NO stirrup november, wie doet er mee???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:31

moorcats schreef:

Longeerlessen zonder beugels (en teugels!) aan een instituut als de SRS lijkt me nou niet echt vergelijkbaar met Pietje en Liesje die zelf maar een beetje gaan aanmodderen zonder iemand die hen constant corrigeert op hun zit.

moorcats

Berichten: 353
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zaandam

Re: NO stirrup november, wie doet er mee???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:55

Dat is wel zo, maar het geeft wel aan dat juist zonder beugels een onafhankelijke en klassieke bereikt KAN woorden. Daar hoort idd goede instructie bij.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: NO stirrup november, wie doet er mee???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:03

Ik denk dat zonder beugels of met BBP rijden een goede oefening kan zijn voor je balans en beter voelen wat het paard onder je doet, vooral met BBP.

Ik rij wel eens met BBP en halsring, zodat het zonder de steun van een zadel en de hulp van teugels echt om de balans van mijn pony en mijn balans draait.
Wat ik daaruit leer, kan ik ook goed gebruiken als ik wel met zadel en hoofdstel rij.

Qua comfort en drukverdeling kies ik toch liever voor een zadel, juist omdat een moment van balans verliezen niet zo zwaar wordt afgestraft voor ruiter maar ook voor het paard.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: NO stirrup november, wie doet er mee???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 11:21

Hoe kun je jezelf onafhankelijk maken zonder beugels?!

misschien dat het woord "onafhankelijk" verschillend geïnterpreteerd wordt?

Onafhankelijk van je zadel ben je dan wel zonder zadel maar je zit moet onafhankelijk van je paard zijn en dat lukt niet zonder beugels!

zonder beugels, paard scheef --> jij scheef of je compenseert --> wordt niet recht
met beugels, paard scheef --> jij recht in je eigen balans --> mogelijkheid voor je paard om recht te worden

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 00:55

Een onafhankelijke zit is goed kunnen zitten zonder hulp van wat dan ook. Goed kunnen zitten zonder dat je steun van de teugels of van de beugels of wat dan ook nodig hebt.

De onafhankelijke zit leren ze bij de spaanse rijschool ( hoe klassiek wil je het hebben ) aan de longe zonder beugels

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:38

Mousmous schreef:
Een onafhankelijke zit is goed kunnen zitten zonder hulp van wat dan ook. Goed kunnen zitten zonder dat je steun van de teugels of van de beugels of wat dan ook nodig hebt.

De onafhankelijke zit leren ze bij de spaanse rijschool ( hoe klassiek wil je het hebben ) aan de longe zonder beugels


Het helpt je paard niet! Zie ook al mijn andere posts!

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:47

JosefienE schreef:
Op mijn eigen paard rij ik altijd zonder zadel, op de manege ook weleens, maar niet vaak.

Op de manege hebben wij het vorige maand al gedaan. Door het stoppen van onze lerares & dat de paarden frisser zijn in november, gekozen het dus eerder te doen.

De eerste week zonder zadel op een paard waar ik voor de tweede keer op reed. Het ging erg goed, hij was erg braaf. Balkjes rijden vond ik alleen erg lastig, dan gaf hij erg hoog op. Tweede week zonder beugels, dit paard kan soms wat nukkig zijn, maar gedroeg zich nu ook voorbeeldig. Week 3 op een paard wat heerlijk zit, maar wel af en toe een bok geeft, tsja ben blijven zitten en uiteindelijk werd hij erg enthousiast. De laatste week had ik last van mijn bekken, dus overgeslagen, misschien haal ik die deze maand nog in.

Ik merk op de manege dat veel het eng of lastig vinden zonder beugels, terwijl die balans juist zo belangrijk is, en de lerares stelt nooit zelf voor om eens een stukje zonder te doen. Dus ik vind het een goed initiatief!

Ik ben de enige uit m'n les die er om vraagt en blijkbaar ook 1 van de weinige die het leuk vind. :+

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:12

@ levita

Ik heb jouw posts al een poosje geleden gelezen en ben het gewoon niet met je eens. Jij vind dat het jouw paard niet helpt. Ik vind dat het paard niet in de weg gezeten wordt zodra de ruiter geleerd heeft onafhankelijk te zitten. Dat jij met uitroepteken zegt dat het het paard niet helpt, prima. ik vind van wel

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:19

Levita30 schreef:
Hoe kun je jezelf onafhankelijk maken zonder beugels?!

misschien dat het woord "onafhankelijk" verschillend geïnterpreteerd wordt?

Onafhankelijk van je zadel ben je dan wel zonder zadel maar je zit moet onafhankelijk van je paard zijn en dat lukt niet zonder beugels!

zonder beugels, paard scheef --> jij scheef of je compenseert --> wordt niet recht
met beugels, paard scheef --> jij recht in je eigen balans --> mogelijkheid voor je paard om recht te worden


Ik kan juist beter voelen zonder zadel wat m'n pony doet en hierop inspelen. Hem juist beter en dus rechter laten lopen, dan wanneer ik hem met zadel rij, juist dan kan ik weleens compenseren. Zonder zadel voel ik veel beter wanneer hij me een kant op duwt, het zadel kan dit soms verdoezelen.

Een hele maand zonder beugels vind ik een beetje overdreven, maar af en toe zonder beugels of zonder zadel vind ik een toegevoegde waarde.