slaan met hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: slaan met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:21

Zenuw=neurologisch probleem. Heb ook een kramper gehad, het rijden ging best goed maar hij kon niet goed verzamelen, was gewoon te veel voor hem. Nu verkocht naar een recreatieve ruiter en dat gaat perfect!

Denk dat je er wel rekening mee moet houden dat het trainen van zijn achterhand bemoeilijkt zal worden door zijn gebrek, en ik denk dat je dat heel goed in de gaten moet houden.

Padoertje
Berichten: 1538
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:38

Vriendelijk filmpje hoor! Ik zie ook dat hij van achter echt nog sterker mag worden, maar onbalans vind ik een groot woord. Alles mag wat soepeler ogen; meer swing van achter uit, losser vanuit de schouder en het geheel wat actiever zonder dat het gehaast wordt. Maar het is L en jullie zijn net begonnen, dus ik zou lekker op je eigen tempo door trainen. Af en toe afwisselen met balkjes draven, bosritje etc.

Wat betreft het hoofd eruit bij het aangalopperen; ik vind de reactie reuze meevallen. Zeker gezien het paard op een ander terrein is en wat stress ervaart (samen met de amazone) omdat het een wedstrijd is. Ik had iets heftigs verwacht haha. Dit ziet eruit als een stukje ongemak; paard zakt/kantelt achter niet makkelijk bij het aanspringen, drukt vervolgens schoft en buik naar beneden waarmee de bovenlijn dus ook op spanning komt te staan. Vervolgens moet het paard de bovenlijn weer in de juiste mate aanspannen en krijg je dus een dergelijke reactie. Je hebt hem binnen 2 galopsprongen alweer gecorrigeerd, dus ik zou het gewoon negeren in je trainingen en het wordt vanzelf minder naarmate hij sterker wordt. Althans, als je kunt uitsluiten dat alles verder apk is bij hem.
Leuk paard verder! Succes!

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 15:56

Libera schreef:
Zenuw=neurologisch probleem. Heb ook een kramper gehad, het rijden ging best goed maar hij kon niet goed verzamelen, was gewoon te veel voor hem. Nu verkocht naar een recreatieve ruiter en dat gaat perfect!

Denk dat je er wel rekening mee moet houden dat het trainen van zijn achterhand bemoeilijkt zal worden door zijn gebrek, en ik denk dat je dat heel goed in de gaten moet houden.


Dit is precies de reden waarom ik er niet over begonnen ben. Heb nog een kamper staan van ondertussen 21 en liep tot begin van het jaar ZZL met winst. Je kan niet alle krampers op 1 hoop gooien, maar ik weet hoe en wat en ga hier dus verder ook niet meer op in.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 15:58

Padoertje schreef:
Vriendelijk filmpje hoor! Ik zie ook dat hij van achter echt nog sterker mag worden, maar onbalans vind ik een groot woord. Alles mag wat soepeler ogen; meer swing van achter uit, losser vanuit de schouder en het geheel wat actiever zonder dat het gehaast wordt. Maar het is L en jullie zijn net begonnen, dus ik zou lekker op je eigen tempo door trainen. Af en toe afwisselen met balkjes draven, bosritje etc.

Wat betreft het hoofd eruit bij het aangalopperen; ik vind de reactie reuze meevallen. Zeker gezien het paard op een ander terrein is en wat stress ervaart (samen met de amazone) omdat het een wedstrijd is. Ik had iets heftigs verwacht haha. Dit ziet eruit als een stukje ongemak; paard zakt/kantelt achter niet makkelijk bij het aanspringen, drukt vervolgens schoft en buik naar beneden waarmee de bovenlijn dus ook op spanning komt te staan. Vervolgens moet het paard de bovenlijn weer in de juiste mate aanspannen en krijg je dus een dergelijke reactie. Je hebt hem binnen 2 galopsprongen alweer gecorrigeerd, dus ik zou het gewoon negeren in je trainingen en het wordt vanzelf minder naarmate hij sterker wordt. Althans, als je kunt uitsluiten dat alles verder apk is bij hem.
Leuk paard verder! Succes!


Dankjewel!Wat een lieve reacties allemaal! En dat op bokt In de proef was het inderdaad minimaal en had ik hem zo weer goed. Zoals eerder vermeld laat hij het nu helemaal niet meer zien. Maar wat hij deed was hiermee doorgaan en zich dan niet meer laten corrigeren en alleen maar harder gaan. Misschien blijft het nu weg en was het inderdaad uitproberen...we houden hem in de gaten

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Re: slaan met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:46


Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 18:29

Voor die wie nieuwsgierig zijn hoe het nu gaat.
Het gaat eigenlijk heel goed! We zijn er achter gekomen dat hij tijdens het slaan met zn hoofd toch echt zn tong over het bit heeft. Hier kwamen we achter op het moment dat ik voor de leuk een keertje aangalopeerde zonder aanleuning en hetzelfde gedrag naar boven kwam. Toe we keken zat zijn tong toch echt over het bit. Het bit hangt op de juiste plek, maar hij heeft schijnbaar een enorm lenige tong... Hij kan hem tot voorbij zn kiezen optrekken kwamen we achter -O- we zijn aan het kijken waar het vandaan komt en wat de oplossing is. Evt een keer een appelbitje? Ook is de afgelopen weken naar voren gekomen dat hij echt aan het uitproberen is hoe ver hij kan gaan. Onder het zadel en aan de hand. Gelukkig laat hij er zich nu redelijk makkelijk doorheen rijden en kunnen we door naar ontspanning! Bedankt allemaal voor het fijne meedenken!

Padoertje
Berichten: 1538
Geregistreerd: 12-06-15

Re: slaan met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:49

Goed nieuws dus! Je zou een rubber bitje kunnen proberen van Trust, helpt ook vaak en de meeste paarden nemen dit bit fijn aan. Daarnaast ligt een D trens ook iets rustiger tegen de wang, wat sommige ook prettiger vinden. Wellicht zijn er stalgenootjes waarvan je eea kunt uitproberen?

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 19:52

Padoertje schreef:
Goed nieuws dus! Je zou een rubber bitje kunnen proberen van Trust, helpt ook vaak en de meeste paarden nemen dit bit fijn aan. Daarnaast ligt een D trens ook iets rustiger tegen de wang, wat sommige ook prettiger vinden. Wellicht zijn er stalgenootjes waarvan je eea kunt uitproberen?


Heb vandaag geprobeerd met een Robert bit, bustrens met een plat tussenstukje dit leek wat beter! Ben om me heen inderdaad aan het rondvragen voor bitten, maar sta bij mensen aan huis alleen dus stalgenootjed lukt niet :)