Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rizette
Berichten: 4397
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 08:06

Dan is het ook niet verbazingwekkend dat dit goed afgerichte paard w.s. geen kant met de hulpen op kan die gegeven worden en dan maar stil gaat staan en er klaar mee is. Paard wat goed wil werken wil op de hulpen graag reageren maar als de hulpen niet goed zijn kan het daar heel gefrustreerd van worden. Het is geen manegepaard die alles maar accepteren en moeten kunnen hebben van diegene die er op gaan zitten.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:42

Nu tikte ik het commentaar van mij zonder leesbrilletje vanochtend, excusus voor sommige niet te begrijpen woorden.

Rizette ik ben het volledig met je eens. Dat moge duidelijk zijn. Ik denk dat TS zich eerst eens heel goed in de basismaterie moet gaan verdiepen.

Het paard leert haar in zoverre wat, dat als je de verkeerde handelingen verricht, of geen handelingen verricht, de uitkomst iets anders is, dan hetgene wat je van te voren inschatte.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 00:43

Misschien een hele willekeurige oplossing maar probeer eens een ‘bakgenoot’ te volgen, paarden leren van elkaar. Mijn paard was ook erg stout toen hij puberde en hij vond het zo lastig sommige dingen.
Toen ben ik 2-3x een bakgenootje achterna gereden en was het al stukken minder.

Kmbly
Berichten: 198
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 14:31

Update,
Dinsdag en woensdag een terug val gehad. Ging na Epe super goed!
Maar dinsdag begon ze opeens te steigeren, staken en bokken. Ik kon doen wat ik wou maar niks hielp..
Woensdag ook zelfde, vandaag ga ik nog longeren of het aan de lijn hetzelfde is.
Kan ook zijn omdat ik sinds dinsdag niet lekker in mijn vel zit:/

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:51

Ik rij ook een hele dominante merrie die wel eens een bokje of een trap eruit gooit. Alles was gecheckt, dus daar sta je dan met je gezonde paard... Heb je topic nu pas voorbij zien komen en vind dat je goed bezig bent! Ga zo door!

Mijn paard ging 'staken' wanneer ze iets moeilijk vindt, prima dat ze daarop reageert maar ze maakte er altijd wel een drama van. Ondertussen met veel geduld en lessen volgen zijn we op de goede weg komen die 'uitbarstingen' eigenlijk nooit meer voor.

Hier het topic over mijn verzorgpaard: [RIJ-ITP] Van rodeopaard naar rijpaard, Golda ITP

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:44

char_kmbly schreef:
Update,
Dinsdag en woensdag een terug val gehad. Ging na Epe super goed!
Maar dinsdag begon ze opeens te steigeren, staken en bokken. Ik kon doen wat ik wou maar niks hielp..
Woensdag ook zelfde, vandaag ga ik nog longeren of het aan de lijn hetzelfde is.
Kan ook zijn omdat ik sinds dinsdag niet lekker in mijn vel zit:/


Paarden zijn geweldige spiegels, jij niet goed in je vel? Paard voelt dat heel erg en toont dat.

Rizette
Berichten: 4397
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:56

Heb je nog aan les gedacht zodat je de juiste hulpen leert geven?

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:18

Wat ik niet zo goed begrijp TS is dat je hier steeds om advies vraagt en ik niet echt het idee heb dat je daar ook iets mee doet.
Nou is dat natuurlijk niet verplicht maar ik ben dan wel benieuwd waarom je het gegeven advies niet opvolgt.
En als je dat wel hebt gedaan is het ook leuk als je de uitkomst daarvan ook in dit topic deelt.(natuurlijk ook niet verplicht)

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:57

Dit doet een paard niet zo maar, ga er niet van uit dat het uit zich zelf over gaat.Ik hoop zoals eerder gezegd je er iets aan gaat doen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:12

Ooit aan gedacht om gewoon eens rustig aan met haar te doen?... ik ben erachter gekomen dat ik je volg op insta, en elke 2 dagen post je een video/foto dat je weer een meter gesorongen hebt... Misschien het paard eens rust geven in het koppie..?

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:42

Of het dat kan zijn weet ik niet, weet wel dat mijn paard een hele harde blijkt te zijn, die begon vorige maand ineens met overdreven schrikachtig zijn en op hol slaan, soms wel negen keer in half uur. Ook mijn instructrice zag zo niets wat het kon zijn. Toen begon hij maandag ineens met poging me eraf te gooien. Dinsdag opgeladen en naar kliniek, na bijna drie uur onderzoek blijkt er dus een peesblessure te zitten, enkel op harde volte rechtsom toont hij minimale kreupelheid aan dat been, maar nadat ze been uitverdoofd hadden had ik mijn paard ineens weer zoals hij normaal is. Dus kijk goed uit of het toch niet iets medisch is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:24

Pepperrr schreef:
Ooit aan gedacht om gewoon eens rustig aan met haar te doen?... ik ben erachter gekomen dat ik je volg op insta, en elke 2 dagen post je een video/foto dat je weer een meter gesorongen hebt... Misschien het paard eens rust geven in het koppie..?



" less is more " zeggen de engelse niet voor niets,

is voor vele lastig om toe te passen, jammer is dat wel, want een dagje rust of eens even iets naders lost vaak meer op

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:27

Mijn paard heeft ook zo.n periode gehad en toen was bitloos de oplossing. Hij had veel last van het bit, het blijft zoeken tot je de oorzaak weet.

Rizette
Berichten: 4397
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:33

Volgens horstelelex is je paard M springniveau, maar dat kan ieder lid er op zetten, dus of hij dat ook gestart is en hoe vaak kun je alleen opvragen bij de KNHS met het chipnummer en /of levensnummer. Dan is je paard ook nog maar 7. Dat is jong om een leermeester te zijn. Meestal te jong. Neem goed les en goede begeleiding als je dit wilt laten slagen voor jou en je paard

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 17:03

Rizette : volgens mij heb je helemaal gelijk. De handelaar kan het weinig tot niets schelen in het algemeen of een paard aan de verwachtingen van een koper kan voldoen.

Rizette
Berichten: 4397
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:50

Pepperrr schreef:
Ooit aan gedacht om gewoon eens rustig aan met haar te doen?... ik ben erachter gekomen dat ik je volg op insta, en elke 2 dagen post je een video/foto dat je weer een meter gesorongen hebt... Misschien het paard eens rust geven in het koppie..?

Dit had ik nog niet gelezen. Dom dom dom.

Armandatje
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:17

hallo!
eerst heb ik een paar vragen waar je naar moet kijken voordat je dit berichtje verder leest:
1. is je paard runtgelogisch goedgekeurd toen je haar kocht? en klinisch?
2. is het gebit in orde?
3 heeft ze contact met andere paarden?
4 ligt het hoofdstel anatomisch goed? geen drukplekken?
5 het kan zijn dat ze haar oude plekje mist omdat daar een maatje stond het kan dan goed zijn om een x terug te gaan.
ik snap je probleem ik had ook zo paard op stal staan (sterre) eerst was het allemaal leuk en aardig springen buiten rijden alles deden we, tot ze een humeurtje kreeg eerst dat ik: oke een slechte dag dat heeft iedere pony wel eens.
toen begon ze het steeds vaker te doen, staken en als je haar voor uit probeert te krijgen steigeren, bokken, 360 etc,
ik heb dit op gelost door eerst 3 week lang grond werk te doen. ik heb haar gewoon in de bak gezet en haar der ding laten doen dan met een halster wat vd oefeningen gedaan en steeds meet maar niet rijden! na de 3 week ben ik even een kwartiertje in stap/ draf gaan rijden en heb haar daarna weer op stal/wei gezet en steeds om de dag weer 10 minuten er bij op en na ong 1 week een galopje.
deze 'vakantie' heeft haar goed gedaan en sinds dien nu een jaar geleden af en toe een bokje en meer niet, natuurlijk is iedere pony anders en reageerd iedere pony anders en moe jij uiteidelijk beslissen wat goed is!

toch zal ik dit even terug koppelen met de oude eigenaar of ze dit vaker heeft het kan zijn dat ze het springen mist...…

voor verder vragen nog kan je een berichtje vis instagram sturen naar: Equi_sff ik help je graag verder!

ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen!

groeten armanda

Kmbly
Berichten: 198
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 14:26

Char is bij de keuring goed gekeurd röntgenologisch en klinisch.
2 maanden terug was de tandarts langs geweest, die had wat haakjes verwijderd.
Ze staat nu samen met een paard in de paddock (nu is zij niet de dominante, dat was ze namelijk wel in de zomer op de wei).
Ik heb een volledig anatomisch hoofdstel die op alle plekken netjes aansluit :p
Op deze plek staat ze wel rustiger en in de omgang is ze ook stukken rustiger dan op de vorige stal.
Ik merkte gister tijdens het springen dat ze zo opstandig was.
Dan had ik een lijntje van een balk, sprong, balk, sprong.
En ik stuurde haar erop af in draf en gaf de hulp voor galop. Ze deed de oren in de nek en sprong in draf over 80 cm .... en. Ze wou nog nii aanspringen dus trok ik haar stil, omdat je niet uit bijna stap een sprong van 90 cm kan springen..
Ook wat eerder zelfde lijntje, wel uit galop, maar direct na de laatste sprong ging ze in de ankers en trapte naar m’n been.
Uiteindelijk kwam iemand van de manege me helpen.
Gewoon even naar voren krijgen om te draven. Maar ze ging tekeer tegen m’n been.
Ik heb ook paar weken geleden sporen aangeschaft vanwege dit gedrag, omdat ik anders helemaal niks te zeggen heb (sporen met een balletje dat draait). En kleine tikjes achter m’n kuit gegeven. Nou uiteindelijk steigerde ze.
En dan blijft ze achteruit lopen tot ik mijn been los laat...
Uiteindelijk gaf ze zich wel over (20 min geduurd) en draafde ik een paar rondjes en stapte uit.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:38

Ik lees al een tijdje mee, maar dit klinkt niet goed hoor TS.. Als ze echt zo dominant is zou ik eerst even een stapje terug nemen en misschien het springen eerst even laten voor wat het is. Ik heb zelf veel ervaring met een moeilijke merrie, maar om de sporen er maar in te zetten is niet een oplossing voor dit probleem. Haal een ervaren iemand erbij als het paard al helemaal nagekeken is, maar dit klinkt alsof er toch iets haar niet lekker zit.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:54

Ai, dat klinkt niet lekker TS. Ik geloof best dat sommige paarden duidelijke leiding nodig hebben omdat ze anders zelf de leiding nemen, maar dit gedrag vind ik niet in dat plaatje passen. Dit gedrag, zoals ik het interpreteer vanuit jouw omschrijving) is een paard wat aangeeft dat het pijn heeft. Dat is heel zuur wetende dat je haar klinisch en röntgenologisch hebt laten keuren en er dan vanuit gaat dat het medisch vlak is uitgesloten… Maar helaas is zo’n keuring niet heilig, het is een momentopname waarbij de meest voordehand liggende locaties van kwetsuren op de foto worden gezet. Het paard is niet in zijn geheel op de foto gezet en ook lang niet alles is op een foto te zien zoals bijvoorbeeld banden of pezen om nog niet te spreken over organen.
Als je echt niet eerst je paard goed wil laten nakijken, dan zou ik beginnen met een groot aantal stappen terug te doen. Niet springen, maar basiswerk. Kan heel afwisselend zijn vooral als je het combineert met grondwerk, lange lijnen e.d. Leer elkaar eerst eens goed kennen. Maar persoonlijk zou ik het paard opladen en naar een kliniek brengen of een mobiele kliniek langs laten komen en mij niet te veel aantrekken van de reacties van stalgenoten en lesgevers.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:42

Voer je magnesium bij? Kan zijn dat ze overprikkeld raakt. Magnesium zorgt ervoor dat het zenuwstelsel goed werkt en heel veel paarden hebben hier een tekort aan
Maar als ... 'Als de situatie erger wordt, waarom blijf je dan doorgaan met rijden i.p.v. de oorzaak te achterhalen? Verder vraag ik me ook af wat allemaal op het keuringsrapport staat vermeld. Kan er sprake zijn van maagzweren of veel zand in de buik?

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:42

Waarom ga je met zo.n paard springen echt onbegrijpelijk.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:51

marleen_usar schreef:
Waarom ga je met zo.n paard springen echt onbegrijpelijk.



Helemaal mee eens _/-\o_

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:00

Doet ze dit trouwens ook bij een professionele ruiter? Of alleen bij jou?

baukiiee
Berichten: 83
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:02

Het wordt niet vaak genoemd, maar bekijk ook eens de stand van haar hoeven.

Ik heb een soort gelijk iets gehad. Wou niet tot nauwelijks aanspringen in galop, zijwaarts was een probleem en met springen ging ze of veel te hard en kwam vaak niet uit. Ook sprong ze veel overkruist aan of kwam ze na de sprong zo neer.

Nadat we samen achterover gevallen zijn was voor mij de maat vol, ik ben met haar naar de dierenarts geweest en daar een buigproef, röntgenfoto's en echo laten maken. Volgens de dierenarts had ze artrose in het spronggewricht, ik had hier mijn twijfels over omdat ze met de buigproef op het harde niks qua kreupelheid liet zien.

Via via hoorde ik goede verhalen over een andere hoefsmid en ik dacht dat kan nooit kwaad kon om een ander er eens naar te laten kijken. Dus die is langs geweest en het blijkt dus dat ze te plat op haar hoeven staat en hierdoor helemaal niet in staat is om mijn vragen te kunnen beantwoorden vanuit haar lichaam.

Controleer dus ook vooral of ze vierkant kan staan en daarin niet scheef staat of naar 1 minuut al weer gaat verstaan