Staking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dembel
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-07-16

Staking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 23:21

hoihoi,
Even een rijtechnisch vraagje.......een ruin die nu 2 jaar onder zadel is, professioneel ingereden is, maar onzeker is en blijft. Hij 'durft' (of wil?) nog steeds liever niet eerst lopen, dus dat resulteert dan onderweg in staken en als ik dan druk zet dan gaat hij ofwel volledig stil staan, ofwel (is 1 keer gebeurd) wordt hij helemaal gestresseerd en zou hij gaan steigeren bokken. Soms loopt hij op buitenrit een heel klein stukje eerst maar als hij dan bv een bocht in de weg ziet dan staat hij plots stil en gaat alleen verder als het andere paard dat mee is vooruit gaat. Als 'volgpaard' is er dus geen enkel probleem, maar eerst lopen is een groot probleem en alleen gaan rijden is onmogelijk.........
In een bak gaat het wel goed, dat vindt hij precies overzichtelijk ofzo, veilig........
Iemand tips om hem meer voorwaarts te doen denken? Dat staken is echt heel vervelend want extra druk zetten heeft dan alleen maar een omgekeerd effect.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Staking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:54

Dit gebeurd alleen in het bos?

Zoja, dan zou ik zeggen..laat hem steeds stukjes voorop lopen, als hij niet durft dan laat je het andere paard even voorgaan en wissel je daarna weer af.

Voor de rest zou ik grondwerk gaan aanraden met hem, werken aan de dubbele longe/ lange lijnen. (onder deskundige begeleiding) zodat jij meer leert een leider voor hem te zijn en hij daarin meer op jou kan gaan vertrouwen.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:29

hoe gaat het alleen wandelen aan de hand? Wellicht als tussenstap er tijdelijk iemand naast laten lopen?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:41

Toen ik de titel van dit topic zag dacht ik dat het over de staking van de bouwvakkers ging en dat het in de verkeerde rubriek stond :D

Ik kijk vaak Duitse TV, en op VOX hebben ze een programma genaamd Pferdeprofi. Een paar weken geleden kwam daarin precies het probleem voor wat jij beschrijft. Maar dan misschien nog dramatischer.

Ze hebben dat opgelost door in het begin steeds met iemand anders erbij naar buiten te gaan. Deze persoon was te voet. Had een zweepje erbij met stukje plastic eraan en zodra het paard stopte en wilde omdraaien moedigde die andere persoon hem aan met het zweepje.
Dat was niet voldoende. Zij kreeg ook de tip om zodra hij stilstond en achteruit wilde gaan dan moest zij hem omtrekken. Dus zeg maar op een volte van 2 meter doorsnee. Zodat hij in ieder geval voorwaarts in beweging moest blijven maar niet terug naar huis kon lopen.
Dit hebben ze wekenlang vol moeten houden en aan het einde kon ze alleen en ontspannen met hem op buitenrit.

Misschien is er voor Duitse programma's wel zoiets als uitzending gemist, dan zou je dat terug kunnen kijken.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Staking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:53

In de kudde is de plaats van de hengst achterin.
Dus een meneer die niet voorop wil, kan te maken hebben met hoe hij zichzelf tov de andere paarden ziet.

Ik zou dus vooral veel variƫren in zijn plaats in de groep.
Gecombineerd met kleine stukjes alleen naar buiten.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Staking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:43

Voorlopig samen gaan en dan naast elkaar rijden. Zo leert hij voorop lopen terwijl hij de houvast heeft van het paard dat naast hem loopt. Op den duur zal je dan helemaal voorop moeten kunnen (en uiteindelijk alleen). Werkte tot nu toe voor elk paard, ook de hengst die echt zijn leiderschap opeiste in de kudde (en daarom in het begin niet voorin de groep wilde laat staan voorop).

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Staking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:04

Je moet ook nooit druk zetten op een stakend paard, ik zou zeggen er een voor als hij het dan wel doet wat is dan het probleem.
Luister naar je paard en niet naar wat jij wil.

Dembel
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-07-16

Re: Staking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 11:23

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden! Aan de hand kan je er de wereld mee rond stappen ook als er geen ander paard mee is. Met een ander paard erbij stapt hij ook de wereld rond. Met een mens ernaast en een ruiter erop ook. Met een fiets erbij meestal maar dan doet hij soms ook wel moeilijk, hij wil dat er iemand echt te voet is . Als we in groep buiten rijden proberen we hem op elke plek te laten lopen, ook eerst en met stukken gaat dat maar 80% van de rit gaat dat niet. We hebben in het verleden wel druk gezet en dat was fout maar nu zijn We al meer dan een jaar zo bezig, rustig, nooit alleen enz. De reden dat ik dit bericht plaats is omdat ik geen enkele verbetering zie. Hij gaat zo echt niet steeds vaker eerst lopen en lijkt het heel erg makkelijk te vinden dat hij altijd mag twijfelen en de anderen dapper moeten zijn. Lange teugelwerk had ik ook al aan gedacht maar nog niemand gevonden in de buurt die me daarbij kan helpen. Met het zweepje en plastic zak eraan ga ik eens proberen maar dat is dan toch ook weer druk zetten, niet? Hij is al 7 jaar nu dus het mag er stilaan uit gaan vind ik

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Staking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 17:22

Het is duidelijk angst, ohz ben je geen duidelijke leider voor hem. Je hoeft ook geen druk te zetten maar zo overtuigd zijn van jezelf dat je daarmee zeg maar een soort kracht overbrengt op hem. (moeilijk uit te leggen) dit is wel heel goed te leren met goed longeren/ grondwerk en lange lijnen dus ik zou echt daar goede begeleiding in gaan zoeken en mee aan de slag gaan.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Staking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:04

Als hij met andere ervoor wel gaat en alleen met jou niet dan weet je al waar het probleem zit , bij jezelf
Dus idd veel ernaast stappen en als je merkt dat dat goed gaat ga je erop, als je merkt dat het paard weer onzeker word of jij zelf te veel druk gaat geven , er weer af en weer ernaast,
Hij is pas zeven en je zegt IK WIL dat het er nu uit gaat, maar denk dat het om het paard gaat en niet om wat JIJ WIL, neem aan dat je dit paard hebt gekocht voor het leven , dus neem de tijd die heb je tenslotte

Anoniem

Re: Staking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:09

Maakt het ook uit wie hem rijdt?

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Staking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:32

Kleinere tussenstappen maken...

Bijvoorbeeld:
Eerst een route met een rustig paard voorop
Zelfde route en kort wisselen met naast elkaar rijden en een paar passen voorbijbde schouder van het andere paard rijden (zodat de neus van jouw paard als eerste komt)
Dan heeel lamgzaam, zelfde route, zelfde bijrijdpaard... naast elkaar rijden... 2 passen vooropmzetten en weer naast elkaar rijden...

En zo heel traag uitbreiden

Bij iets eng vinden en staken... laten stilstaan... stilstaan mag, voorwaarts gaan is belonen, omdraaien mag niet... zodra je voelt dat de spanning zakt.. pasje vooruit... bij te eng weer laten stilstaan..

Je pusht dan dus niet.. maar gaat ook niet mee in het gedrag..
Kan in het begin lang duren.. maar gaat steeds sneller... wel een kwestie van geduld hebben in het begin

Dembel
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-07-16

Re: Staking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 10:31

Het maakt niet zoveel uit wie hem rijdt nee, ik of mijn dochter, en ook bij een professionele trainer waar hij een tijdje gestaan heeft ging het alleen of voorop lopen moeilijk
Ik heb uiteraard tijd, heb hem zelf gefokt en ja hij blijft hopelijk voor de rest van zijn leven, het gaat dus niet zozeer over 'ik wil nu dat hij eerst loopt', wel wil ik de stress die hij heeft proberen oplossen en ergens de cirkel doorbreken. Bedankt voor alle tips!