Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30123
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:57

Voor mij is het ikea krukje prima.
Maar zou zo graag een dicht krukje willen, maar die vind deze krent dan weer te duur.

Maar zonder vind ik geen optie meer met de kennis van nu

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:00

En daar zit een beetje het probleem volgens mij SjonnieZ, voor TS. De lenigheid en handigheid ontbreekt hier. Dan is het verlengen van de stijgbeugel niet zo'n goed idee denk ik, want - als ik het zo lees - reageert het paard gewoon op een onbedoelde hulp die gegeven wordt, door dat te lange, onstabiele linkerbeen bij het opstappen (al is dat natuurlijk heel moeilijk te zeggen zonder het te hebben gezien). Maar het is een vermoeden.

Dus zolang er geen lenigheid / handigheid is, is een krukje én even goede instructie (waar TS alvast naar op zoek is +:)+ ) de beste uitkomst. En de stijgbeugels gewoon op de correcte maat houden.

Ook zoals Avalanche en anderen zeggen: check even of er geen lichamelijk ongemak is - dat is altijd goed.

Maak er een grondwerk-training van om hem te leren stilstaan. Je leert hier samen zoveel van.

En ik ga verder ook mee met DuoPenotti wat het snoepje betreft, dit is een héél makkelijke, snelle en eenvoudige manier om je paard te leren stilstaan. Die een uitkomst kan bieden als je (nog) niet handig genoeg bent je paard te leren stilstaan. Er is geen schande in het zo op te lossen. Dat geeft jou als ruiter weer wat meer tijd en ruimte om zelf vlotjes te leren opstappen.

Persoonlijk zou ik mijn paard nooit in de hoek parkeren als je niet over een bepaalde handigheid beschikt, al begrijp ik wel waarom mensen het doen of aanraden.

Ik duim mee voor je TS dat je snel een geschikte instructeur vindt en dat jullie nog veel plezier mogen hebben samen :)

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:02


Sintara

Berichten: 7462
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:05

Ineke, is hij inderdaad 55 cm hoog, zoals in de review staat?
Ik wil een hogere kruk erbij zodat ik wat makkelijker op mn bbp kan komen :+

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:07


Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:10

Sintara schreef:
Ineke, is hij inderdaad 55 cm hoog, zoals in de review staat?
Ik wil een hogere kruk erbij zodat ik wat makkelijker op mn bbp kan komen :+

Ja dat is hij.

Avalance de Ikea kruk vind ik gevaarlijk :) Daar kan de ruiter of het paard in blijven hangen mocht die omvallen oid.

Sintara

Berichten: 7462
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:10

Die vind ik eng, kan zo makkelijk een been tussen komen van mens of paard..
Vorige week nog van een paard gehoord dat tussen de tredes van een krukje stapte en ingeslapen moest. Doe mij maar dichte kanten aub

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 11:21

Change3x schreef:
TS, het valt me op dat je (onbewust) niet reageert op de reacties over het krukje. Waarom ga je daar niet mee opstappen? Dat is voor het welzijn van je paard áltijd beter.

Verder zou je je paard als hij niet stil staat tijdens het opstijgen met zijn neus tegen iets aan kunnen parkeren, zodat hij niet vooruit kan lopen.


beste Change, dank voor het kritisch mee denken. ik ga ook zeker wel een krukje proberen, lees eigenlijk alleen maar voorstanders. Het gaat mij erom dat hij ook zonder krukje stil moet staan, en wat tips zijn om dit alsnog weer hersteld te krijgen. Ik ben nu een recreatieruiter en als ik het paard meer onder controle heb, ga ik steeds meer stappen en rijden in het buitengebied, dus dan moet ik er toch ook op en af kunnen zonder kruk.

ruitje

Berichten: 12380
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:23

Sowieso gaat je paard waarschijnlijk niet ineens stilstaan als je er nu een krukje naast zet. Gedrag wat aangeleerd is door ongemak verdwijnt vaak niet ineens als je het ongemak weghaalt :) .

De opstapkrukken van Nedlandic zijn echt heel erg fijn :)

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:24

Dat komt vast goed Juriska, op buitenrit. Je stapt immers al 35 jaar zonder kruk op, dus dan zullen die keren in het bos ook nog wel lukken. En vaak is er ook wel een iets hogere berm te vinden.

Het gaat nu om het structureel probleem van niet stil staan. Ik zou dat even los van mekaar zien.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:25

In het buitengebied heb je vanalles om langs op te kunnen stappen :)
Bankje, een grote steen, een boomstam, o en ik heb eens gebruik gemaakt van een voorbijganger die mij “ een pootje omhoog” gaf :+

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:27

Haha dat is pas creatief oplossend denken :=

Ik ben ooit eens op het verhoogde muurtje van een brugje gaan staan, één duwtje en ik zou in het water zijn gevallen :+

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:27

ruitje schreef:
De opstapkrukken van Nedlandic zijn echt heel erg fijn :)

Ja, maar vooral ook heel duur. Dat is leuk voor op een grote stal om samen met een groot aantal stalgenoten te kopen.

SjonnieZ

Berichten: 2401
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:32

Avalanche schreef:
Yep, mijn paard is te groot :')

Eens verder, met de notitie erbij dat zonder krukje opstappen me een zwaardere belasting lijkt voor het paard, ongeacht of je het op de goede manier doet. Ik kan het nog steeds, maar ik geef de voorkeur aan een krukje, en met mijn eigen kom ik er zonder krukje simpelweg niet op, omdat ik de hand niet op de schoft kan leggen. Hij is veel te groot :D


Thanks voor de toevoeging.. klopt..

SjonnieZ

Berichten: 2401
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:35

Ineke2 schreef:
SjonnieZ schreef:
Als je klein bent (of het paard heel groot) is een beugel langer maken soms de enige optie.

Nee hoor, daar hebben nou krukjes voor. :)

Ik heb gemerkt dat het krukje wat wij op stal hebben net te laag is voor mij in combinatie met mijn paard( ligt aan mij, zelf oefenen om leniger te worden is voor mij niet echt een optie. Ik kan oefenen tot ik een ons weeg, gaat gewoon niet lukken, soms moet je dingen accepteren ).

Anyway, ik heb een hoger krukje besteld :)



Ik ben in het bos nog nooit een krukje tegengekomen… en soms zijn de aanwezige obstakels, zoals boomstammen, gewoon nog niet hoog genoeg of veilig en heb je dus een combi van beide technieken nodig.
Maar zoals ik al eerder schreef. Mijn voorkeur heeft ook een krukje.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:41

Je hebt mijn andere berichten ook gelezen SjonnieZ. Als ik er zo niet op kan komen zit er niks anders voor mij op dan lopend naar huis. Iets wat ik ook wel eens heb moeten doen.

Ik moet mijn paard misschien gaan leren liggen of knielen op commando, dat zou handig zijn voor buiten onderweg.

ruitje

Berichten: 12380
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:48

Ineke2 schreef:
ruitje schreef:
De opstapkrukken van Nedlandic zijn echt heel erg fijn :)

Ja, maar vooral ook heel duur. Dat is leuk voor op een grote stal om samen met een groot aantal stalgenoten te kopen.


Als je paard in een Ikea kruk blijft hangen is dat ook duur :D

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:50

Ja Ruitje, ik heb dan ook een dichte kruk gekocht. In elk geval 1 waar mijn paard of ik niet in kan blijven hangen. Maar hij is gelukkig wel een flink stuk goedkoper.

ruitje

Berichten: 12380
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:54

Goed punt :)

MyWishMax

Berichten: 25481
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:58

Als je en met krukje op gaat stappen en tegelijk werkt aan het stilstaan is die enkele keer buiten zonder krukje geen probleem. Het klinkt voor mij alsof hij uit ongemak is gaan lopen.
Als je dus met krukje gaat opstappen en even laat controleren hoe zijn lijf is haal je die reden weg. Dan nog even trainen om stilstaan weer normaal te maken en grote kans dat hij dan buiten ook stil blijft staan. Tenzij je alsnog vaak zonder krukje op moet stappen en dus telkens opnieuw ongemak voor het paard komt, dan wordt stilstaan niet beter. Hoe veel je ook traint.

Vroeger waren er wel meer dingen die we deden waar we nu op terug komen vanwege paardenwelzijn. Het krukje is niet vanwege het gemak, maar juist voor het paard. Dat het voor sommige makkelijker is is mooi meegenomen, net als dat het beter is voor zadel en stijgbeugelriemen.

Ik heb het stilstaan trainen gewoon met een snoepje gedaan en dat gebruik ik nu nog 1 keer in de zoveel tijd. Eerst aanleren naast krukje te staan, daarna alsnik erop stond, dan met voet in beugel en ga maar door. Daarna met iemand die vasthield of erbij stond, zodat ik meteen kon belonen als ik erop zat. En daarna zonder iemand erbij en later zonder voer.

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:41

Ineke2 schreef:
Sintara schreef:
Ineke, is hij inderdaad 55 cm hoog, zoals in de review staat?
Ik wil een hogere kruk erbij zodat ik wat makkelijker op mn bbp kan komen :+

Ja dat is hij.

Avalance de Ikea kruk vind ik gevaarlijk :) Daar kan de ruiter of het paard in blijven hangen mocht die omvallen oid.

Nah, als hij omvalt klapt hij dicht :) er zit een dichtklap mechanisme in. Maar hij is bij mij in 10 jaar nog nooit omgevallen. Het kan wel natuurlijk, maar zo eng is hij niet hoor :)
ruitje schreef:
Sowieso gaat je paard waarschijnlijk niet ineens stilstaan als je er nu een krukje naast zet. Gedrag wat aangeleerd is door ongemak verdwijnt vaak niet ineens als je het ongemak weghaalt :) .

De opstapkrukken van Nedlandic zijn echt heel erg fijn :)
Ja die zijn echt geweldig :j

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:00

Citaat:
Nah, als hij omvalt klapt hij dicht :) er zit een dichtklap mechanisme in. Maar hij is bij mij in 10 jaar nog nooit omgevallen. Het kan wel natuurlijk, maar zo eng is hij niet hoor :)

Oei, wat dan als je paard er per ongeluk in stapt en hij valt om? Zit zijn been er tussen met zo’n mechanisme? Ik weet het niet, een ongeluk zit nou eenmaal in een klein hoekje.

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 13:11

Koper schreef:
Dat is uiteraard helemaal waar. Waar ik op reageerde is dat TS kan veranderen wat ze uitstraalt.

beste koper, helemaal mee eens, ik kan als ruiter positieve energie uitstralen en dat helpt mij en het paard verder. Als ik er al vanuit gaat dat hij gaat lopen, of gaat bokken met het aan galopperen, dan gebeurt dat bij negatieve energie eerder. En ook niet bang zijn hé (vaak buj'te bang _/-\o_ )

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:15

Niet bang zijn, dat lukt niet als je wel bang bent. Een paard kun je daarmee niet voor de gek houden. Andere gedachtes in je hoofd hebben is prima en niks mis mee. Niet bang zijn als je wel bang bent dat werkt niet :+

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 13:16

Juriska schreef:
Koper schreef:
Dat is uiteraard helemaal waar. Waar ik op reageerde is dat TS kan veranderen wat ze uitstraalt.

beste koper, helemaal mee eens, ik kan als ruiter positieve energie uitstralen en dat helpt mij en het paard verder. Als ik er al vanuit gaat dat hij gaat lopen, of gaat bokken met het aan galopperen, dan gebeurt dat bij negatieve energie eerder. En ook niet bang zijn hé (vaak buj'te bang _/-\o_ )



en Koper: En wat doe jij op zo'n moment? Heb jij ergens in je lijf of hoofd spanning? Als ik een paard was en er zou iemand opstijgen en diegene denkt: "nu gauw m'n been er overheen voordat ze wegloopt" zou ik ook aan de wandel gaan. Nee ik ben juist kalm, dat kan ik wel van mezelf zeggen. Maar misschien prik ik toch ergens met mijn laars in zijn lijf of zo.