Paard nageeflijk laten lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 12:06

Bowo schreef:
Dat is een prachtige verbetering!

Ik denk dat je paard ook een blij zal zijn met een nieuwe neusriem. Deze loopt over het jukbeen en daar is best gevoelig. En wat lastig te beoordelen van een foto, maar volgens mij mag de frontriem om een maatje groter om de druk daarop en achter de oren te verminderen


Ja, dit hoofdstel hebben we samen met het zadel overgekocht van mijn paard haar vorige eigenaar. Maar ik heb zelf ook al gemerkt dat het hoofdstel niet echt tip top past. en idd, de frontriem mag echt wel een maatje groter. :j Bedankt om het even te zeggen, had er anders zelf nog niet echt over na gedacht. :D
Laatst bijgewerkt door alixblanc op 30-09-23 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 12:06

Elisa2 schreef:
Veel beter TS! heb je dit bereikt met je les?


Ja, en ook dankzij al de tips hier op bokt. *\o/*

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 12:19

Bowo schreef:
Dat is een prachtige verbetering!

Ik denk dat je paard ook een blij zal zijn met een nieuwe neusriem. Deze loopt over het jukbeen en daar is best gevoelig. En wat lastig te beoordelen van een foto, maar volgens mij mag de frontriem om een maatje groter om de druk daarop en achter de oren te verminderen


En wat "soort" neusriem? Iets groter of kleiner, en andere soort, of moet ik gewoon een gaatje langer of korter maken? Of is dat wat moeilijk te zien op de foto?

Bowo
Berichten: 2823
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:27

Het type neusriem maakt niet zoveel uit (tenminste, ik kan daar niets over zeggen, maar misschien dat je paard wel een voorkeur heeft.)

http://www.justbridles.com/best-fit/
Afbeelding

Je ziet hier een foto van de cheek bone (jukbeen). Je wilt dat de lijnen B-H en A-G daar niet overheen lopen. Dus je moet een neusriem hebben waarbij het stuk over de neus/tussen de ophanging breder is

Celebi
Berichten: 3719
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:30

Kijk nou wat een verschil! Goed bezig! :D

Wat me opvalt bij je neusriem is dat de riempjes helemaal naar voren steken. Dat lijkt te wijzen op een krappe neusriem die net op het laatste gaatje dicht gaat. Of gewoon een gek ontwerp, maar het is wel lastig te zien op de foto's.

Als je voor een nieuw hoofdstel gaat kijken kun je gewoon kijken naar iets wat je zelf mooi vindt en dan een maatje groter of een andere pasvorm dan die je nu hebt. Je hebt hele mooie kwalitatieve hoofdstellen voor ongeveer 80 euro tegenwoordig. Wellicht ook wel goedkoper, maar wel oppassen op de pasvorm en kwaliteit natuurlijk. Een model met standaard hoge neusriem zit bij de meeste paarden wel goed. Vooral opletten of het achter de oren genoeg ruimte heeft en niet te strak zit en of de neusriem 2 vingers onder het jukbeen mooi dichtgaat met ruimte om je vingers er goed onder te kunnen steken.

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:10

alixblanc schreef:
Elisa2 schreef:
Veel beter TS! heb je dit bereikt met je les?


Ja, en ook dankzij al de tips hier op bokt. *\o/*


Nou mijn complimenten over hoe jij en je paard alles opgepakt hebben. :)

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 10:31

Hoi!

Goed nieuws... :D
Onze overburen zijn Engels en ze hebben ook 2 paarden, een half Spaanse merrie en een shetje.
Ik heb eens een praatje gemaakt met de eigenaresse en ook over dit "probleem" gepraat, en zij zei dat haar merrie hetzelfde probleem had en dat ze toen een professionele dressuur ruiter heeft laten komen om haar merrie te berijden en nageeflijk te krijgen, wat ook is gelukt.
Ze heeft aangeboden dat ik met mijn paard mag komen lessen bij haar, en ook grondwerk lessen.
Ze heeft me ook al wat tips gegeven over hoe een paard nageeflijk te krijgen, en binnenkort kom ik naar haar toe voor onze eerste les. Superblij nu natuurlijk *\o/*

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 14:09

Fijn om te lezen, hopelijk is het een goede en fijne instructeur.