Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:44

Afbeelding
Rijden met een leren bit zonder hoofdstel?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:59

Als het paard reageert op druk van het kopstuk (dat lees ik ook uit je laatste post) zou ik dat stuk van de nek ook op de foto zetten en laten echoën. Ken een paard dat hoogstwaarschijnlijk door veelvuldig en foutief slofgebruik een afwijking heeft aan de nek, waardoor ze oa problemen heeft met druk daar en ook niet normaal nageeflijk kan lopen. Doet het beest gewoon pijn.
Er zijn bij dat paard helaas geen foto’s gemaakt voordat iemand naar de slof greep, maar de locatie van de afwijking is wel heel toevallig precies die plek waar de slof ligt / inwerkt achter de oren.

Suzanne F.

Berichten: 49402
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:01

Je kan er ook niet meer mee rijden en er een veulentje uit fokken?

hagelslag
Berichten: 9151
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:06

Suzanne F. schreef:
Je kan er ook niet meer mee rijden en er een veulentje uit fokken?

Nee joh haar paard heeft ook KS

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:43

Dit!

Ik wilde al eerder reageren omdat ieder topic, waar of niet waar, uitloopt op hulp van bokkers en afwijzen van ts.
Vind het nog knap dat er bokkers serieus reageren gezien de eerdere topics.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 22-10-19 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd wat niet aan de regels voldeed

BigOne
Berichten: 38429
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:51

Er is ook gewoon een terugkerend patroon te zien, ze opent een topic wat nogal wat tegenstrijdige reacties op kan roepen en vraagt om reacties. Wanneer die dan gegeven worden is alles wat geopperd word uitgesloten en weet haar dierenarts het beter. Vervolgens komen er nog wat voors en tegens, bokkers worden door haar in de zeik gezet , zij krijgt de wind van voren en het volgende reltopic is geboren . Het is maar wat je leuk vind.

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:15

Wat voor een oude trauma's heeft dit paard dan waardoor het zo reageert?
Dan kunnen we misschien een beter passend advies geven.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:03

Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig hoeveel paarden jij hebt Maria1990? Zijn al die problemen met 1 en hetzelfde paard of met allemaal verschillende paarden. Geef daar eens wat duidelijkheid over want daar ben je altijd enorm vaag in. Is dit hetzelfde paard die geen druk kan hebben, is dit hetzelfde paard met de KS etc? Het zou nogal met elkaar te maken kunnen hebben...

En als tip, clipjes zou ik zelf niet doen bij een paard dat een bit al eng vind. Dan krijg je staal op staal gerammel en een onstabielere ligging van het bit, wat mij bijzonder onprettig lijkt voor een paard dat al angst heeft voor bit/hoofdstel.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:20

Die van mij was ook erg kopschuw, maar dit kwam door een trauma ( aantal keer hard net achter de oren gestoten.) Ik heb toen een craniosacraal laten komen, en met 2 behandelingen was het weg. ben nu ruim een jaar verder en er is niks meer aan de hand

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 08:46

Suzanne F. schreef:
Je kan er ook niet meer mee rijden en er een veulentje uit fokken?


Ik kan er uitstekend op rijden. Het hoofdstel in doen heeft imo niets van doen met rijden of fokken?


Yellowbird schreef:
Wat voor een oude trauma's heeft dit paard dan waardoor het zo reageert?
Dan kunnen we misschien een beter passend advies geven.


Meer info via pb



alice0cullen schreef:
Maar als deze merrie inderdaad haar kaak gebroken heeft in het verleden, en er nu problemen zijn rond het hoofd, met een hoofdstel die daar toch druk geeft. Is het toch niet zo gek dat er aan gedacht wordt dat ze toch pijn heeft daar?


Ze heeft haar onderkaak nooit gebroken gehad ook niet in het verleden. Thanks voor het meedenken



Brainless schreef:
[ Afbeelding ]
Rijden met een leren bit zonder hoofdstel?


Ik ben zelf geen voorstander van leren bitjes i.v.m schuurplekken i.o.d. in de mond

Hilary schreef:
Als het paard reageert op druk van het kopstuk (dat lees ik ook uit je laatste post) zou ik dat stuk van de nek ook op de foto zetten en laten echoën. Ken een paard dat hoogstwaarschijnlijk door veelvuldig en foutief slofgebruik een afwijking heeft aan de nek, waardoor ze oa problemen heeft met druk daar en ook niet normaal nageeflijk kan lopen. Doet het beest gewoon pijn.
Er zijn bij dat paard helaas geen foto’s gemaakt voordat iemand naar de slof greep, maar de locatie van de afwijking is wel heel toevallig precies die plek waar de slof ligt / inwerkt achter de oren.


Ze heeft geen afwijkingen in de nek van verkeerd slofgebruik. Nageven plus lengtebuiging is geen enkel probleem voor dr. De oprichting ''hetzelfde verhaal dat doet ze allemaal makkelijk zonder verzet.

Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:52

Ik vraag me af wat nu eigenlijk je doel is van het topic? Je wilt advies, maar ieder advies wordt weggewimpeld want of het is geen probleem of je wilt het niet veranderen. Ben je op zoek naar een Quick Fix? Ik heb ook het gevoel dat je maar deels informatie geeft.
Met de informatie die je geeft worden heel passende suggesties gedaan en er wordt terecht verder doorgevraagd, want achter een dergelijk probleem schuilt vaak meer. Maar je lijkt behoorlijk om de hete brij heen te draaien en dat geeft het gevoel dat er "meer aan de hand is".

Hopelijk zit ik er naast en is het een eenzijdig probleem én een ander paard dan het paard of de paarden in voorgaande topics. In dat geval, lijkt me dat eenzijdige probleem redelijk eenvoudig op te lossen en worden daarvoor prima suggesties gedaan in het topic. Er is wel rust en geduld voor nodig, maar dat heb je geef je al aan. Moet goedkomen dus. ;)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 08:55

Ik heb de bitclips aangeschaft wat wil je dan nog meer horen? Ik ben niet verplicht om elk advies uit te proberen, maar dat wil niet zeggen dat ik er niets mee doe ;)

Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:57

Nee dat ben je niet :) ik reageer vooral op het verloop van de topics maw hoe je reageert. Succes met je paard(en)!

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:29

Ik heb geen pb ontvangen

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:19

Ze krijgen juist geen schuurplekken in de mond.
Je moet het leer eerst wel "behandelen".
Ik heb hem eerst een nacht in lijnzaad-/zonnebloemolie gelegd en toen hij zacht was gebruikt.
Dan past hij zich aan aan de mond en is hij lekker zacht.

Als je hem regelmatig daarna even in de olie legt blijft hij juist heel soepel.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:16

Brainless schreef:
Ze krijgen juist geen schuurplekken in de mond.
Je moet het leer eerst wel "behandelen".
Ik heb hem eerst een nacht in lijnzaad-/zonnebloemolie gelegd en toen hij zacht was gebruikt.
Dan past hij zich aan aan de mond en is hij lekker zacht.

Als je hem regelmatig daarna even in de olie legt blijft hij juist heel soepel.

Die ervaring heb ik ook met leerbitjes :j Mijn merrie wilde na haar manegeleven ook geen bit meer in. Deed haar hoofd zo hoog mogelijk en hield haar kiezen op elkaar. Combinatie van ander bit (leerbit ipv enkelgebroken watertrens) met een beetje honing werkte prima bij haar om haar weer naar het bit te laten happen.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 13:40

Mijn kritiche berichten zijn altijd onderbouwd en goed bedoeld. Men zou ook eens kunen kijken wat zijn eigen aandeel in dit verhaal is zodat de sfeer gezellig blijft. Overgens wil ik best open kaart spelen maar niet op de manier, hoe het topic nu verloopt doordat sommige gaan speculeren en persoonlijk worden plus onvriendelijk in hun bewoordingen worden. Terwijl ik nu ook mijn "beste beentje voorzet"

Yellowbird schreef:
Ik heb geen pb ontvangen



Ik heb je nog geen pb gestuurd



Brainless schreef:
Ze krijgen juist geen schuurplekken in de mond.
Je moet het leer eerst wel "behandelen".
Ik heb hem eerst een nacht in lijnzaad-/zonnebloemolie gelegd en toen hij zacht was gebruikt.
Dan past hij zich aan aan de mond en is hij lekker zacht.

Als je hem regelmatig daarna even in de olie legt blijft hij juist heel soepel.



Ik weet dat je het goed bedoeld en dat waardeer ik ook. Maar ik ben geen voorstander van leren of rubberen bitjes om te gebruiken omdat als er te weining speeksel wordt aangemaakt is er een kans aanwezig op mondblaren/kloven. Het ene bit is de ander niet dus ik hou deze optie zeker in gedachten om het in ieder geval een keer te proberen :)

Ter info:

Doordat ze haar hoofd in de lucht slaat en onrustig wordt komt het bit soms wel eens perongeluk tegen haar voortanden aan omdat ze het bit dan zelf weer uitspuugd doordat ik er dan niet meer goed bij kom omdat paardlief zo hoog dr hoofd in de lucht brengt als een giraf. Stoelen of krukken er naast is geen optie dan slaat de paniek des te meer toe... Dat wil ik voorkomen voor beide partijen. Ik laat het topic voor nu even wat het is.

Kabayo

Berichten: 14094
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:47

Dat is niet waar van een leren bit. Mijne heeft nooit plekken. Super bit is het
Afbeelding

BigOne
Berichten: 38429
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:57

Die onduidelijkheid komt bij jezelf vandaan, zo vreemd dat je dat niet ziet . En wanneer je te veel vervelende berichten krijgt weet je het altijd beter of heb je net iets gekocht wat zal helpen.
Jij onderbouwd verder helemaal niets, kan ook niet want hier moet elke keer gegokt worden welk paard je nu weer van stal hebt getrokken met een probleem . Wees duidelijk dan krijg je duidelijkheid.

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:14

Anoniemk2 schreef:
Ik weet dat je het goed bedoeld en dat waardeer ik ook. Maar ik ben geen voorstander van leren of rubberen bitjes om te gebruiken omdat als er te weining speeksel wordt aangemaakt is er een kans aanwezig op mondblaren/kloven. Het ene bit is de ander niet dus ik hou deze optie zeker in gedachten om het in ieder geval een keer te proberen :)

Ter info:

Doordat ze haar hoofd in de lucht slaat en onrustig wordt komt het bit soms wel eens perongeluk tegen haar voortanden aan omdat ze het bit dan zelf weer uitspuugd doordat ik er dan niet meer goed bij kom omdat paardlief zo hoog dr hoofd in de lucht brengt als een giraf. Stoelen of krukken er naast is geen optie dan slaat de paniek des te meer toe... Dat wil ik voorkomen voor beide partijen. Ik laat het topic voor nu even wat het is.


Als ze ook daar paniek van krijgt, lijkt het me zaak dat ook aan te gaan pakken.

Dit paard moet leren hoe ze zelf haar rust terug kan vinden en ontspannen kan blijven. En gaat zoeken naar het juiste antwoord. Dan zal ze verder kunnen groeien en ontwikkelen. Dit vraagt tijd en geduld.

BigOne
Berichten: 38429
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:44

En? Helpen de bitclips? In een keer een ander paard ??

Femke_Tweety

Berichten: 12015
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 18:38

Mijn vorige bericht is door een modje weggehaald.

Blijkbaar te persoonlijk en te scherp...
En uiteraard respecteer ik die keuze.


Aan TS, zou jij wellicht willen proberen om de tips die gegeven worden ook als zodanig te zien en ze te waarderen?

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 23:34

Femke_Tweety schreef:
Mijn vorige bericht is door een modje weggehaald.

Blijkbaar te persoonlijk en te scherp...
En uiteraard respecteer ik die keuze.


Aan TS, zou jij wellicht willen proberen om de tips die gegeven worden ook als zodanig te zien en ze te waarderen?

Mijn bericht is ook weggegumd door een mod, ook ik snap dat.
Vraag toch aan ts of ze eens duidelijk wil maken welk paard welk probleem nou heeft... Daar wordt NL door meerdere mensen om gevraagd om gericht advies te kunnen geven.

Babootje

Berichten: 26430
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:45

Ja Maria1990, op deze manier is er geen touw meer aan vast te knopen.

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 10:16

TS, jouw paard reageert dus op jouw duim in de mond? Dan zou ik daaraan gaan werken. Vergeet dat hele hoofdstel voor nu even en doe die duim in die mond. Haal hem weg als je paard positief reageert. Herhaal totdat paard niet meer op die duim reageert. Doe dan pas dat hoofdstel weer in.