Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:02

Anoniemk2 schreef:
Omdat mijn goede bedoelde kritische mening, die ik in een ander topic gaf... Je niet aan staat wordt je snauwerig en persoonlijk. Vind je dat nu zelf ook niet kinderachtig en onvolwassen overkomen? Terwijl ik op een normale manier probeer te discussiëren met je.


Ik kan de keren dat jij persoonlijk bent geworden tegen mij op bokt; plots beginnen over jaloezie, onkunde en zelfs schelden.. niet meer op 1 hand tellen, verschillende keren zonder aanleiding. Ik denk dat ik nog erg rustig en redelijk ben.

Volwassen discussiëren wilt zeggen: ingaan op het onderwerp waar de ander over spreekt en niet alles afdoen als irrelevant of de helft van een bericht negeren omdat het goed uitkomt. Enkel omdat je niet begint te schelden, ben je nog geen volwassen gesprek aan het voeren. Zodra jij niet tevreden bent, vlucht je weg van een onderwerp.

Het zou je sieren als je nu eens echt een keer ergens sportief mee over zou spreken, uitgebreid.

Tieneke

Berichten: 21690
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:09

Ik lees trouwens alleen maar goedbedoelde adviezen van verschillende bokkers.

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:31

Wauw wat n ramptopic.

Wat ik hier in observeer is dat de topic starter advies vraagt, zelf erg veel kennis denkt te hebben en allerlei adviezen weg wuift.

Oplossing?
Niet meer vragen om advies.

Ik lees verschillende dingen. "De meesten waren van jullie allang verongelukt met de paarden onder mijn hoede"
Aha... Dus je bent de beste?! Waarom vraag je dan überhaupt hier?

Vervolgens loop je te roepen, niet persoonlijk aanvallen, maar pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

Dat alleen persoonlijk gedragsuiting naar mensen.

Dan het paard.

Is kopschuw.
Ik las ook met halster moeilijk te doen.
Wil het bit niet innemen. Wat overigens iets heel anders is dan aannemen.
En wordt gereden met slofteugel.
Wegens het er op kunnen zetten met noodrem.

Aha

Okey


Waar is de basis?
Welke methoden heb je in de basis toegepast?
Wat is volgens jou eigenlijk überhaupt de basis?

Heel eerlijk?

BASIS

Daar begin je mee.

En als jij hier op geantwoord hebt, dan wil ik best verder kletsen
Wél onder voorbehoud dat je echt niet alles weet, en dat je geen aannames kan doen over kennis en kunde van een ander.

Want eerlijk?
Dat is arrogantie ten top natuurlijk!

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:36

Ik heb niet alles gelezen, maar is er niet iets mis met de atlas? Ik heb een 3 jr daar kreeg ik eerst nog niet eens het halster bij om op stal, dat werd later wel beter, maar buiten in het land was het niet om te krijgen. Uiteindelijk een holistisch arts bij gehad en bleek haar atlas alsmede 1e halswervel scheef te staan, daar is ze nu 2x aan behandeld en niets meer aan de hand. Haar hele gedrag is er door veranderd.

Femke_Tweety

Berichten: 12006
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:44

Paard heeft nagenoeg zeker kissing spines.

MarjanB

Berichten: 16505
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:49

Kan ook spanning op tongbeen zijn.. weet wel dat dat vaak veroorzaakt wordt door enkel gebroken bit maar ook door rijden met slof. Paard kan daar hoofdpijn van hebben..

In dit geval zou ik paard eerst eens laten zien aan een GOEDE osteopaat en dan ook luisteren naar de tips die die geeft.

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:30

Je opent een topic voor tips en suggesties. Er worden er heel veel gegeven, die je nagenoeg allemaal in de wind wuift.
En nu zeg je zelf, tips en suggesties hebben 0,0 zin.
Opgelost! Iedereen kan zich de moeite besparen.

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:32

Ik had inderdaad ook een reactie geplaatst, maar erna alleen nog mee gelezen gezien er toch weinig tot niets lijkt te worden aangetrokken van de adviezen...

oji

Berichten: 4265
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:20

Ik heb wel een paar vragen. Je zegt extreem kopschuw paard door trauma.

Kopschuw hoeft niets met rijden te maken te hebben...
maar je zegt ook ik kan het hoofd overal aanraken en zelfs eenvoudig zijn oren dubbelklappen en bijknippen.

Dan is mijn conclusie dat het paard niet kopschuw is. Je paard is bang voor het hoofdstel en dan wordt de vraag of het met het rijden te maken heeft ineens heel relevant en on topic. Dus is het niet vreemd dat daarnaar gevraagd wordt.

Hoe oud is dit paard? Hoe lang heb je hem al? Heeft ie dit vanaf het begin dat je hem hebt al gehad of is het er langzaam ingeslopen? Weet je de voorgeschiedenis en welk soort trauma?

Als je op dit soort vragen duidelijkheid verschaft kunnen mensen tenminste gericht en inhoudelijk antwoord geven. Je blijft veel te vaag om echte tips te krijgen

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:22

Maria, als je nog meeleest, ik kan me voorstellen dat je door alle reacties wat kopschuw (excusez le mot) bent geworden, maar persoonlijk ben ik wel benieuwd naar een filmpje van het gedrag van je paard. Dat geeft wellicht een duidelijker beeld dan jouw omschrijving (ook omdat er niet echt objectief meer wordt gereageerd op jouw posts).

Want tja inderdaad, als paarden toch eens konden praten ... Jouw paard probeert je iets duidelijk te maken, maar wàt. Ik kan nog 1 tip bedenken waar je misschien iets mee kunt, en dat is je eens verdiepen in de mondwerktechnieken van Linda Tellington-Jones. Die zijn bedoeld om een paard vertrouwd te maken met aanraking in/om de mond. Sowieso zijn TTouches misschien wel een idee. Het kan zijn dat je paard door het trauma niet vertrouwd meer is met haar eigen lichaam, en daardoor snel overprikkeld raakt.
Maar ik zou een medisch probleem ook uitsluiten.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 20:53

Dat ik mezelf nota bene hier moet verdedigen en wat sommige hier "durven" te beweren zeg dat ik iemand zou hebben uitgescholden... Wat niet zo is (gaat echt veels te ver). Voor degene die oprecht hebben geholpen bedankt daarvoor. Ik heb 6 pagina's voorzien van info. Nu is het wel welletjes geweest, niet?

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:14

Anoniemk2 schreef:
Wat ik niet accepteer, is dat mijn woorden verdraaid worden. Het is vanaf de zijlijn altijd zo lekker makkelijk oordelen. Laten we dat oordelen nu voortaan maar over aan Cupido. Ik kan mijn tijd wel beter besteden.


??

Niet erg netjes ts... Toch?!

BigOne
Berichten: 38346
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:15

Je hoeft je helemaal niet te verdedigen maar wanneer jij niet duidelijk bent dan kun je ook geen duidelijke hulp krijgen. Zo simpel is het .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:40

Citaat:
De noodsituatie heeft niets met schrikken te maken. Je hoeft mij niet te vertellen hoe ik een paard moet afremmen plus 600 kg houd niemand tegen. Ik rem dr op mijn zit als je het per se wil weten en niet op de slofteugel


Maar als je haar daadwerkelijk op je zit rijdt is het toch ook overbodig om die slof er aan te hangen? Of zit het tussen je oren dat je het een prettiger idee vindt om de slof er bij te kunnen pakken in geval dat? Ik heb dat bv met bitloos. Jaren lang met bit gereden, nu bitloos met mijn jonge paard. Ondanks dat ik hem op mijn zit rijd heb ik toch nog steeds het gevoel dat ik minder te vertellen heb. Zit ook puur tussen mijn oren.

MarjanB

Berichten: 16505
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:49

Daarbij als ze gaan.. gaan ze. Slofteugel of niet :)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:53

Askja schreef:
Maria, als je nog meeleest, ik kan me voorstellen dat je door alle reacties wat kopschuw (excusez le mot) bent geworden, maar persoonlijk ben ik wel benieuwd naar een filmpje van het gedrag van je paard. Dat geeft wellicht een duidelijker beeld dan jouw omschrijving (ook omdat er niet echt objectief meer wordt gereageerd op jouw posts).

Want tja inderdaad, als paarden toch eens konden praten ... Jouw paard probeert je iets duidelijk te maken, maar wàt. Ik kan nog 1 tip bedenken waar je misschien iets mee kunt, en dat is je eens verdiepen in de mondwerktechnieken van Linda Tellington-Jones. Die zijn bedoeld om een paard vertrouwd te maken met aanraking in/om de mond. Sowieso zijn TTouches misschien wel een idee. Het kan zijn dat je paard door het trauma niet vertrouwd meer is met haar eigen lichaam, en daardoor snel overprikkeld raakt.
Maar ik zou een medisch probleem ook uitsluiten.


Mooie inhoudelijke reactie!

Wat denk je hiervan TS?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 22:57

Ben het zorgvuldig aan het doorlezen Kelly,: http://www.horsemagazine.com/thm/2017/0 ... am-method/
Ik ga mezelf sowieso verdiepen in de Linda-Tellington- Jones- methode. :)


Orchidee14 schreef:
Maar als je haar daadwerkelijk op je zit rijdt is het toch ook overbodig om die slof er aan te hangen? Of zit het tussen je oren dat je het een prettiger idee vindt om de slof er bij te kunnen pakken in geval dat? Ik heb dat bv met bitloos. Jaren lang met bit gereden, nu bitloos met mijn jonge paard. Ondanks dat ik hem op mijn zit rijd heb ik toch nog steeds het gevoel dat ik minder te vertellen heb. Zit ook puur tussen mijn oren.


Laat ik het zo zeggen, ik voel mij er comfortabel bij en m'n paard ook. Ik pak de slof erbij indien nodig. De slofteugel hangt er niet aan omdat ik denk dat ik 600 kg ermee kan tegenhouden als-ie gaat, gaat-ie" met of zonder slofteugel, daar ben ik mezelf van bewust. Ik rij op mijn zit en niet op de slofteugel. Daarbij heeft ze geen valse knik slofhouding zoals je die nog weleens tegenkomt. De slof hangt er zo los bij dat schade aan de atlas of verzuringen aan de hals onmogelijk is, indien correct gebruikt.
Iedereen mag zeggen wat hij/zij vindt en daarbij zijn/haar eigen mening hebben. Zonder daarbij persoonlijk te worden zodat de sfeer gezellig blijft.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6678
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 23:05

Anoniemk2 schreef:
Ben het zorgvuldig aan het doorlezen Kelly,: http://www.horsemagazine.com/thm/2017/0 ... am-method/
Ik ga mezelf sowieso verdiepen in de Linda-Tellington- Jones- methode. :)


Orchidee14 schreef:
Maar als je haar daadwerkelijk op je zit rijdt is het toch ook overbodig om die slof er aan te hangen? Of zit het tussen je oren dat je het een prettiger idee vindt om de slof er bij te kunnen pakken in geval dat? Ik heb dat bv met bitloos. Jaren lang met bit gereden, nu bitloos met mijn jonge paard. Ondanks dat ik hem op mijn zit rijd heb ik toch nog steeds het gevoel dat ik minder te vertellen heb. Zit ook puur tussen mijn oren.


Laat ik het zo zeggen, ik voel mij er comfortabel bij en m'n paard ook. Ik pak de slof erbij indien nodig. De slofteugel hangt er niet aan omdat ik denk dat ik 600 kg ermee kan tegenhouden als-ie gaat, gaat-ie" met of zonder slofteugel, daar ben ik mezelf van bewust. Ik rij op mijn zit en niet op de slofteugel. Daarbij heeft ze geen valse knik slofhouding zoals je die nog weleens tegenkomt. De slof hangt er zo los bij dat schade aan de atlas of verzuringen aan de hals onmogelijk is, indien correct gebruikt.
Iedereen mag zeggen wat hij/zij vindt en daarbij zijn/haar eigen mening hebben. Zonder daarbij persoonlijk te worden zodat de sfeer gezellig blijft.


Zou je zo'n indien nodig situatie kunnen specificeren?

Wildgirl

Berichten: 11674
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 23:42

Heb je de slof er dan meer aan "voor je eigen gevoel van zekerheid" ts?

MarjanB

Berichten: 16505
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 08:22

Ok, nu ff advocaat van de duivel..

Waarom een slof er aan als je er:
1 niks mee doet
2 hij toch niet helpt als je paard echt in paniek raakt..

Rijtechnisch is een slof echt 0,0 nodig. Al steekt een paard ff ze kop in de lucht dan is het een kwestie van been er aan ff een wending in en dan heb je ze wel weer (als de basis goed is)

Ik gok maar zo dat als ik met slof zou rijden en daar filmpjes van plaats jij daar ook op zou reageren. (En dan ook nog eens op de botte bijl manier)

Gezien de toon die je zelf vaak hebt mag je nog echt blij zijn met de vragen en opmerkingen in je eigen topic. Ik zeg niet dat ik alle wijsheid in pacht heb en dat ik zelf nou zo’n ster ben maar ik ben wel bereid om kritisch naar alles te kijken, naar mezelf, naar m’n instructie maar ook naar smid, Osteo enz. Als jij prestatie van je paard verwacht, moet je daar ook de omstandigheden voor creëren.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 09:23

Waarom voel jij je zo geroepen om telkens zo persoonlijk te worden? Ik heb jou altijd op nette manier kritisch advies gegeven. Maar kennelijk kan je daar niet mee omgaan... Maar dan hoef je dat niet op mij
bot af te reageren. Hierna ga ik jouw berichten negeren (want het voegt totaal niks toe) om je op deze toon/manier jezelf zo persoonlijk uit te laten.

Wildgirl schreef:
Heb je de slof er dan meer aan "voor je eigen gevoel van zekerheid" ts?


Kijk maar in mijn eerdere post:


Laat ik het zo zeggen, ik voel mij er comfortabel bij en m'n paard ook. Ik pak de slof erbij indien nodig. De slofteugel hangt er niet aan omdat ik denk dat ik 600 kg ermee kan tegenhouden als-ie gaat, gaat-ie" met of zonder slofteugel, daar ben ik mezelf van bewust. Ik rij op mijn zit en niet op de slofteugel. Daarbij heeft ze geen valse knik slofhouding zoals je die nog weleens tegenkomt. De slof hangt er zo los bij dat schade aan de atlas of verzuringen aan de hals onmogelijk is, indien correct gebruikt.

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:33

@TS dat je je er zelf comfortabeler bij voelt kan ik begrijpen. Als is het een onrealistisch gevoel, want je geeft zelf al aan: als ze gaat gaat ze, en helpt de slof ook niet.

Maar waaraan merk je dan volgens jou dat je paard er ook comfortabeler mee is? En is dat niet alleen maar omdat ze niet anders weet? Je rijdt thuis immers altijd met slof? En zelfs doorhangend zit er wel al iets kracht op door de hefboomwerking.

Maar los daarvan: ben ik benieuwd of je nu clips aan je hoofdstel hebt en hoe het gaat met het bit issue? Hoe is ze in de aanraking nu? En Doe je bijvoorbeeld ook weleens een dag hoofdstel training en als ie om is, weer af en paard weer weg zetten? Dus niet gaan rijden?
Verder ben ik ook benieuwd naar de trauma’s. Misschien dat we dan nog betere tips kunnen geven. Zou je die willen delen hier, dan wel in PB?

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:57

Slof of geen slof....de eindeloze discussie!

De enige manier om geen slof nodig te hebben is het paard aan het bit te laten gaan. Beter gezegd het paard heeft zoveel vertrouwen nodig in de hand van de mens ( die het bit bedient ) dat het vrijwillig en vol overgave accepteert. Het paard laat zich vrijwillig leiden via de mond.

Een slof haalt de vrijwilligheid, het vertrouwen, en subtiliteit in het werken via de mond weg.
Je komt dus in een oneindige cirkel terecht.
De veiligheid die je ervaart is schijn. De enige echte veiligheid is een paard dat zich vrijwillig laat leiden.
Op kracht ga je het uiteindelijk een keer verliezen.

Gehele week met slof rijden is not done! De slof eraf halen alleen tijdens wedstrijden is wachten op een ongeluk tijdens een wedstrijd. Paarden zijn slim en realiseren zich op een dag dat op wedstrijd die slof er altijd af is. Juist dan gaan ze een keer...

Je zegt het paard is getraumatiseerd op hoofd en mond. Waarom gebruik je juist het ene middel dat het vertrouwen blijft ondermijnen?

Terug naar de basis! Herscholen als een jong dier, aan de kaptoom, zonder bit. Waarschijnlijk niet wat je wilt maar wel de enige eerlijke weg voor het paard. Verkopen of iemand erbij halen die subtieler met het dier aan het werk gaat.

Iedereen, op welk hoog niveau ook, komt eens een paard tegen waar je even niet mee verder komt. Je kunt niet alles weten, zien of aanvoelen. Erkennen dat het je niet lukt is de eerste stap naar de oplossing. Maakt je bovendien tot een betere ruiter!

Succes!

BigOne
Berichten: 38346
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:01

Mijn instructeur vroeger ,al heel lang gelden, zei altijd dat een slof voor schijterds is en niet voor paarden.
Hij vond een slof not done, ik denk dat het soms even een uitkomst kan zijn maar altijd die slof er aan, tja dat is niet echt rijtechnisch de zaak oplossen. Misschien is je paard daarom wel zo angstig voor het hoofdstel, ze weet wat er op volgt. En je geeft zelf aan dat je goed kunt rijden dan vind ik het verbazingwekkend dat je nog steeds die slof er aanknoopt. Nergens voor nodig.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:12

Ja maar ze zegt dat de slof er voor “ spek en bonen “ bijhangt. Dan is er toch niets mis mee?

Daar gaan de meeste mee de fout in. Want juist op het moment van stress ( paard wil weg, gooit het hoofd in de lucht ) hakt de slof er genadeloos in! Waar komt de druk? Op mond en nek! Ziet iemand de rode lijn?

Laat een paard toch gewoon eens knetteren. De opgebouwde spanning moet er uit. Laten gaan en zitten! Al zijn het 50 rondes. Eenmaal de druk van de ketel, rustig opnemen en verder tot de orde van de dag. Je zal verbaasd zijn hoeveel paarden na 4 weken ineens helemaal zen zijn. En oud zeer langzaam naar de achtergrond verdrongen wordt.

Ook ben ik het niet met TS eens dat het omdoen van van het hoofdstel in geen verband staat met het rijden. Juist met het omdoen van het hoofdstel kan het paard nog protesteren. Daar ligt de vertrouwensschade. Want eenmaal opgetoomd iedere dag met slof, kan het paard zo goed als niet meer protesteren. Het schikt zich in zijn lot. En dat is mijlen ver verwijderd van echt vertrouwen in de hand van de ruiter.

Ik mag ervan uitgaan dat dit paard 100% gezond is. Maar ergens komt ook KS tegen. Is daar iets van waar?
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 31-10-19 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt