Stakend en knarsend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jayko

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:30

Goed dat je naar de kliniek bent gegaan. Aan Mark heb je een hele goede. Het hele verhaal gelezen en inclusief de reactie van Wapenveld zou ik ook denken aan een leiderschapsprobleem.

Je kunt eens bellen met Joelle van Beek of zij plek heeft, zij heeft bij Yvet (van Featherlight) dezelfde methode geleerd en is kundig. http://www.joellevanbeekhorsetraining.nl

Ze is gevestigd op de locatie van Yvet in Wapenveld. Ik weet niet hoe groot haar wachtlijst is.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 00:39

Jayko schreef:
Goed dat je naar de kliniek bent gegaan. Aan Mark heb je een hele goede. Het hele verhaal gelezen en inclusief de reactie van Wapenveld zou ik ook denken aan een leiderschapsprobleem.

Je kunt eens bellen met Joelle van Beek of zij plek heeft, zij heeft bij Yvet (van Featherlight) dezelfde methode geleerd en is kundig. http://www.joellevanbeekhorsetraining.nl

Ze is gevestigd op de locatie van Yvet in Wapenveld. Ik weet niet hoe groot haar wachtlijst is.



Dank je wel!, Ga daar ook informeren.

mala26

Berichten: 5007
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Stakend en knarsend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 01:07

Als eerst echt super hoe je de gegeven tips hier op en aanpakt.

Waren jullie al bij de country mill geweest?

Eerlijk gezegd wordt ik nu redelijk nieuwsgierig naar jullie paard.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 12:03

mala26 schreef:
Als eerst echt super hoe je de gegeven tips hier op en aanpakt.

Waren jullie al bij de country mill geweest?

Eerlijk gezegd wordt ik nu redelijk nieuwsgierig naar jullie paard.


Dank je,we willen het zelf ook oplossen. Voor ons maar meer eigenlijk nog voor haar.
Eerlijk gezegd zitten we wel nu met onze handen in het haar. Uiteraard hebben wij ook een onbewuste rol in haar gedrag. Één van de trainers die ik heb kunnen spreken (verder geen tijd om ons+ paard te trainen) zei ook dat er soms een paard tussen zit die je echt helemaal anders aan moet pakken en echt een eigen handleiding heeft.

Nog niet bij Countrymill geweest. Dat is nu geen pretje voor de zadelpasser.
Overigens knarst ze niet als je zonder zadel met haar gaat rijden (nouja meer stilstaan dus)


Jayko schreef:
Je kunt eens bellen met Joelle van Beek of zij plek heeft, zij heeft bij Yvet (van Featherlight) dezelfde methode geleerd en is kundig. http://www.joellevanbeekhorsetraining.nl

Ze is gevestigd op de locatie van Yvet in Wapenveld. Ik weet niet hoe groot haar wachtlijst is.


Die heeft het ook te druk (neem ik aan) aangezien ze niet opneemt en op whatsapp niet reageert. Dit is overigens de standaard hoor in paardencoachingland blijkbaar. Ik heb met twee mensen contact gehad waarvan één gelijk zei te druk te zijn. De tweede zei dat ook maar die heb ik evengoed wel 25 minuten aan de telefoon gehad. Die dacht ook dat het echt leiderschap is en dat ze steeds stukje voor stukje vinger pakt en nu ben je inmiddels je hand kwijt.

anniekow schreef:
Knarsen is inderdaad vaak pijn!

TS goed dat je opzoek gaat naar de oorzaak. Hopelijk zijn je problemen goed te verhelpen.


Bij haar dus niet, het is een uiting. Eigenlijk een soort verbale versterking van d'r oren naar achteren doen. Ze knarst namelijk ook als de ruin te dicht bij komt, of als je het halsstuk van dr deken om wilt doen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Stakend en knarsend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:10

En haar vakantie geven tot in het voorjaar? Tegen dan heb je hopelijk wel een plek bij een goede trainer. 4 jaar is natuurlijk nog jong en niet elk paard is even snel volwassen. Vakantie wel in de zin van op een grote weide met andere paarden en niet enkel in een paddock.

Jayko

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:59

Wat ontzettend vervelend dat veel professionele trainers niet opnemen of reageren. Overigens kan ik mij voorstellen dat dit door de feestdagen wat langer duurt dan gebruikelijk. Maar dan nog is het vervelend, ook dat vele te druk zijn. Ik hoop dat jullie alsnog iemand vinden die jullie kunnen begeleiden met jullie paard.

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 14:27

Dit klinkt EXACT als mijn Merens, die ik 6 jaar geleden met exact hetzelfde staakgedrag voor de slachtprijs heb overgenomen. Eigenlijk was het bij hem mis gegaan doordat de voorwaartse beenhulp door een onzekere ruiter omgekeerd bevestigd raakte bij het inrijden. Dus been was: staken, rondjes om de as bokken maar alles behalve voorwaarts. Mijn Merens was niet meer te rijden, bij dwang ging hij er gewoon bij liggen!

Nu kan ik alles met hem, hoewel hij bakwerk nog steeds zeer stom vindt en hij is gewoon geen snel paard. De crux was om zijn motivatie positief te bekrachtigen. Ik gebruikte mijn fries om hem mee te "lokken" op buitenrit en mijn man heeft vaak met koekjes voor hem uit gefietst! En dan gaf ik voorzichtig wat been, eerst gaf dat dan direct weer de staakreactie, maar langzaam meer zeker heb ik hem wel kunnen "herprogrammeren". Nu gebruik ik hem voor buitenritten en soms doen we eens een cross (hij vindt springen geweldig)

Dus mijn advies: vindt uit wat jouw paard motiveert en gebruik dat! Als hij met andere paarden wel wil lopen, ga je met andere paarden rijden. En als dat goed gaat, probeer je steeds de grens te verleggen van wat jij kunt bepalen. Dus eerst mag hij als aanhanger mee, totdat dat gewoon is, daarna probeer je eens wat meer afstand, eens elders te sturen e.d. tot je op een gegeven moment zoveel afstand kunt laten vallen, dat het zelfstandig lopen op jouw hulpen gewoonte wordt.

Als je bij mij in de buurt zit, ben je meer dan welkom eens met mijn kudde mee op pad te gaan.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 10:49

Jayko schreef:
Goed dat je naar de kliniek bent gegaan. Aan Mark heb je een hele goede. Het hele verhaal gelezen en inclusief de reactie van Wapenveld zou ik ook denken aan een leiderschapsprobleem.

Je kunt eens bellen met Joelle van Beek of zij plek heeft, zij heeft bij Yvet (van Featherlight) dezelfde methode geleerd en is kundig. http://www.joellevanbeekhorsetraining.nl

Ze is gevestigd op de locatie van Yvet in Wapenveld. Ik weet niet hoe groot haar wachtlijst is.


We hebben inmiddels contact gehad met Joelle *\o/*, voor een paard zelf in training te zetten zit ze wel vol maar voor les had ze wel eind januari tijd. Dus dat klinkt al beter.

Dan ben ik ook door Bert Schokkenkamp (Emst) teruggebeld en daar het hele verhaal aan uitgelegd en daar gaan we maandagavond langs. dus daar kijken wat zijn bevindingen zijn.

Verder heeft een Bokker in een PB ook haar hulp aangeboden die ervaring heeft.

Dus we hebben gelukkig nu wat opties.




Katisa schreef:
Dit klinkt EXACT als mijn Merens, die ik 6 jaar geleden met exact hetzelfde staakgedrag voor de slachtprijs heb overgenomen. Eigenlijk was het bij hem mis gegaan doordat de voorwaartse beenhulp door een onzekere ruiter omgekeerd bevestigd raakte bij het inrijden. Dus been was: staken, rondjes om de as bokken maar alles behalve voorwaarts. Mijn Merens was niet meer te rijden, bij dwang ging hij er gewoon bij liggen!

Nu kan ik alles met hem, hoewel hij bakwerk nog steeds zeer stom vindt en hij is gewoon geen snel paard. De crux was om zijn motivatie positief te bekrachtigen. Ik gebruikte mijn fries om hem mee te "lokken" op buitenrit en mijn man heeft vaak met koekjes voor hem uit gefietst! En dan gaf ik voorzichtig wat been, eerst gaf dat dan direct weer de staakreactie, maar langzaam meer zeker heb ik hem wel kunnen "herprogrammeren". Nu gebruik ik hem voor buitenritten en soms doen we eens een cross (hij vindt springen geweldig)

Dus mijn advies: vindt uit wat jouw paard motiveert en gebruik dat! Als hij met andere paarden wel wil lopen, ga je met andere paarden rijden. En als dat goed gaat, probeer je steeds de grens te verleggen van wat jij kunt bepalen. Dus eerst mag hij als aanhanger mee, totdat dat gewoon is, daarna probeer je eens wat meer afstand, eens elders te sturen e.d. tot je op een gegeven moment zoveel afstand kunt laten vallen, dat het zelfstandig lopen op jouw hulpen gewoonte wordt.

Als je bij mij in de buurt zit, ben je meer dan welkom eens met mijn kudde mee op pad te gaan.


Dat klinkt wel hetzelfde ja. Zo hadden wij in het begin wel met haar gereden om haar te laten wennen buiten.
We hebben ook een 8 jarige ruin dus samen even een klein rondje gedaan. Hij voorop en zij als "aanhanger" erachter. Wel zo dat we de hulpen synchroniseren met overgangen.(dus eerst hulp en dan de overgang van stap naar draf"

Zoals verwacht zit ze bijna vast met een onzichtbare draad.
Wat me nu ook opvalt is dat ze ook knarst naar de andere paarden. Ook met het buitenritje als de ruin te dichtbij is zoals als we even door een hek heen moeten.


......word vervolgd.

Jayko

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-16

Re: Stakend en knarsend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:41

Fijn dat jullie op diverse plekken hulp kunnen aanpakken. Ik hoop voor jou en je paard dat jullie over een poosje weer fijn kunnen rijden :)

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 11:02

Jayko schreef:
Fijn dat jullie op diverse plekken hulp kunnen aanpakken. Ik hoop voor jou en je paard dat jullie over een poosje weer fijn kunnen rijden :)

ank je wel! Nu rijd mijn vrouw er vooral op, ze was ook voor mijn vrouw bedoelt hoor. een jaar later nadat we haar kochten was er een veulen bij ons geboren (word 2 in mei) en het idee was dat ik dan de merrie (van dit topic) zou "overnemen" als dat veulen (nu bijna 2 dus) oud genoeg was voor mijn vrouw.

Met inrijden had ik wel het idee dat dit niet "mijn" paard is. Wel met haar gereden hoor maar ik word snel onzeker op haar en dat is geen goede combi op een onzeker paard dus ik ben vooral groom.

.....snap je m nog? .... :+


p.s.1. Ik hoop dus wel dat mijn vrouw er wel straks de weide wereld mee kan verkennen in het zadel. Als die andere dan oud genoeg is kan ze daarna wel beslissen wat we doen (waar ze zich het beste mee voelt). Ik probeer het zo goed als mogelijk wel op te lossen.

p.s.2. we hebben naast die twee merrie's een 8 jarige ruin met veel ervaring (eigenlijk voor mij gekocht en daarbij eerst goed gekeken wat er bij mij past)
Dus als je mij tegenkomt in andere topics met een vrolijk en fijn rijdend paard dan is het dus de 8jarige ;-)

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 11:36

Update....................


Langsgaan bij Bert was uitgelopen in niks omdat ze de trailer niet inwilde (ze liep eigenlijk altijd de trailer zo op, zij stond er normaal sneller in als dat ik het zadel in de zadelkamer had gewurmd)

Maar goed, Bert gebeld en die zou dan de woensdag bij ons langskomen, dat leek hem dan ook beter voor de merrie. We hebben die avond wel verder trailer geoefend en ze stond er na 55 minuten in.

Het bezoek van Bert is wel goed gegaan.

De korte versie:
Hij zei gelijk al dat ze scheef was. Dat liet hij ook even zien hoe ze haar achterbenen neerzette met druk op de billen.

Toen liet ie zien om haar lenigheid aan die kant te bevorderen (met een wortel of snoepje haar neus naar de voorknie lokken)

Daarna opgezadeld en wat hij deed van vanuit de rechterschouder naar achteren te laten stappen. Juist om het bekken te kantelen en dan naar voren te stappen.
Dat deed ze goed (wel soms met een bokje en tandenknarsen).

Hij zij ook dat ze het moeilijk vind en dat het haar dwars zit dus ze moet weer even leren om recht te lopen en dat betekend dat ze rechts moet ontspannen (is nu stijf) en links meer bespiering moet krijgen.

Maar hij was echt blij dat we de merrie niet verpest hadden omdat we haar niet hardhandig aangepakt hebben want dan waren we verder van huis. We hebben het altijd vriendelijk geprobeerd en daarom waarschijnlijk in een half uur al echt veel progressie.

Alle gangen kon hij doen, wel soms met weerstand en dan weer naar achteren stappen en weer naar voren. Maar de weerstand was niet uit onwil maar om dat ze het qua spieren echt nog niet prettig vind.

Nu komt hij vanavond weer, als de merrie er aan toe is vanavond gaat mijn vrouw in het zadel en krijgen we les en huiswerk ;-)


p.s. Voor mij is er ook een wereld opengegaan. De benadering vond ik heel mooi qua kijken naar het fysieke van een paard.

En ook om te zien dat hij een stokje (zweep) echt als hulpmiddel (verlengstuk been of arm gebruikt). Door druk te geven op de schouder of tegen zijn laars repeterend te tikken en niet tegen haar zodat er toch een soort van beenhulp ontstaat die zij wel aanvoelt.

Ik kijk nu opeens heel anders tegen een zweep aan. Vond het eigenlijk barbaarse ondingen omdat je 30 jaar geleden op de manege heb geleerd dat een zweep is om een "niet luisterend" paard een zwieperd op zijn kont te geven.

Jayko

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-16

Re: Stakend en knarsend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:15

Een dikke pluim voor jullie hoe jullie dit aanpakken! Kijken naar je paard, niet forceren en alle mogelijke oorzaken bekijken.

Fijn dat jullie weer een stapje verder zijn en weten waar het paard last van heeft. Vanaf hier zal het dan steeds beter gaan.

Welke Bert is dit? Komt hij uit 'onze' omgeving? Ik ben niet bekend met hem denk ik :) Maar heel fijn om te horen hoe hij jullie helpt en begeleidt. Veel succes en vooral veel plezier de komende tijd met alle nieuwe kennis die je op doet en voor je vrouw dat ze samen met het paard weer kan genieten van de mooie hobby :)

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 12:18

Jayko schreef:
Een dikke pluim voor jullie hoe jullie dit aanpakken! Kijken naar je paard, niet forceren en alle mogelijke oorzaken bekijken.

Fijn dat jullie weer een stapje verder zijn en weten waar het paard last van heeft. Vanaf hier zal het dan steeds beter gaan.

Welke Bert is dit? Komt hij uit 'onze' omgeving? Ik ben niet bekend met hem denk ik :) Maar heel fijn om te horen hoe hij jullie helpt en begeleidt. Veel succes en vooral veel plezier de komende tijd met alle nieuwe kennis die je op doet en voor je vrouw dat ze samen met het paard weer kan genieten van de mooie hobby :)



Het is Bert Schokkenkamp (Emst).

Dank je wel!

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Stakend en knarsend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:34

Wat is dit een interessant topic geworden om te lezen, en leuk om te zien dat er zo respectvol wordt omgegaan met alle adviezen, tips en het paard.

Als ik het hele verhaal zo lees, komt bij mij ook naar voren dat deze merrie inderdaad heel onzeker is. Wellicht versterkt door het scheef zijn, waardoor haar het lichamelijk ook niet makkelijk afgaat. Maar ze moet ook jullie leren vertrouwen, zodat als jullie haar kunnen vertellen dat ze iets kan of dat ze ergens langs kan, dat ze jullie hierin ook zal volgen.

Het knarsen kan overigens ook heel goed vanuit spanning komen, niet perse vanuit pijn. De mijne heeft vaak in de eerste periode dat we met nieuwe dingen bezig zijn dat hij knarst. Gewoon omdat hij het moeilijk vindt en dat kwijt moet. Wanneer het "nieuwe" weer "normaal" is, houdt het knarsen ook op.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 11:08

mylittlejoy schreef:
Wat is dit een interessant topic geworden om te lezen, en leuk om te zien dat er zo respectvol wordt omgegaan met alle adviezen, tips en het paard.

Als ik het hele verhaal zo lees, komt bij mij ook naar voren dat deze merrie inderdaad heel onzeker is. Wellicht versterkt door het scheef zijn, waardoor haar het lichamelijk ook niet makkelijk afgaat. Maar ze moet ook jullie leren vertrouwen, zodat als jullie haar kunnen vertellen dat ze iets kan of dat ze ergens langs kan, dat ze jullie hierin ook zal volgen.

Het knarsen kan overigens ook heel goed vanuit spanning komen, niet perse vanuit pijn. De mijne heeft vaak in de eerste periode dat we met nieuwe dingen bezig zijn dat hij knarst. Gewoon omdat hij het moeilijk vindt en dat kwijt moet. Wanneer het "nieuwe" weer "normaal" is, houdt het knarsen ook op.



Dank je wel.

Ik denk wel dat het knarsen van haar een uiting is. Ze doet het ook bij andere paarden als ze "bekvechten" bij het lekkerste plekje van de ruif. Een ander paard doet alleen de oren naar achter, zij versterkt het signaal met een knarsje.

En ja ze is onzeker. Voor mij nog steeds op een vreemde manier trouwens.

Kliko langs de weg= Ze loopt liever 5 meter verder door een hek heen als langs die kliko
Kliko in de bak= is het mogelijk om onder het zadel de deksel open te maken.

Langszoefende auto's= OK, worden wel in de gaten gehouden
Geparkeerde auto's = Eng, eng, eng (alsof er een Tyranosaurus rex staat). Ze loopt liever de weg op met risico om onder een rijdende auto te komen om een geparkeerde auto met een boog van 5 meter te ontwijken.

Wij willen ook met de merrie dat het fijn gaan en zonder dwang.
We wonen op steenworp afstand van het veluwe bos (bijna langs de veluwetrail) dus we willen wel graag een buitenrit maken.
We hebben gelukkig nog een 8 jarige ruin die wel alleen of voorop kan lopen dus wellicht droogt de merrie nog wel heeeeel mooi op. Afwachten.

Ze is wel lekker te rijden (makkelijk nageeflijk dat je haar echt vanuit de achterhand naar beneden kan rijden en dat je bijna alleen het gewicht van het bitje in je handen hebt. Daarom snap ik (nu) nog niet dat ze scheef is. Ook een mooie maat (165) en goed beenwerk en gelijke hoeven.
Ze kan ook heel lief zijn.

Bert komt morgen weer les geven dus we zijn groeiende. Hij zei wel dat we haar over een paar maanden waarschijnlijk niet meer herkennen (dus dat geeft hoop)

Janevm
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-03-10

Re: Stakend en knarsend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:16

Interessant om te lezen en chapeau hoe jullie met de merrie omgaan en de problemen aanpakken!
Blijf je ons op de hoogte houden van het proces? Vind het wel heel waardevol om te lezen namelijk!
Succes met de volgende stappen ;)

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Stakend en knarsend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:18

@ ts, elk paard is in meer of mindere maten scheef, net als een net mens heb je een voorkeurskant, welke hand schrijf je, welke voet zet je eerst op de trap bij het omhoog en naar beneden gaan etc.
natuurlijke asymmetrie. die onbalans werkt door in het gehele lichaam.
voor en achterbenen- links of rechtsgebogen- natuurlijk evenwicht - verticale scheefheid- wigvormig- boven en onderlijn- diagonale scheefheid( dit is eigenlijk een combi van alles)

En zonder zadel/ werk heb je daar nooit geen last van, maar op het moment dat je het paard gaat belasten komen die tot uiting. en is het zaak om je eigen scheefheden te kunnen handelen het paard niet in de weg zitten, en dat zijn/ haar scheefheden te gaan zien en voelen en gaan helpen om tot meer symmetrisch te komen