te gehaast op de sprong

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

te gehaast op de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 08:52

Onze d pony 5 jaar springt los fantastisch.
met rust op de sprong en uit bijna stilstand los over een 1,10 oxer.
rond de sprong mooi af.
Met andere woorden talent voor het springen heeft ze.

Maar dan onder de man. bij het zien van de hindernis trekt ze aan en als de eerste sprong al lukt trekt ze door. Daarbij wordt ze zo vlak dat ze zelfs door een hindernis van 60cm springt.
Door haar snelheid maakt ze geen hoogte meer.
Nadat ze zich een keer flink pijn doet aan een balk. loopt ze er de volgende keer weer doorheen. Dus echt onder de indruk of er iets van leren doet ze ook niet.

Ze is al op verschillende manieren onderzocht, maar er lijken geen lichamelijke problemen te zijn.

Nu de vragen:
Waar kan dit uit voortkomen?
en hoe krijgen we de rust van net vrij springen, ook onder de man?

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Re: te gehaast op de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 08:55

Omdat we haar zadelmak gekocht hebben. Zijn we nu terug naar de basis gegaan.
Longeren, stemhulpen en basisoefeningen in de dressuur en dat alles vanuit rust.

Esther

Berichten: 4146
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:57

Waar is de ruiter in dit verhaal?
Die zou les kunnen nemen en dressuurmatig aan de slag met de pony zodat je de controle kunt houden tijdens het springen.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:01

Heb je springles?

Onder het zadel heeft je paard te maken met een ruiter die meebeweegt. Die kan ook in de weg zitten. Je paard zal iig harder moeten werken om in balans te blijven. Het kan ook enthousiasme zijn of mss vindt ze het wat lastiger onder het zadel.

Met zo'n jong dier vooral niet te snel te veel willen doen. Ze moet de kans krijgen balans en kracht te trainen en vertrouwen te krijgen in de ruiter.

Mijn pony ging ook altijd hard. Maar dat werd steeds beter naarmate ik haar dressuurmatig beter voor elkaar had. In het begin hebben we vooral getraind op rust en lijnen rijden en minder op hoogte. Hoog springen kunnen de meeste wel. Ik had ook vaak lage kruisjes in de bak staan. Dus dan pakte ik die een keer tijdens de dressuurles als ze lekker liep. En tijdens het springen nam ik ook tijd om juist tussendoor dressuurmatig te trainen

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 09:06

De ruiter in dit verhaal, werkt de pony niet tegen.
Dressuurmatig luistert de pony wel naar de hulpen, enige is dat de pony wat heftig reageert op de beenhulpen. Daar werken we in de basis ook aan. Uiteindelijk is het de combinatie die samen tot een oplossing moet komen. En ja we hebben ook springles al hebben we dat nu even op een laag pitje gezet omdat we eerst controle willen in de basisdressuur.
Laatst bijgewerkt door cjb op 10-05-23 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:06

los springen is anders voor een paard dan onder het zadel,
als je goed kijkt naar een los springend paard zie je hoe het zijn lijf gebruikt, dus onder het zadel moeten we er voor zorgen dat we het paard daarin zo goed mogelijk volgen

misschien zit je teveel op de voorhand, paard gaat onder gewicht van de ruiter open en is dan de balans kwijt, en gaat sneller, dressuurmatig oplossen lijkt een optie

veel ruiters brengen te vroeg hun eigen lichaam te ver naar voren, willen zelf springen, wacht tot het paard je meeneemt, los en ontspannen kun je de beweging van je paard volgen

paard moet - om goed te kunnen springen - kunnen basculeren dat kan alleen als de ruiter hem hierin niet hindert,



Basculeren

Een paard dat ‘basculeert’ maakt boven de hindernis zijn hals en rug rond: hij brengt zijn hoofd omlaag en de schoft wordt het hoogste punt. Een paard dat goed kan basculeren opent zijn achterhand ook makkelijker en komt zo eenvoudiger foutloos over de hindernis heen.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:30

Probeer ook eens na de sprong de pony gelijk stil te zetten. Desnoods tegen de muur aan. Ze moet leren dat ze blijft luisteren naar de ruiter en niet altijd maar door dendert. En voor de sprong voltes rijden elke keer dat ze te hard gaat. Wordt ze rustiger op de volte dan kan je richting de hindernis sturen, maar als ze gelijk weer hard gaat dan zet je haar weer op de volte. Deze twee dingen heb ik meegekregen van springlessen een aantal jaar terug en dat hielp wel redelijk bij die paarden :)

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Re: te gehaast op de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:32

Klinkt voor mij herkenbaar, ik moest van mijn instructiese zo snel mogelijk halthouden na de sprong en wachten totdat het paard ontspande.

Esther

Berichten: 4146
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:36

capopjekop schreef:
Heb je springles?

Onder het zadel heeft je paard te maken met een ruiter die meebeweegt. Die kan ook in de weg zitten. Je paard zal iig harder moeten werken om in balans te blijven. Het kan ook enthousiasme zijn of mss vindt ze het wat lastiger onder het zadel.

Met zo'n jong dier vooral niet te snel te veel willen doen. Ze moet de kans krijgen balans en kracht te trainen en vertrouwen te krijgen in de ruiter.

Mijn pony ging ook altijd hard. Maar dat werd steeds beter naarmate ik haar dressuurmatig beter voor elkaar had. In het begin hebben we vooral getraind op rust en lijnen rijden en minder op hoogte. Hoog springen kunnen de meeste wel. Ik had ook vaak lage kruisjes in de bak staan. Dus dan pakte ik die een keer tijdens de dressuurles als ze lekker liep. En tijdens het springen nam ik ook tijd om juist tussendoor dressuurmatig te trainen

Dit lijkt me een waardevolle post.
De pony is nog jong, staat aan het begin van zijn opleiding, basis, basis, basis.

manonutjuh

Berichten: 3011
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: te gehaast op de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:05

Met alleen dressuur basis los je dit niet op.
Goede springles gaat je zeker helpen.
Dit hoeft geen uur alleen maar springen zijn, ook een goede springles helpt je met deze basis

Los springen is iets heel anders als onder het zadel.

Sintara

Berichten: 7418
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: te gehaast op de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:25

Ga dressuur rijden in een bak met een mini sprongetje. Alleen maar dressuur, gewoon om de hindernis heen sturen en verder doen alsof het er niet staat. Afentoe rij je er in een figuur vlak langs of tijdelijk op af, maar springt hem niet! Eerst hierin helemaal normaal krijgen.
Dan, een paar keer later als de pony heel relaxed is stuur je er een keer spontaan toch overheen. En dan daarna ga je m weer rustig maken, het is niets bijzonders en dat moet je er dus ook niet van maken. Vervolgens kun je het dan steeds meer uitbreiden :)

DuoPenotti

Berichten: 29713
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:31

Ik ben het niet eens met stilzetten tegen een muur oid.
Dat zijn noodoplossingen die de pony niets leren.

Hete paarden naar de sprong toe moet je meer dressuren.
Dressuren tussen de hindernissen en met hindernissen.
Een hindernis springen moet net zo gewoon worden.

Dus rij je paard dressuur in de bak. Waar balkjes liggen, wat lage sprongetjes. Alles klaar om te gebruiken.
Maar is er spanning, dan gebruik je niks.

Ga lekker rijden en rij overal tussendoor.
Paard moet fijn ontspannen blijven alsof er geen balkje is.
Lukt dat draaf je een keer over de balkjes.
Blijft hij rustig kun je dat vaker doen. Word hij gespannen ga je weer gewoon dressuren tot de rust er is.
Is die rust er snel kun je de balkjes weer pakken, is die rust er pas eind van je training sluit je af. Klaar voor vandaag.

Volgende training hetzelfde, gaan de balkjes goed, pak je op deze manier de hindernis.
Bij rust er pas over.
Gaat hij na de sprong heel hard, niet trekken, niet boos worden. Zelf je rust houden.
Zet hem maar op een volte, maak die kleiner en pak een nette overgang naar draf. En ga de rust weer opzoeken.

En ga weer rijden tussen die hindernissen door, er vlak langs , maar geen intentie tot springen, eerst rust.

Gaat hij rennen op de sprong af, trek hem niet stil, dat word een gevecht.
Lukt het om een nette volte zonder trekken te maken kan dat, zo niet dan de sprong maar af maken en daarna die rust weer gaan maken zoals hierboven beschreven.

Telkens dus naar de ontspanning en je zult zien dat uiteindelijk die sprong net zo gewoon word als het gewonde rijden

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:14

Citaat:
Probeer ook eens na de sprong de pony gelijk stil te zetten. Desnoods tegen de muur aan. Ze moet leren dat ze blijft luisteren naar de ruiter en niet altijd maar door dendert.


Wat betekent 'leren'...?

Pony met ruiter ziet balken en 'kiest' voor snelheid, ook al betekent het dóór de hindernis heen gaan, dus pijn.

Dat lijkt mij een loepzuivere stress, dwz vluchtreactie van een dier dat van pure ellende niet meer kan nadenken.
(Als een paard baalt van hindernissen, want die doen pijn, zijn er legio mogelijkheden zoals erlangs, weigeren, bokken voor en na de sprong en de ruiter in het zand krijgen.)

Ik snap de frustratie, ooit had ik een vreselijk brave springer - tot ik terug kwam van vakantie.
Ik dacht toen ik een paar dagen terug was, ontspannen met balkjes te gaan spelen - dier in paniek.
-:(-
Dader uiteraard nergens te bekennen.

De oplossing is rust en vertrouwen, niet een beest tegen de muur trekken 'want hij moet luisteren'.

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Re: te gehaast op de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:20

Ga is wat stappen terug. 60 cm voor een D pony is geen huppeltje meer, als het tempo niet voor elkaar is moet je helemaal niet hoger willen springen.

Dressuurmatig de boel voor elkaar willen rijden en bij het springen eerder en vlugger reageren. Als ze op de sprong aan trekt moet je helemaal niet over die sprong heen willen. Rust en regelmaat. Als die gaat rennen, ben je al te laat. Eerder terugzetten, desnoods ga je helemaal halthouden.