omgekeerde reactie op sporen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

omgekeerde reactie op sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 15:22

onlangs hoorde ik de opmerking : misschien reageert je merrie wel afremmend op je sporen ....
Iemand die dit kan beamen, die dit kent ?
Ik heb een 6 jarige merrie die vaak als beetje lui kan worden omschreven. Ze heeft voldoende energie maar gebruikt die nogal vaak om 'tegen' te werken ipv mee te werken .. (hihi)

Nu had ik eens geprobeerd met een heel klein spoortje maar dit helpt eigenlijk niet. En ik liet me bovendien vertellen dat het wel eens zou kunnen omgekeerd werken, ipv haar net iets meer vooruit en attenter voor het been te krijgen, dat ze er net op zou gaan afremmen, nog meer dan zonder spoor....

Komt dit iemand bekend voor ?

alvast bedankt voor de reacties, ik ben benieuwd ...

Veronica2
Berichten: 2669
Geregistreerd: 26-08-13

Re: omgekeerde reactie op sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:28

Het is mogelijk hoor, want om te reageren op je sporen moet een paard wel weten wat die ermee aan moet en ze moeten ze wel voelen. Geen idee wat voor niveau je rijdt en hoeveel controle je hebt over je eigen hulpen, maar een iets groter spoortje kan soms duidelijkheid bieden. Maar het belangrijkste blijft toch echt dat het leerzaam moet zijn voor je paard en dat je na een tijdje die sporen niet meer zoveel nodig hebt. En denk eraan, de gulden regel is dat je altijd vanuit geduld moet werken en dat het resultaat soms traag komt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Re: omgekeerde reactie op sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:35

IMO is jouw probleem sowieso niet eentje om op te lossen met een spoor. Dus indien je idd het omgekeerde bereikt heb je een braaf paard dat je dankbaar zou moeten zijn.

Ik persoonlijk heb de ervaring nog nooit gehad overigens. Maar ik gebruik sporen ook niet om ze voorwaarts te dwingen. Ik kan me wel voorstellen dat als ze zich tegen je beenhulpen keert, dat ze dat dan feller doet wanneer die hulpen scherper worden.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:37

Een spoortje is ook om je hulpen nog meer te kunnen verfijnen, om een kleinere hulp te kunnen geven bij een paard dat al goed aan de hulpen is. Niet om een "lui" paard voorwaarts te maken, sterker nog, je kan hem stomper maken (en uiteindelijk meer afremmen). Ik heb ook zo'n "lui" paard met dressuur. Ik kan daar wel spoortjes bij doen, maar dat helpt niets. Wat hem juist actief maakt is veel overgangen rijden, wendingen rijden en hem alert houden. Ik zou het ook eerst in de manier van (los)rijden zoeken en niet in een spoortje.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 31-12-19 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 15:38

Ayasha, wat dan doen om haar meer voor het been te krijgen ? ze is niet echt receptief voor kuitdruk ... (ik ben geen professionele ruiter hoor, ik doe mijn best en probeer vooral de communicatie goed te krijgen maar dit is een puntje waar we beetje problemen mee hebben. Ik zou haar graag wat fijner ah been willen ...

nessinator
Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:40

Ik heb bij mijn senior (voor haar pensioen) ook eens geprobeerd met sporen te rijden (ex-manegepony, ik wilde haar wat meer aan het been hebben). Nijdig dat ze daarop werd, ze was het er NIET mee eens, de sporen prikten haar te veel in de ribben, en ze ging half in de staak. Kan dat zijn wat de jouwe ook doet, TS?

Andere optie die ik kan bedenken is dat door jouw spoorgebruik, je paard (buik)spieren aan gaat spannen waardoor een meer verzamelde beweging ontstaat, die voelt alsof je paard vertraagt?

hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 15:43

ik moet er wel nog bij zeggen ook dat bij de dressuurproeven niveau 1.2 dat we verplicht met een spoortje moeten rijden ( jammer genoeg )

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:46

Je moet eerst je paard attent aan je been maken en dan pas een spoortje gebruiken.

Een oud gezegde luidt: een ruiter mag sporen dragen wanneer hij ze niet meer nodig heeft.

Je paard attent aan je been maken doe je rustig, beheerst, met begrip en tederheid met een zweepje.
BELONEN voor juiste reacties.
De beste beloning is afstappen.
Laatst bijgewerkt door lichtheid op 31-12-19 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:47

Been geven en bij geen reactie een tikje met je zweep achter het been. Steeds direct een reactie blijven verwachten en bij geen reactie steeds herhalen. Je hoeft niet hard te tikken, gewoon een klein tikje en je been erbij. Paardje moet gewoon leren dat als je been geeft, ze reageert.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:48

Dat je met spoortje moet rijden betekent niet dat je ze moet gebruiken. Gezien de proef die je noemt rijd je in België bij de VLP. Welke regionale?

Het eerste wat je "moet" uit zoeken is of ze effectief dwars is of dat ze wellicht gewoon de bedoeling niet snapt.
Betreft dit een jong of onervaren paard?
Paarden hebben de neiging om tegen druk in te gaan hangen. Veel jonge paarden of paarden die beperkt gereden zijn zullen daarom eerder "vertragen" ipv versnellen voor het been. Dus om het op te lossen zal je eerst moeten weten welk het geval is bij jouw paard.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:48

Ik heb geen idee wat dat niveau inhoud. Ik zou zeggen: Ga er even een tijd tussenuit en werk rustig aan het voorwaartse en zoek goed uit wat het beste helpt. Zonder deadline, zonder stress.

hiluxfautras
Berichten: 127
Geregistreerd: 01-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 15:51

Ayasha schreef:
Dat je met spoortje moet rijden betekent niet dat je ze moet gebruiken. Gezien de proef die je noemt rijd je in België bij de VLP. Welke regionale?

Het eerste wat je "moet" uit zoeken is of ze effectief dwars is of dat ze wellicht gewoon de bedoeling niet snapt.
Betreft dit een jong of onervaren paard?
Paarden hebben de neiging om tegen druk in te gaan hangen. Veel jonge paarden of paarden die beperkt gereden zijn zullen daarom eerder "vertragen" ipv versnellen voor het been. Dus om het op te lossen zal je eerst moeten weten welk het geval is bij jouw paard.




Het is een 6 jarige merrie ... ( oeps ja ja een merrie die hebben er misschien wel vaker eens last van ..)

Diddykong

Berichten: 1472
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:53

De reactie zoals jij omschrijft ken ik niet perse. Wat wel zo is, is dat veel paarden lui worden op de beenhulp, omdat de ruiter deze te pas en te onpas geeft waardoor een paard er niet meer op reageert. Vaak is dit niet een bewust, maar niet elke ruiter kan goed stil zitten, en soms blijf je ook bij elke pas drijven uit gewoonte. Met spoor zal zo'n paard eerst actiever reageren, maar door de veelvoud aan hulpen zal deze reactie ook uitdoven en tja wat dan...
In theorie is het lichte kuitdruk en dan opbouwen met een sterkere hulp en daarna een hulp met een tikje met de zweep. Doe je dit heel consequent, dan wordt je paard echt wel aan het been.

Verder je paard wakker maken, en houden! door veel overgangen te rijden. Zodat je paard constant alert blijft op wat jij nu weer gaat vragen. Door overgangen activeer je ook het achterbeen meer en zet je de motor aan. Cavaletti's wil ook wel eens helpen om ze wat heter te maken en is een leuke afwisseling.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110729
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: omgekeerde reactie op sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:55

Ik heb wel een pony gekend die zich afsloot zodra je met sporen ging rijden.
Dan ging ze stil staan en was mentaal ook niet meer te bereiken.
Was niet mijn pony overigens.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: omgekeerde reactie op sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:03

Het is zeker zo dat sommige merries juist blokkerend werken tegen het been en dan inderdaad extra in de staak gaan met een spoor.
Dat is vaak een aangeleerd rijtechnisch probleem en ontstaat soms als een merrie in de hengstigheid een paar keer zonder goede correctie aan het been heeft ‚mogen‘ plakken.
Het is dan geen onwil, maar een verkeerd aangeleerde reactie die gevaarlijk kan worden.

In jouw geval klinkt het meer als een paard dat in z‘n geheel niet fantastisch aan het been is.