TIPS voor handen laag houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pompidou2602
Berichten: 294
Geregistreerd: 22-03-15

TIPS voor handen laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 15:15

Dag allemaal

Ik ben een 19-jarige springruiter die dus nog wekelijks lessen volgt. Ik ben enkele maanden geleden overgeschakeld naar een andere lesgever omdat de manier van rijden van mijn vorige niet overeenkwam met mijn nieuw paard.

Van mijn vorige lesgever (volgde ik reeds 6-7 jaar les mee), moest ik mijn handen altijd "zelf dragen" en dus hoger houden dan de gemiddelde ruiter. Van mijn nieuwe lesgever moet ik mijn handen laag houden. Nu, met mijn vorige paarden werkte het handen hoog houden perfect, maar met mijn nieuwe merrie merk ik dat ze veel rustiger is als ik mijn handen laag houdt. Het probleem is dat ik nu zo gewoon ben om mijn handen hoog te houden en ze dus niet laag kan houden (oeps, moeilijke zin :+ )

Hebben jullie dus tips etc. om mijn handen laag te houden? Als ik les volg, lukt het omdat ze mij er dan op wijzen, maar in mijn parcours of als ik alleen rijd niet... Ik hoop dat er mensen zijn met tips (zoals bierkaartjes onder je poep steken om te blijven zitten, hihi)

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: TIPS voor handen laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:17

Wat is hoog en wat is laag?? Het zelf dragen en een meegaande hand klinkt logisch dus ben benieuwd hoe jij het precies bedoelt , misschien twee foto's ter vergelijk?

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:17

Pink aan je zadel? :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:18

Plukje manen vast houden ofzo? Of met een touwtje om de hals rijden?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:23

Dat lintje met klittenband vooraan het zadeldekje? Kan ook om je pols.


Ik zal het niet aanraden om dat bij elk paard te doen. Het klittenband hoeft ook maar over een klein strookje vast te zitten zodat het makkelijk los schiet als er wat gebeurt.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: TIPS voor handen laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:33

Je onderarm moet een lijn zijn met je teugel. Ik vind dat hoog en laag zo'n nonsens. Goed zitten en goed voelen, dan voel je zelf hoe hoog je handen moeten, op het moment dat je dat gaat forceren, krijg je spanning in schouders en bovenarmen, en daar wordt je paard niet nageeflijker van.

pompidou2602
Berichten: 294
Geregistreerd: 22-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 15:33

bigone schreef:
Wat is hoog en wat is laag?? Het zelf dragen en een meegaande hand klinkt logisch dus ben benieuwd hoe jij het precies bedoelt , misschien twee foto's ter vergelijk?



Dat zal ik even zoeken, want ik snap wel wat je bedoelt!

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: TIPS voor handen laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:12

Ik heb ooit een tijdje gereden met een elastiekje aan het zadel(aan dat ronde ding) en daar mijn pink in gedaan.
Zo had ik altijd mijn handen laag. Heeft wel geholpen

Janevm
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:53

LadyDaily schreef:
Ik heb ooit een tijdje gereden met een elastiekje aan het zadel(aan dat ronde ding) en daar mijn pink in gedaan.
Zo had ik altijd mijn handen laag. Heeft wel geholpen


Dit en “gewoon” iemand vragen die je er continue op kan wijzen tijdens het rijden. Dan slijt het er vanzelf in. Het is vooral de kracht der herhaling, als je iets af wilt leren en opnieuw aanleert daarna.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:10

bigone schreef:
Wat is hoog en wat is laag?? Het zelf dragen en een meegaande hand klinkt logisch dus ben benieuwd hoe jij het precies bedoelt , misschien twee foto's ter vergelijk?


dit inderdaad. zie veel ruiters die de handen eigenlijk te laag hebben.

Saaandraa_X
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-05-19

Re: TIPS voor handen laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:37

Bok riempje om je zadel doen! Werkt echt! Misschien een beetje amateuristisch maar ik kan uit ervaring zeggen dat het helpt!