Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 11:42

BloemBloem schreef:
Ik vind het filmpje van de slechte dag stiekem veel fijner dan de goede dag :)
Al weet ik ook van hoe ver je bent gekomen met je merrie, en juist dat bewonder ik
enorm.

Kijk goed naar het verschil tussen jou en de andere ruiter, van wat ik zie is dat jij haar
veel meer op de rem rijdt. Ze moet echt duidelijker naar voren, je teugels iets langer, dan kan ze ook
beter op lengte komen. Die laatste zin zie ik veel meer terug bij de andere ruiter :)


Ik moet ook zeggen dat de andere ruiter wat meer ervaring heeft dan mij met verschillende paarden en ik haar ook top met haar weg vindt rijden. Ik ben me ook bewust van het feit dat het goede filmpje ook lang niet perfect is, maar ik wil wel gewoon de werkelijkheid laten zien omdat ik daar het meeste aan heb. :D

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:43

Er staat niet naar voren drijven of gas geven er staat aan vullen met je been ik zie een paard wat aanleuning aan het zoeken is en een amazone die een los vast verbinding heeft!

Dat been zal die toch moeten gaan accepteren anders kan je nooit van achter naar voor rijden! En paard zal inmiddels wel door hebben dat die met "rennen" de druk van het been kwijt is dan kan je om dat probleem heen blijven rijden maar daar bereik je imo niks mee en bevestig je het gedrag alleen maar verder mee!

Maar onze meningen mogen verschillen ieder zijn manier maar het dan wel goed veroorden ipv gas geven uit balans door de bak vliegen! Rennen mag gwn niet

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:44

Ketly schreef:
BloemBloem schreef:
Ik vind het filmpje van de slechte dag stiekem veel fijner dan de goede dag :)
Al weet ik ook van hoe ver je bent gekomen met je merrie, en juist dat bewonder ik
enorm.

Kijk goed naar het verschil tussen jou en de andere ruiter, van wat ik zie is dat jij haar
veel meer op de rem rijdt. Ze moet echt duidelijker naar voren, je teugels iets langer, dan kan ze ook
beter op lengte komen. Die laatste zin zie ik veel meer terug bij de andere ruiter :)


Ik moet ook zeggen dat de andere ruiter wat meer ervaring heeft dan mij met verschillende paarden en ik haar ook top met haar weg vindt rijden. Ik ben me ook bewust van het feit dat het goede filmpje ook lang niet perfect is, maar ik wil wel gewoon de werkelijkheid laten zien omdat ik daar het meeste aan heb. :D


En dat siert je! Alleen heb je de filmpjes zo zelf genoemd, haha!

Wat doet ze eigenlijk als je echt van haar hoofd afblijft en goed naar voren
rijdt. Staken?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:48

dresjoepie schreef:
Er staat niet naar voren drijven of gas geven er staat aan vullen met je been ik zie een paard wat aanleuning aan het zoeken is en een amazone die een los vast verbinding heeft!

Dat been zal die toch moeten gaan accepteren anders kan je nooit van achter naar voor rijden! En paard zal inmiddels wel door hebben dat die met "rennen" de druk van het been kwijt is dan kan je om dat probleem heen blijven rijden maar daar bereik je imo niks mee en bevestig je het gedrag alleen maar verder mee!

Maar onze meningen mogen verschillen ieder zijn manier maar het dan wel goed veroorden ipv gas geven uit balans door de bak vliegen! Rennen mag gwn niet

Je kan het been er aan houden zonder te drijven. Als je het hebt over ‘als ze gaat rennen been er aan houden en op de volte’ dan kan ik alleen maar een paard zien dat uit balans of in paniek door de bak gaat. Zo ver moet je dit type niet drijven, die stoppen niet.
Als ze gaat rennen rustig terug nemen en opnieuw proberen. Desnoods elke meter. Werken op gehoorzaamheid van uit rust en begrip i.p.v. er van uit gaan dat ie vanzelf moe wordt/ongemak. (Want hij stopt op die volte als ie al stopt, uit ongemak. Niet omdat ie begrijpt wat je wil.)

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:51

Ben benieuwd wat je er van vind :)

Verder qua medisch... ik herken er wel iets in qua eigen paard die ontsteking in hals ter hoogte C6 c7 heeft gehad. Maar goed ik zie er ook weer andere dingen aan.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 11:51

BloemBloem schreef:
Wat doet ze eigenlijk als je echt van haar hoofd afblijft en goed naar voren
rijdt. Staken?


Haha ik had het even tussen aanhalingstekens moeten zetten :+ Maar wist het even niet beter te beschrijven. Moet ook zeggen dat we inderdaad van héél ver komen, dus dat ik supertrots ben op mijn merrie en daarom het rijden samen zo aangenaam mogelijk wil maken. Dit doe ik geregeld en dan loopt ze opzich wel lekker over de rug heen, maar zodra ik dan de teugels weer wat op wil pakken raakt ze wat gekwetst en wat drammerig. Misschien dat mijn hand hier dan zelf ook wel in meewerkt, dat weet ik niet. Ik weet wel dat het toch lastig blijft om je eigen zit te beoordelen, dus dat ik heel blij ben dat alle bokkers met mij meedenken.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 12:01

Wat ik zie is een paard die op een bepaald punt in de nageeflijkheid blijft hangen, ze laat haar kaak niet los. Ik zou deze veel meer voorwaarts/ neerwaarts over de rug gaan rijden zodat ze de hals echt gaat laten vallen, de kaak los laat en haar rug oprekt. Ik denk dat je dan van het probleem af bent. En dat bereik je inderdaad door haar meer van achteren naar voren naar de hand toe te gaan rijden. Maar er zijn nog wel meer tips en handigheidjes alleen is het zinvoller om dat tijdens het rijden te horen/ toe te passen.

Dat het erger word met spanning lijkt me logisch, dan gaat ze meer vasthouden in haar lijf en dus ook in haar kaak. Dubbele longe kan ook enorm helpen om dat te gaan doen onder begeleiding zodat je ook ziet wat er gebeurd als ze haar hals laat vallen en het neusje dan naar voren brengt en wat een lossigheid dat dan brengt in de rug wbt schwung en souplesse.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 12:07

Wat mij trof in het filmpje van de andere ruiter: je dier valt op/over de linkerschouder op de linkerhand en de lengtebuiging is niet optimaal.

Op jouw 'eigen' filmpje zie ik jou een paar keer inwerken met de linkerhand.
"Waarom de binnenteugel...?" dacht ik, nu - wellicht is links de "harde" teugel, dwz loopt je dier met meer gewicht op het linker voorbeen.

Moeilijke tip, maar niet onmogelijk: blijf in dit geval van de linkerteugel af.
Neem de rechterteugel aan, 1 gram is voldoende.
Wat kan helpen is efkes iets meer 'op rechts' gaan zitten, je dier draagt bij verticale disbalans niet alleen haarzelf, maar ook jou 'op links'.

Grondwerk om dit proces te ondersteunen kan geen kwaad, en nadrukkelijk beginnen in stap.
In mijn ervaring geeft het heel veel rust, een betere aanleuning bij een "vallende" hals (dier wil hals strekken vanuit ontspanning, jij houdt dit met die ene gram tegen).

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 13:23

In principe probeer ik wel zoveel mogelijk op de buitenteugel te rijden, maar heb nog wel de neiging om te snel de binnenhand er nog bij te pakken. Dit is denk ik een kwestie van oefening en tijd voor mij. Het tweede filmpje is ook iets ouder, toen liep ze erg scheef omdat ik eigenlijk altijd met de binnenhand bezig was. Ze loopt nu een stuk rechter, maar de aanleuning oplossen is nog wel een punt.

Dankjewel voor alle tips, ik ben er heel blij mee en neem alles mee in mijn overwegingen en training. Ik ga kijken wat de beste manier voor ons is en zal jullie zeker op de hoogte houden. Alle adviezen zijn welkom!

Zo rijden we normaal rond, hier in mijn slechte houding ook wel goed te zien :o
Afbeelding

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 15:27

Je kan het been er aan houden zonder te drijven. Als je het hebt over ‘als ze gaat rennen been er aan houden en op de volte’ dan kan ik alleen maar een paard zien dat uit balans of in paniek door de bak gaat. Zo ver moet je dit type niet drijven, die stoppen niet.
Als ze gaat rennen rustig terug nemen en opnieuw proberen. Desnoods elke meter. Werken op gehoorzaamheid van uit rust en begrip i.p.v. er van uit gaan dat ie vanzelf moe wordt/ongemak. (Want hij stopt op die volte als ie al stopt, uit ongemak. Niet omdat ie begrijpt wat je wil.)[/quote]

Het leek mij niet nodig om toe te lichten dat je hem terug moet nemen om de volte voor mij is dat logisch Op de volte voorkom je dat die snelheid kan maken en kan je hem makkelijker terug nemen!

Been eraf is beloning voor dit paard zo blijf je in dezelfde cirkel waar in het paard weer bevestigd wordt rennen been eraf dat is fijn! Daar stoppen ze vanzelf mee= Als rennen niet betekent been eraf en ze het gwn accepteert stopt ze er vanzelf mee met dat rennen geeft namelijk niet het gewenste effect ;)

Er staat bij drijven als die klappert! Niet als die gaat rennen! Dan houd je wel gwn je been eraan/om je paard

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 17:47

Ketly schreef:
In principe probeer ik wel zoveel mogelijk op de buitenteugel te rijden, maar heb nog wel de neiging om te snel de binnenhand er nog bij te pakken. Dit is denk ik een kwestie van oefening en tijd voor mij. Het tweede filmpje is ook iets ouder, toen liep ze erg scheef omdat ik eigenlijk altijd met de binnenhand bezig was. Ze loopt nu een stuk rechter, maar de aanleuning oplossen is nog wel een punt.

Dankjewel voor alle tips, ik ben er heel blij mee en neem alles mee in mijn overwegingen en training. Ik ga kijken wat de beste manier voor ons is en zal jullie zeker op de hoogte houden. Alle adviezen zijn welkom!

Zo rijden we normaal rond, hier in mijn slechte houding ook wel goed te zien :o
[ [url=m/Htr2Pb.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hier zie je heel duidelijk dat het paard de middelste halsspier aanspant en "vasthoudt" in de nek..de bedoeling is dat ze meer zakt en de bovenste halsspier vanaf de schoft opbolt. Die moeten ze aanspannen die andere twee ontspannen.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 18:13

Bedankt voor de duidelijke uitleg! Wat ik door de reacties heen zie is vooral voor volledige ontspanning zoeken en vanuit daar van achter naar voor te werken. Vanavond zet ik haar lekker lang en laag aan de longe en morgen heb ik les, dus hopelijk kan ik dit dan voortzetten!

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 08:44

Heel veel succes!

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 09:00

Ik houd jullie telkens maar wat op de hoogte :D Ik heb gisteravond gelongeerd. In de stap wilde ze wel aardig ontspannen maar in de draf was ze voornamelijk erg boos dat ze door de waterplassen moest :+ Ik heb haar lekker los ingestapt en omdat ze hier ook weer zo vastpakt heb ik haar na het filmpje meteen ook maar weer wat losser gezet omdat ze hier niet doorheen zakte. Vond het toch wel even interessant om dit te filmen omdat dit toch ook een soort van aanleuning is.

https://vimeo.com/366422560

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:09

Ik vind dit er fijner uit zien, heb alleen het idee dat ze naar buiten gericht is, stond te buitenkant
strakker afgesteld dan de binnenkant?

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 09:10

Ze stonden even strak afgesteld, maar had misschien buiten wel iets losser kunnen doen als binnen inderdaad!

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:11

Ketly schreef:
Ze stonden even strak afgesteld, maar had misschien buiten wel iets losser kunnen doen als binnen inderdaad!


Ja haar hals lijkt nu niet recht, maar dat kan natuurlijk ook bedrog zijn,
is toch altijd maar moeilijk beoordelen vanaf een filmpje.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 09:17

Het viel mij met het longeren zelf inderdaad niet op, maar naar aanleiding van jouw reactie beter gekeken en lijkt inderdaad wel zo! Heel erg bedankt voor het meedenken! :D

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:50

Ik vind het een enorm fijn paard. Echter veel over tempo waardoor ze niet vanachter kan dragen en naar voren kukelt in de bijzet. Zou gaan richten op tempocontrole en korte overgangen. Dan wordt ze ook vanzelf rechter.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 09:57

Bedankt Marjan! Ze is ook echt zo leuk, ze is het echt waard om door te zetten dus heb alles voor haar over. Ja klopt, ze was hier zeer 'fanatiek' en daardoor ver over tempo. Daarna nog even lekker binnen met haar aan de hand gestapt om haar kalmte ook weer wat terug te krijgen.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:57

Tip voor de lengtebuiging is om de longe door de binnenste bitring te doen en vast te maken aan de singel, je zult zien dat ze dan makkelijker zakt/ inbuigt.

Ik vind dit er wel fijner uitziet, vind het niet zo zeer over het tempo..maar met korte overgangen kun je haar wel lekker scherp en actief maken achter.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:21

Als eerst zou ik zeggen, leen eens een bitloos hoofdstel. Als het paard het zonder bit nog doet is het geen mondprobleem, maar een lichamelijk of rijkunstig probleem. Mi zou het goed kunnen dat het een rijkunstig probleem is. Het paard lijkt verbinding te zoeken en krijgt dit niet. Ik zou inderdaad actief naar de hand toe rijden. Goede instructie is inderdaad van belang om je daarbij goede begeleiding te geven.

Wat ik me bij dit paard ook kan voorstellen is het juist met lange teugel flink voorwaarts gaan rijden en daarbij veel bochten werk doen. Paard lijkt behoorlijk strak in het lichaam. Laat hem lekker actief voorwaarts neerwaarts sjouwen met goed ruggebruik en aanspannen van buikspieren.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:26

Zie nu net je longeerfilmpje...mooi!!! Dit zou ik dus ook onder zadel proberen. Hals op lengte en lekker voorwaarts. Ookal gaat ze eerst op de voorhand maakt niks uit. Eerst wil je dit beeld hebben en van daaruit verder bouwen.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 13:19

Sowieso wil ik wat meer gaan longeren dan dat ik nu doe, omdat ik haar dan in ieder geval niet dwars zit en ze sowieso een constante verbinding heeft. Goed idee om dit ook onder het zadel te doen, dankjewel :D Vind zelf dat ze aan de longe ook veel meer beweging laat zien dan dat ze met mij doet dus dat zegt misschien ook wel genoeg.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 22:08

Vanavond heb ik les gehad en dit ging over het algemeen wel goed. Ik heb geprobeerd om licht contact te houden en haar proberen voorwaarts te houden, zonder met mijn hand haar te corrigeren als ze haar hoofd weer om hoog gooide. In het begin leverde het veel verwarring op maar het ging telkens beter, waarbij zelfs de laatste 10 minuten echt geweldig voelden waardoor ik alle tips hier begon te begrijpen. Nogmaals, heel erg bedankt iedereen en ik zal jullie op de hoogte houden. Toen ze fijn begon te lopen heb ik direct mijn vader gevraagd om te filmen, dus ik heb beeldmateriaal voor jullie! :D Wees alsjeblieft een beetje lief voor mij/ons, het is namelijk nog verre van perfect maar we hebben ons best gedaan :o

https://vimeo.com/366579271