Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25476
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 07:08

En op het moment dat er wel zichtbare schade is ben je al te laat he? Er zijn juist onderzoeken gedaan hoeveel druk het opstijgen zonder krukje geeft en het is wel heel makkelijk te voorkomen.

Daarnaast, wat is er zo erg aan krukje in de bak? Hier staat die ook en daar rijd je gewoon omheen. Ook het precies ernaast staan is toch geen probleem. Je kan het krukje makkelijk verplaatsen en meteen een goede oefening voor het stil staan. Plus prettiger voor het paard waardoor het weglopen ook niet nodig is voor balans of ongemak.

Buiten hoef ik bijna nooit af te stappen, want ik heb paard geleerd om vanaf haar rug hekken enzovoorts te openen. Fijner voor het paard ook. De keren dat ik er wel af moet kan ik meestal alsnog wel iets vinden om op te staan, maar 1 keer in de zoveel tijd zonder krukje is vele malen beter als standaard elke keer.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 25-05-23 07:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30102
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 07:08

Ik begrijp de weerstand ook niet.
Ook ik heb het vroeger niet geleerd omdat men toen nog niet beter wist.
En zo reed ik vroeger ook zonder cap want die rare dingen met flubber elastiek paste niet. Nu rij ik altijd met cap.
Zo veranderen dingen.

Ja ze moeten naast het krukje staan. Dat klopt.
Maar dat weten ze ook zo.
Je hebt daar speciale oefeningen voor zodat ze er zelf naast parkeren. Maar dat heb ik nooit gedaan. Gewoon elke keer er naast gezet en ze snappen het na een paar keer vanzelf wel.

En ben je op een plek waar het echt niet kan. Dan is het niet anders. Maar al die keren dat het wel kan is het goed voor je paard. Waarom zou je dat voor hem niet willen?

Cchanny

Berichten: 8871
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 08:48

Daphara schreef:
Het verbaast mij echt dat je nog geen krukje gebruikt hebt.
In dit topic is meerdere keren uitgelegd waarom dit beter is voor je paard, zelfs onderbouwing met filmpjes en beelden van piekdruk op de schoft.

Je gaf zelf eerder in het topic aan een zwaardere ruiter te zijn, niet meer zo lenig als vroeger en dat het een groot paard is, maar dan valt nog het kwartje niet…
Begrijp je niet dat het echt niet oké is om vanaf de grond te blijven opstappen bij een paard dat al duidelijk ongemak aangegeven heeft?

Nou inderdaad..
Zit ook met verbazing te lezen.

Arm paard.. En het paard geeft het niet zo zachtjes aan. Hoe duidelijk moet hij het nog maken. -O-

Wintu

Berichten: 3156
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:34

Tja, sommige mensen houden een plaat voor hun hoofd. Het moet perse zo, want zo deden ze het altijd en het paard heeft zich maar aan te passen aan de ouderwetse instelling. Dat het voor het paard een veel fijnere manier is om een ruiter op zijn rug te krijgen, zal ze een zorg zijn.

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 10:24

Wintu schreef:
Tja, sommige mensen houden een plaat voor hun hoofd. Het moet perse zo, want zo deden ze het altijd en het paard heeft zich maar aan te passen aan de ouderwetse instelling. Dat het voor het paard een veel fijnere manier is om een ruiter op zijn rug te krijgen, zal ze een zorg zijn.

mwahhh sta altijd open voor suggesties en ik geloof ook wel dat 65 kg ineens aan 1 kant van de zijde van het paard belastend is. Dus loop echt wel warm voor het krukje, bedankt voor jullie kritische feedback :)

paars

Berichten: 5611
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:32

Het is jouw paard, volledig van jouw afhankelijk en jouw verantwoordelijkheid. Neem dat niet licht op svp. Paarden zijn vaak meesters in het geven van kleine signalen bij ongemak. Aan ons de schone taak deze op tijd te signaleren en op onderzoek te gaan. Luister naar je dier (als in observeer). Als er voor een krukje al zoveel overredingskracht nodig is…zucht.
Wel fijn dat je nu warm loopt voor een krukje (na een paar maanden signalen van je paard en 3 weken topic hier). Hoogste tijd voor de aankoop en het gebruik ervan.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:42

Ik heb inmiddels toch de dure Nelandic opstapblok gekocht :o
De andere was voor mij net te laag in de praktijk voor een slechte dag van mij. Tenminste als ik zonder hulp van een stalgenoot wil opstappen. Dat ligt aan mij, niet aan mijn paard. Mijn paard stond terwijl ik gefrustreerd in tranen naast haar stond met haar neus tegen mijn arm braaf te wachten. <3

Hoe hoger ik sta hoe minder ik kracht hoef te zetten om mijn been erover hoef te zwaaien, hoe minder energie het mij kost en het moment van opstijgen word dan ook minder spannend voor mij ( lukt het mij wel of niet, je brein doet soms rare dingen ).

Ik parkeer mijn paard letterlijk in de hoek van de bak.
Ik haal de opstap nog iets meer naar de rand toe en stap van daar op.


Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16272
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:56

Lenteklokje schreef:
Wintu schreef:
Tja, sommige mensen houden een plaat voor hun hoofd. Het moet perse zo, want zo deden ze het altijd en het paard heeft zich maar aan te passen aan de ouderwetse instelling. Dat het voor het paard een veel fijnere manier is om een ruiter op zijn rug te krijgen, zal ze een zorg zijn.

mwahhh sta altijd open voor suggesties en ik geloof ook wel dat 65 kg ineens aan 1 kant van de zijde van het paard belastend is. Dus loop echt wel warm voor het krukje, bedankt voor jullie kritische feedback :)

Maar het is geen 65 kg he. Op het moment dat jij je optrekt voelt het voor het paard aan als 4x je gewicht. Dus 260 kg, en dat kan hij níet hebben.

rien10
Berichten: 14802
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:56

Lenteklokje schreef:
herhalen schreef:
Hoe soepel gaat het opstijgen?

mmm niet heel soepel maar ook niet moeilijk. Weet niet of het daar mee te maken heeft. Ik heb wekenlang opgestegen, met een vrij losse teugel en hij vond alles best. Ik ga het nogeens proberen met de teugel wat strakker in mijn linkerhand, en met het commando "halt". En anders toch het krukje, maar ja, dan moet ik er toch alsnog ook op komen.... :)

Niet "anders toch maar een krukje" maar altijd een krukje. Is veel en veel beter voor je paard.
Als hij "ineens" niet meer stilstaat is zijn emmer vol- en over gelopen. Je weet wel, de laatste druppel die de emmer deed overlopen.

rien10
Berichten: 14802
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:57

Ineke2 schreef:
Ik heb inmiddels toch de dure Nelandic opstapblok gekocht :o
De andere was voor mij net te laag in de praktijk voor een slechte dag van mij. Tenminste als ik zonder hulp van een stalgenoot wil opstappen. Dat ligt aan mij, niet aan mijn paard. Mijn paard stond terwijl ik gefrustreerd in tranen naast haar stond met haar neus tegen mijn arm braaf te wachten. <3

Hoe hoger ik sta hoe minder ik kracht hoef te zetten om mijn been erover hoef te zwaaien, hoe minder energie het mij kost en het moment van opstijgen word dan ook minder spannend voor mij ( lukt het mij wel of niet, je brein doet soms rare dingen ).

Ik parkeer mijn paard letterlijk in de hoek van de bak.
Ik haal de opstap nog iets meer naar de rand toe en stap van daar op.


[ [url=m/mN66bD.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ha ha, met zo'n hoge opstap gebruik ik mijn linker beugel niet eens. Zo HOP op de pony. :D

MyWishMax

Berichten: 25476
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:58

Of Hop, erover heen en andere kant ip de grond, rien :') Net als vroeger bij een te hard voetje en pony haha

rien10
Berichten: 14802
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:01

Oh, heb ik bij mijn dochter wel eens gedaan (per ongeluk) op haar A pony. Pootje -woeps- zo er over heen. Boos dat ze was!!!

DuoPenotti

Berichten: 30102
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:01


Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:31

Als het mij lukt dat ik mijn linkerbeugel niet eens hoef te gebruiken ben ik helemaal blij. Dat betekent minder belasting voor mijn paard.

Ik ben weleens aan de andere kant er weer afgedonderd met opstappen hoor. Pijnlijk vooral, want dat was op steen }:0 :o

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:34

DuoPenotti schreef:
Die is wel heerlijk hoog. :)

Ik denk dat ik mijzelf deze een keer cadeau ga doen
https://www.agradi.nl/excellent-opstaph ... s-roze.htm

Die heb ik ook zien staan en die is net 1-2 cm hoger dan een curver krukje. Te laag voor mij en een curver krukje is een stuk goedkoper.

DuoPenotti

Berichten: 30102
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:42

Het ikea krukje wat ik nu heb is 50 cm.
Deze van excellent is 53 dus zou goed zijn.

Maar dat is jou eerder geplaatste krukje ook rond die 50 cm?
Dat is voor mij hoog genoeg. Lager weer niet.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:51

Ja, 50/53cm is voor mij nog te laag helaas. Tenminste zonder hulp van iemand anders.

Met hulp zodat ik mij volledig kan concentreren op het opstappen zonder mijn paard in de gaten te moeten houden, dan is 50/53cm wel hoog genoeg.

Cchanny

Berichten: 8871
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:17

rien10 schreef:
Ineke2 schreef:
Ik heb inmiddels toch de dure Nelandic opstapblok gekocht :o
De andere was voor mij net te laag in de praktijk voor een slechte dag van mij. Tenminste als ik zonder hulp van een stalgenoot wil opstappen. Dat ligt aan mij, niet aan mijn paard. Mijn paard stond terwijl ik gefrustreerd in tranen naast haar stond met haar neus tegen mijn arm braaf te wachten. <3

Hoe hoger ik sta hoe minder ik kracht hoef te zetten om mijn been erover hoef te zwaaien, hoe minder energie het mij kost en het moment van opstijgen word dan ook minder spannend voor mij ( lukt het mij wel of niet, je brein doet soms rare dingen ).

Ik parkeer mijn paard letterlijk in de hoek van de bak.
Ik haal de opstap nog iets meer naar de rand toe en stap van daar op.


[ [url=m/mN66bD.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ha ha, met zo'n hoge opstap gebruik ik mijn linker beugel niet eens. Zo HOP op de pony. :D

Zo doe ik het ook. Gelukkig is mijn pony ook niet zo groot :P Pas in het zadel beide beugels in

DuoPenotti

Berichten: 30102
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:18

Ineke2 schreef:
Ja, 50/53cm is voor mij nog te laag helaas. Tenminste zonder hulp van iemand anders.

Met hulp zodat ik mij volledig kan concentreren op het opstappen zonder mijn paard in de gaten te moeten houden, dan is 50/53cm wel hoog genoeg.

Ik heb ook geen grote paarden, dat scheelt ook.
En wat nu nog kan, misschien over een paar jaar ook niet meer...
Dan toch eens naar die van "jou" kijken. :j

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 14:07

Ineke2 schreef:
Ik heb inmiddels toch de dure Nelandic opstapblok gekocht :o
De andere was voor mij net te laag in de praktijk voor een slechte dag van mij. Tenminste als ik zonder hulp van een stalgenoot wil opstappen. Dat ligt aan mij, niet aan mijn paard. Mijn paard stond terwijl ik gefrustreerd in tranen naast haar stond met haar neus tegen mijn arm braaf te wachten. <3

Hoe hoger ik sta hoe minder ik kracht hoef te zetten om mijn been erover hoef te zwaaien, hoe minder energie het mij kost en het moment van opstijgen word dan ook minder spannend voor mij ( lukt het mij wel of niet, je brein doet soms rare dingen ).

Ik parkeer mijn paard letterlijk in de hoek van de bak.
Ik haal de opstap nog iets meer naar de rand toe en stap van daar op.


[ [url=m/mN66bD.jpg]Afbeelding[/url] ]

ziet er goed en handig uit! Wist niet eens dat ze zo vormgegeven waren. Ik dacht echt een vorm van een krukje.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:13

Ja je hebt ze ook in de vorm van 2 en 3 treden. Afhankelijk van wat je nodig hebt. Zonder lichamelijke problemen van de ruiter is 2 of 3 treden meestal genoeg.

Avalanche

Berichten: 16272
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:25

Toch zijn die grote wel fijn hoor. Ik stap meestal op naast de baan, dan staat je kruk ook niet in de weg :)

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:26

Avalanche schreef:
Toch zijn die grote wel fijn hoor. Ik stap meestal op naast de baan, dan staat je kruk ook niet in de weg :)

Ja klopt, ik zeg het meer omdat het wel een investering is en die kleinere minder duur zijn als die hele grote.

c_alsemgeest

Berichten: 20718
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:31

Bij ons staan er overal grote opstap plekken op stal.
Buiten, bij de rijbanen.
Heel fijn, ik stap echt niet op zonder :P

DuoPenotti

Berichten: 30102
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:32

Hier zit de bak aan de wei vast. Ik stap op in de wei.

Maar toen mijn paard jonger was deed ik die doorgang dicht. En stapte ik wel in de bak op.
En dan zette ik hem juist een stuk uit de hoek neer. Op die plek rij je niet vaak.

Afbeelding