Buitenrijden met jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Buitenrijden met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 14:40

Hoi Bokkers!

Mijn jonge fjorden vriendje wordt in mei 3, en komende zomer willen we hem rustig onder het zadel gaan beleren. Ik vind het heel belangrijk hem hierbij niet te overbelasten en het bij korte ritjes te houden, afgewisseld met longeerwerk en werk aan de hand (hier hebben we ook al les in!)

Echter wil ik het liefst wel vrij 'snel' met hem beginnen aan buitenritjes, zodat hij meteen leert dat dit ook gewoon allemaal kan en normaal is. (we wandelen nu al vrij regelmatig, hij is al behoorlijk verkeersmak aan het worden etc. Ook hebben we op stal een oud, ervaren paard welke we nu en straks mee zullen nemen als voorbeeld)

Nou is mijn vraag: hoe lang rijden jullie buiten met jullie 3 jarige (of ander jong) paard? Wat voor tijden/afstanden? We kunnen vanaf de wei mooi een rondje van 20min doen, het lijkt me dat die vrij snel kan. Maar als ik naar de hei wil is het sowieso 10 min stappen heen, en 10 min terug. Vanaf welke leeftijd kan dat vinden jullie?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen & meningen! Alvast bedankt!

(Ik hoef geen commentaar over het wel/niet inrijden van een 3 jarige. Dit is een weloverwogen keuze. Wij geloven er in dat door redelijk vroeg te beginnen en het heel rustig aan te doen het paard hier baat bij heeft. Discussie hierover zal ik niet op reageren)

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:46

Kijk vooral goed naar wat het paard zelf aangeeft. In mijn ervaring is er geen vast rooster wat je aan de leeftijd kunt koppelen en hangt heel veel af van het karakter en de mentale leeftijd van het paard zelf. Sommige paarden zijn mentaal al een stuk eerder volwassen en kunnen daardoor makkelijker omgaan met nieuwe indrukken en processen. Het nu al wandelen aan de hand is heel waardevol daarbij. +:)+

Bouw het vooral gewoon langzaam op, doe een stapje terug als het teveel is, en houd daarbij de algehele duur van belasting goed in de gaten. Dat kan trouwens ook betekenen dat je een ritje van 15 minuten maakt, daar lekker gaat grazen en "chillen" en na een half uurtje weer terug gaat. Dan ben je in totaal een uur op pad, maar heb je enkel twee keer 15 minuten daadwerkelijke belasting op de rug. Zo kun je een beetje spelen en aftasten met de afstanden die je aflegt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:49

Ik zie persoonlijk de meerwaarde niet zo van het erop zitten. Zeker op buitenrit, in de bak ben je tenminste nog bezig met correct de ruiter dragen, buitenrit is voor de ontspanning maar dat is dus wel belastender voor de rug.

Kun je hem niet als handpaard meenemen? Dan kun je prima wat langere rondjes doen. Dat soort belasting helpt namelijk wel goed om hem qua botten en pezen sterker te maken.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Buitenrijden met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:51

Wanneer ie goed aan de hulpen staat. Dat kan prima op 3 zijn. En als je dan een ervaren paard meeneemt dat niet snel schrikt dan moet het goedkomen. Je kunt makkelijk een uur gaan als je grotendeels stapt en 'm niet buiten adem rijdt in draf/galop.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:51

Mijn Fjordsel heb ik beleerd met 3 jaar, deed er toen 2 x in de week wat mee, begonnen uiteraard met heel kort en opgebouwd tot 3 kwartier aan einde zomer/herfst, toen heb ik haar naar paddock Paradise verderop gebracht, mocht ze nog halfjaar lekker nietsen en alles laten bezinken.
Het is beter om kort, kwalitatief goed actief te rijden dan lang met niets lerend.
Aan einde van seizoen kon ze privelesje van half uur prima uitlopen, wel wederom met veel stap er in.

De 11e x erop was in het bos, lekker trailer mee paardjes erin (mijn andere paard ook mee) en vriendin met haar paard mee. Hebben toen half uurtje in het bos gereden, vnl in stap, maar wou er juist heen voor stukje galop, dat snapte ze onder de man nog niet zo goed en in bak constant bochten (öok al is het 60 meter baan), dus leek me ergens recht door kunnen wel zo fijn. Toobs mijn andere paard voorop in galop (rest moest en mocht Heps van mij voorop) en toen snapte ze het!

Verkeersmak had ik haar al gemaakt, want dat moet in de randstad wel en al heel snel werd het rijden in de randstad als buitenrit na dat bosritje ook normaalste zaak van de wereld. (in 1e instantie had ze dan best stress en scheet ze echt hele dorp onder :+ ondanks dat haar vriendje mee was, maar ze leerde razend snel).

Ik vond het geen enkel probleem om uur met trailer te moeten rijden heen en weer terug voor half uurtje bos. HEbben daar ook gewoon dan lekker gepicknickt en ik ging ook wel eens met geblesseerd paard van mezelf of mee met anderen alleen stappen in het bos, voor de afwisseling voor mens en dier.

Doorrijden is vervolgens toen ze 4 was ook soort van traag geworden, want toen kreeg ik auto ongeluk, maar Heps vond dat allemaal wel best, dus die heeft tot opheden luizen leven, want ik rijdt nooit meer dan 3 x per week en doorgaans minder, terwijl ze echt juist daarom goed kon herstellen tussendoor en alles ook in haar hoofd kon laten bezinken. Zal ook wel nooit meer meer gaan rijden....
Maar qua niveau doet ze echt niet onder voor heel veel andere fjorden, ik durf zelfs tegendeel te beweren, dat ze er boven uit steekt, super karakter!!!

edit… voor ik ging buitenrijden had ik wel echt de ho en go erop zitten en fatsoenlijk stuur en!!! pasje opzij voor je been! (noodzaak bij bomen en verkeer).
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 04-11-19 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:53

Ik ben rondjes gaan maken van 3km toen Diva 4 was. Haar moeder mee onder het zadel en zelf steeds meer tijd op haar rug door brengen. Ernaast beginnen en eindigen. Ze was al goed verkeersmak eigenlijk maar heb er een super braaf paard aan over gehouden.

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Buitenrijden met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:56

Ik nam Mando 2x per week in de avond mee rondje Bergschenhoek door het dorp.
Dat waren staprondjes van ruim uurtje, of 1,5 uur.
Voldeed prima

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:56

Met het eerste paard gingen we de eerste keer een uur, daarna steeds zeker 2 uur. (1x per week naast 2x per week dressuur van ongeveer 30 minuten) Was niet mijn keuze, maar manegepaard. Paard in kwestie hebben we op haar 3e verjaardag voor het eerst mee het bos in genomen. (ook niet mijn keuze, maar -wederom- manegepaard, lang geleden, en ik wist toen nog niet beter).
Met het andere paard zijn we eerst een uurtje wezen stappen (± 6 km) en dat hebben we uitgebreid naar in hetzelfde rondje steeds meer draven en galopperen. Dit paard was wel (bijna) 4. Ik ben het met je eens dat het helemaal geen verkeerd idee is om met een jong paard zodra er gas, rem en stuur en een beetje conditie op zit naar buiten te gaan! En wanneer je paard daar voldoende conditie voor heeft ligt natuurlijk aan je paard. (beide hierboven genoemde paarden hadden er na 2 maanden van 3x pw aan de slag zijn genoeg conditie voor)

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:01

Ik vind het fijn om (naast de voorbereiding aan de hand) om al snel met buiten rijden te beginnen in de vorm van uitstappen.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 15:03

Heel erg bedankt voor alle reacties! Interessant om te lezen dat er toch veel afwisseling zit in hoe mensen het aanpakken!

De tip van even pauze onderweg vind ik een heel goed idee waar ik zelf nooit op was gekomen, bedankt daarvoor. Zijn zat plaatsen hier die daar heel geschikt voor zijn!

Als handpaard vind ik denk ik toch echt wat te spannend. We moeten hier om echt ergens te komen (meer dan een rondje van 20min) toch echt stukjes langs de weg. Beide paarden zijn behoorlijk braaf, maar om 2 in mn uppie in controle te houden als er iets 'spannends' gebeurt lijkt me toch wel tricky.

Ik zou inderdaad juist graag af en toe buiten rijden omdat altijd op voltes en wendingen (wij hebben ook een 30x60 bak, maar zijn toch veel wendingen natuurlijk) me behoorlijk belastend lijkt. Daarom juist dat ik dit graag zou afwisselen met wat rechtuit. Dit uiteraard natuurlijk inderdaad als de basis (gas, rem, stuur en pasje opzij) al behoorlijk bevestigd is. En wandelen is leuk, maar draven hou ik aan de hand niet zo heel lang vol :+

nogmaals bedankt voor de reacties!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:07

Gypsy schreef:
Ik zie persoonlijk de meerwaarde niet zo van het erop zitten. Zeker op buitenrit, in de bak ben je tenminste nog bezig met correct de ruiter dragen, buitenrit is voor de ontspanning maar dat is dus wel belastender voor de rug.

Kun je hem niet als handpaard meenemen? Dan kun je prima wat langere rondjes doen. Dat soort belasting helpt namelijk wel goed om hem qua botten en pezen sterker te maken.

Hier ben ik het eerlijk gezegd absoluut niet mee eens. Ook op een buitenrit kun je net zo goed rijtechnisch bewust bezig zijn, net als dat je in een bak net zo goed een ontspannen rondje kunt maken. Wij trainden juist veel in het bos en op de heide, tal van mogelijkheden en ik maakte altijd dankbaar gebruik van het natuurlijk relief in het gebied. En niets zo grappig als het gezicht van een verbaasde wandelaar als ze een piafferend paard in het bos tegenkomen.

Dat gezegd hebbende, met een jong paard waarbij de balans (samen met de ruiter op zn rug) nog gevonden en ontwikkeld moet worden is bochtenwerk juist een zwaardere belasting. Maar dat betekent niet dat het ene slecht is en het andere ineens juist goed, het gaat er vooral om hoe je het toepast. Houd in het achterhoofd dat het jonge paard zich aan het ontwikkelen is, en pas je oefeningen daarop af. Zo nu en dan, indien vertrouwd, een rondje buitenom kan ik alleen maar voorstander van zijn. Juist afwisseling is voor het jonge paard een fijne manier om het ook leuk en interessant te houden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:11

Je hebt gelijk dat voltes inderdaad belastend zijn, echter een uur zomaar wat zitten, juist ook in stap, op een slappe onbespierde jonge paardenrug waarvan de groeischijven nog niet gesloten zijn, dat is ook weer belastend.

Mijn ervaring met handpaardrijden is dat het jonkie maar wat graag netjes naast het oudere dier blijft. En dat je meer controle hebt dan wanneer je ernaast loopt. Ik zou het eens in de bak proberen, maar als het niet vertrouwd voelt moet je het natuurlijk niet doen.

@serenity: met een jong paard zou ik hooguit 20 min dressuurmatig aan de slag gaan en liever helemaal niet. Een buitenritje duurt al gauw een uur, zo lang kun je niet van een 3jarige verlangen om correct te dragen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:13

IPV het hele rondje rijden kan je natuurlijk ook stukken er naast lopen.
Zorg er dan wel voor dat je goed en veilig kan opstappen(en vergeet ook afstappen niet..), dat moet wel écht goed bevestigd zijn, maar zodra dat kan: lekker naar buiten.

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:16

Verstandig om lekker buiten je fjord te gaan beleren. Dat is veel minder schadelijk dan longeren of rijden in de binnenbak. Lekker rechte lijnen rijden, vertrouwen opbouwen en genieten.
Tip, als je ervaren paard bij je hebt, laat dan je fjord van het begin af aan waar het kan en waar het veilig is, of naast het ervaren paard of er voor zodat hij echt dapper moet worden.

Zodra jouw fjord bang is en twijfelt, of de verkeerssituatie is er niet naar, kan gelijk het ervaren paard langszij komen en het overnemen waarna de fjord kan volgen. Dus niet laten twijfelen, of moeilijk doen, gelijk bij elke aarzeling, ouder paard langszij en het over laten nemen voordat aarzeling over gaat in stoppen. Dat vinden ze namelijk niet zo leuk, is vaak hun eer te na, en zelfs onze enorme banger haas wist niet hoe snel ze dan weer langs Hercule moest om voorop te lopen. :=

Ik denk dat je dan ook al heel snel kunt gaan uitstappen buiten als je over een tijd binnen wat doet (niet langer dan 20 minuten want is echt veel zwaarder en dit soort paardjes vinden dat meestal niet zo leuk).

Voor zijn jonkie is denk ik 2x per week een uurtje zat om mee te beginnen en meer dan 3x per week een uurtje na een tijd (bijna 4 jaar) zou ik echt niet doen. Als je merkt dat hij vermoeid raakt, spring je eraf en loop je naast hem.
Doe ik zelfs nog bij mijn 7 jarige die nog niet zo heel lang onder het zadel is. Na de heuvel op galopperen was hij zo aan het puffen vorige week (we hadden ook lekker gedraafd van te voren), dat ik hem rustig eventjes op de plek op adem laat komen. Hij was zo boven Jan en toen gelijk verder naar huis gestapt <3
De merens wordt ook buiten in principe beleerd en pas veel later in de bak en longeren. Dat komt dan bij 5 jaar, maar dan heb jij al zoveel opgebouwd via de rechte lijnen, +:)+

Bedenk ook bij die jonge gasten, dat draven tussendoor vaak minder vermoeiend is als stappen. En als ze angstig zijn, zoveel mogelijk voorwaarts oplossen. Kijken mag, fiepen niet, dus zelf ook kordaat en zeker je paardje gaan rijden buiten vanaf de 1ste seconde want dat is dood normaal moet de uitstraling zijn.

Je kunt ook nog overwegen, als je het geld hebt, om hem officieel te laten beleren voor de wagen bij een professional. Daar zul je zelf zoveel voordeel van hebben zelfs als je niet gaat mennen met hem in de toekomst. Dat kan ook al vanaf 3 jaar.

Wat de post van Gypsy betreft (zie ik terwijl ik mijn post wil posten), denk ik dus absoluut het tegenover gestelde net als Serenity350. Lange lijnen maken, lekker buiten, veel indrukken op doen, zal je paardje fris tussen de oortjes houden en zeker als jij goed in balans zit geen schade doen toekomen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Buitenrijden met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:19

Mennen met een lichte sulky is inderdaad ook nog een optie. :)

Fysiek moe zal het dier er misschien niet van worden. Het is echter de vraag wat het op latere leeftijd met de gezondheid doet.

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Buitenrijden met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:21

Gypsy rijden in een bak is killing voor een jong paard. 2x per week een uurtje krijgen ze echt niets van. Longeren hou ik helemaal niet van.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:33

siskeh schreef:
IPV het hele rondje rijden kan je natuurlijk ook stukken er naast lopen.
Zorg er dan wel voor dat je goed en veilig kan opstappen(en vergeet ook afstappen niet..), dat moet wel écht goed bevestigd zijn, maar zodra dat kan: lekker naar buiten.

Dit deed ik. Ik heb eerst een rondje uitgezocht van een half uurtje en die een aantal keer gewandeld. Paard had zo alles al een paar keer gezien. Elke keer als ik ging wandelen paste ik iets aan (eerste keer gewoon met touwhalster en leadrope, tweede keer zadel erop, derde keer hoofdstel erbij, etc). Daarna ben ik op een goede plek opgestapt, 5 minuutjes erop gezeten en toen weer afgestapt. Het afstappen deed ik vervolgens steeds iets later of het opstappen iets eerder. Dit paard was wel al gewend om buiten gereden te worden, maar in een hele andere omgeving (veel rustiger) dan waar hij bij mij naar buiten ging. Dus het ging qua opbouwen niet zo zeer om lichamelijk aankunnen, maar met name mentaal.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:36

Gypsy schreef:
Je hebt gelijk dat voltes inderdaad belastend zijn, echter een uur zomaar wat zitten, juist ook in stap, op een slappe onbespierde jonge paardenrug waarvan de groeischijven nog niet gesloten zijn, dat is ook weer belastend.

Mijn ervaring met handpaardrijden is dat het jonkie maar wat graag netjes naast het oudere dier blijft. En dat je meer controle hebt dan wanneer je ernaast loopt. Ik zou het eens in de bak proberen, maar als het niet vertrouwd voelt moet je het natuurlijk niet doen.

@serenity: met een jong paard zou ik hooguit 20 min dressuurmatig aan de slag gaan en liever helemaal niet. Een buitenritje duurt al gauw een uur, zo lang kun je niet van een 3jarige verlangen om correct te dragen.

Maar dat heb je toch zelf in de hand? Ik lees ook juist dat TS zich bewust is van het feit dat de belasting niet te lang mag duren, en daarom naar tips en ervaringen zoekt om het in te korten en leuk te houden. Dat houdt dus in dat je geen buitenrit van een uur maakt, maar een kortere route neemt, of desnoods halverwege gewoon weer omkeert. Ook kun je ervoor kiezen om een deel op het paard te doen en een deel aan de hand. Ik zie echt geen reden waarom een buitenrit minstens een uur moet duren.

Ohja, en voor de volledigheid; mijn voorbeeld over dressuurmatig buiten de bak trainen had betrekking op een volgroeid paard van 9 jaar, uiteraard zou ik dergelijke oefeningen nog niet aanraden bij een pup van 3. ;)

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 15:38

Wederom bedankt voor alle tips!

Het is wel de bedoeling om hem in de bak te gaan beleren, maar dit zeer rustig aan te doen en afwisselen. Ik ben ook geen fan van vaak longeren & alleen maar in de bak trainen. Daarom dat ik zo graag buiten wil rijden voor de afwisseling erbij. Dit wordt dan natuurlijk ook niet 'er zo maar een uur opzitten in stap'. Het is wel de bedoeling dat paard er van leert!

Bedankt voor je zeer uitgebreide aanvulling pien_2010, Ik kan me voor een groot deel zeker vinden in je visie! Je tips van voor/naast het ervaren paard zijn ook zeker tips waar ik iets mee zal doen, bedankt!

Hij zal inderdaad ook voor de menwagen beleerd worden. De eigenaar is van plan er mee te gaan mennen. Hij wil daarvoor echter eerst dat het paard een beetje een basis onder het zadel heeft, zodat het beleren voor de wagen makkelijker zal worden. Lange lijnen etc willen we dan ook al gaan oppakken van de zomer. Naast het grondwerken, waar we nu dus al rustig mee aan het beginnen zijn. De eigenaar heeft het echter over het algemeen te druk om regelmatig/frequent te mennen.

Stukken ernaast lopen is idd ook een goed idee! Even zorgen dat het op/afstappen goed bevestigd wordt. Al denk ik niet dat dat iets is waar meneer moeilijk over gaat doen, als ik m nu kan inschatten. Het is best al een stoere <3

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Buitenrijden met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 15:42

Ik ben het inderdaad ook eens met dat je buiten zeker ook een paard zijn lijf correct kan laten gebruiken. Mijn 19 jarige (het ervaren paard waar mn pup straks bij mee mag) heeft artrose, en ik merk ook bij hem dat het enorm belangrijk is dat ik hem zijn rug en achterhand correct laat gebruiken. Dit betekend echt niet de hele rit in de krul (totaal niet juist) maar wel recht, met aanleuning en actief door zn lijf lopen. Doe ik dit niet wordt hij binnen een paar ritten onregelmatig.

En geen zorgen, piafferend gaat mij echt niet lukken, op wat voor paard je me ook zet :+

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Buitenrijden met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:46

die van mij was blij toen ik er eenmaal op ging zitten buiten kon ze tenminste een lekker stuk doordraven zonder bochten of baasje dat als ze ernaast liep buiten adem was.

Wel was dit diertje al gewend om 1,5 uur mee op wandeling te gaan aan de hand lekker naar strand, door het bos dus de routes kon ze al.

Gewoon doen wat goed voelt en niet te veel van andere aantrekken heb ik wel gemerkt toen ik aan het inrijden was.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:49

Renee_S schreef:
Ik ben het inderdaad ook eens met dat je buiten zeker ook een paard zijn lijf correct kan laten gebruiken. Mijn 19 jarige (het ervaren paard waar mn pup straks bij mee mag) heeft artrose, en ik merk ook bij hem dat het enorm belangrijk is dat ik hem zijn rug en achterhand correct laat gebruiken. Dit betekend echt niet de hele rit in de krul (totaal niet juist) maar wel recht, met aanleuning en actief door zn lijf lopen. Doe ik dit niet wordt hij binnen een paar ritten onregelmatig.

En geen zorgen, piafferend gaat mij echt niet lukken, op wat voor paard je me ook zet :+

Verderop hier staat er eentje waarbij de piaf de basis-modus is, mocht je het eens willen proberen. :+

Even zonder gekheid, klinkt alsof je goed bezig bent en je goed bewust bent van de aandachtspunten die bij het jonge paard horen. Ik hoop dat je vooral veel plezier samen hebt, want dat is in mijn ogen in het begin toch ook echt heel belangrijk. Dat samen werken en daarmee het samen rijden iets leuks is waar het paard ook lol aan heeft. Heel veel succes!

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:39

Met die van mij wandel ik en stap onderweg op waar ik het leuk vind. Heb onder de neusriem een ringetje zitten. Hoofdstel en halster in 1. Teugels en touwtje ook in 1. Ik vind het zo ideaal. Kunnen we toch nog op verschillende plekken rijden. :D

Afbeelding

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:06

Op mijn vorige werk ( manege/handelstal op een camping ) daar werden ze zadelmak gemaakt en meteen met de groep mee het bos in ( veluwe ) en dat ging eigenlijk altijd fijn. Ze waren het allemaal zo bekend en het ging eigenlijk altijd fijn. Het was een paar minuten over de camping en dan op de veluwe trail. qua afstand wisselde het altijd, soms een kwartiertje stappen soms een langere rit met galopje erbij.

Vind het heel jammer dat ik die mogelijkheid nu niet meer heb.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Buitenrijden met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:32

Hier gelijk zadelmak (wel de rem er op hebben) meegenomen naar buiten.

In het begin iemand er naast lopend, later op de fiets en daarna los. Fijne manier om rechtuit conditie op te bouwen, mits braaf.

Die van mij was wel verkeersmak en gewend om mee te gaan aan de hand naar buiten.
Dat is wel mijn minimale voorwaarde, als het dan even spannend wordt, stap ik af, loop ik er een stukje aan de hand mee voor het vertrouwen, en stap ik weer op.