IJslander wil niet galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bokt990
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-07-18

IJslander wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 19:16

Hoi iedereen, ik weet niet of het hier goed staat, maar ik heb sinds kort een IJslander. Alleen wil hij niet meer galopperen, maar alleen telgangen. Heeft iemand misschien tips wat ik kan doen?
Groetjes!

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: IJslander wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:33

Heb je de mogelijkheid om buiten te rijden? Lange stukken rechtdoor?
Of eventueel op een ovaalbaan?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: IJslander wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:35

Les nemen, dit moet je rijtechnisch oplossen.

Bokt990
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 19:43

Liezel1 schreef:
Heb je de mogelijkheid om buiten te rijden? Lange stukken rechtdoor?
Of eventueel op een ovaalbaan?


Er is mogelijkheid om buiten te rijden, maar ik durf niet (en mag niet) alleen op buitenrit. Dus ik moet nog iemand vinden waarmee ik naar buiten kan.


Kitty_ schreef:
Les nemen, dit moet je rijtechnisch oplossen.


Ik ben bezig met het zoeken naar een instructeur maar ik heb er nog geen kunnen vinden in omgeving Breda.

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Re: IJslander wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:12

Ik zou sowieso een instructrice zoeken met ervaring.

En ik heb juist goede ervaringen met vijfgangers, die lastig galopperen, om dit op een volte te oefenen, zodat je ze gebogen kunt houden. Rechtuit zullen ze makkelijker telgang kiezen en zich recht/stijf maken.

Wat ik vaak doe is in het begin vooral het aanspringen oefenen, lukt dat wel? Als ze dat goed leren, en hun achterhand daarmee goed gebruiken, dan worden ze sterker en kun je uiteindelijk 3 passen in galop blijven. Dan 10 en dan een halve volte en uiteindelijk een hele etc.

Voor het aanspringen zou je nog een halve keertwending kunnen maken waarbij ze echt goed moeten wachten en buigen, en vanuit dat aanspringen. En terug en opnieuw etc. Maar het is wel fijn als iemand meekijkt die goed kan zien wanneer het goed is.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: IJslander wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:45

Anneke Hallebeek kan ik warm aanbevelen. Zij zit in jouw regio en is VIT gecertificeerd. Kosten vallen ook best mee.

Draaft en tölt hij nog wel of gaat hij enkel schweinen?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:49

Bokt990 schreef:
Liezel1 schreef:
Heb je de mogelijkheid om buiten te rijden? Lange stukken rechtdoor?
Of eventueel op een ovaalbaan?


Er is mogelijkheid om buiten te rijden, maar ik durf niet (en mag niet) alleen op buitenrit. Dus ik moet nog iemand vinden waarmee ik naar buiten kan.


Kitty_ schreef:
Les nemen, dit moet je rijtechnisch oplossen.


Ik ben bezig met het zoeken naar een instructeur maar ik heb er nog geen kunnen vinden in omgeving Breda.


Op deze website kun je een kaartje aanklikken en krijg je alle gecertificeerde instructeurs in jouw omgeving te zien :-)
https://www.vitijslandsepaarden.nl/kaar ... iners.html

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:07

Als je zegt: hij wil niet MEER galopperen, dan kan het ook zijn dat je zadel domweg te lang is. Heb je hem met zijn zadel gekocht of een zadel gekocht nadat je het paard gekocht hebt?
Echter zit het waarschijnlijk in gebrek aan handigheid van jullie samen. Les is daar essentieel.

Bokt990
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 21:33

Merell123 schreef:
Ik zou sowieso een instructrice zoeken met ervaring.

En ik heb juist goede ervaringen met vijfgangers, die lastig galopperen, om dit op een volte te oefenen, zodat je ze gebogen kunt houden. Rechtuit zullen ze makkelijker telgang kiezen en zich recht/stijf maken.

Wat ik vaak doe is in het begin vooral het aanspringen oefenen, lukt dat wel? Als ze dat goed leren, en hun achterhand daarmee goed gebruiken, dan worden ze sterker en kun je uiteindelijk 3 passen in galop blijven. Dan 10 en dan een halve volte en uiteindelijk een hele etc.

Voor het aanspringen zou je nog een halve keertwending kunnen maken waarbij ze echt goed moeten wachten en buigen, en vanuit dat aanspringen. En terug en opnieuw etc. Maar het is wel fijn als iemand meekijkt die goed kan zien wanneer het goed is.


Bedankt voor de tip! Ik ga het morgen meteen uitproberen!


Narcissa schreef:
Anneke Hallebeek kan ik warm aanbevelen. Zij zit in jouw regio en is VIT gecertificeerd. Kosten vallen ook best mee.

Draaft en tölt hij nog wel of gaat hij enkel schweinen?


Ik ga haar zometeen even opzoeken! Hij draaft en tölt nog gewoon. Ik denk dat hij ook nog even moet wennen aan dat zijn ijzers er af zijn (nu zo'n 4 weken). Maar wat tips zijn altijd handig aangezien ik zelf nog niet heel veel ervaring heb met gangenpaarden.

Sizzle schreef:
Als je zegt: hij wil niet MEER galopperen, dan kan het ook zijn dat je zadel domweg te lang is. Heb je hem met zijn zadel gekocht of een zadel gekocht nadat je het paard gekocht hebt?
Echter zit het waarschijnlijk in gebrek aan handigheid van jullie samen. Les is daar essentieel.


Ik heb hem zonder een zadel gekocht. Ik gebruik nu tijdelijk het zadel van een van mijn andere paarden. Ik heb vandaag nog een zadelpasservice gemaild dus binnenkort heeft hij een eigen zadel dat hem helemaal goed past :D

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:44

Grote kans dat daar je antwoord al in zit. Een zadel luistert heel nauw. Als het niet goed past ( en zeer waarschijnlijk te lang is voor je IJslander) dan wil je paard waarschijnlijk wel galopperen, maar kán het simpelweg niet met dat zadel.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:45

Overigens vraag ik me af of het daadwerkelijk om telgangen gaat. Denk eerder schweinen

Bokt990
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 22:24

Ineke2 schreef:
Grote kans dat daar je antwoord al in zit. Een zadel luistert heel nauw. Als het niet goed past ( en zeer waarschijnlijk te lang is voor je IJslander) dan wil je paard waarschijnlijk wel galopperen, maar kán het simpelweg niet met dat zadel.


Hij galoppeert ook niet als ik hem longeer dus ik denk zelf dat dat niet het enige probleem is, maar er komt zo snel mogelijk een nieuw zadel aan!

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: IJslander wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:31

Sowieso is het natuurlijk verstandig om les te nemen met je nieuwe paard, een instructeur kan je dan op weg helpen.
Hoe veel ervaring heb je zelf met laterale vijfgangers?

Mijn jonge merrie heeft ook veel moeite met galop. Voor haar zijn juist bochten in galop erg lastig, ik neem haar dus vooral mee naar buiten om te oefenen op lange rechte stukken waar ze ook wat vaart kan maken. Ik zet haar bij voorkeur ook vanuit stap in galop omdat ze dat op dit moment makkelijker doet dan uit draf.
Dat je nieuwe paard nu zonder ijzers staat kan ook veel invloed hebben op de gangen. Had het paard bij de vorige eigenaar wel galop? En daar altijd op ijzers?

Bokt990
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 09:24

pluklief schreef:
Sowieso is het natuurlijk verstandig om les te nemen met je nieuwe paard, een instructeur kan je dan op weg helpen.
Hoe veel ervaring heb je zelf met laterale vijfgangers?

Mijn jonge merrie heeft ook veel moeite met galop. Voor haar zijn juist bochten in galop erg lastig, ik neem haar dus vooral mee naar buiten om te oefenen op lange rechte stukken waar ze ook wat vaart kan maken. Ik zet haar bij voorkeur ook vanuit stap in galop omdat ze dat op dit moment makkelijker doet dan uit draf.
Dat je nieuwe paard nu zonder ijzers staat kan ook veel invloed hebben op de gangen. Had het paard bij de vorige eigenaar wel galop? En daar altijd op ijzers?


Dit is mijn 1ste ijslander dus ik heb nog niet zo veel ervaring. Naar buiten zal ik ook eens proberen, toen ik laatst eens in het weiland reed toen ging hij op een gegeven moment ook galopperen. Bij de vorige eigenaar had hij wel galop en daar stond hij op ijzers. Maar ik heb liever niet dat hij met ijzers in mijn mini kudde staat.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: IJslander wil niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 09:35

Doet hij het los in de bak wel?
Het is voor veel paarden een balans probleem. Met een passend zadel en een instructeur gaat het echt wel goedkomen. Succes

Bokt990
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 10:21

Ineke2 schreef:
Doet hij het los in de bak wel?
Het is voor veel paarden een balans probleem. Met een passend zadel en een instructeur gaat het echt wel goedkomen. Succes


Alleen als hij heel hard gaat lukt het hem, in de wei galoppeert hij wel.