Constante aanleuning door slofteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28599
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:03

Sharel schreef:
Hoi Hoi!

Gebruik 1 a 2 keer een slofteugel om te begrenzen in de aanleuning/zijgangen zodat t wat makkelijker wordt.
Op aanraden van bitfitter een BR Soft Contact bit gekocht om te begeleiden vertrouwen in de hand te krijgen.
Zodra het moeilijk wordt steekt ze de neus recht naar voren en verbreekt de aanleuning. Hoe zou de aanleuning in de zijgangen positief kunnen verbeteren zonder slofteugel te gebruiken. Slofje komt door t gevoelige punt heen in de zijgangen dat de aanleuning constant blijft.
Instructie durft er niet op vanwege onvoorspelbaar gedrag dus moet het alleen doen.

Wanneer komt ze uit de aanleuning?
(tijdens welke zijgang? de eerste pas al, of na een paar passen?)

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 15:19

Halverwege het appuyement steekt ze de neus naar voren richting de hoefslag lijn.

Babootje

Berichten: 26481
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:25

Sharel schreef:
Lengtebuiging rechts gaat echt top met travers, SB en appuyementen, maar linksom is dan zo lastig. Ik probeer nu veel wijken, dan appuyment, terug naar wijken, dat ze echt goed om mijn binnenbeen heen buigt.
Als ik stelling wil, ga ik met mijn binnenhand richting mijn knie en duw mijn binnenbeen aan om te zien of ze dan mijn hand volgt.
Op de doorsnee weg met haar aan de gang en het lief blijven vragen werkt niet.
En voor verdere instructie ben ik al een tijdje aan het rondkijken. Daar kom ik nog niet echt lekker uit, maar dat gaat wel lukken.


Het kan niet dat je paard top gaat met de zijgangen op de rechterhand, als je paard zo scheef is dat het op de linkerhand niet om je binnenbeen buigt.
Stap 1 is om te leren herkennen dat je paard scheef is. Linksom kan het paard niet om je been buigen. Rechtsom zal het n.a.w. over de schouder weglopen. Jij denkt dat je hem in de rechterbuiging hebt, maar je hebt hem daarin niet goed gebogen. Dat je je paard niet om je been kunt buigen komt omdat het paard zn binnenbeen net buiten de massa plaatst. Als je dan een bocht wil maken "valt" je paard door de bocht op de binnenkant/-schouder.
Bij stap 2 is het de kunst om je paard recht te gaan stellen. Tussen 2 benen en 2 teugels. Dat gaat het makkelijkste door steeds met eenvoudig sturen de voorhand voor de achterhand plaatsen. Daar kun je best wat kleine wijkoefeningetjes voor gebruiken, bijvoorbeeld door je paard op de linkerhand een beetje klein beetje contrastelling te vragen of eens van de hoefslag af te wijken naar de binnenhoefslag. De volte te vergroten en te verkleinen (waarbij je op de buitenteugel stuurt). Vierkante voltes rijden, etc. Zo lang je paard scheef is "blijf je af" van die binnenteugel.
Op het moment dat je paard "spoort" (dat voel je doordat je zonder moeite links en rechts met even veel contact je paard tussen 2 teugels en 2 benen laten kan lopen (in alle gangen) is hij klaar om te gaan werken met een beetje stelling naar binnen. Dat begint bv met een beetje schouder voor rijden, naar op een gegeven moment schouder binnenwaarts waarbij je steeds bewaakt dat je paard tussen die twee teugels en benen blijft, dus niet uitzwaait of zich weer scheef maakt. Dat zijn recht richtende oefeningen. Je paard zal het achterbeen meer onder de massa gaan plaatsen. Dat gaat met kleine stapjes. Je kunt niet ineens heel veel vragen, want je paard kan niet aan je vraag voldoen. Als je paard daar meer in bevestigd is kun je meer buiging gaan vragen, met oefeningen als travers.

Uit wat je ons dus vertelt kunnen wij beoordelen dat je nog lang niet zover bent dat je je paard recht gesteld hebt.
Dan kun je nog niet beginnen aan de oefeningen die jij allemaal noemt, want die kun je dan onmogelijk goed uitvoeren. Daarmee overvraag je je paard en kun je je paard ook stuk maken. Dat is denk ik niet wat je zou willen toch?

Het is dus heel belangrijk dat een goede instructeur gaat zoeken die hiermee rustig met jou aan de slag gaat.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 25-09-20 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira
Berichten: 26083
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:26

Ene appuyement is een oefening waarbij het gewicht naar achteren gaat en de achterhand meer onder treedt. Een paard dat daarbij de neus naar voren steekt verbreekt ergens de verbinding. Is er voldoende draagkracht bij het paard om die oefening uit te voeren? En hoe is jouw zit in deze oefening?

Babootje

Berichten: 26481
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:30

Met een scheef paard kun je geen appuyement rijden.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:36

Men vergeet vaak bij scheefheid dat er naast de dimensie 'spieren', ook een dimensie 'coördinatie' is. Zoals wij vaak niet kunnen schrijven met links als we rechtshandig zijn en dat niet per se aan de spieren ligt. Maar ook die coördinatie is te trainen gelukkig.

Vind het alleen jammer dat men hier vanachter een scherm zo zeker is van fysieke aanleidingen terwijl dat niet per se hoeft te zijn (al KAN het wel en moet het natuurlijk uitgesloten worden).

Wel is het zo dat ook mentale problemen (zoals coördinatie) niet op te lossen zijn met die slofteugel of getrek en geschop. Alles moet op een consistente manier uitgelegd worden aan het dier, dus niet zomaar wat doen en denken dat ze wel mee zijn. Een appuyement is qua coördinatie niet zo vanzelfsprekend vanwege de stelling in de richting waartoe je beweegt. Ik zou dan ook nog niet verder gaan dan de travers tot deze vanzelf gaat.

Kinke

Berichten: 20579
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:23

Sharel schreef:
Halverwege het appuyement steekt ze de neus naar voren richting de hoefslag lijn.


Benieuwd wat je van de tips vindt die in dit topic gegeven worden

knollentuin
Berichten: 10409
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:23

Sharel schreef:
Halverwege het appuyement steekt ze de neus naar voren richting de hoefslag lijn.


Leg mij eens uit hoe jij een appuyemwnt rijdt? En heb je beeld?

Duhelo

Berichten: 28599
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:35

Sharel schreef:
Halverwege het appuyement steekt ze de neus naar voren richting de hoefslag lijn.

Los van het feit dat ze rechtsom wel buigt en linksom niet (dus ze ontwijkt die rechterteugel), kan je uit dit stukje al concluderen dat je te lang doorgaat in het appuyement.
Linksom is ze gewoon ook nog niet sterk genoeg om het een volledig stuk vol te houden, dus ik zou in eerste instant het App inzetten, maar na 2-3 passen terug rechtuit gaan / stoppen en belonen. En dit meer gaan herhalen, zodat ze 1) niet de kans krijgt om zich eruit te trekken, 2) sterker wordt door meer de inzet en korte stukjes te oefenen.

Sowieso ook eerst werken aan die buiging linksom (ik zou in eerste instantie beginnen met grondwerk en aan beide kanten de travers op rechte lijn erop zetten, afwisselend travers en schouder voor vragen voor korte stukjes om ze soepeler te krijgen op beide kanten en beide achterbenen te motiveren om onder te treden.)

als er een groot verschil is tussen links en rechts kan een osteo ook geen kwaad, maar ik neem aan dat je medisch uitgesloten hebt?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34786
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 17:52

Ik zou helemaal geen appuyement meenemen tot je paard weer recht is. En begin dan eerst maar eens heel simpel met wijken in stap en draf.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 23:03

Laterale beweeglijkheid en draagkracht heeft ze voldoende om de oefening uit te voeren.
Drijf met de binnenkuit op de singel voorwaarts en met de buitenkuit zijwaarts. Ik zit in appuyement altijd op binnenzitbeenknobbel.

darkadia

Berichten: 5264
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 07:32

Sharel schreef:
Laterale beweeglijkheid en draagkracht heeft ze voldoende om de oefening uit te voeren.
Drijf met de binnenkuit op de singel voorwaarts en met de buitenkuit zijwaarts. Ik zit in appuyement altijd op binnenzitbeenknobbel.


Ik verbaas me dat je overtuigd blijft dat ze die laterale beweeglijkheid en kracht al heeft. Ze steekt niet voor niets haar neus eruit. Dat is een teken dat ze het nog niet kan volhouden linksom. Het valt me ook op dat je erg selectief reageert op de genoemde tips en blijkbaar ondanks dat je geen instructeur kan vinden, daar ook geen hulp in wil..

Dus nogmaals de vraag: wat wil je nu eigenlijk bereiken met dit topic?

Misschien goed om wat beeldmateriaal te delen, dan kunnen er ook betere tips gegeven worden over waarom ze die aanleuning verbreekt en haar neus eruit steekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 07:54

Sharel schreef:
Laterale beweeglijkheid en draagkracht heeft ze voldoende om de oefening uit te voeren.
Drijf met de binnenkuit op de singel voorwaarts en met de buitenkuit zijwaarts. Ik zit in appuyement altijd op binnenzitbeenknobbel.



laterale beweeglijkheid wil niet zeggen dat de lengtebuiging ook voldoende is voor b.v. een appuyement,
het neusje eruit gooien is daarvan een teken, lengte buiging loopt van de nek tot aan het laatste staartbeentje,

elke wervel moet soepel en elastisch kunnen bewegen, is er ergens een beschadiging, een vergroeiing, of is er een spier of spiergroep niet soepel of lang genoeg of zonder voldoende rek, of is er met de tong/tongbeentjes iets niet in orde kan dat al de balans verstoren

eerst het probleem opzoeken en dat gaan oplossen, geen symptoom bestrijden (uw eigen lijf lees ik ergens dat de heup niet altijd mee werkt kan voor het paard al een probleem zijn, omdat u op zulke momenten niet soepel kunt zijn omdat u mogelijk gaat compenseren)

little_birdy
Berichten: 12234
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 08:12

Sharel schreef:
denisesilver schreef:
Geloof me, als iemand die ook altijd dacht, en nog steeds in die gedachte vervalt soms, je paard doet echt niet moeilijk om onder het werk uit te komen an sich.

Ze is waarschijnlijk nog niet op het niveau wat betreft kracht, rechtgerichtheid, soepelheid, noem het op, om het gevraagde aan te kunnen. Zoiets moet je trainen. Kleine stukjes en dan uitbreiden. En niet miskijken op wat mogelijke spierpijn van een vorige training doet op de volgende training.

Edit: mag ik vragen op wat voor manier ze onvoorspelbaar gedrag laat zien?


Schrikken, omdraaien, er vandoor gaan, 10 rondjes achterwaarts, slaan met de voorbenen. De hele mikmak.



Tijd voor een nieuwe instructie.
Ken meerdere mensen met paarden waar dit soort problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen zodra het paard eerlijk gereden word en er naar het paard geluisterd word

Suzanne F.

Berichten: 49479
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 08:22

Lijkt mij zeker tijd voor nieuwe instructie. Eentje die je eerst naar een kliniek stuurt om het paard door te lichten of er geen rug/hals/bekkenproblemen aan ten grondslag liggen. Zulk gedrag moet altijd ergens vandaan komen. En een instructeur die er geen slof aan hangt maar eerst teruggaat naar een betere basis van rechtrichten en vertrouwen. En ik zou altijd een instructeur willen die er op kan en wil stappen als het nodig is. Practice what you preach.

knollentuin
Berichten: 10409
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 08:57

Sharel schreef:
Laterale beweeglijkheid en draagkracht heeft ze voldoende om de oefening uit te voeren.
Drijf met de binnenkuit op de singel voorwaarts en met de buitenkuit zijwaarts. Ik zit in appuyement altijd op binnenzitbeenknobbel.


Je omschrijft voor mij nu zo ongeveer een derde van de hulpen die je geeft en ik mis de voorwaarden waaraan je moet voldoen om überhaupt een oefening als appuyement te kunnen rijden.
Sorry ts maar als je appuyementen en whatever rijden wil met behulp van een slof teugel mist er een basis in je opleiding naar jou en naar je paard. Als je het niet kan zonder slof omdat hij er anders niet 'door' of aan blijft klopt je verbinding nog niet, daar helpt geen ene wondere hulpteugelarsenaalwinkel aan, dat is het zelfde als gebruik van ducktape.
Om een oefening te rijden als een appuyement dient je paard ontspannen in de verbinding te lopen en even buigzaam links en rechts te zijn . Elke verandering die je vraagt aan je paard schakelen wenden buigen moeten vloeiend kunnen, zonder rug weg te drukken , zolang dat niet aan de orde is heb je werk in het verbeteren van die verbinding, dat kost tijd en niet 30€ voor een slof

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34786
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:23

Mijn paard kan ook heel snel lateraal bewegen (alle kanten op, is net een elastiekje soms zo snel als dat gaat) maar hij is toch echt scheef en gaat pas echt netjes opzij als ik hem eerst recht maak. Anders zit hij in zijn rechter banaan zoals mijn juf dat zo mooi kan zeggen. En dan kan hij de ene kant op ogenschijnlijk heel makkelijk, de andere kant op kan ik been geven wat ik wil maar dan gaat hij niet opzij en drukt hij zich eruit.

Babootje

Berichten: 26481
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:46

Sharel schreef:
Als ik stelling wil, ga ik met mijn binnenhand richting mijn knie en duw mijn binnenbeen aan om te zien of ze dan mijn hand volgt.
Op de doorsnee weg met haar aan de gang en het lief blijven vragen werkt niet.


Als je de verkeerde vraag aan je paard stelt is het niet raar dat ie het niet doet. snap je?

Kelly_ann

Berichten: 5155
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:46

Alsof het een doodzonde is als je even niet door een oefening heenkomt? Ik vind de reacties wel erg hard hoor.

Een compleet rechtgericht paard is maar zeldzaam hoor. Scheefheid komt vaak terug als je begint aan een nieuwe (moeilijkere) oefening.
En ook; de oefeningen zijn er juist om je paard leniger en sterker te maken.

Ja, dan moet je weer terug naar je basis, zodat je in stappen werken kan naar je moeilijkere oefening.
In dit geval, travers, schouderbinnen, wijken, voltes, even beginnen in stap etc.
Even tegen de hand is geen ramp, een paard dat de hand vertrouwd zal weer bij je terugkomen.

Elisa2

Berichten: 37718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:48

Babootje schreef:
Sharel schreef:
Lengtebuiging rechts gaat echt top met travers, SB en appuyementen, maar linksom is dan zo lastig. Ik probeer nu veel wijken, dan appuyment, terug naar wijken, dat ze echt goed om mijn binnenbeen heen buigt.
Als ik stelling wil, ga ik met mijn binnenhand richting mijn knie en duw mijn binnenbeen aan om te zien of ze dan mijn hand volgt.
Op de doorsnee weg met haar aan de gang en het lief blijven vragen werkt niet.
En voor verdere instructie ben ik al een tijdje aan het rondkijken. Daar kom ik nog niet echt lekker uit, maar dat gaat wel lukken.


Het kan niet dat je paard top gaat met de zijgangen op de rechterhand, als je paard zo scheef is dat het op de linkerhand niet om je binnenbeen buigt.
Stap 1 is om te leren herkennen dat je paard scheef is. Linksom kan het paard niet om je been buigen. Rechtsom zal het n.a.w. over de schouder weglopen. Jij denkt dat je hem in de rechterbuiging hebt, maar je hebt hem daarin niet goed gebogen. Dat je je paard niet om je been kunt buigen komt omdat het paard zn binnenbeen net buiten de massa plaatst. Als je dan een bocht wil maken "valt" je paard door de bocht op de binnenkant/-schouder.
Bij stap 2 is het de kunst om je paard recht te gaan stellen. Tussen 2 benen en 2 teugels. Dat gaat het makkelijkste door steeds met eenvoudig sturen de voorhand voor de achterhand plaatsen. Daar kun je best wat kleine wijkoefeningetjes voor gebruiken, bijvoorbeeld door je paard op de linkerhand een beetje klein beetje contrastelling te vragen of eens van de hoefslag af te wijken naar de binnenhoefslag. De volte te vergroten en te verkleinen (waarbij je op de buitenteugel stuurt). Vierkante voltes rijden, etc. Zo lang je paard scheef is "blijf je af" van die binnenteugel.
Op het moment dat je paard "spoort" (dat voel je doordat je zonder moeite links en rechts met even veel contact je paard tussen 2 teugels en 2 benen laten kan lopen (in alle gangen) is hij klaar om te gaan werken met een beetje stelling naar binnen. Dat begint bv met een beetje schouder voor rijden, naar op een gegeven moment schouder binnenwaarts waarbij je steeds bewaakt dat je paard tussen die twee teugels en benen blijft, dus niet uitzwaait of zich weer scheef maakt. Dat zijn recht richtende oefeningen. Je paard zal het achterbeen meer onder de massa gaan plaatsen. Dat gaat met kleine stapjes. Je kunt niet ineens heel veel vragen, want je paard kan niet aan je vraag voldoen. Als je paard daar meer in bevestigd is kun je meer buiging gaan vragen, met oefeningen als travers.

Uit wat je ons dus vertelt kunnen wij beoordelen dat je nog lang niet zover bent dat je je paard recht gesteld hebt.
Dan kun je nog niet beginnen aan de oefeningen die jij allemaal noemt, want die kun je dan onmogelijk goed uitvoeren. Daarmee overvraag je je paard en kun je je paard ook stuk maken. Dat is denk ik niet wat je zou willen toch?

Het is dus heel belangrijk dat een goede instructeur gaat zoeken die hiermee rustig met jou aan de slag gaat.


Mee eens, en met stelling vragen je binnenhand naar je knie brengen daar krijg ik echt de gruwels van. Nooit je hand naar je knie brengen, dat is allemaal terugwerken..paard kan niet eens meer doortreden met het binnenachterbeen dan. Hand naar voren, hand iets van de hals is allemaal prima. Maar hand naar achteren brengen is terugwerken en fouter dan fout.

maralyn

Berichten: 10469
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:49

Kelly_ann schreef:
Alsof het een doodzonde is als je even niet door een oefening heenkomt? Ik vind de reacties wel erg hard hoor.

Een compleet rechtgericht paard is maar zeldzaam hoor. Scheefheid komt vaak terug als je begint aan een nieuwe (moeilijkere) oefening.
En ook; de oefeningen zijn er juist om je paard leniger en sterker te maken.

Ja, dan moet je weer terug naar je basis, zodat je in stappen werken kan naar je moeilijkere oefening.
In dit geval, travers, schouderbinnen, wijken, voltes, even beginnen in stap etc.
Even tegen de hand is geen ramp, een paard dat de hand vertrouwd zal weer bij je terugkomen.


Waar kennis en kunde verdwijnen, komen hulpteugels kijken.

Schande is het niet, maar iedereen schrijft hetzelfde als jouw laatste stuk.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:40

Ik weet ook niet precies wat je wilt zeggen Kelly_ann .
Oefeningen die niet goed gaan hoort erbij, maar vaak geeft dat wel aan waar de knelpunten zitten.
En als ts zegt de ene kant gaat wel en de andere niet is dat niet omdat het paard het niet wil, maar het niet kan.
En dan kom je inderdaad op naar je laatste deel van je bericht, stappen terug zetten. Daar de souplesse en rust in het paard krijgen en dan met kleine beetjes weer uit gaan bouwen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34786
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:45

_Penotti schreef:
Ik weet ook niet precies wat je wilt zeggen Kelly_ann .
Oefeningen die niet goed gaan hoort erbij, maar vaak geeft dat wel aan waar de knelpunten zitten.
En als ts zegt de ene kant gaat wel en de andere niet is dat niet omdat het paard het niet wil, maar het niet kan.
En dan kom je inderdaad op naar je laatste deel van je bericht, stappen terug zetten. Daar de souplesse en rust in het paard krijgen en dan met kleine beetjes weer uit gaan bouwen.


Of TS geeft niet de goede hulpen. Ik gok een combi van beiden als ik eerlijk ben. En dat is niet erg, kun je aan werken :j

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:49

Dat kan ook, zeker.
Dan moet ze ook aan haar eigen rechtrichten werken :D
En dat is geen grap, want wij zijn meestal ook links of rechtshandig en als je daar niet op traint komt dat ook tot uiting in het rijden.
Maar ook daar mag het paard niet de dupe van worden tot hem te dwingen terwijl je zelf niet goed zit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34786
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:51

Hoeft niet eens te komen doordat je zelf scheef bent. Ik kan hele rare dingen doen als ik van mijn paard iets vraag. Dan maak ik het alleen maar onduidelijker voor hem. Heel erg duwen met mijn zit bijvoorbeeld. Of been optrekken.