aan het begin voorwaarts later te lui

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

aan het begin voorwaarts later te lui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 18:27

de titel zegt het eigenlijk al.
mijn verzorg paard is in het begin te voorwaarts, ik ben vaak nog niet eens opgestapt en hij heeft zijn billen al omgedraaid en is 10 meter verder op. dit gebeurt vaak ook als ik er net op zit waardoor ik val -O- .
even later is hij veel te lui en wil absoluut geen stap verzetten.
iemand tips wat ik kan doen als hij te snel gaat?
ben van plan elke keer iemand te vragen om er even naast te lopen maar zou ook wel fijn zijn als ik het in mijn 1tje kan :)

groetjes

aman2002

Berichten: 737
Geregistreerd: 18-04-14

Re: aan het begin voorwaarts later te lui

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:30

Heb je les? Een instructeur kan ter plekke beter de situatie beoordelen en je helpen.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 18:31

aman2002 schreef:
Heb je les? Een instructeur kan ter plekke beter de situatie beoordelen en je helpen.

nee, dit is de enige pony die ik rijd zonder instructrice erbij. er is wel toezicht

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:31

Als ik dit zo lees dat je hem nog niet zo lang verzorgt? Misschien eens hulp vragen van de eigenaar?

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 18:33

wilmatj schreef:
Als ik dit zo lees dat je hem nog niet zo lang verzorgt? Misschien eens hulp vragen van de eigenaar?

ik verzorg hem bijna een jaar, rijd een half jaartje denk ik dus niet heel lang maar heeft hij vroeger ook vaak gedaan. ik ga de volgende keer hulp vragen :)

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:36

Spikeandjax schreef:
wilmatj schreef:
Als ik dit zo lees dat je hem nog niet zo lang verzorgt? Misschien eens hulp vragen van de eigenaar?

ik verzorg hem bijna een jaar, rijd een half jaartje denk ik dus niet heel lang maar heeft hij vroeger ook vaak gedaan. ik ga de volgende keer hulp vragen :)



Als ik het zo lees heb je in ieder geval nog niet het leiderschap op je genomen, misschien beginnen met grondwerk. Leren dat hij niet weg mag lopen als je er naast staat. Hij moet altijd blijven wachten tot je erop zit. Als je dit vanaf de grond oppakt, kun je het uitbreiden naar blijven stil staan zodra je erop zit.

Les lijkt me in ieder geval geen overbodige luxe. :D

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 18:39

wilmatj schreef:
Als ik het zo lees heb je in ieder geval nog niet het leiderschap op je genomen, misschien beginnen met grondwerk. Leren dat hij niet weg mag lopen als je er naast staat. Hij moet altijd blijven wachten tot je erop zit. Als je dit vanaf de grond oppakt, kun je het uitbreiden naar blijven stil staan zodra je erop zit.

Les lijkt me in ieder geval geen overbodige luxe. :D

dit hebben de eigenaren ook altijd gehad. en grondwerk lijkt me ook leuk/handig maar hoe kan ik dat het beste aanpakken?

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:41

Spikeandjax schreef:
wilmatj schreef:
Als ik het zo lees heb je in ieder geval nog niet het leiderschap op je genomen, misschien beginnen met grondwerk. Leren dat hij niet weg mag lopen als je er naast staat. Hij moet altijd blijven wachten tot je erop zit. Als je dit vanaf de grond oppakt, kun je het uitbreiden naar blijven stil staan zodra je erop zit.

Les lijkt me in ieder geval geen overbodige luxe. :D

dit hebben de eigenaren ook altijd gehad. en grondwerk lijkt me ook leuk/handig maar hoe kan ik dat het beste aanpakken?


les nemen *\o/* Dat is toch wel de sleutel tot alles.

Eventueel kun je op YouTube eens gaan zoeken naar filmpjes om een beetje een beeld te krijgen?

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 18:43

wilmatj schreef:
Les lijkt me in ieder geval geen overbodige luxe. :D

dit hebben de eigenaren ook altijd gehad. en grondwerk lijkt me ook leuk/handig maar hoe kan ik dat het beste aanpakken?[/quote]

les nemen *\o/* Dat is toch wel de sleutel tot alles.

Eventueel kun je op YouTube eens gaan zoeken naar filmpjes om een beetje een beeld te krijgen?[/quote]
dan ga ik les nemen(fijn dat de eigenaresse jury is dus die kan het denk ik wel een beetje?)
ik zal een x op YouTube kijken!

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Re: aan het begin voorwaarts later te lui

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:14

Je pony is ongehoorzaam. Goed les nemen is de oplossing. Onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:42

Babootje schreef:
Je pony is ongehoorzaam. Goed les nemen is de oplossing. Onder het zadel.


Dat :j Het feit dat ie wegloopt terwijl jij opstapt is al een probleem in de basis..

Anoniem

Re: aan het begin voorwaarts later te lui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:46

Consequent zijn, pas opstappen als die blijft stilstaan, goed belonen en nog eens herhalen. Daar word het wss wel beter van. Wat betreft eerst super voorwaarts en dan lui, hij gebruikt denk ik zijn energie verkeerd door eerst dus te enthousiast te zijn, waardoor alle energie op het laatst weg is. Probeer hem dan gewoon veel terug te rijden.

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Re: aan het begin voorwaarts later te lui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:06

Je moet van begin tot eind consequent en duidelijk zijn. Al duurt het opstappen een half uur omdat hij niet stil wil staan. Dat is dan maar zo.

Het op het eind niet meer willen lopen kan natuurlijk ook met een gebrek aan conditie te maken hebben. Natuurlijk moet hij nog wel luisteren, maar hou daar eventueel ook rekening mee.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: aan het begin voorwaarts later te lui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:14

Bij opstappen strenger zijn, desnoods vragen of iemand hem vast wil houden tijdens het opstappen om hem te corrigeren. Hij mag weg stappen wanneer jij dat zegt.

En ik denk dat hij niet goed aan je been is. Veel mensen hebben de neiging hun been weg te steken bij een voorwaarts paard, maar dat moet je juist niet doen, want dan ben je de controle kwijt. Rijd hem terug op je zit en vul aan met je been tot hij op jouw tempo loopt.
Het niet aan het been zijn wordt duidelijker wanneer zijn energie opraakt, dan loopt hij niet zelf meer, maar omdat je hem niet aan je been had, kun je nu niets meer. Ook dan consequent zijn. Geen reactie op je hulp? Geef de hulp groter tot je wel reactie krijgt (die ook evenredig is aan de hulp die je geeft).

Neem les, want dit zijn geen makkelijke dingen om op te lossen, maar wel essentieel om verder te komen. Zonder tempocontrole kun je niets.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:15

Spikeandjax schreef:
de titel zegt het eigenlijk al.
mijn verzorg paard is in het begin te voorwaarts, ik ben vaak nog niet eens opgestapt en hij heeft zijn billen al omgedraaid en is 10 meter verder op. dit gebeurt vaak ook als ik er net op zit waardoor ik val -O- .
even later is hij veel te lui en wil absoluut geen stap verzetten.
iemand tips wat ik kan doen als hij te snel gaat?
ben van plan elke keer iemand te vragen om er even naast te lopen maar zou ook wel fijn zijn als ik het in mijn 1tje kan :)

groetjes


Ik denk aan heel veel spanning, spanning waardoor hij loperig wordt in het begin..en spanning waardoor hij 3x zo snel moe wordt. Paard klinkt niet fijn in/ door gereden..ik zou ook hulp zoeken en helemaal opnieuw beginnen onder begeleiding met wat basisregels in de omgang. Grondwerk en stap voor stap oppakken ohz met hulp.

Janevm
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-03-10

Re: aan het begin voorwaarts later te lui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:07

Als hij niet stilstaat bij het opstappen dan luistert hij niet naar je of ziet je (nog) niet als leider. Daar begint het al (en misschien al eerder vanaf het poetsen e.d. ?). Allereerst is het denk ik belangrijk om daar verandering in te brengen, met grondwerk- en lessen. En tijdens het opstappen: stap pas op wanneer hij stil blijft staan, begint hij met lopen tijdens het opstijgen of voordat jij aangeeft dat “het” mag, begin het hele riedeltje dan weer van voor af aan en zet hem vooral eerst terug in de oude startpositie. Tot hij doet wat jij verlangd; namelijk stil staan. Dat kan heel lang duren, maar wees consequent en houd vol, daar heb je echt heel veel aan uiteindelijk.

Dat loperige komt denk ik door verkeerd energiegebruik inderdaad, maar waarschijnlijk ook een deel spanning van beide (hij reageert ook op jouw (onbewust) gespannen houding natuurlijk).

Als zijn energieniveau aan het begin ligt, probeer zijn loperigheid dan om te zetten in werkwilligheid; maak het interessant door in het begin al wat tempowisselingen, veel figuren en wat denkwerk te geven. Positieve energie dus, zonder al te veel spanning. Ik weet niet hoe lang je traint, maar stop zodra het goed gaat. Dan sluiten jullie de training ook weer positief en ontspannen af. Dus probeer het idee van een “hele” training even los te laten voor nu en wees blij als eerst het opstappen en een rustige ronde stappen goed gaat. En zo rustig verder uitbouwen..

Hopelijk heb je er iets aan, succes!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:30

Relaxed schreef:
Babootje schreef:
Je pony is ongehoorzaam. Goed les nemen is de oplossing. Onder het zadel.


Dat :j Het feit dat ie wegloopt terwijl jij opstapt is al een probleem in de basis..


Hoe wil je dat jullie fijn kunnen gaan rijden als hij met het opstappen al niet gehoorzaam is.
Goed rijden begint al op de grond. Met uit het land halen/van stal halen, met poetsen, met op stappen. Dat moet ook allemaal probleemloos gaan voor je echt goed en probleemloos kan rijden

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Re: aan het begin voorwaarts later te lui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:56

Ook maar ik denk wel dat TS meer gebaat is bij goed les (en dat kan al beginnen bij opstappen) dan eindeloos grondwerken zoals ik er zoveel zie doen.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: aan het begin voorwaarts later te lui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 09:08

Ga eerst eens leren opstappen, daar zijn wat stappen over geslagen.
Dus leer de pony wachten , neem daar de tijd voor dat het goed bevestigd word , als je te snel wil leert hij er namelijk niks van.
Leer hem dan stil te staan tot jij alles goed hebt zoals je teugel en je beugels.

Die luiheid ligt vaak ook niet bij de pony maar bij jezelf, miss zelf je er te veel druk op omdat je het zo graag goed wil doen, maar ook daar gaat het verkeert, luiheid is vaak stijfheid, dus ga de pony gymnastiseren bv aan de hand.
Dus neem de tijd en luister goed naar de pony di egeeft aan wat jij fout , het is namelijk jou jou fout

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: aan het begin voorwaarts later te lui

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:36

Ik ben het eens met elisa2.

De vraag is waarom hij zo loperig is en daarna zo snel moe. Het klinkt eerder als spanning, dan als ongehoorzaamheid.

Belangrijk is wel te weten waarom hij dut doet. Beide oorzaken vragen een andere aanpak.

Ik zou eens een ervaren ruiter vragen die veel verstand heeft van gedrag hie hij of zij het inschat. Of wellicht hebben de eigenaren zelf ook een idee

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 18:34

Swanzie schreef:
Ik ben het eens met elisa2.

De vraag is waarom hij zo loperig is en daarna zo snel moe. Het klinkt eerder als spanning, dan als ongehoorzaamheid.

Belangrijk is wel te weten waarom hij dut doet. Beide oorzaken vragen een andere aanpak.

Ik zou eens een ervaren ruiter vragen die veel verstand heeft van gedrag hie hij of zij het inschat. Of wellicht hebben de eigenaren zelf ook een idee

ik zal het eens aan de eigenaresse vragen, dit deed hij bij de eigenaresses ook(er zijn 3 eigenaresses :) )

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: aan het begin voorwaarts later te lui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 18:39

vorige keer met opstappen ging het enorm goed! hij wilde graag wegstappen dus deed het ook maar het was wel nadat ik al even was opgestapt!! ik heb daarvoor ook even naast hem op het krukje gestaan en bleef heel rustig staan! :)

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: aan het begin voorwaarts later te lui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:44

Goed zo... volgende keer alleen weg laten stappen op jouw commando

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 18:56

Swanzie schreef:
Goed zo... volgende keer alleen weg laten stappen op jouw commando

had ik ook geprobeerd :)
had meteen nadat hij had gelopen meteen stilgezet :D

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 19:41

hoi iedereen! even een update.
de pony is een geel stuk braver aan het worden met opstappen en blijft de hele tijd lekker aan het been! soms wil hij nog eens een geintje uithalen en er vandoor gaan maar als ie dit doet geef ik gem op zijn kop :)