Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 10:51

nessinator schreef:
TS, jouw paard reageert dus op jouw duim in de mond? Dan zou ik daaraan gaan werken. Vergeet dat hele hoofdstel voor nu even en doe die duim in die mond. Haal hem weg als je paard positief reageert. Herhaal totdat paard niet meer op die duim reageert. Doe dan pas dat hoofdstel weer in.



Het bit aannemen vind ze "doodeng" en ze is dan helemaal over haar toeren. Zodra het bit in is, is het ook goed. Gisteren testde ik haar uit door niet het hoofdstel te pakken maar om het "halster op en af te doen en toen kreeg ik ongeveer dezelfde paniek reactie. Ik ben wel iemand die de oorzaak aanpakt en er niet voor wegloopt. Dus het is een kwestie van het de tijd geven. Bedankt voor het meedenken +:)+


darkadia schreef:
Als ze ook daar paniek van krijgt, lijkt het me zaak dat ook aan te gaan pakken.

Dit paard moet leren hoe ze zelf haar rust terug kan vinden en ontspannen kan blijven. En gaat zoeken naar het juiste antwoord. Dan zal ze verder kunnen groeien en ontwikkelen. Dit vraagt tijd en geduld.


Dat ben ik volkomen met je eens om het op die manier aan te gaan pakken

Babootje

Berichten: 26430
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:13

Anoniemk2 schreef:
[
Ze heeft geen afwijkingen in de nek van verkeerd slofgebruik. Nageven plus lengtebuiging is geen enkel probleem voor dr. De oprichting ''hetzelfde verhaal dat doet ze allemaal makkelijk zonder verzet.


Dat nageven en lengtebuiging geen enkel probleem is wil niet zeggen dat er geen afwijking is.
Het bit lijkt het probleem niet te zijn. Maar je paard lijkt het niet prettig te vinden om hoofdstel of halster om te krijgen lees ik.
Vind dat wel een reden om toch eens het atlasgebied op de foto te zetten.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:22

Ik heb een veulen gehad dat geen halster omwilde. Ik ben toen begonnen met een een halsriem en daarna overgestapt op een halster, maar het geheim zat hem eigenlijk veel meer in wat er volgde. Ze mocht alleen de wei in als er wat om hing. Binnen korte tijd stak ze zelf haar hoofd in het halster want dan mocht ze naar buiten.
De beloning kan dus echt een knop omzetten.

Dus sta eens stil wat je doet als het bit eenmaal in zit... Ze zo beloond moeten worden met iets dat ze leuk of lekker vindt. Bv poetsen ná het hoofdsel indoen.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 09:23

Lusitana schreef:
Ik heb een veulen gehad dat geen halster omwilde. Ik ben toen begonnen met een een halsriem en daarna overgestapt op een halster, maar het geheim zat hem eigenlijk veel meer in wat er volgde. Ze mocht alleen de wei in als er wat om hing. Binnen korte tijd stak ze zelf haar hoofd in het halster want dan mocht ze naar buiten.
De beloning kan dus echt een knop omzetten.

Dus sta eens stil wat je doet als het bit eenmaal in zit... Ze zo beloond moeten worden met iets dat ze leuk of lekker vindt. Bv poetsen ná het hoofdsel indoen.




Soms zou je willen dat dieren konden praten om de situatie nog beter te kunnen begrijpen. Op langere termijn hoop ik ook dat ze haar hoofd zelf wil laten zakken zodat het hoofdstel makkelijker omgaat.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:27

[quote="valori"]Hoezo teveel moeite om even het bakstuk los te maken, lijkt me echt niet teveel gevraagd om het zo op te lossen.
Een kwartier geduld hebben valt toch ook wel mee?
Bij mij werkt ook niet elk jong en onervaren paard binnen 5 minuten mee.[/quote

Inderdaad, vind het ook vreemd argument. Als het zou kunnen helpen probeer je het toch(met al de ervaring die TS heeft). Juist als het al zo'n probleem lijkt te zijn, wat is dan het probleem om het wel zo te proberen.

Rizette
Berichten: 4411
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:30

Ik zou toch maar eens goed naar haar tanden laten kijken, ,als ze zo bang is, puur voor het indoen van het bit. Geen eorth of ergens een ontsteking of wat dan ook?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 11:15

CharleyT schreef:
Inderdaad, vind het ook vreemd argument. Als het zou kunnen helpen probeer je het toch(met al de ervaring die TS heeft). Juist als het al zo'n probleem lijkt te zijn, wat is dan het probleem om het wel zo te proberen.


Als dat de oplossing zou zijn van het probleem, dan zou ik het met beide handen aangrijpen. Ze houd nu eenmaal niet van gefriemel langs dr mond met allerlei riempjes die los gemaakt moet worden. Ik zit niet op een kopstoot of heftige paniekaanval te wachten omdat het hoofdstel per se losgemaakt" moet worden via de zijkant. Het hoofdstel om doen is een issue en dat zal voorlopig wel zo blijven, dus ik zal het moeten accepteren dat het langer duurt vanwege de heftige traumatische gebeurtenissen uit het verleden. Meer info via PB mocht je dat willen :)

Rizette schreef:
Ik zou toch maar eens goed naar haar tanden laten kijken, ,als ze zo bang is, puur voor het indoen van het bit. Geen eorth of ergens een ontsteking of wat dan ook?


Gebit is in orde en recent nagekeken door de Da. Beide bedankt voor het meedenken +:)+

Sannneke1991
Berichten: 29
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Friesland.

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:23

Eigenlijk kun je hier maar weinig over zeggen want er is veel niet duidelijk. Wat ik zou willen weten is :
Welk trauma, hoe lang geleden opgelopen, wat is er naderhand allemaal gedaan, is er nav gedrag nogmaals onderzoek naar het oude trauma geweest, hoe oud is het paard mbt eventuele andere afwijkingen die op latere leeftijd met het gebit of hoofd kunnen voorkomen en tot slot , hoe rijd de ruiter, met of zonder slof, met een hele zachte hand of een stevige(lagen) en zonder alle info is een goed advies eigenlijk niet mogelijk. Desensibiliseren is het eerste waar je dan aan denkt, echter, wanneer er gevolgen van het een of ander doorwerken zal het dier nooit toegeven.

mavantos

Berichten: 3622
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:26

Ik heb niet alles gelezen, dus waarschijnlijk is het al gemeld. Alleen is een hoofdstel met van die clips geen optie? Je hebt ze van verschillende merken. Noemen het ook wel trainingshoofdstellen. (VB: https://www.horze.nl/hoofdstellen/horse ... 10014.html)

Dan maak je het bit gewoon los en doe je het hoofdstel om als halster. Als het hoofdstel dan om zit kan je het bit eerst aan de ene kant vastklikken, dan in de mond en aan de andere kant vastmaken. Je hoeft dan zelf het bakstuk niet los te maken en het bit zit er door de clips zo aan.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 12:07

Sannneke1991 schreef:
Eigenlijk kun je hier maar weinig over zeggen want er is veel niet duidelijk. Wat ik zou willen weten is :
Welk trauma, hoe lang geleden opgelopen, wat is er naderhand allemaal gedaan, is er nav gedrag nogmaals onderzoek naar het oude trauma geweest, hoe oud is het paard mbt eventuele andere afwijkingen die op latere leeftijd met het gebit of hoofd kunnen voorkomen en tot slot , hoe rijd de ruiter, met of zonder slof, met een hele zachte hand of een stevige(lagen) en zonder alle info is een goed advies eigenlijk niet mogelijk. Desensibiliseren is het eerste waar je dan aan denkt, echter, wanneer er gevolgen van het een of ander doorwerken zal het dier nooit toegeven.


De slof hangt ervoor spek en bonen bij en is puur bedoeld voor de veiligheid dat ik hem erbij kan pakken in noodsituaties. Doordat ik de slof zelf kan afstellen weet ik zeker dat er geen onnodige druk op de atlas komt te staan. Ik heb een zachte stille hand die meeveert indien nodig. Ze is behandeld door de Fysio voor de trauma's. Eens in de zoveel tijd laat ik dr checken maar ze zit heerlijk los in dr spieren zowel in de achterhand, rug en hals. Op wedstrijden gaat de slof alleen af omdat dat verplicht is de rest van de week zit ie eraan.

mavantos schreef:
Ik heb niet alles gelezen, dus waarschijnlijk is het al gemeld. Alleen is een hoofdstel met van die clips geen optie? Je hebt ze van verschillende merken. Noemen het ook wel trainingshoofdstellen. (VB: https://www.horze.nl/hoofdstellen/horse ... 10014.html)

Dan maak je het bit gewoon los en doe je het hoofdstel om als halster. Als het hoofdstel dan om zit kan je het bit eerst aan de ene kant vastklikken, dan in de mond en aan de andere kant vastmaken. Je hoeft dan zelf het bakstuk niet los te maken en het bit zit er door de clips zo aan.


Dat is idd een handig systeem de clips die ik besteld had, zijn helaas te groot en sluiten niet mooi om de bakstukken :+



Als het goed is heeft iedereen nu een PB ontvangen over de trauma's

BigOne
Berichten: 38431
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 10:31

Wanneer dit nu elke keer zo stressvol voor het dier is en dit blijkbaar al een oud trauma is dat je ondanks je kennis en kunde niet op hebt kunnen lossen waarom doe je dan nog door?? Is het dier met rust laten en niet meer elke keer die stress aandoen dan niet veel eerlijker? Koop een ander paard , daar was je toch al naar op zoek en ga daar mee door. Ook al is er volgens jou niks meer aan de hand wanneer je er uiteindelijk op zit dan nog, dit wil je niet, niet voor het paard en zeker niet voor jezelf.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 19:38

Vind dit wel een hele rare reactie had ook anders overgebracht kunnen worden? Behalve het hoofdstel om doen is een issue zei: ik. Ik kan uitstekend uit de voeten met dit paard. Het is imo een kwestie van het de tijd geven en dr 'op tijd' belonen. Het wordt wel een smeerzooi, maar het bit slikt ze al wat af als ik er Honing op smeer of Appelmoes :)) Daarna doet ze dr hoofd weer omhoog, maar het begin is er. ;)

BigOne
Berichten: 38431
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 19:55

Helemaal geen rare reactie , gewoon lezen zoals ik het zeg. Je geeft aan veel kunde te hebben en dit probleem niet of nauwelijks opgelost te kunnen krijgen. Ik zou zo’n paard niet elke keer die stress aandoen. Maar zo denk ik er over , trauma is zo heftig geweest blijkbaar dat het na jaren nog een probleem is dus zou ik zo’n dier daar niet elke keer doorheen laten gaan. Maar mooi dat je vorderingen maakt .

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 09:30

zucht... Je hebt je punt wel gemaakt. Overigens respecteer ik jouw denkwijze, maar dat wil niet zeggen dat dat idd zo is en dat ik die mening met je deel. Het is imo een kwestie van het de tijd geven. Mocht het kopschuw niet meer overgaan i.o.d. met hoofdstel omdoen, dan vergaat de wereld ook niet en dan repecteer ik dat ;)

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 09:32

Anoniemk2 schreef:
Ik ben niet van plan om te wisselen van bit omdat ze goed loopt op haar huidige bit. Zodra je aan haar mond zit wordt ze exstreem angstig en houd ze haar kaakspieren stijf op elkaar dicht. Zodra ze het hoofdstel ziet gaat ze slaan met haar hoofd. Als eenmaal het hoofdstel om is is er niets meer aan de hand. Ik gebruik een anatomisch gevormd hoofdstel, die perfect aansluit om haar hoofd.

De reden waarom ik het bakstuk aan de ene kant niet wil openmaken is omdat ze dan nog onrustiger er van wordt doordat het dan nog langer duurt. Ik wil juist dat ze het hoofdstel en bit als prettig gaat ervaren.


Als ik dit lees vraag ik me af waarom je niet bitloos rijdt?

Babootje

Berichten: 26430
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 09:59

Als je paard net zo extreem paniekerig reageert bij het aandoen van het hoofdstel als bij het aandoen van halster (zoals je eerder schrijft) is het dan niet bij je opgekomen dat het misschien helemaal niet aan het bit ligt en je dus zoekt in de verkeerde richting?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 10:21

Ninx, omdat ik m'n slofteugel dan niet meer kan gebruiken behalve op wedstrijden moet ie verplicht af omdat dat de regels zijn. Ik heb zelf niets met bitloos rijden. Gisteren deed ik weer het halster om en af en toen sloeg ze ook met dr hoofd toen ik het halster voor de tweede keer wilde om doen bij dr. Aan de ene kant denk ik dat ze het bit aannemen "erg spannend vind" en aan de andere kant vind ze schijnbewegingen langs dr hoofd spannend. De ogen zijn 100% in orde bevonden door de Da :)


Hoe ik zelf m'n paard ken en geobserveerd heb... Zijn het oude trauma's die opspelen. Imo wordt geen een paard, er beter van om dingen die ze eng vinden te ontwijken dus dat stappenplan valt voor mij sowieso af.
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 27-10-19 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28944
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:27

Dus je vindt het gebruik van je slofteugel belangrijker dan het welzijn van je paard verder te onderzoeken? Bijzonder.
Mijns inziens communiceert je paard heel duidelijk en concreet met jou, jammer dat je niet wil luisteren en weinig open staat voor andere opties.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:33

Anoniemk2 schreef:
Ninx, omdat ik m'n slofteugel dan niet meer kan gebruiken behalve op wedstrijden moet ie verplicht af omdat dat de regels zijn. Ik heb zelf niets met bitloos rijden. Gisteren deed ik weer het halster om en af en toen sloeg ze ook met dr hoofd toen ik het halster voor de tweede keer wilde om doen bij dr. Aan de ene kant denk ik dat ze het bit aannemen "erg spannend vind" en aan de andere kant vind ze schijnbewegingen langs dr hoofd spannend. De ogen zijn 100% in orde bevonden door de Da :)


Hoe ik zelf m'n paard ken en geobserveerd heb... Zijn het oude trauma's die opspelen. Imo wordt geen een paard, er beter van om dingen die ze eng vinden te ontwijken dus dat stappenplan valt voor mij sowieso af.


Maar wanneer je niet kunt rijden zonder slofteugel dan spelen er toch hele andere dingen?
Er vanuit gaande dat je rijdt op zit en been, zou er geen verschil moeten zijn tussen bit en bitloos.

Als je EN die slotteugel moet gebruiken, en zegt 'ik heb zelf niets met bitloos rijden' dan zou ik een stap terug doen.
Kijk eens naar de filmpjes van Rien van der Schaft.
Dit paard is haar vertrouwen waarschijnlijk kwijt, ik denk dat je contra-productief bezig bent zo.... dit lost je probleem niet op.

Probeer liever jezelf te ontwikkelen, daar vraagt dit paard duidelijk om.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 10:34

Goof, daarbij is het altijd makkelijk om te oordelen vanaf de zijlijn. Als je het topic had doorgelezen dan had je gelezen dat ik meerdere opties heb toegepast.

poetser

Berichten: 4317
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:35

Hoe reageert ze op wedstrijd met het hoofdstel in doen? Gaat het dan (iets) makkelijker?

Goof

Berichten: 28944
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:40

Anoniemk2 schreef:
Goof, daarbij is het altijd makkelijk om te oordelen vanaf de zijlijn. Als je het topic had doorgelezen dan had je gelezen dat ik meerdere opties heb toegepast.


Uh nee, je hebt bitclips gekocht maar die sloten niet goed aan en je hebt het paard honing af laten likken van je bit. Dus nee, echte veranderingen heb je niet toegepast en wil je ook duidelijk niet toepassen.
Sneu voor het paard dat het zo hard roept en jij er nauwelijks iets voor wil doen of veranderen.

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:47

Als ik dit zo lees ben ik benieuwd hoe het paard reageert op iemand anders.. je komt niet echt over als iemand die veel ervaring heeft zo.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:02

Ik bedoel dit echt niet gemeen TS, ik weet dat ik niet altijd je grootste fan geweest ben, maar dat is omdat het gewoon onmogelijk is je te helpen met de summiere info die je elke keer geeft in je topics. Paarden verzorgen vraagt altijd om een heel erg hollistische aanpak (en dan bedoel ik niet de geneeswijze, ik bedoel het woord hollistisch).

Ik herinner me een zwart paard waar je ooit rijfoto's van gepost hebt dat ook met een slof gereden werd (een ferrari als ik me niet vergis). Het is niet gek dat ik ervan uitga dat dat hetzelfde paard is. Maar misschien is het gewoon handig als je een keer open kaart speelt. Bokt gaat altijd gemengde reacties geven, sommige te hard en sommige te zacht, maar als je jezelf zodanig gaat indekken dat niemand wat nuttigs kan zeggen, kan je evengoed geen topics openen.

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:13

Als ik dit topic lees, dan denk ik dat je echt even een paar stappen terug moet doen TS.
Je hebt je paard inmiddels al zo ver dat het niet alleen meer vervelend reageert op het hoofdstel, maar ook op het halster.
Als je nu niet een paar stappen terug doet, dan wordt dit alleen maar erger, omdat je het blijkbaar keer op keer bevestigt.

Wat mij altijd enorm helpt met paarden is om mij af te vragen wat er nu eigenlijk gebeurt in een bepaalde situatie. Analyseer het eens: wat doe jij, wat is de reactie van het paard, hoe reageer jij vervolgens... en waar komt dat vandaan? Angst, woede, onbegrip?
De oplossing zit vaak niet in het gebruiken van andere spullen, maar in het veranderen van de situatie. En de spullen kunnen daar bij horen, maar ook jijzelf.
Ik zou eens iemand met verstand van zaken met je mee laten kijken, die kan ongetwijfeld helpen om dit patroon te doorbreken.

En vaak denk je dan achteraf: jeetje, was het echt zo simpel?