Constante aanleuning door slofteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26481
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:22

Eens met Sanne83 en Knollentuin. Je probleem lijkt zo te lezen vooraleerst van rijtechnische aard (zoals ik al eerder aangaf), alhoewel een fysieke oorzaak niet uitgesloten moet worden gezien de scheefheid van je paard. Een eerste stap naar een oplossing is instructie zoeken die je dit goed uit kan leggen.

Bowo
Berichten: 2842
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:24

Sharel schreef:
denisesilver schreef:
Geloof me, als iemand die ook altijd dacht, en nog steeds in die gedachte vervalt soms, je paard doet echt niet moeilijk om onder het werk uit te komen an sich.

Ze is waarschijnlijk nog niet op het niveau wat betreft kracht, rechtgerichtheid, soepelheid, noem het op, om het gevraagde aan te kunnen. Zoiets moet je trainen. Kleine stukjes en dan uitbreiden. En niet miskijken op wat mogelijke spierpijn van een vorige training doet op de volgende training.

Edit: mag ik vragen op wat voor manier ze onvoorspelbaar gedrag laat zien?


Schrikken, omdraaien, er vandoor gaan, 10 rondjes achterwaarts, slaan met de voorbenen. De hele mikmak.

Schrikken en omdraaien, dat kan nog een keer gebeuren. Maar 10 rondjes achteruit is wanhopig niet willen, waarschijnlijk vanuit niet kunnen. Slaan met de benen is echt boos, waarschijnlijk weer vanuit moeten, maar niet kunnen.

Een paard wordt echt niet zo boos als een keer wat minder zin hebben, laat staan altijd. Dan heb je echt een groter probleem er onder zitten.

Morganlefay

Berichten: 8716
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:41

Paarden kennen geen --geen zin--dat is menselijk gedrag.
Ga met de andere Bokkers mee. Had in het begin al iets van jij luistert niet naar je paard.
Je bent alleen maar bezig je paard de vernieling in te helpen.

Fortitude

Berichten: 3091
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:43

Ik word er altijd een beetje verdrietig van als ik dit soort verhalen lees en de trainer dus gewoon compleet niet adequaat reageert. Helaas geeft tegenwoordig iedereen maar gewoon les en daarbij is de ORUN ook echt compleet 0,0 garantie voor een instructeur met gedegen kennis van zaken.

Meid ga een andere instructeur zoeken en kijken of dit rij-technisch of in het lijf van het paard zit. Je paard is echt duidelijk zat lijkt me.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:47

Fortitude schreef:
Ik word er altijd een beetje verdrietig van als ik dit soort verhalen lees en de trainer dus gewoon compleet niet adequaat reageert. Helaas geeft tegenwoordig iedereen maar gewoon les en daarbij is de ORUN ook echt compleet 0,0 garantie voor een instructeur met gedegen kennis van zaken.

Meid ga een andere instructeur zoeken en kijken of dit rij-technisch of in het lijf van het paard zit. Je paard is echt duidelijk zat lijkt me.

Dit vind ik dus ook.
Zo iemand leert dat dus de leerlingen, dat is echt triest.

Kelly_ann

Berichten: 5154
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:54

Dit:

Elisa2 schreef:
Je paard is scheef...dat is de reden waarom de linkerhand moeilijker is qua lengtebuiging. Slof er af, terug naar de basis en gaan rechtrichten.
Andere instructeur vind ik ook een hele goede optie.

Qua zijgangen, als het paard voldoende rechtgericht is, zijn stukjes wijken van de ene naar de andere kant een hele goede oefening om de schouders te verplaatsen en het paard soepeler te maken in de lengtebuiging. Paar pasjes is genoeg, rechtstellen en andere hand pakken. Zonder slof..als paard de aanleuning verbreekt begin je op een volte met volte verkleinen en openen. Hand gewoon naar voren steken als paard de aanleuning verbreekt en probeer het voor te zijn door er al uit te rijden, iets makkelijkers te doen als je voelt dat ze het moeilijk krijgt.


Eerst terug naar de basis, eerst zorgen dat het lichaam het weer kan.
Dan weer moeilijker maken.

Even tegen de hand of een aanleuning problem is geen ramp. Rijd rustig verder, maak je oefening desnoods wat makkelijker. Een paard dat de hand vertrouwt komt weer bij je terug.

Janneke2

Berichten: 22946
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:57

Sharel schreef:
Hoi Hoi!

Gebruik 1 a 2 keer een slofteugel om te begrenzen in de aanleuning/zijgangen zodat t wat makkelijker wordt.


Het kan niet.

Aanleuning is het paard dat vanuit vertrouwen jouw hand 'aanraakt' - aanleuning kun je alleen maar krijgen.
(Wel moet jij de voorwaarden scheppen.)


Citaat:
Zodra het moeilijk wordt steekt ze de neus recht naar voren en verbreekt de aanleuning.



Wat gaat er mis?
Valt ze op een voorbeen? Welk?
Zit het m in de buiging van de romp?
Hoe makkelijk komen de achterbenen onder de massa?
Komt het voorste achterbeen in stap en draf recht onder jouw 'lijn van zwaartepunt'? (= oor, schouder, heup en bal van de voet)
Citaat:
Hoe zou de aanleuning in de zijgangen positief kunnen verbeteren zonder slofteugel te gebruiken.

De echte problemen op het spoor komen en oplossen.

Citaat:
Slofje komt door t gevoelige punt heen in de zijgangen dat de aanleuning constant blijft.
Instructie durft er niet op vanwege onvoorspelbaar gedrag dus moet het alleen doen.

Andere instructrice zoeken.
Mind: ik ben zelf een bange schijt.

Maar een instructrice die jou leert om
de oorzaken te negeren en de symptomen te bestrijden
en 'van voor naar achter' te rijden (= veel mensen praten alleen maar over die hals enzo)
creëert een paard dat moet compenseren (door de neus toch maar naar voor te steken etc etc) en dat kan onvoorspelbaar gedrag veroorzaken.

Janneke2

Berichten: 22946
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:08

Sharel schreef:
Dank je wel!
Ik kan haar met gemak rondsturen op cirkels en diagonalen, appuyeren en travers. Lengtebuiging op de linkerhand is moeilijk


Dit klinkt wat tegenstrijdig.
Of bedoel je dat het met de rechterbuiging wel lukt en met de linkerbuiging niet...?

Wat gaat er mis in de lengtebuiging? (Op linkerschouder vallen, op rechterschouder vallen, al dan niet met tempo versnellen of vertragen, steun zoeken op de hand etc etc.)

darkadia

Berichten: 5264
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:20

Ik sluit me ook aan bij de andere bokkers en Met name elisa2 en Knollentuin. Dit verzet komt uit niet kunnen, niet uit niet willen, en echt uit het lijf. Ga op zoek naar de oorzaak en aantal stappen terug in training. Grote kans als je basis beter wordt, het onvoorspelbare gedrag ook gaat verdwijnen.
Aanleuning en nageeflijkheid komt vanzelf op het moment dat het paard in balans komt en rechter wordt...

nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:30

Ik ben bang dat dit paard nooit zuiver rechtgericht en in balans is geweest. Door welke oorzaak dan ook.

Cowgirl

Berichten: 23768
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 22:44

Misschien wil TS zeggen in welke omgeving ze woont zodat mensen haar een goede instucteur kunnen adviseren.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 23:07

Slof eraf, terug naar de basis. Dit klinkt als een paard dat smeekt om gehoord te worden, en als je van mij les zou hebben mocht je er niet eens meer op totdat het dier is nagekeken door een osteopaat. Hulpteugels gaan resoluut op de brandstapel.

Ik kan je aanraden om het dier echt eens in kaart te laten brengen door een kundige osteopaat, en ook gelijk het gebit na te kijken. Zoek ondertussen naar een kundige instructrice die waarde hecht aan de basis en thuis is in het correct rechtrichten van een paard.

Met zulke dieren ga ik zelf altijd volledig terug naar de basis. Eindeloos lang-laag, rechtrichten en van daaruit toewerken naar gelijkmatige lengtebuiging op beiden kanten. Zijgangen e.d. komen pas weer als je een rustige, stabiele aanleuning hebt: Neusje eruit, dan rustig even de ruimte geven en van achteren naar voren opnieuw contact maken. Je maakt anders echt meer kapot dan je lief is....

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:13

Ik ben bang dat Charel hier niet meer wil antwoorden.
Ja als je al denkt bijna Z te rijden met appuyeren enz en eigenlijk heb je de B niet eens goed klaar kan ik me voorstellen dat de antwoorden erg tegenvallen.
Jammer, want terug naar de basis is wel het antwoord, ook om het paard heel te houden.
Want met een slof het schreeuwen wat het paard doet tegen te gaan, zal op den duur 100% zeker blessures geven. Als die er al niet zijn.

nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:17

Waar het vermogen stopt om iets op te lossen, begint de onkunde. (slofteugel). In mijn persoonlijke opinie.

knollentuin
Berichten: 10409
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:29

_Penotti schreef:
Ik ben bang dat Charel hier niet meer wil antwoorden.
Ja als je al denkt bijna Z te rijden met appuyeren enz en eigenlijk heb je de B niet eens goed klaar kan ik me voorstellen dat de antwoorden erg tegenvallen.
Jammer, want terug naar de basis is wel het antwoord, ook om het paard heel te houden.
Want met een slof het schreeuwen wat het paard doet tegen te gaan, zal op den duur 100% zeker blessures geven. Als die er al niet zijn.


Jammer, voor haar en voor t dier.
De waarheid is niet altijd wat men horen wil en sommigen zullen altijd op zoek gaan naar het antwoord dat ze willen horen, de zoekers noem ik ze, er zijn instructeurs die daaraan meedoen. Goedzo goedzo les.
Charel als je nog wel leest, laat weten uit welke regio je komt en misschien weten de mensen hier een eerlijke goede instructie die je echt kan helpen met je paard met goed onderbouwd advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:33

Sharel schreef:
Dank je wel!
Ik kan haar met gemak rondsturen op cirkels en diagonalen, appuyeren en travers. Lengtebuiging op de linkerhand is moeilijk, het is meer zeuren om onder het werk uit te komen dan dat ze de oefeningen daadwerkelijk moeilijk vindt. Heb jonge moeilijke paarden gereden en gecorrigeerd, maar dit is een bijdehand slim paard met een trukendoos.



aangeven dat iets NIET-KAN is geen zeuren dit is een ander slim paard en dat vraagt een andere aanpak, recht richten doe je niet met een slof (of met welk ander hang en sluitwerk) dan ben je aan het symptoom bestrijden en verbloem je eigenlijk het echte probleem

zou dit op een andere manier gaan oplossen, veel stap werk met veel afwisseling in de gymnastische oefeningen, en vaak van hand veranderen niet te lang op een ding oefenen of afdwingen tot het overgeeft

Morganlefay

Berichten: 8716
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:48

MCE schreef:
Sharel schreef:
Dank je wel!
Ik kan haar met gemak rondsturen op cirkels en diagonalen, appuyeren en travers. Lengtebuiging op de linkerhand is moeilijk, het is meer zeuren om onder het werk uit te komen dan dat ze de oefeningen daadwerkelijk moeilijk vindt. Heb jonge moeilijke paarden gereden en gecorrigeerd, maar dit is een bijdehand slim paard met een trukendoos.



aangeven dat iets NIET-KAN is geen zeuren dit is een ander slim paard en dat vraagt een andere aanpak, recht richten doe je niet met een slof (of met welk ander hang en sluitwerk) dan ben je aan het symptoom bestrijden en verbloem je eigenlijk het echte probleem

zou dit op een andere manier gaan oplossen, veel stap werk met veel afwisseling in de gymnastische oefeningen, en vaak van hand veranderen niet te lang op een ding oefenen of afdwingen tot het overgeeft

Hang en sluitwerk?? }>
Zoiets.https://maurikssolutions.com/shop/poort ... -sm.nippel

Anoniem

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:14

Morganlefay:

inderdaad leuk grapje


hang en sluitwerk wil zeggen: alles wat het paard verhinderd om voorwaarts te gaan om de problemen voorwaarts op te lossen, b.v. slof, elke bijzet - voor en/of achter - martingaal , scherper bit,

ps.: niet vragen wat voor en/of achter betekent

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 12:17

Een slof is niet zielig, zolang hij oké gebruikt wordt. Ik kan mijn merrie dan net eventjes wat fijner begeleiden in het zakken.
Lengtebuiging rechts gaat echt top met travers, SB en appuyementen, maar linkssoms is dan zo lastig. Ik probeer nu veel wijken, dan appuyment, terug naar wijken, dat ze echt goed om mijn binnenbeen heen buigt.
Als ik stelling wil, ga ik met mijn binnenhand richting mijn knie en duw mijn binnenbeen aan om te zien of ze dan mijn hand volgt.
Op de doorsnee weg met haar aan de gang en het lief blijven vragen werkt niet.
En voor verdere instructie ben ik al een tijdje aan het rondkijken. Daar kom ik nog niet echt lekker uit, maar dat gaat wel lukken.

Kinke

Berichten: 20579
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:20

als je dan even aangeeft in welke regio je zit, dan wordt de zoektocht waarschijnlijk een stuk gemakkelijker.

Celine_Famke

Berichten: 6740
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:23

Waarom willen mensen dieren altijd vermenselijken? Een paard denk niet ‘ik heb geen zin om te werken, ik wil er onderuit komen’. Of ‘laat ik het mijn ruiter even moeilijk maken want ik heb er geen zin in’. Een paard kan niet denken als een mens! Ze doen alles met een reden. Ruis in de communicatie, pijn, ongemakken, stress, verkeerd harnachement, miscommunicatie noem maar op.

Een slof zorgt er alleen maar voor dat je alleen bezig bent met de voorkant.. Dat is nou juist net niet hoe je er komt. Ze gaan vanzelf correct lopen als het motortje achter aan staat en de rug correct wordt gebruikt.

Succes met het vinden van een fijne instructrice/instructeur. Hopelijk krijg je dan de hulp die je zoekt. Iemand die je succesvol kan begeleiden :)

maralyn

Berichten: 10469
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:24

Sharel schreef:
Een slof is niet zielig, zolang hij oké gebruikt wordt. Ik kan mijn merrie dan net eventjes wat fijner begeleiden in het zakken.
Lengtebuiging rechts gaat echt top met travers, SB en appuyementen, maar linkssoms is dan zo lastig. Ik probeer nu veel wijken, dan appuyment, terug naar wijken, dat ze echt goed om mijn binnenbeen heen buigt.
Als ik stelling wil, ga ik met mijn binnenhand richting mijn knie en duw mijn binnenbeen aan om te zien of ze dan mijn hand volgt.
Op de doorsnee weg met haar aan de gang en het lief blijven vragen werkt niet.
En voor verdere instructie ben ik al een tijdje aan het rondkijken. Daar kom ik nog niet echt lekker uit, maar dat gaat wel lukken.


"Zakken" doe je niet met de slof...

Daarnaast de zin "als hij goed gebruikt wordt"
Ik hoop dat de artsen er ook zo over denken. Te veel röntgenfoto's gezien van paarden "die er niet lekker door wilden" en "blijft n beetje staken" en die liegen er niet om.

Liever een langere weg er naar toe, met n gezond paard, dan een quick fix die je paard stuk maakt.

Ik zou ook adviseren om eerst twee stappen terug te doen, en dan pas weer een stap naar voren.

Er zijn hier talloze topics te vinden, die deze effectiviteit aantonen.

Met een gratis forum als dit?
Doe er je voordeel mee.
Want een dierenarts en revalidatie is een stukje duurder

darkadia

Berichten: 5264
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Constante aanleuning door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:33

Sharel, ik begrijp niet zo goed waarom je een topic geopend hebt eerlijk gezegd, want wederom praat je nu het slofgebruik goed en help je haar daarmee te zakken. Dat betekent dat ze dus niet correct door haar lijf beweegt en gereden wordt, want dan zou je hem niet nodig hebben om haar daarmee te begeleiden. EN er is een groot verschil tussen lief blijven vragen, ofwel wel correct eraan rijden en het juiste antwoord op je hulpen krijgen of forceren met een slof.
Binnenhand richting knie klinkt ook als een terugwerkende binnenhand....Zou echt wat stappen terug doen en haar eerst rechter gaan maken (zonder slof) en dan pas weer rustig zijgangen mee pakken.


Meerdere instructrices hier in het topic, en ook met een netwerk, dus als je je regio deelt, wie weet kunnen we dan iemand aanraden!

Brainless

Berichten: 29776
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:37

Sharel schreef:
Als ik stelling wil, ga ik met mijn binnenhand richting mijn knie en duw mijn binnenbeen aan om te zien of ze dan mijn hand volgt.

Hier gaat het al fout..

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:42

Brainless schreef:
Sharel schreef:
Als ik stelling wil, ga ik met mijn binnenhand richting mijn knie en duw mijn binnenbeen aan om te zien of ze dan mijn hand volgt.

Hier gaat het al fout..


Zoals iemand mij ooit de visualisatie voorlegde, voor TS:
Afbeelding

Binnenhand gebruiken om te vragen erin te zakken? Schakel dan voor je gevoel naar de 5.
Binnenhand naar de knie = de achteruit (R).
Het zit hem soms maar in millimeters, maar het is wel degelijk een groot verschil.