Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 13:30

Ineke2 schreef:
Niet bang zijn, dat lukt niet als je wel bang bent. Een paard kun je daarmee niet voor de gek houden. Andere gedachtes in je hoofd hebben is prima en niks mis mee. Niet bang zijn als je wel bang bent dat werkt niet :+

Dag Ineke, klopt, dat is zo waar. Ik ben van mezelf helemaal geen bang persoon, ook niet als het om paarden gaat. Soms komt er wel angst in me op bijvoorbeeld wat als hij schrikt en rechts van mij een diepe sloot.... Ik weet ook dat je gedachten van jezelf kunt trainen. Dus vertrouwen oproepen bij jezelf, ontspanning in je lijf, gaandeweg hebben positieve gedachten dan de overhand. En vooral ook trots zijn op jezelf en je paard als iets is gelukt of als je fijn hebt gereden. Dat helpt echt.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:34

Dat helpt wel ja, zeker :)
Als ik gespannen ben, ga ik neuriën en zo goed mogelijk letten op mijn ademhaling. Als je je daarop ( probeert ) te focussen helpt het wel om je uit de angst te halen.

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:35

Juriska schreef:
Koper schreef:
Dat is uiteraard helemaal waar. Waar ik op reageerde is dat TS kan veranderen wat ze uitstraalt.

beste koper, helemaal mee eens, ik kan als ruiter positieve energie uitstralen en dat helpt mij en het paard verder. Als ik er al vanuit gaat dat hij gaat lopen, of gaat bokken met het aan galopperen, dan gebeurt dat bij negatieve energie eerder. En ook niet bang zijn hé (vaak buj'te bang _/-\o_ )

Je paard heeft geen zesde zintuig. Er is een bepaald feromoon wat je uitscheidt op het moment dat je bang ben en dat ruikt hij en daar reageert hij op. En je paard reageert op je lichaamstaal. Als je je goed voelt zie je dat aan je manier van lopen, klinkt het door in je stem en zie je het aan je houding. Dat is waar je paard op reageert. Al die energie is bullshit.
Dat is ook de reden dat je je paard niet voor de gek kunt houden.


Juriska schreef:
Ineke2 schreef:
Niet bang zijn, dat lukt niet als je wel bang bent. Een paard kun je daarmee niet voor de gek houden. Andere gedachtes in je hoofd hebben is prima en niks mis mee. Niet bang zijn als je wel bang bent dat werkt niet :+

Dag Ineke, klopt, dat is zo waar. Ik ben van mezelf helemaal geen bang persoon, ook niet als het om paarden gaat. Soms komt er wel angst in me op bijvoorbeeld wat als hij schrikt en rechts van mij een diepe sloot.... Ik weet ook dat je gedachten van jezelf kunt trainen. Dus vertrouwen oproepen bij jezelf, ontspanning in je lijf, gaandeweg hebben positieve gedachten dan de overhand. En vooral ook trots zijn op jezelf en je paard als iets is gelukt of als je fijn hebt gereden. Dat helpt echt.

Je kunt je natuurlijk ook heel rationeel afvragen waarom hij dat zou doen uit het niets. Als hij geen reden heeft om dat te doen, doet hij het niet :+

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:42

Maar dat is nou eenmaal iets wat niet lukt als je bang bent Avalance, rationeel denken :)

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:46

Daar kun je jezelf wel in trainen. Neuro linguistic programming heet dat, waarbij je een irrationele gedachte leert herkennen, de gedachte checkt met ratio en er een rationele gedachte voor in de plaats zet :) en enorm nuttig juist met paarden want het helpt je om niet puur vanuit emotie passief dingen je te laten overkomen, maar zelf zeggenschap nemen en sturen in plaats van gestuurd te worden :)

JosjeDZ
Berichten: 271
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 14:17

DuoPenotti schreef:
Ik kom ook uit de tijd va niet opstappen met een krukje.
Maar ik stijg denk ik wel al 15 jaar op met.
We weten nu gewoon beter.
Beter voor het paard, beter voor het zadel.
En dat is zo makkelijk aan te leren.

Mijn paarden staan braaf stil, wel geleerd me een snoepje.
Als die nu ineens gaan lopen is de zadelpasser direct gebeld.
Want meestal gaat het dan om ongemak.


Hier ook zo. Als mijn paard uit zichzelf weg stapt bij het blok, weet ik dat het tijd is voor de zadelmaker!

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 14:58

Dag Ineke en Avalache, interessante discussie. Het paard en het zesde zintuig..... mmm ik geloof er wel in hoor. Alhoewel niet wetenschappelijk aangetoond.
"Sommige mensen spreken bij paarden ook wel over een zesde zintuig. Paarden zouden heel goed de sfeer en de energie bij mensen kunnen voelen. Het paard zal angst, aarzelingen, maar ook moed en zelfvertrouwen bij mensen goed kunnen waarnemen. Paarden zullen hier dan weer op reageren. Ook wordt wel gezegd dat angstzweet door paarden geroken wordt. Dit zesde zintuig is echter niet wetenschappelijk bewezen."
https://4chevaux.infoteur.nl/specials/p ... uigen.html

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:01

Mensen die bang zijn scheiden bepaalde feromonen uit die paarden kunnen ruiken. Verder kunnen paarden gewoon heel goed je lichaamstaal lezen, en zijn bewuster van jouw emoties dan jij zelf bent. Daar is weinig zweverigs aan.

paars

Berichten: 5611
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 16:33

Paarden zijn en blijven vluchtdieren en voelen je stemming vaak feilloos aan. Ze weten ook wat er staat te gebeuren natuurlijk. En denken soms wat te graag met je mee.

Velen beperken die reacties die ze geven in met “hulp”teugels, strakke neusriemen, of het ontnemen van alternatieven (zoals in een hoekje opstappen of trailerladen met touwtjes erachter en tussen hekjes.
Allemaal niet nodig als je je verdiept in waar hun gedrag vandaan komt en met geduld en goeie timing ze erdoorheen helpt. En dat hebben vee mensen helaas niet; geduld (want ze moeten over bijv 30 minuten weer naar huis) en goeie timing.
Die 7 rondjes die ik nodig had om de eerste keer zonder hulp op te stappen vanaf het krukje duurden voor mijn gevoel misschien een half uur. Actief rustig blijven; neuriën zoals eerder gezegd om mijn energie en ademhaling laag en rustig te houden. In werkelijkheid was ik binnen 10 minuten klaar. Volgende dag in 5 en daarna was het aangeleerd.
Dat kan je echt ook zelf proberen zonder instructrice. Je hebt best ervaring! Probeer het gewoon eens. Het is geen hogere wiskunde.

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 17:37

paars schreef:
Paarden zijn en blijven vluchtdieren en voelen je stemming vaak feilloos aan. Ze weten ook wat er staat te gebeuren natuurlijk. En denken soms wat te graag met je mee.

Velen beperken die reacties die ze geven in met “hulp”teugels, strakke neusriemen, of het ontnemen van alternatieven (zoals in een hoekje opstappen of trailerladen met touwtjes erachter en tussen hekjes.
Allemaal niet nodig als je je verdiept in waar hun gedrag vandaan komt en met geduld en goeie timing ze erdoorheen helpt. En dat hebben vee mensen helaas niet; geduld (want ze moeten over bijv 30 minuten weer naar huis) en goeie timing.
Die 7 rondjes die ik nodig had om de eerste keer zonder hulp op te stappen vanaf het krukje duurden voor mijn gevoel misschien een half uur. Actief rustig blijven; neuriën zoals eerder gezegd om mijn energie en ademhaling laag en rustig te houden. In werkelijkheid was ik binnen 10 minuten klaar. Volgende dag in 5 en daarna was het aangeleerd.
Dat kan je echt ook zelf proberen zonder instructrice. Je hebt best ervaring! Probeer het gewoon eens. Het is geen hogere wiskunde.


dag Paars, mee eens! Mijn paard is nu echt voor de hobby, en om het gras kort te houden in het weiland. Als ik bij hem ben, heb ik alle tijd en ervaar ik rust en geluksgevoel. Ook geen druk meer van winstpunten of "concurrentie" van leden van de rijvereniging, niks. Wel wil ik steeds zelf een stapje verder komen. En, ik ga vanavond in en uitademen en zachtjes zingen, voor me zien hoe ik opstijg terwijl hij stil staat. :j Ontspannen aan galopperen, ja het gaat lukken. Dank je wel

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:39



Dit bovenstaande filmpje is echt de ideale manier om een paard te leren inparkeren bij een kruikje als je verder niet bekend bent met clicker training of vrijheidsdressuur. Kijk het een paar keer, totdat je de stappen kunt dromen, dan pas je het ook goed toe als je het aan je paard leert.

Ben je bekend met grondwerk, clicket training en vrijheidsdressuur, dan is de manier van Amable ook erg fijn.


Hevonen

Berichten: 5643
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 21:00

Voor mij was het noodzaak dat mijn paard stil bleef staan bij een krukje. Ik vond het erg belangrijk voor zijn rug; hij was pas 3,5 jaar oud toen ik met inrijden begon. Hij was van aard best ongedurig en ik heb eindeloos veel moeite in het stilstaan naast het krukje gestopt.

Het beste werkte: hem steeds weer een rondje laten lopen als hij niet stil bleef staan, in combinatie met 'goed zo!' en een stukje wortel of brood vanuit het zadel als hij netjes was blijven staan. Hij wachtte echt daarop. Na een dag of tien was het 'lekkers' niet meer nodig en was een aai met een vriendelijk woord, voldoende.

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 18:20

dag allemaal,
Afgelopen week weer gereden. Bij de 1e keer opstijgen verzette hij een paar passen.
Daarna losgereden en na 20 minuten dacht ik : welke oefening ga ik nu doen? Ja opstijgen is ook een oefening. Dus afstijgen en weer opstijgen. Het paard was los en ik ook, daarbij ook nagevelijk en dus kon ik moeiteloos opstijgen. Braaf!! en belonen. Rondje stappen en nogmaals op en af. Braaf! Dus wat ik maar wil zeggen, een oefening kan in 1e instantie misschien niet goed lukken maar in 2e instantie misschien wel.

DuoPenotti

Berichten: 30123
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:30

Super gedaan!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 19:32

Met krukje?

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 20:55

Daphara schreef:
Met krukje?

nee dat nog niet. Maar dat komt nog wel.

paars

Berichten: 5611
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 23:05

Goeie update!
Nu dat krukje nog…ik gebruikte gewoon een Ikea krukje. Je doet je paard er echt een plezier mee (en het is makkelijker voor jezelf).

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 23:18

Zat dit oude topic van mezelf nog eens door te lezen. En ik dacht: het opstijgen is eigenlijk geen issue meer. Ik heb een paar keer het op en afstijgen als oefening gedaan, en wel tegen het eind van het rijden. Hij is dan los en nagevelijk, en ik heb gemerkt dat het beter is om de buitenteugel oftewel de rechterteugel wat korter te nemen. En ook oefenen met commando's: halt....en ik moet vaak een poort door, dus nee nog geen krukje (sorryyy...) maar dat komt nog wel. Paard staat braaf stil.

Anoniem

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 23:53

Fijn dat het zo goed gaat. Je kunt altijd nog een krukje erbij pakken gaat het minder goed.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 00:02

Het verbaast mij echt dat je nog geen krukje gebruikt hebt.
In dit topic is meerdere keren uitgelegd waarom dit beter is voor je paard, zelfs onderbouwing met filmpjes en beelden van piekdruk op de schoft.

Je gaf zelf eerder in het topic aan een zwaardere ruiter te zijn, niet meer zo lenig als vroeger en dat het een groot paard is, maar dan valt nog het kwartje niet…
Begrijp je niet dat het echt niet oké is om vanaf de grond te blijven opstappen bij een paard dat al duidelijk ongemak aangegeven heeft?

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 00:09

Daphara, duidelijk punt begrijp ik zeker wel. Nee ik ben niet zwaar, wel soms wat stijf bij de 1e keer opstappen. Hij loopt niet weg vanwege het gewicht. Wel omdat ik wat onwennig ben. Ik rijd veel buiten of in de wei dan kan ik geen kruk mee sjouwen. Kan het wel eens in de rijbak zetten. Echter dan moet hij stipt en exact bij het krukje staan. En staat vervolgens het krukje inde bak

Change3x

Berichten: 6596
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 00:11

Als je met je krukje in de hoek op stapt heeft niemand er last van en het is gewoon beter voor je paard. +:)+

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 00:19

Change3x schreef:
Als je met je krukje in de hoek op stapt heeft niemand er last van en het is gewoon beter voor je paard. +:)+

Dag Change, veel voorstanders van het krukje!
Ik ben niet zo overtuigd…. Maar al doende leert men. Het is een groot sterk paard die kan echt wel 2x in de week een opstijgende Amazone hebben. En mijn merrie is er 31 mee geworden. Als ik om me heen kijk dan zie ik veel paarden de hele dag op stal staan. Dat vind ik dan weer niet okay. Nu ik ouder word, en in de toekomst minder flexibel, ga ik zeker een opstapje regelen. Bedankt voor het mee denken

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 00:24

Ook ik ben voorstander van het krukje, en ik heb werkelijk geen idee waarom je het niet gebruikt hebt. Je merrie kan er wel 31 mee zijn geworden, en wat zegt dat?

Er zijn ook mensen die roken als een ketter en 90 worden.

En ja, paarden die de hele dag op stal staan is ook erg. Dat maakt het nog niet oké om met je volle gewicht aan 1 kant van het paard te hangen.

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 00:28

Duidelijk, Avalanche. Dank