Problemen met vliegende wissel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Problemen met vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-23 15:24

Zoals de titel al doet vermoeden hebben wij wat problemen met de vliegende wissel. Mijn paard is voor net een seconde later na springen is het dus ook niet helemaal.Er zit een soort draf pas/hobbel in. Als ik google op paard sneller maken in het voorbeen krijg ik eigenlijk geen hits vooral sneller maken in het achterbeen.

Eerst gaf hij steeds een bok bij de wissel inmiddels blijft hij achter laag alleen dat voor been komt niet van de grond. Wie o wie heeft voor mij de gouden tip?

Ik heb al meerdere clinics gereden naast mijn huidige lessen en al van alles geprobeerd zoals,voor de hoek wisselen hier komt hij erg op terug. Vanuit het wijken wisselen,veel schakelen etc etc

Paard heeft een goede galop en ik krijg dan ook steeds te horen dat het wel goed komt je ziet de wissel zitten dan galopeert tie en denk je nu doet die hem maar helaas :+

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: Problemen met vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 15:42

Heb je een balkje geprobeerd?
Ik ben daar niet zo'n fan van maar allicht te proberen.

Ik heb verder alleen ervaring met een traag achterbeen

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Problemen met vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 15:47

Een keer een ervaren ruiter die al veel paarden wissels heeft geleerd er op zetten?
Dan kan die eens voelen of 1 van de basis voorwaarden misschien nog niet helemaal oké is en wat manieren proberen om te kijken wat voor jouw paard werkt?

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-23 15:49

Heb ik idd ook geprobeerd omdat die hem achter doet leek het mij niet zo veel kwaad te kunnen ivm achter na springen. Dan tilt hij het voorbeen wel op dit heb ik dan ook echt een poos alleen over een balk gedaan. Maar helaas zonder balk weer hetzelfde.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-23 15:51

Sky_As schreef:
Een keer een ervaren ruiter die al veel paarden wissels heeft geleerd er op zetten?
Dan kan die eens voelen of 1 van de basis voorwaarden misschien nog niet helemaal oké is en wat manieren proberen om te kijken wat voor jouw paard werkt?


Er hebben al 2 ervaren ruiters opgezeten een week ongeveer omdat ik zelf even niet kon rijden helaas hetzelfde. Maar bedankt voor je reactie alle ideen ben ik blij mee :D Hij wordt ook niet heet of gespannen je kan er zo 20 springen

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-23 16:36


Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Problemen met vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 16:40

Ik mis sowieso wat impuls, misschien daar eerst aan werken? Daardoor lijkt hij voor niet helemaal goed weg te komen omdat ie in tweeën galoppeerd en bijna in 4-takt gaat.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Problemen met vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-23 16:52

Bedankt voor je reactie hij komt idd terug voor de wissel ik probeer hem hier nog een beetje meer achterop te zetten zodat hij achter laag blijft! Als ik meer galopeer bokt hij dan is het wel een soort van in 1 x maar nog steeds niet met voorbeen van de grond.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Problemen met vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 17:13

Hij bokt nu ook en ik denk dat dat ook de reden is. Hij als het ware af met zijn voorbenen on te bokken of naar je been te slaan. Met meer impuls zal hij misschien net genoeg zweefmoment hebben om toch nog te wisselen.

Ik zou het ook voorwaartser oplossen.

Heb je vaker dat hij naar je been slaat?

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 17:14

[quote="dresjoepie"]Ik wilde de stukjes uploaden op you tube maar het zijn shorts geworden geen idee :D

Ok, op deze filmpjes zie ik een paard dat nog helemaal niet goed kan wisselen omdat hij niet 'aanelkaar' is, ik zie meerdere zwikjes in achterhand hij mag veel meer doorspreken, ondertreden en 4x actiever . Hij gallopeert in een gewenste houding maar ga maar eens wat meer werken aan kracht en energie .
Het lijkt of hij verzameld loopt maar dit is alleen maar langzaam - meer naar voren schakelen terugschakelen en snel houden in ' toerental ' snap je dan wat ik bedoel?
Eerst je galop verbeteren dan komt die wissel er ook

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 17:18

als de galop goed is komt meestal ook de wissel vanzelf goed je kunt wat oefeningen doen, afwisselen kan helpen

b.v. in de contra twee hoeken door dan -als het lukt - afwenden op de AC lijn stil zetten een pasje achterwaarts en dan voorwaard in de goede galop weg gaan, dit doen we op beide handen,

veel afwisseling, maakt het voor hem ook weer uitdagend, balkjes lopen ect.
Laatst bijgewerkt door mce op 04-06-23 17:53, in het totaal 3 keer bewerkt

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-23 17:19

Dank je wel Knollentuin heb je helemaal gelijk in hoor hij is een beetje lui van nature hij maakt zich ook graag lang in het naar voren galopperen best knap voor een kort paard. Ik denk dat je gelijk hebt en ik eerst weer even 6 stappen terug moet! Maar ik wil zo graag :o

Bowo nee alleen met de wissel doet hij dat het is een Apache :D

Goede tip mco die heb ik nog niet geprobeerd

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 17:38

Eens met knollentuin, Er is te weinig impuls/voorwaartse drang. Meer naar voren rijden en impuls behouden in het terugrijden. En je paard echt goed aan je been houden.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Problemen met vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-23 17:44

Babootje dat is idd het probleem maar hij heeft nooit voorwaartse drang hij is echt heel lui hij is altijd onder me nooit voor me ik schakel me suf heb hem 6 weken bij de aqua trainer gezet om kracht op te doen. Het zal hem allemaal een zorg zijn. Hij is super braaf daar ben ik ook heel blij mee hij is onderzocht uitgebreid bloedonderzoek nagekeken door DA accupuntuur ostheo noem alles maar op. Hij ziet er echt super uit mooi bespierd etc Nog tips hoe ik hem meer voor me kan krijgen?

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 17:54

Naast meer impuls zou ik hem ook wat langer, lager en ronder maken aan de voorkant, dat hij echt meer over de rug gaat galopperen.
Rijd je weleens in het bos, of op een galopbaan? Daar zou je, in verlichte zit, lekker gas kunnen geven.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Problemen met vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-23 18:01

Ja we gaan regelmatig naar het bos dat vind hij leuk Als ik hem lager instel duikt hij naar beneden in de wissel resultaat kont omhoog voorbeen helemaal niet van de grond. Dit is een proefje dus hier zijn we sws wat safe aan het rijden en alles kort achter elkaar thuis heb ik hem er meer doorheen en iets actiever maar dan ook een bok. Super moeilijk dat paardrijden

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 18:05

Ik bedoel niet perse lager/ronder in de wissel, maar in het algemeen.
Paard lijkt wat voorover gebouwd, en op de (korte) filmpjes komt de oprichting niet helemaal vanuit achter.
Hij lijkt zich voor de wissel wat vast te houden in de kaak, dus door langer, lager, ronder proberen dat stuk losser te krijgen.
In het bos kun je een keer goed gas geven (lager, ronder) en dan een keer goed terug, en echt weer fel naar voren, lengte geven aan de voorkant en dan een keer een wissel.
De buikspieren mogen meer aan het werk zeg maar.
Hoe doet hij de eenvoudige wissels?

En als paardrijden makkelijk was, reden we allemaal op de Olympische spelen ;)
Laatst bijgewerkt door different1 op 04-06-23 18:14, in het totaal 2 keer bewerkt

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 18:07

Wat je omschrijft allemaal dresjoepie is precies je probleem wat je eerst op moet lossen - hij zal eerst vlot moeten willen zijn en z'n aanspanningsboog omhoog- schoft lift , romprichting opwaarts moeten kunnen volhouden in een galop als ie dan de hals kan laten vallen zonder op de voorhand te vallen of uitelkaar te lopen ben je al een hele baas , dat bedoel ik met aan elkaar - je hebt nog geen mooie verbindingsboog van achter naar voren .

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 18:34

Ja ik ga met Knollentuin mee.

Hij lijkt zich heel erg vast te zetten, vast te houden in de galop. En mijn eerste gedachte was dat het helemaal niet zo,n goede galop was (sorry).

Ik denk ook iets ronder/ lager aan de voorkant. Meer over de rug en dan heel veel gaan schakelen waarbij schakelen in de contra galop ook weleens heel goed kan helpen. Hij moet sowieso leren meer over de rug te gaan doorspringen in de galop. Dan zal de kwaliteit van je wissel ook verbeteren.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-23 18:34

We gaan er mee aan de slag bedankt :D
Ik snap wat je bedoeld met dit korte stukje film hoor Elisa maar hij weet dat de wissel gaat komen natuurlijk ik zie ook op het filmpje wat je bedoeld. Er zit voor de wissel een soort stop in helemaal als ik hem echt laat galopperen dan stopt tie eerst soort van en dan de wissel. Hij denkt inmiddels ook gwn dat het zo hoort natturlijk op zijn manier doet die stinkend zijn best :o

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 18:42

dresjoepie schreef:
Dank je wel Knollentuin heb je helemaal gelijk in hoor hij is een beetje lui van nature hij maakt zich ook graag lang in het naar voren galopperen best knap voor een kort paard. Ik denk dat je gelijk hebt en ik eerst weer even 6 stappen terug moet! Maar ik wil zo graag :o

Bowo nee alleen met de wissel doet hij dat het is een Apache :D

Goede tip mco die heb ik nog niet geprobeerd

Hij gaat gewoon echt niet in verzameling. Dan kan hij nooit een goede wissel springen. Ik denk dat je het een beetje op een akkoordje met hem gooit in galop. Probeer hem in de galop actief voorwaarts te rijden waardoor je meer impuls krijgt. Van daaruit moet je hem terugrijden, dus langzamer maar zonder impulsverlies. Dan wordt zijn galop vanzelf ronder en meer gesprongen en dan kan hij de wissel ook makkelijker uitvoeren.

N.B. hij maakt wel een rare beweging met zijn hoofd. Misschien een keer zadel/rug controleren?

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Problemen met vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-23 18:47

Ik zal zo een filmpje uploaden van een les niet dat het dan perfect is maar dit is in een proef waar ik het idd op een akoordje gooi alles achter elkaar zenuwen etc
Die rare beweging doe ik omdat hij naar beneden wil duiken/mij uit het zadel wil gooien in de wissel

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 18:49

dresjoepie schreef:
Babootje dat is idd het probleem maar hij heeft nooit voorwaartse drang hij is echt heel lui hij is altijd onder me nooit voor me ik schakel me suf heb hem 6 weken bij de aqua trainer gezet om kracht op te doen.......


..... Nog tips hoe ik hem meer voor me kan krijgen?



Meestal komen bij nieuwe/moeilijker oefeningen je 'oude' problemen weer terug uit de basis.

Een paard met een wat luier karakter zal ook niet ineens sensibel en heet worden natuurlijk.

Belangrijk is dat je het leuk/interessant houdt en zelf ontzettend scherp en consequent rijdt.

Omdat hij wat flegmatiek is is hij misschien ook al snel te 'lui' om er een bokje bij te blijven doen. Misschien eens een tijdje veel wissels rijden op verschillende plekken en in verschillende tempo's. Niet teveel trutten in verzameling of eindeloos voorbereiden. Maar beetje variatie en vlug en op onverwachte plekken in wissels vragen.

Natuurlijk moet je ook werken aan je galop, zoals hier al meerdere keren genoemd. Maar ik denk niet dat het kwaad kan het soms eens niet te correct te willen doen maar juist een beetje spelen.

Rijd je ook andere disciplines? Ik denk al gauw aan buitenritten, WE of een beetje springen met dit paard :) Kan je daarin ook je wissels kwijt en het houdt het paard 'fris'.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-23 18:58

https://youtu.be/2zFSvEtYbWs

De kwaliteit is door het uploaden helaas erg achteruit gegaan

We springen weleens op bixie nivo dit vind hij ook leuk. Ik ga alle ideen mee nemen bedankt :D

Ik had eerst een trainer die zei alleen maar niet goed opnieuw ( zover was ik zelf ook al dus daarmee gestopt) Toen een trainer die idd alleen maar vanuit verzameling dat voelde niet goed dus ook mee gestopt.Nu een juf die super mee denkt en ook andere dingen probeert en ik rij regelmatig een clinic
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 04-06-23 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 18:59

dresjoepie schreef:
Babootje dat is idd het probleem maar hij heeft nooit voorwaartse drang hij is echt heel lui hij is altijd onder me nooit voor me ik schakel me suf heb hem 6 weken bij de aqua trainer gezet om kracht op te doen. Het zal hem allemaal een zorg zijn. Hij is super braaf daar ben ik ook heel blij mee hij is onderzocht uitgebreid bloedonderzoek nagekeken door DA accupuntuur ostheo noem alles maar op. Hij ziet er echt super uit mooi bespierd etc Nog tips hoe ik hem meer voor me kan krijgen?

Hoe is de kwaliteit van het schakelen? Schakelen is een goede test van hoe je paard aan de hulpen staat, maar om je paard aan de hulpen te krijgen, moet je de overgangen wel goed rijden.

Voor een paard dat niet voorwaarts denkt, zou ik bijvoorbeeld niet teveel snelle schakels maken, maar eerst nog een stap terug. Focus op een duidelijke overgang, dat goed afronden en das pas de volgende overgang voorbereiden. Zorgen dat je reactie krijgt en dat de reactie evenredig is aan de hulp die je gaf. Voor sommige paarden blijf je dan de eerste paar keer de hulp vergroten tot je bijna in rengalop door de bakt vliegt, daar moet je niet bang voor zijn. Als hij dan pas een keer van de rem af komt, dan is dat zo.

Dus terug naar de basis: goede reactie op je hulpen. Daarbij, corrigeren als hij terugkomt zonder dat jij hem terug vroeg, zonder voorwaartse drang ben je nergens. Dan pas kun je weer gaan schakelen, met daarbij behoud van bovenstaande voorwaarden.