Hoe geef ik beginners les?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pam_paardjes
Berichten: 1
Geregistreerd: 09-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:57

Mijn tante heeft mij in het begin ook les gegeven en toen reed ik vooral veel figuren eerst in stap toen in draf gwn over de hoefslag of op een volte aan de longeer lijn en daarna ook weer veel figuren rijden je zou misschien een “parcoursje” maken en dan wat pionnen neer leggen en balken om overheen te stappen/draven of er tussen door lopen en dat kan je ook met tijd doen. Ik zou ook veel overgangen rijden dus draven en dan halt houden en dan een paar stapjes achteruit dat ze goed leert remmen en dan ook zonder handen rijden met pionnen dat je met je zit/benen stuurt. En misschien kan je zonder zadel als zij/hij/het dat kan.

FlorienM

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-10-14
Woonplaats: Het Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 21:58

Janneke2 schreef:
Citaat:
De draf leren voelen en volgen lijkt voor beginners het moeilijkst te zijn, dus bij elke les is het wel fijn dat hier ook wat aan gewerkt wordt. Meestal gebeurt dit de eerste keren aan de longeerlijn. Bij kleine kinderen wordt er ook wel gewoon naast gelopen. Als de ruiter zich zeker genoeg voelt, kan hij alleen draven.

Ideaal: de voltigeersingel.

Maar netjes rechtop in het zadel en jezelf in het zadel trekken met je buitenhand aan de kamer (voorboom/kopijzer).

Of gewoon beginnen met de verlichte zit.

Lichtrijden zelf is ook nog een kunst. (Dat 'goede been' is een koud kunstje...)
Er is een tekening in het eerste boek 'centered riding' van Sally Swift. (Beide boeken van harte aanbevolen!)
Sally Swift werd geboren met een uiterst moeilijk lichaam, en leerde in feite zichzelf rijden 'vanuit een stimulerende achterstand'.

Het beeld is: er zit een elastiek met een haak aan je ceintuur, en je wordt als het ware schuin omhoog getrokken.
... je wordt getrokken - niet te veel zelf doen.
... elastiek : zo hoort het te voelen.
... schuin omhoog: niet 'gaan staan' (dat is recht omhoog)
.... aan je ceintuur: in goed Nederlands je 'core spieren'. Belangrijk voor een ruiter, en centered riding verwijst daar ook naar.


Voltigesingel is een goed idee inderdaad, ik kan me van vroeger herinneren dat ik dat geweldig vond!

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 22:01

In Centered Riding 2 staan trouwens vreselijk grappige oefeningen voor twee personen.
(Te beginnen: twee mensen op de grond daarna één mens te paard. ;) )

Gombal
Berichten: 121
Geregistreerd: 22-12-15

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 22:10

wat lief dat je dit aanbied aan je verzorgster. gelukkig heb ik ook mogen leren op een verzorg pony.
thuis was het geld voor lessen op een manege er echt niet.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 22:21

Gombal schreef:
wat lief dat je dit aanbied aan je verzorgster. gelukkig heb ik ook mogen leren op een verzorg pony.
thuis was het geld voor lessen op een manege er echt niet.


Dit <3

Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 22:23

FlorienM schreef:
Benzz schreef:
En de boodschap is: er zijn geen leuke oefeningen, omdat wij en jij niet weten hoe haar leercurve is en niet kunnen inspelen op de fouten die ze maakt en hoe je die corrigeert, ook weer een verschil bij wat bij het paard past en bij de ruiter. Iedere situatie is anders.


Benzz, jij maakt wel erg makkelijk assumpties over mijn kennen en kunnen. Dat ik geen gediplomeerd instructeur ben betekent niet dat ik niet diervriendelijk iemand anders op mijn paard kan laten. Ik zou deze conversatie hier dan ook graag bij laten.


Jij begon de discussie! Dat jij niet begrijpt dat iedere situatie een andere aanpak vergt, dat is echt je eigen probleem ( en dat je dat niet begrijpt zegt ook gelijk waarom je geen instructeur bent).

Avalanche

Berichten: 16064
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 22:30

FlorienM schreef:
Niemand heeft haar op het paard zien zitten en het welzijn van mijn paard is dan ook mijn verantwoordelijkheid.

Eens met Benzz.

Jij zeg dat jouw paard jouw verantwoordelijkheid is, neem die dan ook. Lol met je knol moet voor beiden leuk zijn, niet alleen voor de ruiter. Ik denk niet dat het bijdraagt aan zijn welzijn als iemand aan zijn gezicht trekt om zich in balans te houden, wel?
FlorienM schreef:
Daarbij ben ik mij nu aan het verantwoorden voor MIJN verzorgster die een keer in de zoveel tijd op MIJN paard een rondje rijdt. Een beetje off topic lijkt me zo.

Ik vind het heel erg on topic. Je topic titel is: hoe geef ik beginners les. En het antwoord is, niet aan beginnen, als je niet ter zake kundig bent.

lies

Berichten: 9630
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 23:07

Zo lang het eerst alleen in stap is en haar totaal vertrouwd maken met alles in stap, dan zou ik het nog wel aandurven met mijn paard, qua paardenwelzijn, bedoel ik. Dus juiste houding, sturen, 'remmen', versnellen (in stap) en vertragen, halthouden. Dat zijn toch dingen die je wel paardvriendelijk aan iemand aan kunt leren.

Maar draven zou ik niet doen, als het meisje niet kan lichtrijden. Ik vind dat gehobbel wel een behoorlijke belasting voor een paard. Ik weet dat manege paarden er dagelijks mee te maken hebben, maar dat maakt het in mijn ogen nog niet ok (voor mijn popje in ieder geval niet :D ).

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 23:17

Dat meisje zal toch moeten leren lichtrijden, en over het algemeen gaat dat heel snel. En dat eerste gehobbel is nog nooit een paard stuk van gegaan.

XladyX

Berichten: 1339
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 23:18

Inderdaad een fantastische kans voor je verzorgster! Spelergewijs met wat uitleg wat echt wel/niet kan denk ik dat je al ver komt. Er zijn meer dan genoeg paarden die "les" geven hardstikke leuk vinden juist. We kennen allemaal wel die paarden die intens voorzichtig gaan lopen met een kind op de rug of die meteen stoppen als hun ruiter uit balans raakt. Voor de eerste ritten zou ik zeggen aan de longe en tot ze een beter balans hebben kun je misschien ook denken aan bitloos en/of touw om de hals voor nood. Vind je paard buitenrijden/wandelen leuk? Dan misschien als ze wat ervarener is en stevig zit een rondje buiten waarbij jij je paard bv vast hebt aan een halstertouw. Veel plezier!

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:41

Sjonge wat een gehak op de TS, alsof hier iedereen die les geeft wel gediplomeerd is. ;-)

Verzekeringstechnisch blijft gewoon de eigenaar verantwoordelijk en alleen een gediplomeerde instructeur kan verzekeringstechnisch gedekt zijn mits de goede verzekeringen afgesloten zijn.

Hier een paar tips TS, ik zou beginnen aan de longe met een halstertouw om de hals van je paard. Eerst zorgen voor wat zitlessen waarbij ze het halstertouw vast kan houden voor balans ipv de teugels. Leren lichtrijden op het goede been, leren de overgangen te rijden op de zit, leren been te geven op de goede manier en vooral heel erg leren voelen wat er onder haar gebeurd. Met uitstappen kun je los klikken en haar leren sturen. Heel basis, kijken waar je heen gaat, binnenhand van de hals. Beetje gebroken lijnen/ voltes/ slangevoltes etc. en het zou uitbouwen. Verfijning komt pas als de basis er een beetje in zit.

Avalanche

Berichten: 16064
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:47

Wat grappig dat het ergens niet mee eens zijn automatisch hakken is :)

Jij denkt dat iedereen een beginner een goede basis mee kan geven als ze maar een beetje lief zijn voor het paard?

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:16

Niet allemaal zo moeilijk doen zeg, als het paard van ts braaf is en ts en bijrijder gaan er met rust en geduld mee om kan dat toch gewoon?
Hoe heeft t gros ooit leren rijden dan? Als je zelf kan rijden kan je iemand die nog niet kan maar wel wil leren gerust helpen hoor, ik heb al hele goede tips gelezen in dit topic.
Gewoon doen ts je merkt al snel of de verzorgster een beetje gevoel ervoor heeft en balans heeft, daarop je begeleiding aanpassen .

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:28

Soms is bokt zo zuur... en doen we alsof we allemaal op een fan-tas-ti-sche manege hebben leren paardrijden en van de beste instructeurs les hebben gehad. Hou toch op. Ik heb diverse meiden op mijn paard les gegeven. Ja, ondanks alle voorzorgsmaatregelen trokken ze ook wel eens in haar mond en waren ze ook wel uit balans. ik deed dan een extra (gel)pad onder mijn zadel en de eerste lessen reden ze met de teugel aan neusriem en bitring...
Wees eerlijk, dat gebeurde ons ook toen we net leerden paardrijden. Heeft mijn paard daar onder geleden? Welnee. Die genoot van de extra aandacht. Vaak was ze braver en minder heet dan wanneer ik er zelf op reed...
Tips voor les: zonder beugels en teugels rijden en dan proberen af te wenden in stap. Halthouden zonder aan je teugels te zitten. Balansoefeningen (rondje om de aarde, 360 graden draaien terwijl het paard stapt. Draven is fijn om te leren terwijl je het paard aan de longe hebt of er iemand naast loopt. En dan is meters maken gewoon de beste manier om te leren lichtrijden. Ik vond het ook fijn om in het begin een andere ruiter ervoor te zetten, zodat ze het sta-zit-sta-zit konden afkijken. En inderdaad, focussen op een fijne hand en de correcte hulpen... en vooral veel plezier maken.

irmaz

Berichten: 4804
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:44

Elisa2 schreef:
Sjonge wat een gehak op de TS, alsof hier iedereen die les geeft wel gediplomeerd is. ;-)

..En alsof iedereen die gediplomeerd is wel fatsoenlijk les kan geven :')

Ik vind het super wat je wil gaan doen TS en ook dat je, voor je begint, ideeën wil op doen :j

In het begin is eigenlijk de balans op een wiebelend paard het lastigst, dus ik zou beginnen met verzorgster de eerste keren op te zetten zonder teugels in de handen maar, zoals hier al eerder is genoemd eventueel een halstetouw of beugelriem om de hals van het paard te geven als houvast. Een bokriempje aan het zadel zou nog fijner zijn omdat ze dan rechtop kan blijven zitten. Dan zou ik haar wat oefeningen laten doen, in stap, zoals eigen knie aanraken, naar de staartwortel en oren (van het paard :D ) wijzen enz. Pas als ze dit zonder balans te verliezen kan kun ze gaan sturen.

En inderdaad, Centered riding van Mary Wanless staat een hoop nuttige informatie.

lies

Berichten: 9630
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:01

Oh, ik bedoelde mijn bericht helemaal niet zuur (als het zo is opgevat). Lekker doen, ik zou sowieso eerst beginnen met alle figuren, houding, zit en hulpen in stap. Draf, ik weet het niet. Heb gewoon snel medelijden met mijn paard :')
Maar ik zie er verder ook niets slechts in hoor.

Avalanche

Berichten: 16064
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:07

Helemaal niet zuur. Maar ik weet wel dat ikzelf sommige zaken echt verkeerd heb aangeleerd, en afleren duurt veel langer dan ineens goed aanleren. Het is echt veel fijner als je niet die frustrerende ervaring hebt. Voor het paard ook, trouwens.

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:10

Ik heb niet het gevoel dat de verzorgster van TS Olympische ambities heeft en héél erg geremd wordt in eventueel wel bestaande ambities als ze paardrijden niet direct volkomen foutloos aangeleerd krijgt vanaf dag 1.

En ik denk dat heel paardrijdend Nederland begint met dingen verkeerd aangeleerd te krijgen.
De ene dit, de andere dat, níemand leert het perfect. Sterker, niemand kán het perfect.

candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:25

Ik zou zeker eerste aan de longe beginnen en kijken voor z’n strap voor aan het zadel die ze gebruiken bij jonge paarden zodat ze niet haar onbalans met de teugels compenseert. Pionnen zijn wel leuk als ze van de Longe afkan om haar doel gericht te laten sturen. Balkjes zou ik even laten. Vooral klein beginnen als het goed gaat aan de longe een keer de beugels over het zadel doen dat ze leert haar balans te houden in stap uiteraard. Mee gaan met de beweging van het paard. Als dit allemaal goed gaat dan pas verder kijken. Misschien is ze een natuur talent maar mss heeft ze extra tijd nodig om vertrouwen te krijgen en mss vind ze het ook helemaal niet leuk! Stapje voor stapje. Het is JOUW paard als jij dit wilt doen helemaal prima.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:30

TS, hoe is het jezelf geleerd?? wat weet je daar nog van?? Leerde je ook wat zijn de hulpen, als een ruiter niet weet wat de hulpen zijn is het al lastig
begin met een stukje theorie, binnen hand en buiten hand, wat doet en waarom binnenbeen, buitenbeen, binnen teugel buiten teugel

hoe is de stap en hoe moet je in tackt drijven
hoe gaat dat in draf, lichtrijden op het buitenvoorbeen, en waarom??

hoort allemaal bij een beginnende ruiter, om de basis goed geleerd te krijgen, zeker als je dat een op een kunt doorgeven
Laatst bijgewerkt door mce op 24-04-23 12:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16064
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:54

Ibbel schreef:
Ik heb niet het gevoel dat de verzorgster van TS Olympische ambities heeft en héél erg geremd wordt in eventueel wel bestaande ambities als ze paardrijden niet direct volkomen foutloos aangeleerd krijgt vanaf dag 1.

Je hoeft wel geen Olympische ambitie te hebben om het belangrijk te vinden dat de basis goed aangeleerd wordt.
Ibbel schreef:
En ik denk dat heel paardrijdend Nederland begint met dingen verkeerd aangeleerd te krijgen.
De ene dit, de andere dat, níemand leert het perfect. Sterker, niemand kán het perfect.

Dat lijkt me dan erg vatbaar voor verbetering :)

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:14

Dat ook nog inderdaad Irmaz :-)

Ik ken mensen die super zijn in beginners les geven, juist omdat ze zaken heel simpel kunnen houden. Dat is belangrijk, niet te snel teveel willen of te snel willen gaan en stap voor stap uitleggen met ook vooral HOE iemand iets moet doen en wat ze daarbij horen te voelen.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:25

omg bokt gaat weer los hahaha....

Ik zou idd haar er gewoon op zetten en haar gevoel geven met dingen zoals door je bekken kantelen en je zit verzwaren halt leren houden, hoe je met je gewicht en zit dus eigenlijk al een paard kunt sturen zonder dat ze nu al veel met teugels te maken heeft...daarna rustig aan teugels er bij en gewoon idd dit alles aan een longeer lijn of als hij buiten braaf is, ook eens buiten een rondje gaan doen en spelenderwijs dingen leren. Doe ik met mijn dochter ook, die vindt het heerlijk gewoon lekker relaxt. En nee mijn paarden zijn echt niet zielig, die vinden het zelf OOK gewoon leuk! Twee vliegen in 1 klap.

Gombal
Berichten: 121
Geregistreerd: 22-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 16:32

Avalanche schreef:
Ibbel schreef:
Ik heb niet het gevoel dat de verzorgster van TS Olympische ambities heeft en héél erg geremd wordt in eventueel wel bestaande ambities als ze paardrijden niet direct volkomen foutloos aangeleerd krijgt vanaf dag 1.

Je hoeft wel geen Olympische ambitie te hebben om het belangrijk te vinden dat de basis goed aangeleerd wordt.
Ibbel schreef:
En ik denk dat heel paardrijdend Nederland begint met dingen verkeerd aangeleerd te krijgen.
De ene dit, de andere dat, níemand leert het perfect. Sterker, niemand kán het perfect.

Dat lijkt me dan erg vatbaar voor verbetering :)


want zo te lezen ben jij perfect te paard geboren
je zal wel zeer tevreden zijn als je jezelf in de rijbak spiegel ziet, miss perfect :+

Maite2005
Berichten: 24
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 22:00

Zoals anderen hebben gezegd idd heel simpel houden, niet te snel te veel.

Ik weet nog van mijn eerste lessen dat ik ging draven aan de longeerlijn. Dan ontwikkel je wel balans en al een beetje gevoel voor het lichtrijden, zonder dat je zelf het tempo en het sturen ook moet regelen. Verder al wel wat sturen in draf.

Voor de balans heb je ook van die riempjes die je aan het zadel kan doen waar je eventueel aan vast kan pakken (zodat je niet in de teugels gaat hangen), ik weet nog dat ik hier als beginner graag gebruik van maakte. Een bokriempje heet dat.