Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 09:14

:)

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:11

Ik snap niet zo goed waarom de naam van de handelaar verwijderd is?
Ervaringen uit 1e hand zijn toegestaan op bokt en dit is er zo een.

Triest om te lezen dat een dier wat duidelijk ongezond is, zomaar wordt ingewisseld voor een ander exemplaar. Zeker ook gezien de geschiedenis.
Een schoolvoorbeeld van de wegwerp-maatschappij :=

Babootje

Berichten: 26412
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:58

In grote lijnen (weer) met je eens hoor Oji.

Maar het kan linksom of rechtsom. Of de eerste dierenarts die de keuring heeft gedaan heeft zn werk niet goed gedaan, of de problemen zijn nadien ontstaan.
Als de keurende dierenarts zijn werk niet goed heeft gedaan, dan heeft het niets met "een maatje te groot" of "management" te maken maar heeft TS gewoon een paard gekocht dat "stuk" was.
Dat kan namelijk ook gebeurd zijn.

Ik begreep uit het verhaal dat het paard het wat dikkere been al had. Dan kan het zijn dat het paard bij de klinische keuring goed liep maar zou wel een reden moeten zijn om een echo te doen om te kijken of er een oude blessure zit. Want er is een kans dat zo'n blessure snel weer terugkomt als het paard als springpaard wordt ingezet is groot. Kan zelfs zijn, dat zo'n blessure het paard ongeschikt maakt voor voor wat TS ermee wil.

Inmiddels heb ik in al de jaren dat ik paarden veel aaankoopkeuringen gezien, van paarden van mijzelf of van anderen en weet dat er een groot verschil kan zitten in de kwaliteit van zo'n keuring. Sommige dierenartsen keuren met de Franse slag, zien het een en ander door de vingers, terwijl anderen uiterst kritisch zijn. Als leek heb je daar eigenlijk geen zicht op.
Terwijl een echt goede kundige klinische keuring het allerbelangrijkste is van de hele keuring.

Je kunt als je een paard koopt natuurlijk niet alle risico's uitsluiten en een keuring is inderdaad een momentopname. Maar er zijn wel een aantal basisregels die je kunt hanteren om risico's zoveel mogelijk uit te sluiten:
1) Laten keuren bij een officiele keuringsarts voor paarden.
2) Zoek een onafhankelijke arts uit (d.w.z. niet de dierenarts van de verkopende partij).
3) Neem iemand mee die kan beoordelen of de keuring goed en kundig wordt uitgevoerd.
4) Laat bloed afnemen bij de keuring. Een goede keuringsarts zal dat standaard doen.
5) Verzeker je paard voor dierenartskosten in ieder geval voor het eerste half jaar tot een jaar, zodat je - mocht het paard toch in korte tijd mankementen vertonen - onderzoek kan laten doen. Na zo'n half jaar tot jaar zie je beter of het paard blessuregevoelig is of niet. Is dat niet het geval kun je het paard altijd weer uit de verzekering halen.

En het klopt dat iedereen met goede ervaring ook mindere ervaringen hebben opgedaan. Dat is bij mij niet anders. Maar dat wil niet zeggen dat je ze dan weer opnieuw moet maken.

TS, ik begrijp dat je al best wat verdriet en zorgen hebt gehad om Char. ik hoop echt voor je dat je slaagt voor een leuk en passend paard. Maar probeer nu wel wat kritisch te zijn in wat je koopt, zodat je niet opnieuw een vervelende ervaring opdoet.

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:44

Ik snap zowel de heel harde, misschien iets minder vriendelijkere reacties als ook nadien dan de reacties van oji en baboo. Dan denk ik “Hm ja, ook waar..”

Maar...ik ga wel met mijn voorstanders mee over de filmpjes op IG van deze nieuwe merrie...hoeft niets te betekenen, ook dit is een moment opname en 1 vd eerste keren dat je er op zit. moet niets mis mee zijn en kan een goed paard voor je zijn. Maar denk er goed over na en wees niet te enthousiast omdat je dan ineens weer kan rijden...

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:01

Ik vind het nieuwe paard vanachter ook redelijk kort maar heb ook het idee dat ze op een gek tempo loopt. Zou deze week eigenlijk elke keer les nemen in de proef week, kan je gelijk zien of het goed blijft gaan..

Anoniem

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:24

Ik ben wel benieuwd naar het filmpje, kan iemand mij de link sturen?

Anoniem

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:32

Ik vind het er op de filmpjes eigenlijk best goed uitzien. Denk dat Instagram het ook wel wat vertekent, beeld lijkt steeds een beetje vast te lopen.

Tuurlijk zijn er rijtechnisch dingen die beter kunnen, maar wat wil je als je er net mee bezig bent. Ik hoop dat TS met dit paard een leuke toekomst gaat hebben. En de goede begeleiding gaat nemen :)

Babootje

Berichten: 26412
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:31

Waar zien jullie filmpjes dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:32

Babootje schreef:
Waar zien jullie filmpjes dan?


In haar insta story.

Sjolvir

Berichten: 25292
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:27

Marije_1997 schreef:
Babootje schreef:
Waar zien jullie filmpjes dan?


In haar insta story.


Ben helaas? Insta loos, kan het jammergenpeg dus neit zien.

Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 17:52

Ik hield haar in de video ook kort, ik had wat meer lengte moeten geven en voorwaartser. Mijn instructrice zei het ook al toen ze erop ging. Als je dr kort houd loopt ze korter en als ze dr gwn goed nagefelijk rijdt loopt ze goed. Maar we moeten wennen aan elkaar.
Het enige is dat ik in galop me vast ga houden door een angst. En zij gaat sneller dan. Ook al ik vast hou gaat ze er tegen in (niet erg, gwn merrie ding).
Vandaag ook les gehad, ging super goed! Begon rustig en ontspannen en eindigde goed. Enige min puntje is opstappen. Ze gaat weg draaien en als je opstapt gaat ze lopen tot draven. M’n instructrice houdt dr telkens vast zodat ik gwn rustig kan opstappen zonder in het zadel te ploffen als ze ineens gaat draven.

Babootje

Berichten: 26412
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:55

Ben niet instaloos maar ik kan TS op insta niet vinden. Heb je je instanaam gewijzigd TS?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:59

Kmbly schreef:
Ik hield haar in de video ook kort, ik had wat meer lengte moeten geven en voorwaartser. Mijn instructrice zei het ook al toen ze erop ging. Als je dr kort houd loopt ze korter en als ze dr gwn goed nagefelijk rijdt loopt ze goed. Maar we moeten wennen aan elkaar.
Het enige is dat ik in galop me vast ga houden door een angst. En zij gaat sneller dan. Ook al ik vast hou gaat ze er tegen in (niet erg, gwn merrie ding).
Vandaag ook les gehad, ging super goed! Begon rustig en ontspannen en eindigde goed. Enige min puntje is opstappen. Ze gaat weg draaien en als je opstapt gaat ze lopen tot draven. M’n instructrice houdt dr telkens vast zodat ik gwn rustig kan opstappen zonder in het zadel te ploffen als ze ineens gaat draven.


Idd met meer voorwaarts en iets meer ruimte zal ze wel meer onder zetten. Alleen moet je wel nadenken of je hier ook met een gerust hart zelf een rustige training mee kan doen. Geraak je alleen op gestapt?,... ik heb ook een zoektocht achter de rug, en paarden die niet normaal deden bij opstappen kregen echt wel min punten. Paard moet gewoon rustig zijn en er oké mee zijn dat je op stapt. Kan ze bv wel gewoon stilstaan in de bak of wordt ze dan ook zenuwachtig? Ik zou zeker breder kijken dan dit paard!! Het moet niet van vandaag op morgen lijkt me. Je moet je vooral veilig voelen. Een dode krijg je met begeleiding wel vooruit, een snelle rustig maken is lastiger..

Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 18:09

Insta is : kmbly_

In het begin vind ze het moeilijk stil staan, maar als je even gedraafd hebt kan je lang stil staan.

Change3x

Berichten: 6589
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:16

"Ook al ik vast hou gaat ze er tegen in (niet erg, gwn merrie ding)."
"Enige min puntje is opstappen. Ze gaat weg draaien en als je opstapt gaat ze lopen tot draven."

Uiteraard verdient deze merrie een kans, maar lieve Kimberly, blijf alsjeblieft kritisch en objectief kijken haar je proefpaard. Dit zijn al punten waarbij ik afknap. Jij hebt een paard nodig die braaf is en die je je fouten vergeeft. Niet een die tegen je ingaat als je een fout maakt of een keer te streng of strak rijdt. Dan kom je straks weer op hetzelfde punt als je met Char bent.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:19

Is het geen idee dat je gaat kijken naar een paard dat bv 15/16 jaar is? Dat alles al gezien heeft, recht is, waar je gewoon zonder zorgen op kan stappen en mee kan weg rijden? Die zitten ook in jou prijs klasse, en daar kan je echt nog wel paar jaar plezier aan hebben! Als je echt verder wilt in de sport hoort paarden wisselen er toch beetje bij. Zou echt naar een leerpaard kijken, eentje die je helpt ipv eentje die jij moet helpen!

darkadia

Berichten: 5255
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:22

Kmbly schreef:
Insta is : kmbly_

In het begin vind ze het moeilijk stil staan, maar als je even gedraafd hebt kan je lang stil staan.


Dit had mijn jonge net 2 weken zadelmakke paard ook. van een merrie van 13 verwacht ik dat je er zonder problemen op en af moet kunnen stappen zonder hulp. Is een stukje basis training die zij dus blijkbaar niet gehad heeft/verwaarloosd is. Dit is zeer zeker geen merrie ding, maar gewoon stuk africhting.

Daar zal je dus mee aan de slag moeten als deze blijft. Zie je dat zitten? Heb je mensen die weten hoe ze dat op kunnen lossen?
Ben wel benieuwd of je ook filmpjes hebt waar je instructeur dan rijdt, en hoe ze dan loopt. Ze lijkt inderdaad door jouw spanning wat op de handrem te lopen. Ook daarin is het goed te zoeken naar een instructeur die dat kan begeleiden, en je helpen die ontspanning en lol terug te vinden, mocht je met dit paard verder willen.
Maar belangrijkst van alles is eigenlijk wat al werd aangegeven boven mij: je moet je veilig voelen op je toekomstige paard. Is dat bij haar niet, dan is het niet de juiste match om jou nu verder te gaan brengen naar mijn mening.

Berdien

Berichten: 64543
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:27

Ik lees dit topic al een hele tijd mee.

Lieve TS, wat jammer dat het met Char niet gelukt is. Maar dit geeft je wel de kans om nu een paard te kopen wat écht bij jou past. Ik lees nu al over allerlei compromissen die je sluit (moeilijk stil staan, pas na draven. Lastig opstappen), pas hier heel erg mee op! Koop haar niet omdat je haar nou eenmaal kunt kopen, maar koop haar omdat je haar wílt kopen. Zijn jullie een match? Vind je rijden op haar écht leuk, of doe je het vooral omdat je het nu moet? Kun je zonder begeleiding met haar bezig?

Toen ik jouw leeftijd had heb ik ook eerst twee paarden gehad die niet goed waren voor ik mijn blijvende paard kreeg. Daar had ik een klik mee, we pasten bij elkaar en hoewel ze écht niet makkelijk was heb ik me toen nooit onveilig op haar gevoeld. Ik kon gewoon in mijn eentje met haar aan de slag. En dat gun ik jou ook! Plezier, onbekommerd paard rijden en gewoon lekker aan de slag gaan. Niet direct met mitsen en maren, niet met 'maar het is een merrie..', nee gewoon lekker aan de slag!

Babootje

Berichten: 26412
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:42

Kmbly schreef:
Insta is : kmbly_

In het begin vind ze het moeilijk stil staan, maar als je even gedraafd hebt kan je lang stil staan.


Dit paard heeft stilstaan waarschijnlijk niet goed genoeg geleerd (d.w.z. niet goed opgevoed)
Weet je wat van de achtergrond van dit paard kmbly? Is ze bijvoorbeeld alweer langere tijd onder het zadel of heeft ze vooral ervaring als fokmerrie? Heeft ze wedstrijd ervaring en is ze recent bijvoorbeeld nog uitgebracht. Allemaal dingen die je wat kunnen zeggen over de gezondheid van dit paard en geschiktheid voor jou.

Ik heb je filmpje gezien en op basis daarvan zie ik haar op de rechterhand scheef en vind haar ook niet helemaal zuiver lopen maar hoeft niet met kreupelheid te maken te hebben. Dat kan dan natuurlijk met trainen best goed komen, maar het is juist zo belangrijk dat jij kunt leren van een paard en niet hoeft te beginnen met het oplossen van andere problemen.
Mocht je toch besluiten tot aankoop, laat haar dan goed keuren (op de wijze die ik hierboven het beschreven). Dus bij een goed bekend staande keuringsarts voor paarden.
Verder lijkt het me best een aardig paard.

Kinke

Berichten: 20567
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:57

tja, niet goed geleerd is om stil te staan, het kan. Het kan net zo goed een signaal van een lichamelijk probleem zijn.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:08

Slecht passend zadel kan ook een reden zijn waarom een paard niet wil blijven staan met opstappen.

Babootje

Berichten: 26412
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:20

Kinke schreef:
tja, niet goed geleerd is om stil te staan, het kan. Het kan net zo goed een signaal van een lichamelijk probleem zijn.


Dat was zo niet direct mijn indruk. Ik vond ook niet dat Kmbly het paard kort hield. Wel lijkt het paard wat meer "steun" nodig te hebben en vond ik de verbinding wat los/vast. Daardoor een onrustige aanleuning en daar kan dan ook het wat onregelmatige vandaan komen. Wel leek ze zo op het filmpje wat scheef. Kan zijn dat het paard de laatste tijd niet zoveel heeft gedaan.
Het paard is dan wel 13 jaar maar lijkt zo op het filmpje wat groen met rijden.

fransje23

Berichten: 15417
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:43

Kmbly schreef:
Ik hield haar in de video ook kort, ik had wat meer lengte moeten geven en voorwaartser. Mijn instructrice zei het ook al toen ze erop ging. Als je dr kort houd loopt ze korter en als ze dr gwn goed nagefelijk rijdt loopt ze goed. Maar we moeten wennen aan elkaar.
Het enige is dat ik in galop me vast ga houden door een angst. En zij gaat sneller dan. Ook al ik vast hou gaat ze er tegen in (niet erg, gwn merrie ding).
Vandaag ook les gehad, ging super goed! Begon rustig en ontspannen en eindigde goed. Enige min puntje is opstappen. Ze gaat weg draaien en als je opstapt gaat ze lopen tot draven. M’n instructrice houdt dr telkens vast zodat ik gwn rustig kan opstappen zonder in het zadel te ploffen als ze ineens gaat draven.


Denk je dat dit een paard is wat jou vertrouwen kan geven? Dat je straks geen last meer hebt van die angst? Dat je gewoon kunt genieten van het rijden en weer vertrouwen krijgt?

pillow
Berichten: 7840
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:50

Kinke schreef:
tja, niet goed geleerd is om stil te staan, het kan. Het kan net zo goed een signaal van een lichamelijk probleem zijn.

Ja hoor daar gaan we weer. Ook dit paard krijgt hier weer klachten toebedeeld of een slecht passend zadel. Hou nou toch eens op overal direct wat achter te zoeken. Dier kan het ook gewoon niet goed aangeleerd hebben. Ergens hierboven staat ook een advies om een 15 a 16 jarige te nemen. Wat maakt het uit of een paard 13, 15 of 10 is. Braaf is braaf heet is heet. . Ik heb een merrie gehad die altijd heet en druk was ook op haar 18e nog, de destijds 4 jarige was veel rustiger, dus leeftijd doet er weinig toe.
En TS stap je met een krukje op? Er zijn veel paarden die de druk aan een kant niet fijn vinden en met een krukje wel stil staan met opstijgen.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:51

Apple schreef:
Dat laatste komt doordat het even duurt voordat de zoekmachine van Bokt is gelijkgesteld met hoe het nu op Bokt staat. Als het goed is dan is dat met een dag of wat voorbij.

Bedankt voor de uitleg. Was daar niet van op de hoogte.