Hoelang max rijden naar rijbak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Hoelang max rijden naar rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 12:57

Graag zou ik ervaringen lezen van bokkers die te paard naar een rijbak moeten om daar te trainen.

Ik rijd nl een paard die bij mensen aan huis staat zonder faciliteiten. Wel direct aan het bos dus we maken veel bosritjes.

Het is mogelijk om door het bos naar mijn andere stal te rijden waar een super goede buitenbak ligt.
Maar ik ben zeker 35-40 min onderweg als ik in die bak zou willen gaan rijden (trailer geen optie).

Is het haalbaar om dan nog licht te trainen en weer 40 min terug te moeten?

Ben benieuwd naar ervaringen :-)

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:59

Ik vind dat persoonlijk erg ver. Zou het op maximaal 10-15 minuten stappen willen hebben, uitgaande van een training tussendoor van 20-30 minuten. Heb zelf geen ervaring want heb de faciliteiten op stal, maar om nou bijna 2 uur op je paard te zitten inclusief een training tussendoor vind ik lang.

Is er geen optie dichterbij te vinden? Rijvereniging, 'buren' verderop?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoelang max rijden naar rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:03

Ik heb dit wel gedaan, maar het ligt met name aan de conditie van je paard en hoe zwaar de training is.
Wij moesten zo'n 35 tot 40 minuten stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:04

Ik vind het persoonlijk ook te ver. Als je ook nog een training van een half uur hebt, dan ben je zo 2 uur aan het rijden. Dat is wel erg lang

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:05

Ik vind dit eigenlijk ook echt te lang om dagelijks te doen. Is een keer per week kan nog, 2 keer ook wel net maar liever niet. Maar 4-5 keer per week (ga ik er even vanuit dat je zo vaak rijdt) vind ik het echt wel te lang.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoelang max rijden naar rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:08

Wij deden het ook maar 1 keer per week. Dagelijks zou mij ook te ver zijn inderdaad.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 13:20

Bedoeling zou dan max 2x per week zijn en basisdressuur (meer kan ik dan ook niet verwachten met 2x pw).

NB heb even de afstand tussen beide stallen opgezocht. Dat is 3,5 km. Door het bos zal het iets langer zijn omdat daar meer bochten in zitten :j

@Nessie: de rijvereniging ligt qua afstand net zover zie ik.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Hoelang max rijden naar rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:31

Ik heb het ook gedaan een periode, een keer per week. Was een kleine 3 km. Vond het best te doen, we wandelden soms heen of terug aan de hand.

Een extra uurtje stappen aan een lang teugeltje, al dan niet aan de hand, is toch niet zo heel zwaar? In combi met een niet zo'n zware training (ik deed het vooral voor de ervaring voor paard van het rijden in binnenbak en met andere paarden) vond ik het niet zo'n punt. Ik reed in die periode dan ook regelmatig flinke buitenritten van meerdere uren, daarmee vergeleken was dit echt niet zwaarder.

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:34

Wij reden ook altijd 5 km heen, 5 terug, zowel naar westernles als naar springles. 1 keer in de week. Kon in de winter wel een beetje afzien zijn. :brr:

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:36

Als je er heen kunt stappen en een rustig drafje, kun je daarna nog wel lichte training doen.
Bouw wel na de rit heen en voor de rit terug even een pauze voor het paard in.
Maar persoonlijk zou ik iets dichterbij zoeken.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:37

Ik zou hier ook niet voor kiezen omdat ik het ook te lang vind zeker als je er nog een training achteraan wilt plakken. Ik stap letterlijk maar 4 minuten :+

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:39

Ik denk dat het helamaal aan de conditie van het paard ligt.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoelang max rijden naar rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:44

Goeie grutten := Twee uur werken te veel voor een paard?
Laat het de enduranceruiters niet horen... (en ja, die paarden worden ook dressuurmatig gereden en getraind)

3,5 km door het bos, beetje draven erbij en je bent er - opgewarmd en wel - met 20-25 minuten in de bak. Je kunt hup meteen met wat meer verzameling vragen beginnen en de wat zwaardere oefeningen doen. Heb je geen vol uur in de bak voor nodig, dus na 40 minuten kan je weer lekker lang/laag in draf naar huis.

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:52

Moet prima te doen zijn met een paard met een beetje conditie. Plus de heenweg kun je gebruiken om goed warm te worden, en de terugweg kan je als cooldown gebruiken. Dus met de training zelf scheelt het je al 20-30 min losrijden en uitstappen. Vraag is alleen of je het er voor over hebt. Van de ene kant is het heerlijk om zo het bos met rijden in de bak te combineren. Maar het is wel altijd minstens 2 uur op je paard zitten.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoelang max rijden naar rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:56

Persoonlijk vind ik dat echt niet te ver hoor. Als het ons uitkomt rijden we makkelijk 3/4 uur per dag. (endurance ruiter) waarvan we misschien een uurtje stappen als het niet minder is. Maar het ligt ook aan de conditie van je paard.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:01

Ik heb een tijdje les gehad op zo'n 30 minuten onder de man (en dan deed ik niet alleen stappen).
Ik reed dan naar mijn lesgever toe, had nog 3 kwartier les en dan nog half uur of iets langer terug.

Mijn paard kon dit destijds prima hebben, maar was voor mij maar 1x per 2 weken dat ik les had.
Als ik dit 2-3x per week zou moeten, dan zou ik het echt te ver vinden, vooral omdat het me dan zoveel tijd kost.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Hoelang max rijden naar rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:46

Ik snap niet dat de vergelijking met endurance wordt gemaakt. Natuurlijk kan het allemaal, 6u per dag kan ook. Maar toch niet voor een paard wat het niet gewend is om zolang aan de waggel te zijn? Ik vind het erg verstandig van TS om het niet vaker dan 2x per week te doen. Vaker kan in de toekomst altijd nog als het paard het gewend is geraakt.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:50

Het is te doen maar het is moeilijk om de motivatie te houden als je niet daar een les afspraak hebt bijvoorbeeld. Als je dan ook maar 1-2x per week daar bent dan zul je ook geen grote vorderingen maken en dan verliezen de meeste mensen al snel de motivatie, wat ook volledig logisch is. Mij lijkt het niets.

Wat ik vroeger wel deed was voor mijn les (of een wedstrijd) 30-40 minuten heen (en daarna weer terug) rijden om er te komen, maar dan heb je echt een doel. Ik had wel ook een bak op het terrein van de stal.

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Hoelang max rijden naar rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:54

Naar mijn mening kan dat prima hoor! Een bosrit ben je toch ook al snel 2 uur onderweg? Ik ging ook voordat ik een trailer had lopend naar wedstrijd e.d. dat was ook 5 km van stal af, met een goede conditie moeten ze dat makkelijk kunnen hoor!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:56

Ibbel schreef:
Goeie grutten := Twee uur werken te veel voor een paard?
Laat het de enduranceruiters niet horen... (en ja, die paarden worden ook dressuurmatig gereden en getraind)

3,5 km door het bos, beetje draven erbij en je bent er - opgewarmd en wel - met 20-25 minuten in de bak. Je kunt hup meteen met wat meer verzameling vragen beginnen en de wat zwaardere oefeningen doen. Heb je geen vol uur in de bak voor nodig, dus na 40 minuten kan je weer lekker lang/laag in draf naar huis.



Helemaal eens. Lekker het bos gebruiken om goed los te rijdenen weer uit te rijden. 2 uurtjes is niks voor een paard.
We trainen onze paarden, voor de koets en onder het zadel ook het liefst buiten, dan wat bakwerk en dan weer naar buiten. Prima te doen hoor. Afwisseling houdt je paard fit en veelzijdig.

Lekker opbouwen en genieten

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoelang max rijden naar rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:02

Het gaat en staat ook met je vrije tijd.
Als je voltijd werkt dan is het al snel geen doen, vooral in de winter.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:03

eekhoornerik schreef:
Bedoeling zou dan max 2x per week zijn en basisdressuur (meer kan ik dan ook niet verwachten met 2x pw).

NB heb even de afstand tussen beide stallen opgezocht. Dat is 3,5 km. Door het bos zal het iets langer zijn omdat daar meer bochten in zitten :j

@Nessie: de rijvereniging ligt qua afstand net zover zie ik.


Maar waarom een half uur stappen? Draven is niet alleen voor in de bak toch. 3,5km is niks. Ik zou eerst tien minuten stappen, dan aandraven, in de bak serieus rijden, terug een stuk draven en laatste stuk weer stappen.
Mijn ponyclub zat vroeger op 9km afstand, gingen we lopend heen. Dat doe je niet in stap maar in draf. Dan waren we er in een half uurtje en was goed te doen voor 1x per week.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:05

Ik vind dat idee maar niks. Ik zou persoonlijk zelf ook niet de motivatie hebben om dat vol te houden. :Y)

Nee, ik zou het niet doen. Naar mijn mening is het ook niet eerlijk tegenover je paard. Alle dagen een beetje chillen of een bosritje maken en dan opeens die ene dag 2-3 uur lang aan het werk zijn. Maar dat is maar mijn mening natuurlijk. :D

Edit:

Maar mijn mening kun je dan beter dressuur-matig trainen op de zandpaden. Dan kan je in principe ook gewoon alles doen, alleen rij je dan rechtuit.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hoelang max rijden naar rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:12

Ondanks dat we lange buitenrittem met dr Rijden, doe ik het niet naar les. Dan gaat ze op de trailer.
Maar meer omdat ik het niet eerlijk vind tegenover haar. Half uur heen, uur springles en dan weer terug.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoelang max rijden naar rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:19

Wij gingen altijd met een hele groep naar verenigingsles, 40 minuten stappen. Onderweg namen we een appeltje mee uit de boomgaard bij de boer (dat mocht). Supergezellig en de paarden waren al goed warm wanneer de les begon.
Dat was echt een fijne tijd :)