Paard nageeflijk laten lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 10:51

Hoi, ik zoek naar tips om mijn paard nageeflijk te laten lopen.

Omdat ik ga beginnen met dressuurproeven rijden wil ik ook wel dat ze nageeflijk loopt. *D

Alle tips zijn welkom!

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:59

Les nemen

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:08

Nageeflijk lopen komt vanuit de ontspanning van het paard, dus paard goed aan de hulpen hebben, ontspannen nek en kaak. Dat doe je niet door een trucje of te trekken aan de teugels.
Beste optie is dus al gegeven, les nemen.

SjonnieZ

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:38

Welkom op bokt TS.
Mss is het handig dat je wat meer over jezelf en jouw paard verteld.
Nageeflijk lopen is nl geen trucje aan de voorkant maar het gevolg van een ontspannen lopend paard dat van achteren naar voren loopt.

Gezien jouw vraag is les wel nodig om de op bokt verkregen tips onder begeleiding van jouw instructeur goed te kunnen uitvoeren.

Avalanche

Berichten: 16102
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:41

Zorg dat jij in balans zit, en met de beweging mee bent, zeker in je overgangen. Rechtop, ontspannen schouders, ellebogen laten vallen, bovenarm ontspannen, onderarm dragen, handen rechtop. Buikspieren aanspannen, ontspannen billen en heupen, benen los en lang.

Dat is het eigenlijk. Met de beweging mee, opvangen en handjes en armen zacht, maar niet te zacht.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:44

alixblanc schreef:
Hoi, ik zoek naar tips om mijn paard nageeflijk te laten lopen.

Omdat ik ga beginnen met dressuurproeven rijden wil ik ook wel dat ze nageeflijk loopt. *D

Alle tips zijn welkom!



Nageeflijk komt vanuit het paard, als het volledig ontspannen de hand van de ruiter volgt.

Hoe kom je daar: oefenen, en met kundige instructie die je daar bij helpt
vanuit de achterhand naar voren werken zodat het paard je hand kan opzoeken en accepteren


zo omschrijft de KNHS het:
https://www.knhs.nl/nieuws/2018/leren-p ... r%20rijden.
Laatst bijgewerkt door mce op 01-08-23 11:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16102
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:46

Maar dan moet er wel een hand zijn om te volgen :)

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:51

Avalanche schreef:
Maar dan moet er wel een hand zijn om te volgen :)



zeker, maar daar gaat wel het een en ander aan vooraf.
anders wordt het al snel "zwaar in de hand"

Raineri
Berichten: 6251
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:04

Laatst had je toch ook een topic geopend met een rijtechnische vraag? Is het nemen van lessen niet meer gelukt? :)

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 12:13

SjonnieZ schreef:
Mss is het handig dat je wat meer over jezelf en jouw paard verteld.


Ik heb sinds maart 2023 mijn eerste eigen paard. Ze is een Cruzado uit Spanje en ze is 10. Ik weet niet of het helpt maar op de filmpjes van haar vorige eigenaar liep ze ook niet nageeflijk, met haar hoofd omhoog liep ze.

SjonnieZ

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:15

alixblanc schreef:
SjonnieZ schreef:
Mss is het handig dat je wat meer over jezelf en jouw paard verteld.


Ik heb sinds maart 2023 mijn eerste eigen paard. Ze is een Cruzado uit Spanje en ze is 10. Ik weet niet of het helpt maar op de filmpjes van haar vorige eigenaar liep ze ook niet nageeflijk, met haar hoofd omhoog liep ze.



Dan denk ik dat je beter op zoek kunt gaan naar een goede instructeur. Zoiets is moeilijk op te lossen aan de hand van online tips.

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 12:15

Raineri schreef:
Laatst had je toch ook een topic geopend met een rijtechnische vraag? Is het nemen van lessen niet meer gelukt? :)


Nee, uiteindelijk niet. ;( De instructrice woonde te ver weg om te komen. (Ondertussen is dat probleem wel al wat opgelost, ik moest gewoon wat strenger en duidelijker zijn :+)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:16

Les nemen van iemand die weten wat ze doen is het enige wat je gaat helpen. :) Wij kunnen hier heel mooi de theorie oplepelen uit een boekje, maar een instructeur is de enige die je ter plekke kan helpen, die kan zien waar het mis gaat en je ook direct kan helpen zodat je het meteen op de juiste manier leert.

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 12:16

Avalanche schreef:
Zorg dat jij in balans zit, en met de beweging mee bent, zeker in je overgangen. Rechtop, ontspannen schouders, ellebogen laten vallen, bovenarm ontspannen, onderarm dragen, handen rechtop. Buikspieren aanspannen, ontspannen billen en heupen, benen los en lang.

Dat is het eigenlijk. Met de beweging mee, opvangen en handjes en armen zacht, maar niet te zacht.


:j

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 12:20

Mkango schreef:
Les nemen van iemand die weten wat ze doen is het enige wat je gaat helpen. :) Wij kunnen hier heel mooi de theorie oplepelen uit een boekje, maar een instructeur is de enige die je ter plekke kan helpen, die kan zien waar het mis gaat en je ook direct kan helpen zodat je het meteen op de juiste manier leert.


Ik heb wel een instructeur (die Engels sprak) gevonden maar die woont te ver weg dus dat gaat niet door. Ik woon in Frankrijk en ik spreek bijna geen Frans

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:22

Gewoon uit nieuwsgierigheid...

Je woont in frankrijk, maar kan geen Frans, dat is best lastig.

Hoe ben je daar terecht gekomen?

En hoe oud ben je?

Net als paardrijden, ben je nooit te oud om (een taal) te leren.

Raineri
Berichten: 6251
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:25

alixblanc schreef:
Raineri schreef:
Laatst had je toch ook een topic geopend met een rijtechnische vraag? Is het nemen van lessen niet meer gelukt? :)


Nee, uiteindelijk niet. ;( De instructrice woonde te ver weg om te komen. (Ondertussen is dat probleem wel al wat opgelost, ik moest gewoon wat strenger en duidelijker zijn :+)



Ah balen joh! Wel fijn en goed dat je dat andere obstakel overwonnen hebt! Nageeflijkheid is wel echt iets wat je moet voelen, en leren door ervaring en correcte begeleiding. Het is iets waar je de hele loopbaan van je paard aan zal werken en het resultaat is van correct rijden en gymnastiseren van het paard. Zou toch eens kijken naar een live stream met contact aan de andere kant. Je kunt een hoop theorie en leerzame video’s vinden. Maar the real thing is toch anders.
Hopelijk vind je vooralsnog iemand snel. In welke regio zit je? Ik ken een aantal paardenmensen in het zuid westen :j regio Bordeaux

Elisa2

Berichten: 37366
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:27

alixblanc schreef:
Hoi, ik zoek naar tips om mijn paard nageeflijk te laten lopen.

Omdat ik ga beginnen met dressuurproeven rijden wil ik ook wel dat ze nageeflijk loopt. *D

Alle tips zijn welkom!


Ik ga mee met de adviezen om een goede instructeur te zoeken.

Maar om je op weg te helpen.

-Zorg voor een onafhankelijke zit.
-Zorg dat je contact hebt met de mond en de mond voelt en meebeweegt met de beweging van het hoofd zonder dat de teugels los komen, klapperen en zonder dat je vasthoudt trekt.
-Zorg ervoor dat je paard aan het been is en naar voren denkt.
-Ga dan gewoon twintig/dertig minuten netjes rijden werkend aan bovenstaande punten, volte openen, sluiten en je zult zien dat je paard vanzelf gaat zakken aan de voorkant.

Stuur simpel, in de bochten gewoon de hand van de hals, niet terugwerken, zagen, vasthouden etc.

faunty

Berichten: 1792
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:29

als fysiek les nemen lastig is, dan is een online programma misschien een idee zoals
Team by Jill of RS riding van rien vd schaft.

hier kan je al een hoop van leren, vooral ook om een instructeur te vinden die past bij een paardvriendelijke manier van rijden

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 12:35

maralyn schreef:
Gewoon uit nieuwsgierigheid...

Je woont in frankrijk, maar kan geen Frans, dat is best lastig.

Hoe ben je daar terecht gekomen?

En hoe oud ben je?

Net als paardrijden, ben je nooit te oud om (een taal) te leren.


Mijn ouders wilden naar Frankrijk voor de rust en natuur, geen stress :)
Ik ben 13

Ik ben Frans aan het leren, maar ik bak er nog steeds niks van :+

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 12:37

Rainerie schreef:
In welke regio zit je? Ik ken een aantal paardenmensen in het zuid westen :j regio Bordeaux


Regio Haute Vienne/Dordogne, 40min rijden van Limoges ;)
Laatst bijgewerkt door alixblanc op 01-08-23 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 12:40

faunty schreef:
als fysiek les nemen lastig is, dan is een online programma misschien een idee zoals
Team by Jill of RS riding van rien vd schaft.


Heb ik ook al bedacht :)

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:43

Staat je paardje aan huis of op een (pension) stalling? Misschien zijn er stalgenoten die vrij kundig zijn en je met wat instructie een goede basis kunnen geven daarin.

Anders online les, microfoonsetje en iemand met camera mee laten kijken, niet ideaal maar krijg je in ieder geval meer instructie.

Moet heel eerlijk zeggen dat ik 13 jaar en een eigen paard zonder enige vorm van begeleiding wel heftig vind. Hebben je ouders enige kennis van paarden?

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 12:44

Elisa2 schreef:
Ik ga mee met de adviezen om een goede instructeur te zoeken.

Maar om je op weg te helpen.

-Zorg voor een onafhankelijke zit.
-Zorg dat je contact hebt met de mond en de mond voelt en meebeweegt met de beweging van het hoofd zonder dat de teugels los komen, klapperen en zonder dat je vasthoudt trekt.
-Zorg ervoor dat je paard aan het been is en naar voren denkt.
-Ga dan gewoon twintig/dertig minuten netjes rijden werkend aan bovenstaande punten, volte openen, sluiten en je zult zien dat je paard vanzelf gaat zakken aan de voorkant.

Stuur simpel, in de bochten gewoon de hand van de hals, niet terugwerken, zagen, vasthouden etc.


Ok bedankt! Ik zal het het zeker proberen :j

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 12:46

elineAbby123 schreef:
Staat je paardje aan huis of op een (pension) stalling? Misschien zijn er stalgenoten die vrij kundig zijn en je met wat instructie een goede basis kunnen geven daarin.

Anders online les, microfoonsetje en iemand met camera mee laten kijken, niet ideaal maar krijg je in ieder geval meer instructie.

Moet heel eerlijk zeggen dat ik 13 jaar en een eigen paard zonder enige vorm van begeleiding wel heftig vind. Hebben je ouders enige kennis van paarden?


Ze staat aan huis, en nee mijn ouders kennen bijna niets van paarden