HELP: na jaren paarden(sport) oppakken, nu onzeker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ramooontje
Berichten: 1376
Geregistreerd: 13-09-07

HELP: na jaren paarden(sport) oppakken, nu onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 15:21

Hi allemaal,

De afgelopen 5/10 jaar heb ik weinig tot niets met paarden gedaan. In die jaren heb ik 2 kindjes gekregen en nu zij wat ouder worden wil ik de paarden(sport) weer fanatiek oppakken.
Echter, merk ik dat ik veel minder zeker ben dan vroeger (zowel onder het zadel als met grondwerk).

Hebben jullie tips of adviezen voor mij? Ik zou het echt vreselijk vinden als ik het plezier in mijn allergrootste passie kwijt zou raken.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 07:04

Zoek een fijn braaf paard om weer mee te beginnen. Plus iemand die je vanaf de grond helpt. Soms is iemand die gewoon met je praat al genoeg. Iemand die jouw spanning herkent en je daar doorheen helpt.

Angstig zijn is heel normaal, zeker als je geen onbevangen tiener meer bent....

Herken bij jezelf de lichamelijke tekenen dat je angst hebt. Vaak is dat een beetje verkrampen, opgetrokken schouders, in elkaar duiken en oppervlakkig ademen. Ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen helpen goed.

Het kan heel goed helpen om een duidelijk doel te hebben om naartoe te werken. Dat hoeft niks met jouw onzekerheid te maken te hebben. Maar meer met focus. Als jij je moet concentreren op die ene oefening heb je geen tijd voor andere gedachten en twijfels.
Daadkracht moet je een beetje trainen, het is als dat laatste zetje voor je van de hoge duikplank springt. Dus ervoor gaan en je hele wezen erin gooien op dat moment.

Het mooie van paardrijden is dat je een stapje terug kan doen. Je kiest gewoon eerst een lagere 'duikplank', en dan ga je die vol overtuiging springen tot je wel meer durft.

Gewoon gaan proberen!

Er is een topic ergens met veel lotgenoten, ik kon hem allen zo gauw niet vinden :o

Qimm

Berichten: 15165
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: HELP: na jaren paarden(sport) oppakken, nu onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 07:41

Even weer wennen. Ik zat laatst weer eens op de fiets (jaaaaren niet gefietst) ik vond het echt heel raar weer en voelde me heel kwetsbaar. Ook even met losse handen fietsen durfde ik echt niet (terwijl ik vroeger nauwelijks mijn stuur vast had). Na een tijdje voelde ik me weer veel zekerder, zou ik nu consequent meer gaan fietsen dan denk ik dat de rest ook weer terugkomt.
Dus zoals boven mij al gezegd werd, lekker beginnen met een braaf en makkelijk dier. Even je mojo terugvinden en dan komt het heus goed. Veel plezier!

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: HELP: na jaren paarden(sport) oppakken, nu onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 08:16

Een fijn vergevingsgezind paard en een goede instructeur die als vraagbaak wil fungeren!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 08:18

Hier hetzelfde verhaal. Jaren er uit geweest, kinderen gekregen.
Heb nu een groene 7 jarige staan. Heb het beleren uit laten besteden. Pony wordt nu ingereden door iemand anders. Wel op dezelfde stal. Daarna blijft ze hem doorrijden. Wanneer de scholen weer open zijn en pony meer bevestigd is stap ik er op, ben wel van plan minstens 1 keer in de week les te gaan nemen.

AnsjePansje1

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-06-13

Re: HELP: na jaren paarden(sport) oppakken, nu onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:08

Een paar één op één voltige lessen kunnen ook fijn zijn. Op een braaf paard met een leuke begeleider erbij. Je kan dan rustig aan weer wennen aan het gevoel van op het paard zitten en hoe die beweegt. Zelfvertrouwen krijgen in je lichaam en evenwicht. Als je dan eerst weer met één arm los durft is dat echt een mooi overwinningsmoment :)

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: HELP: na jaren paarden(sport) oppakken, nu onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:23

Leuk dat je het weer op wil pakken!
Gewoon weer klein beginnen, dus met poetsen, wandelen van een lief paardje.
Ik was er zelf ook heel wat jaren uit, maar het paardenbloed kruipt waar het niet gaan kan natuurlijk ;) en ik ben weer helemaal terug dankzij een heel kalm paard. De eerste rit was echt spannend voor me, maar hij heeft me weer helemaal het vertrouwen terug gegeven wat ik eerder had.
Al lijkt het inderdaad wel dat voorzichtigheid wat meer aanwezig is bij het ouder worden ;)
Heel veel succes ermee! +:)+

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:41

Wat leuk dat je het weer wilt oppakken!
Ik ben er 10 jaar uit geweest en nu sinds een jaar weer opgepakt. Herken helemaal wat je zegt over het voorzichtiger worden. Ik ben gestart met een leasepaardje dat heel vergevingsgezind is en mijn onhandigheid accepteert ;) ik vind het een ideale constructie om er weer in te komen. Daarnaast heb ik privélessen om de basis goed te krijgen. Nu na een tijdje groeit het verlangen naar een eigen paard en ben ik op zoek. Start rustig rustig aan en wat al gezegd is, start met een paardje dat vertrouwen geeft.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: HELP: na jaren paarden(sport) oppakken, nu onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:51

Je moet weer vertrouwen in jezelf krijgen en dat krijg je door het vaak te doen en niet te veel er van verwachten.
Toen ik na 4 jaar weer terug in het zadel klom voelde het best wel goed, alleen dat lichtrijden was wel ff een ding en mn conditie was erg laag.

Heel veel succes *\o/* .

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: HELP: na jaren paarden(sport) oppakken, nu onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:29

Geen tips, ik ben ook net gestopt wegens omstandigheden. Maar wellicht iemand zoeken met een erg braaf en ervaren paard waarbij je weer een tijdje kan wennen? Het is een proces, geef het wat tijd.

NadineW
Berichten: 107
Geregistreerd: 18-05-13

Re: HELP: na jaren paarden(sport) oppakken, nu onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:17

Super leuk dat je weer begint!!!

Aan je openingspost te lezen leg je de lat voor jezelf erg hoog ('fanatiek oppakken'). Bedenk eens, wat wil je ermee, zijn deze doelen realistisch? Grote kans dat je het namelijk niet direct op je oude niveau kan doorgaan. Je lichaam is veranderd en je angstbeeld (als dat een woord is) ook. Vroeger klom ik in elke boom en nu denk ik als ik beneden sta. Gut er zal maar een tak afbreken dan ben je mooi ver van huis :p

Dus ga gewoon lekker laagdrempelig beginnen. Kijk wat je leuk vind en bouw van daar uit verder