Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:22

Ineke2 schreef:
Ianrowan2009 schreef:
Dat klinkt als kissing spines.. ik zou haar rug/lenden wervels eens op de foto zetten.

Ze is al op de foto gezet. Heeft niks.
Kortom ik zou een goede instructeur zoeken en met privéles verder gaan tevens ook in de omgang mee laten kijken of je wel consequent genoeg bent.


En toch blijf ik erbij, dit klopt echt niet!
Een paard dat zich zo lang, zo heftig uit in het rijden, daar ik iets niet goed mee! En ik herken al die punten die TS in haar OP omschrijft, dit paard heeft pijn!
Mijn advies is om een second opinion, maar dan bij een andere DA.
Zet haar rug opnieuw op de foto.
Je slaat jezelf echt voor het hoofd als het mis blijkt te zijn, en je hebt haar erdoorheen moeten rijden van je instructeur. Better safe than sorry, toch? :o

Melvern
Berichten: 4414
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:29

Mijn merrie deed exact hetzelfde. Bij aandraven staken en achteruit lopen dreigen en oren in de nek. Fysio erbij gehad en ze was helemaal scheef en had last van haar schoft en bekken. Het is na behandeling zo goed als over. Staken en boos doen zijn weg en ze is veel makkelijker in haar lijf.

Ik heb jaren geklierd met haar, maar ik wist dat er iets moest zijn want zo was ze nooit. Altijd bomproef en aanhankelijk en vooral voorwaarts. Heel wat zadels en spullen geprobeerd. Niets hielp.

Ik wist niet meer wat ik aan moest. Ze is goed op de foto's en onderzoeken. Maar zodra ik op wou stappen drama.

Nu kan ik alles weer doen, maar het was een lange en moeilijke weg

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:52

Een crossles lijkt me nu echt niet goed,wat wil je hier mee bereiken?

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:55

Vind het ook niet echt verantwoord dat je met een "ziek" paard toch lekker gaat crossen en buiten gaat rijden... Arm dier.. :(:)

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:03

Dit paard staakt niet voor niks echt bizar dat je toch gaat rijden.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:33

Niet om het één of ander, maar jouw paard schreeuwt de singalen uit en je geeft er totaal geen gehoor aan omdat je toch per se mee wil doen aan een pittige crossles terwijl jouw paard niet lekker in z'n vel zit. Dan stel imo je eigen belangen voorop i.p.v. aan dierenwelzijn te denken. Echt bizar dat je dan er zelf niet aandenkt om voorlopig te stoppen met rijden totdat de oorzaak van het staakgedrag is achterhaald.

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:04

TS, weet je wie de eigenaar was voordat ze bij de handelaar belandde? Wie staat er in haar paspoort vermeld? Misschien kan je contact opnemen met een van de oud eigenaren, vragen hoe ze was voor ze bij de handelaar belandde. Het zou mij namelijk niet verbazen als je dan een heel ander beeld van het paard krijgt.

Snap dat de opmerkingen om haar nogmaals goed na te laten kijken niet leuk zijn. Je denkt goed te hebben gehandeld door haar klinisch en röntgenologisch te onderzoeken. Toch geeft dit maar een beperkt beeld van het paard helaas. Haar gedrag doet pijn vermoeden. Heb zelf ook een sensibele Zangersheide merrie staan (ook C lijn), zij heeft door een combi maagzweer met rugblessure ontzettende pijn gehad, maar dit uitte ze door geeneens extreme signalen; niet stil willen staan met opstappen, kaken op slot zetten en bij de moeilijke oefeningen er onderuit proberen te komen. Ik kan mezelf wel voor de kop slaan dan ik de signalen niet eerder heb opgepikt ... Op de foto was ze trouwens ook 100% goed, pas met echo kwamen de ontstekingen in beeld.

Rizette
Berichten: 4406
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:07

Hoe is het nu?

BigOne
Berichten: 38369
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:50

Anoniemk2 schreef:
Niet om het één of ander, maar jouw paard schreeuwt de singalen uit en je geeft er totaal geen gehoor aan omdat je toch per se mee wil doen aan een pittige crossles terwijl jouw paard niet lekker in z'n vel zit. Dan stel imo je eigen belangen voorop i.p.v. aan dierenwelzijn te denken. Echt bizar dat je dan er zelf niet aandenkt om voorlopig te stoppen met rijden totdat de oorzaak van het staakgedrag is achterhaald.

Dit zouden meer mensen met paarden moeten doen!! Helaas zijn de meesten stekeblind.

pillow
Berichten: 7833
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:54

bigone schreef:
Anoniemk2 schreef:
Niet om het één of ander, maar jouw paard schreeuwt de singalen uit en je geeft er totaal geen gehoor aan omdat je toch per se mee wil doen aan een pittige crossles terwijl jouw paard niet lekker in z'n vel zit. Dan stel imo je eigen belangen voorop i.p.v. aan dierenwelzijn te denken. Echt bizar dat je dan er zelf niet aandenkt om voorlopig te stoppen met rijden totdat de oorzaak van het staakgedrag is achterhaald.

Dit zouden meer mensen met paarden moeten doen!! Helaas zijn de meesten stekeblind.

En iedereen blijft maar staakgedrag op een blessure schuiven. Terwijl heel veel stakers uitermate kunnen opknappen van eens lekker voorwaarts gereden te worden.

Nielojram

Berichten: 7825
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:59

pillow schreef:
En iedereen blijft maar staakgedrag op een blessure schuiven. Terwijl heel veel stakers uitermate kunnen opknappen van eens lekker voorwaarts gereden te worden.


|o

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:52

Eens met Pillow hoor.
Paard is nagekeken en uitgebreid op de foto gezet.
Toen TS haar kreeg was ze goed gemanierd en makkelijk te rijden.
In de les nauwelijks problemen, waarschijnlijk rijdt ze toch net iets anders met begeleiding dan zonder.
Eigen instructrice zegt dat TS best wat duidelijker en consequenter mag zijn.
Grote kans dat daar de oplossing van het probleem ligt.

Lon
Berichten: 888
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 22:18

Dat verklaart niet waarom TS in verschillende berichten vanaf begin augustus aangeeft dat het paard onophoudelijk met haar hoofd schudt (ook tijdens de springles van kort geleden). Dat doen paarden vrijwel nooit vrijwillig of door gebrek aan leiding, omdat het heel onhandig gedrag is voor een prooidier. In het beste geval heb je te maken met een stuk harnachement wat niet prettig zit, in het slechtste geval met een headshaker die reageert op specifieke prikkels (bijvoorbeeld wind of regen buiten).
@TS; hoe gingen je buitenritten en crossles deze week? Ik hoop dat je de gouden tip inmiddels gekregen hebt, dat maakt het rijden voor beide partijen veel leuker.

Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 08:16

Ik heb gekozen om de buitenritten uit te stellen tot een andere keer. Inplaats daarvan heb ik les gevolgd bij de stal eigenaar.
Het staken en en schudden kwam niet voor. Alleen even een keer in het begin als ik niet duidelijk was.
De crossles hebben we maar afgezegd ivm de vooruitgang. En ik niet weer hetzelfde wou hebben als de springclinic.

Lon
Berichten: 888
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:22

Dat is goed nieuws, blij dat ik er naast lijk te zitten. Nu de stijgende lijn vasthouden, succes!

nikkel
Berichten: 2538
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 19:25

Succes. Duidelijkheid voor alles.

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:24

Het probleem ligt blijkbaar toch bij jezelf, als je in de les ben is er niks aan de hand,dus waarschijnlijk kun jij niet op eigen benen trainen , word zeker niet gefrustreerd, ga eens helemaal terug naar de basis, het paard geeft blijkbaar heel goed aan dat er ergens iets niet in orde is, een paard kloot niet en met effe doorrijden kom je er niet, begin even opnieuw, leer het dier kennen hoe het echt is, je kan geen paard kopen en gelijk verwachten dat ze de sterren van de hemel rijden, soms duurt het een jaar of langer eer je een team bent, geef het de tijd , of heb je erge haast??

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:35

midgie schreef:
Het probleem ligt blijkbaar toch bij jezelf, als je in de les ben is er niks aan de hand,dus waarschijnlijk kun jij niet op eigen benen trainen , word zeker niet gefrustreerd, ga eens helemaal terug naar de basis, het paard geeft blijkbaar heel goed aan dat er ergens iets niet in orde is, een paard kloot niet en met effe doorrijden kom je er niet, begin even opnieuw, leer het dier kennen hoe het echt is, je kan geen paard kopen en gelijk verwachten dat ze de sterren van de hemel rijden, soms duurt het een jaar of langer eer je een team bent, geef het de tijd , of heb je erge haast??



Dat heb je mooi verwoord +:)+

nikkel
Berichten: 2538
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:03

Als er een aan het "klote"is, dan is dat meestal de ruiter. Niet het paard.

pillow
Berichten: 7833
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 23:28

Nielojram schreef:
pillow schreef:
En iedereen blijft maar staakgedrag op een blessure schuiven. Terwijl heel veel stakers uitermate kunnen opknappen van eens lekker voorwaarts gereden te worden.


|o

:D

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 16:35

Hoe gaat het nu?

Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 21:06

Zaterdag en zondag gelongeerd met bijzet. Maandag gereden. Paar keer gestaakt, maar kwam door mij omdat ik door bleef vragen om meer te verruimen. En vandaag les gehad. 0 x gestaakt! Balkjes gegaloppeerd en gedraaft. Wel nog beetje werken aan dat ze in de rechtergalop telkens wisselt (voel ik). Enige tips daarvoor??

nikkel
Berichten: 2538
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:38

Iets meer aan het been, en van de hand. Bij de vorige eigenaar, heeft het paard heel veel gesprongen, het paard wordt aangeleerd om vaak van galop te wisselen.

Het kan zijn, dat het Char het doet, omdat Char, daarin niet goed genoeg door jou wordt gecorrigeerd.

Rizette
Berichten: 4406
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 23:10

Waarschijnlijk geef je tegengestelde hulpen in de rechtergalop. Dat kan zijn, te veel druk op de linkerzitbeenknobbel. Stelling met links , linkerhand van de hals, of naar links sturen. Teveel linkerbeen. Heb je geen les?

nikkel
Berichten: 2538
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 06:54

Ik denk dat de TS, zich eerst eens wat moet verdiepen in het rijden van paarden. Wat studiemateriaal, boeken video,s etc kunnen een hoop helpen, aangezien er volgens mij, sommige basiskennis niet aanwezig is.

Het paard kan jou niet leren, welk been je moet gebruiken bij het aanspringen in galop en ook niet, hoe en waar je je handen aan de teugels moet hennen. Rizette heeft volledig gelijk.