denk je ?
Dus best op zoek gaan naar iemand die aan de Longe kan werken op het recht richten ?
En de osteopaat nog eens inschakelen?
Of de dierenarts?
Ze is 9 jaar nu.. hoop dat er nog iets aan te doen is


Ieder paard is scheef, maar als ze niet rechtgericht worden onder het zadel worden ze steeds schever en dat noemen we scheef gereden. In het kort komt het er op neer dat de spieren aan de korte kant steeds korter worden waardoor het paard dus ook daadwerkelijk een bewegingskreupelheid kan gaan laten zien die het meeste te zien is in de draf.

Ja zoek naar iemand die rijtechnisch echt goed onderlegd en is kan werken vanuit dubbele longe/ rechtrichten. Eventueel een revalidatie trainer..als er wel iets onderliggends aan de hand is dan kunnen deze mensen daar heel goed doorheen kijken en door verwijzen zo nodig.

Ik zou de osteopaat laten komen in dit geval, of even in overleg met de trainer wat wijsheid is.

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:45

Heeft ze dit probleem altijd al gehad of niet? En wat is de reden dat je haar stil hebt gezet?

Naast de scheefheid zie ik ook een aanleuning waar flink winst te behalen is. Ze verstopt zich, draagt zichzelf niet en lijkt daardoor ook zwaar in de hand. Wanneer je dan ook nog wat teveel binnenteugel gebruikt, zie je dat terug in de regelmatigheid.
Je noemt het ook relatief rustig, maar ik vind dit gewoon rustig. Verder terug rijden zou ik absoluut niet doen, juist meer been om die achterhand te activeren, neusje eruit te rijden en haar zichzelf te laten dragen.

DuoPenotti

Berichten: 29758
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:46

Het lichtrijden van de ruiter ziet er ook wel uit als wat klemmerig waardoor het paard ook harder kan gaan lopen.
Misschien dat de ruiter zelf in galop ook fijner zit.

Daarnaast is idd elk paard scheef, aan der ruiter dat idd te trainen zodat een paard rechter word.
ipv idd alleen maar schever omdat dat voor het paard het gemakkelijkste lijkt.

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 13:19

Janneke2 schreef:
Is ze een kwpn'er...?

Of in een ander stamboek 'dressuurmatig gefokt'...?


Trakenher

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Paard kan niet normaal draven…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:01

Op het filmpje loopt ze niet zuiver. Lijkt idd linksvoor te zijn, maar kan ook vanuit rug of hals komen. Ik zou eerst alles uitsluiten dmv foto's en daarna Mireille den Hoed eens mee laten kijken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard kan niet normaal draven…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:10

Ze "valt" op linksvoor, dan moet je het dus rechtsvoor gaan zoeken. Niet linksvoor. Ze valt nl op linksvoor om rechtsvoor minder lang te belasten. Dit vind ik ook al geen kreupelheid meer die ik aan "scheefheid" zou linken. Hier zou ik een DA voor bellen. :o Zeker icm de rest van het verhaal.

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 15:42

Ok dankjewel voor het meedenken en de tips.

Ik ga de dierenarts bellen om de benen/pezen te laten nakijken.

Rug en hals zijn ok die heb ik vorig jaar op foto laten zetten omdat ik toen dacht dat ze mss kissing spines ofzo zou hebben.

Nu even kijken hoe de uitkomst zal zijn.
Hopelijk is ze te behandelen als er iets gevonden wordt.. is ook niet de bedoeling dat ze op wedstrijd gaat maar wat licht piste werk hier een paar keer per week…

Anders kan ik haar op vroeg pensioen zetten als weidemaatje bij de andere paarden hier.

Of ze zou ook nog kunnen dienen als wandelpaard want ze is heel braaf.. en om te stappen is ze heel fijn en ontspannen.

Wil ze niet onnodig belasten of dat ze pijn heeft.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:10

Ayasha schreef:
Ze "valt" op linksvoor, dan moet je het dus rechtsvoor gaan zoeken. Niet linksvoor. Ze valt nl op linksvoor om rechtsvoor minder lang te belasten. Dit vind ik ook al geen kreupelheid meer die ik aan "scheefheid" zou linken. Hier zou ik een DA voor bellen. :o Zeker icm de rest van het verhaal.


Ik zie haar op rechtsvoor vallen? Het hoofd knikt naar beneden zodra ze op rechtsvoor landt. Maar hoe dan ook, het is idd een kreupelheid waarbij het goed is dat er naar gekeken wordt.