welke hulpen voor achterwaarts gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

welke hulpen voor achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 12:42

Ik ben momenteel met mijn PRE volop aan het oefenen met het correct achteruit gaan.
Dat gaat redelijk goed (de ene keer supervlot, de andere keer met veel weerstand).
Maar waar ik een beetje tegenaan loop is welke hulpen ik daarvoor nu het beste kan gebruiken. Ik heb al bij verschillende ruiters les gevolgd, en boeken gelezen, en het valt mij op dat die hulpen vaak net een beetje anders zijn. Daarom zou ik hier eens willen vragen welke hulpen jullie het best vinden werken?
Het is onze bedoeling om ons te gaan concentreren op WE dus ik zou graag weten of daar specifieke achteruit-hulpen voor gebruikt worden? Het is tenslotte de bedoeling dat mettertijd met 1 hand te rijden.
Welke hulpen gebruiken jullie, en hoe pakken jullie het oefenen aan?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: welke hulpen voor achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:51

Wat ik zelf doe is iets lichter gaan zitten, benen naar achteren leggen, aan de voorkant blokkeren (niet trekken, maar aangeven, je mag niet naar voren), been iets aandrukken en bij het aanleren ook de stemhulp "terug" erbij. Terug is ook mijn hulp bij bijvoorbeeld uit de trailer gaan of anderzijds aan de hand achteruit.

Ik rijd echter geen WE, dus wel met 2 handen, maar denk dat dat in principe geen verschil maakt omdat mijn hand weinig doet. Ik zal binnenkort eens kijken of ik het met 1 hand kan, maar ik denk van wel

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:07

Benen iets naar achteren en bekken naar voren kantelen. Een paard wat al verder is in de africhting en goed aan de hulpen is gaat dan achterwaarts. Zo niet, lichte kuitdruk. Hand doet in principe niks zolang dat niet hoeft. Als het paard niet recht gaat begrens je de schouder. Als een paard naar voren dreigt te stappen ipv naar achteren geef ik een ophouding.

Paarden kennen hier het stemcommando "terug" al nog voor ze überhaupt aan de longe hebben gelopen. Dus op het begin gebruik ik dat ook onder het zadel.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Re: welke hulpen voor achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 16:13

Dank voor de tips, en sorry voor de late reactie. Ik was even niet online.
Hier merk ik dus al de twee verschillende manieren van achterwaarts geen. Bowo gaat lichter zitten - zo heb ik het het laatst geleerd), en Bodiwi kantelt het bekken naar voren - zo heeft mijn vriendin het geleerd. En we hebben allebei voor elk systeem een goede uitleg gehad, dus ik weet niet wat nu het meest correct is.
De tips over de benen en de stemhulp neem ik zeker mee. Het zou kunnen dat ik mijn benen soms net niet ver genoeg achteruit plaats.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: welke hulpen voor achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 18:45

Volgens mij is dat (bijna) dezelfde beweging. Ik denk niet bewust aan bekken kantelen, maar volgens mij doe ik dat ook, anders kan je volgens mij niet eens lichter gaan zitten.
En je benen hoeven ook zeker niet heel ver naar achteren hoor. Een paar centimeter zou ruim voldoende moeten zijn.

Het gaat erom dat je paard zijn rug moet kunnen opbollen en dan met name in het gebied aan de achterkant van het zadel :)

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: welke hulpen voor achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 18:55

Dit leerde ik ze altijd aan de hand met commando terug. En er op , gewicht iets naar voren verplaatsen en een minuscule beweging met pink. Paard rustig met iets naar achter geplaatste benen begrenzen zodat hij recht blijft.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Re: welke hulpen voor achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 14:18

Dus toch gewicht een pietsje naar voor/lichter, als ik er even over nadenk lijkt het inderdaad wat hetzelfde , en de benen lichtjes net achter de singel. Dank voor de tips. Ik ga er morgen mee aan de slag! Aan de hand doet hij het zonder problemen, bij mij met de commando ‘achteruit’, ‘terug’ was inderdaad gemakkelijker geweest .

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: welke hulpen voor achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 15:02

Ik leg beide benen wat achteruit achteruit, en geef een beenhulp die hetzelfde is om voorwaarts te gaan (gewoon wat druk dus). Het is het verschil in beenligging wat voor mijn paard betekent "hé, dit is achteruit niet vooruit". Ik hoef hiervoor niet aan mijn teugels te komen of mijn gewicht te verschuiven.Ik heb mijn paard zelf opgeleid en in de aanleerfase is het fijn om iemand op de grond te hebben die op de borst kan duwen. Op die manier hoef je nooit aan de teugels te trekken, ook niet als je het aanleert.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: welke hulpen voor achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 15:17

Als aanvulling op voorgaande tips, het is ook heel belangrijk dat je actief halt houd. Dus echt met een voorwaartse drang. Wanneer je dan je hulp voor achterwaarts geeft en je begrenst in je hand kan je paard ook mooi actief achterwaarts.
Wanneer je dit niet doet, gaat je paard min of meer in de 'parkeerstand' en krijg je veel meer weerstand bij het achterwaarts gaan. Daarnaast zal je paard dan meestal ook slepend achterwaarts gaan.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: welke hulpen voor achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 15:56

Ik denk dat de manier waarop niet veel uitmaakt, als je het maar telkens op dezelfde manier vraagt. Al leer je je paard dat hij achteruit moet als jij achterstevoren gaat zitten, als jij de enige bent die er mee rijdt, maakt dat toch niets uit? :)

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Re: welke hulpen voor achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 11:38

rozebadeend, dat zou wel eens de reden kunnen zijn waarom hij de ene keer vlot achterwaarts gaat en de andere keer geen stap verzet... hier ga ik zeker op letten.
Dank ook voor de andere tips. Ze liggen gelukkig wat in dezelfde lijn dus ik kan hier zeker mee verder.