Tempocontrole: paard komt steeds terug in tempo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IndyK95
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-07-18

Tempocontrole: paard komt steeds terug in tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 12:31

Ik loop op het moment een beetje vast met mijn paard. Toen ik haar kocht een jaar geleden was ze niet goed aan het been. Hier ben ik met mijn instructrice flink aan gaan trainen waardoor ze nu als ik been geef, meteen naar voren gaat. Hier ben ik dus al heel blij mee en zijn we al vooruit gegaan. Maar nu is het zo dat haar tempo van zichzelf redelijk langzaam is. Ik geef dan been, maar al naar een paar stappen komt ze weer terug in haar eigen langzame tempo. Ik ben met mijn instructrice al een tijdje bezig met tempowisselingen en dan mag ze pas terug komen in tempo als ik daar de hulpen voor geef. Maar dan ben ik steeds been aan het geven om haar maar in dat tempo te houden totdat ik de hulp geef om haar weer langzamer te laten lopen. Hoe zorg ik er nou voor dat ik geen been meer moet geven om haar in het tempo te houden dat ik wil?

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Tempocontrole: paard komt steeds terug in tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:34

Loopt ze dan ook echt onder tempo/zonder voldoende takt?
Neem aan dat jullie haar niet over haar tempo jagen maar juist dat stukje extra impuls zoeken. Lijkt erop alsof ze toch niet helemaal goed aan je been is. Mijn tip zou zijn om veel overgangen te rijden en ook eens een gang over te slaan. Dus vanuit halthouden meteen draf, vanuit stap naar galop etc. Been = reactie en komt die reactie niet dan een tikje met de zweep. Heel consequent blijven.

Heeft het paard voldoende energie? Houdt ze de les goed vol of is conditie ook een aandachtspuntje?

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Tempocontrole: paard komt steeds terug in tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:52

Niet been geven vóórdat ze terugvalt, want dan blijf je straks been moeten blijven geven om haar aan de gang te houden en dat wil je niet, dan werk jij harder dan zij.

Haar de fout laten maken, en wanneer ze dat doet, gewoon opnieuw vragen om vooruit te gaan. Niet boos worden, niet je hulpen meteen al heel groot maken (pas vergroten als ze niet op je vraag reageert).

Als je dit heel consequent doet helpt het echt.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Tempocontrole: paard komt steeds terug in tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:29

Dit zal altijd een moeilijk stuk blijven want als ze van zichzelf weinig looplust heeft dan zal ze dat ook niet krijgen. Je kan soms met voer nog wel wat proberen maar er zijn paarden die gewoon van zichzelf weinig ‘go’ hebben. Die moet je elke keer opnieuw weer aan je been zetten en activeren.
Belangrijk is om consequent te zijn: klein beetje been moet ze op reageren, pas daarna vergroot je je hulp of kan je eventueel zweepje erbij pakken. Als jij naar voren rijdt en ze valt weer terug uit zichzelf dan kan je wel een tik bijgeven. Anders weet ze niet dat dit de bedoeling niet was. Je moet zelf naar voren rijden en weer zelf terugrijden. En dan ook belonen natuurlijk als ze goed reageert.
Maar een hele vlugge zal je hier niet van maken.

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Re: Tempocontrole: paard komt steeds terug in tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:53

Zweep gebruiken! En ik weet niet hoe je tegenover sporen staat? Niet geliefd door iedereen maar wel het perfecte middel bij paarden zoals deze. Het is een paard met weinig drive dus daarbij zul je toch iets duidelijker moeten zijn :j

Daisyyxx
Berichten: 108
Geregistreerd: 25-01-16

Re: Tempocontrole: paard komt steeds terug in tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 21:26

Ik zou geen sporen gebruiken. Sporen zijn er niet voor om een paard naar voren te 'schoppen'.
Vraag vooral aan je instructrice wat je moet doen en hoe je moet reageren. Zij kent jouw paard en weet wat het beste is voor jouw paard.
Blijf in ieder geval niet druk geven met je been als het paard op het juiste tempo loopt. Loopt je paard goed, been eraf. Vertraagd ze weer maak haar dan weer alert. En vraag dus ook zeker je instructrice om hulp.

Wyb_ster

Berichten: 785
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 21:30

Amy111 schreef:
Zweep gebruiken! En ik weet niet hoe je tegenover sporen staat? Niet geliefd door iedereen maar wel het perfecte middel bij paarden zoals deze. Het is een paard met weinig drive dus daarbij zul je toch iets duidelijker moeten zijn :j


Weinig drive is niet hetzelfde als onduidelijk zijn... Laten we dat voorop stellen.
Ik heb zelf ook altijd een pony gehad die liever lui dan moe was, maar met heel veel overgangen rijden en schakelen krijg je zo'n pony gewoon aan het been. Maar zoals al eerder vermeld moet je consequent rijden. Valt ze terug: been, valt ze terug nog een keer. Reageert ze niet op je been dan gebruik je een zweep of een spoortje. Komt ze na 2 stappen al terug, kan je een keer gelijk been en zweep geven om aan te geven dat er grenzen zijn, maar verder gewoon met rust en consequentie rijden, daar kom je veel verder mee

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Tempocontrole: paard komt steeds terug in tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 21:50

...en soms is het een kwestie van het achterbeen goed onderbrengen.

Loswerk oefening in stap, als je er 5 minuten op zit:
deel in je hoofd de bak in vierkanten in van 10x10.
(Baan van 20x40 krijgt 8 vierkanten.)

Ga vierkantjes stappen - correcte stelling en buiging, paar pas rechtuit, weer een hoek.
(En niet 'kapseizen', nietnover de buitenschouder vallen, niet door je binnenbeen heen, echte correcte kwart cirkels...)
Van hand veranderen "door een vierkante S", en na te tijdje doe je vierkante slangenvoltes.

Doorgaans worden flegmatiekere paarden er toch vlotter van!

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:03

Blijft ze naarmate je langer bezig bent wel gaan (is het een dieseltje)? Die van mij wel, en behalve overgangen naar voren betekent dat ook dat je overgangen terug echt moet rijden. Draf-stap overgang en ze verliest tact of activiteit? Terug naarvoren en niet naar stap tot ze actief en tactmatig blijft. En dit betekent voor alle overgangen en tempowisselingen

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:35

denisesilver schreef:
Blijft ze naarmate je langer bezig bent wel gaan (is het een dieseltje)? Die van mij wel, en behalve overgangen naar voren betekent dat ook dat je overgangen terug echt moet rijden. Draf-stap overgang en ze verliest tact of activiteit? Terug naarvoren en niet naar stap tot ze actief en tactmatig blijft. En dit betekent voor alle overgangen en tempowisselingen


Dit, voor ze terugvalt in activiteit zelf terug rijden. Daarnaast heel veel stap draf, draf galop enz overgangen rijden.

Sommige paarden reageren niet op dat naar voren gejaag. Been en weg is iets van de moderne sport, maar als je paard wat trager ( of slap) van nature is, dan krijg je alleen maar spanning van die oefeningen.

Eigenlijk zodra ze te lang wordt in welke gang dan ook, dan verander je van gang. Dus wordt ze te lang in de galop, direct naar draf en overnieuw aanspringen. Zo kun je op een vriendelijke manier haar sterker maken en sneller maken.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:39

Mijn instructrice heeft mij toen de tip gegeven om de consequentie van terugvallen zo te maken dat ze dat ten alle tijden willen voorkomen, dit zou je kunnen proberen.

Ik ben zelf meer van wat Aleeneh zegt, pas beengeven als je oard teruggevallen is, uiteindelijk zal die snappen dat het fijner is om een constant tempo aan te houden.

Overigens zou ik absoluut niet met sporen gaan rijden voor dit, sporen zijn er voor verfijning van je hulpen, en niet voor het verscherpen van vind ik, je paard voelt jou beenhulp echt wel, en als hij daar niet op reageert ligt dat aan hoe jij hem aan je been zet. Dan kun je dat beter oplossen en indien hij niet vlot genoeg reageert een zweepje gebruiken dan dat je de sporen erbij pakt. Omdat veel ruiters (inclusief mijzelf) toch te beweeglijk zijn met hun benen om je paard niet onbedoeld zo nu en dan een por te geven.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:55

Aleeneh schreef:
Niet been geven vóórdat ze terugvalt, want dan blijf je straks been moeten blijven geven om haar aan de gang te houden en dat wil je niet, dan werk jij harder dan zij.

Haar de fout laten maken, en wanneer ze dat doet, gewoon opnieuw vragen om vooruit te gaan. Niet boos worden, niet je hulpen meteen al heel groot maken (pas vergroten als ze niet op je vraag reageert).

Als je dit heel consequent doet helpt het echt.


Ik denk dat dit de belangrijkste factor is. Bijna iedereen doet dit onbewust. Ik zelf ook bij luie paarden en daarom weet ik van de fout.

Overigens vind ik het zelf niet realistisch om te verlangen dat een paard voor een lange tijd in die hardere draf (bijvoorbeeld) blijft zonder soms wat been te geven. Ik hoor iedereen het altijd zeggen maar zie het eigenlijk nergens. Behalve bij paarden die heel erg veel go hebben en onder controle gehouden moeten worden dan.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Tempocontrole: paard komt steeds terug in tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:06

Niet contant blijven drijven maar korte hulpen geven en consequent been is naar voren en anders tikje met de zweep.
Let daarbij op dat je dr niet op de voorhand jaagt. Terug rijden is net zo belangrijk. Juist door dit schakelen en ook overdreven terug rijden (schijnovergangen) krijg je drang naar voren. En weg is ook echt weg tot jij aangeeft dat ze weer zachter mag.
En inderdaad sporen heeft geen toevoeging, die zijn er niet om naar voren te rijden.

Mijn 12 jarige merrie is ook enorm flegmatiek. Maar na 5 a 10 minuten actief losrijden met veel overgangen terug en naar voren gaat ze heerlijk actief aan mn been lopen. Als je wat verder bent kun jeinderdaad ook gangen overslaan om dr actief te krijgen. Van draf naar halt en weer wegdraven. Of zelfs van stap naar galop aanspringen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:57

IndyK95 schreef:
Ik loop op het moment een beetje vast met mijn paard. Toen ik haar kocht een jaar geleden was ze niet goed aan het been. Hier ben ik met mijn instructrice flink aan gaan trainen waardoor ze nu als ik been geef, meteen naar voren gaat. Hier ben ik dus al heel blij mee en zijn we al vooruit gegaan. Maar nu is het zo dat haar tempo van zichzelf redelijk langzaam is. Ik geef dan been, maar al naar een paar stappen komt ze weer terug in haar eigen langzame tempo. Ik ben met mijn instructrice al een tijdje bezig met tempowisselingen en dan mag ze pas terug komen in tempo als ik daar de hulpen voor geef. Maar dan ben ik steeds been aan het geven om haar maar in dat tempo te houden totdat ik de hulp geef om haar weer langzamer te laten lopen. Hoe zorg ik er nou voor dat ik geen been meer moet geven om haar in het tempo te houden dat ik wil?


En nog even een principiële vraag.

Gesteld dat de achterhand soepel is en netjes meedoet (door bijv. 'vierkantjes stappen')
waar wringt nu precies de schoen?

Gesteld dat je niet traint voor het slagveld of een spring/eventing parcours, dan is de snelheid niet belangrijk.
Het "juiste" tempo (let op: er zijn meerdere tempi die correct kunnen zijn!) staat dan ten dienste van de ontspanning, de correcte gang, de verticale en horizontale balans, de mogelijkheid om rechtgericht te lopen en met het zwaartepunt te spelen. Doorgaans vinden paarden dat ook wel fijn.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:19

Janneke2 schreef:
Gesteld dat je niet traint voor het slagveld of een spring/eventing parcours, dan is de snelheid niet belangrijk.
Het "juiste" tempo (let op: er zijn meerdere tempi die correct kunnen zijn!) staat dan ten dienste van de ontspanning, de correcte gang, de verticale en horizontale balans, de mogelijkheid om rechtgericht te lopen en met het zwaartepunt te spelen. Doorgaans vinden paarden dat ook wel fijn.

Hier kan ik het alleen maar roerend mee eens zijn. Elk paard heeft zijn eigen basistempo. Natuurlijk is het prima en strevenswaardig om binnen elke gang te kunnen schakelen in tempo. Maar om je paard structureel te rijden in wat niet haar eigen basistempo is... dat lijkt me geen goed idee.

Schakelen naar andere tempi ook met een paar passen beginnen en langzaam uitbouwen. Je merrie geeft zelf ook al aan dat ze een hoger tempo niet lang kan volhouden.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:52

Geryon schreef:
Aleeneh schreef:
Niet been geven vóórdat ze terugvalt, want dan blijf je straks been moeten blijven geven om haar aan de gang te houden en dat wil je niet, dan werk jij harder dan zij.

Haar de fout laten maken, en wanneer ze dat doet, gewoon opnieuw vragen om vooruit te gaan. Niet boos worden, niet je hulpen meteen al heel groot maken (pas vergroten als ze niet op je vraag reageert).

Als je dit heel consequent doet helpt het echt.


Ik denk dat dit de belangrijkste factor is. Bijna iedereen doet dit onbewust. Ik zelf ook bij luie paarden en daarom weet ik van de fout.

Overigens vind ik het zelf niet realistisch om te verlangen dat een paard voor een lange tijd in die hardere draf (bijvoorbeeld) blijft zonder soms wat been te geven. Ik hoor iedereen het altijd zeggen maar zie het eigenlijk nergens. Behalve bij paarden die heel erg veel go hebben en onder controle gehouden moeten worden dan.

Inderdaad, het lijkt soms wel alsof het gros zo rijdt, maar dat is dus echt niet zo. En die paarden erg veel go hebben en onder controle gehouden moeten worden, die zijn vaak ook helemaal niet aan het been. Ze rennen, maar ze accepteren je been helemaal niet. Het onderscheid tussen loperig en aan het been wordt vaak niet gezien.