Goed op training maar nu afstapprobleem??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pablo1

Berichten: 46
Geregistreerd: 09-02-18

Goed op training maar nu afstapprobleem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 09:21

Ik ben sedert een tijdje goed aan het vorderen met mijn pinto cruzado maar gisteren was het watdrukker en plots wilde hij me niet laten opstappen,toen is het zonder krukje wel gelukt maar tijdens afstappen zonder reden aangezet en toen viel ik,iemand tips om dat te voorkomen of in de hand te werken?

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Goed op training maar nu afstapprobleem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 10:30

Is het een jong dier? Tja, dit soort dingen gebeuren. Even iemand laten helpen met opstappen en afstappen. Totdat de rust weergekeerd is.

Joske91

Berichten: 12
Geregistreerd: 28-03-19
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Goed op training maar nu afstapprobleem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:08


Pablo1

Berichten: 46
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 14:06

rien10 schreef:
Is het een jong dier? Tja, dit soort dingen gebeuren. Even iemand laten helpen met opstappen en afstappen. Totdat de rust weergekeerd is.
ja hij is net zes geworden...

Irelia

Berichten: 40
Geregistreerd: 28-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 14:08

Misschien heeft die een periode dat dit gebeurd en gaat het over, maar let er wel op dat het kan gebeuren

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Goed op training maar nu afstapprobleem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 17:21

Ik verplaats het even naar RT-V, Rijtechnische vragen :-)

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Goed op training maar nu afstapprobleem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 17:26

Iemand tijdelijk laten helpen, paard zal ook schrik hebben nu dat er plots iemand afvalt, dus hulp erbij en verder geen probleem maken. Ook niet gaan twijfelen bij het op en afstappen maar paard moet wel absoluut stil staan. Wanneer je dan weer zelf begint zonder hulp(wel iemand in de buurt) dan het hoofd wat naar links houden zodat, mocht hij toch weglopen , hij in een rondje gaat en niet rechtuit de hort op.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Goed op training maar nu afstapprobleem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 17:28

Ik zou even de opstaptraining weer helemaal opnieuw doen, bij voorkeur met iemand op de grond erbij.
Echt de tijd voor nemen en dan heb je het af stappen ook meteen weer gedaan.

Met groene paarden is het nou eenmaal soms nodig de "simpele" dingen ineens opnieuw te oefenen.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Goed op training maar nu afstapprobleem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 17:41

Wat voor mij met paarden die ongeduldig zijn vaak werkt, is om aan het begin van het rijden zo snel mogelijk op te stappen, desnoods met hulp en er geen aandacht aan te besteden. Dan lekker rijden, energie eruit en zodra ze moe zijn geworden even een paar keer op en af stijgen, bij elke keer op of af uitvoerig belonen en dan op stal.

Vaak hebben ze voor het rijden teveel energie en kan je het proberen tot je een ons weegt, maar hou je er enkel negatieve ervaringen aan over. Beter is om die energie er eerst uit te laten en aan het eind 3-4 x op en af te stijgen. En ALTIJD eindigen met positief, dus als hij na 2x heel braaf stil staat maar je merkt dat ie wat ongeduldig wordt, daar eindigen en het niet gaan pushen.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Goed op training maar nu afstapprobleem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:16

Daar sta ik echt tegenover gesteld in.

Ik zou eerst weer eens een paar dagen alleen maar opstappen, 5 minuten zitten en wat belonen/ kletsen met degene die er naast staat en weer afstappen. En dat als het goed gaat 2 of 3 x herhalen.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Goed op training maar nu afstapprobleem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:21

Als dat werkt is het natuurlijk mooi ruitje! Maar als je paard elke dag staat te draaien als een gek en je er te lang over doet om fatsoenlijk op te kunnen stijgen, dan is mijn ervaring dat je beter eerst wat energie eruit kan laten. Kan natuurlijk ook dmv longeren.

Mijn mening is dat je je paard altijd de makkelijkste manier van leren aan moet reiken. Als energie ze in de weg zit is het niet altijd reeel om focus te vragen.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Goed op training maar nu afstapprobleem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:58

Dravers zijn altijd hoog in hun energie :) .

Ik denk dat je een paard kunt leren ontspannen, naar mijn mening is je paard nog niet ver genoeg om op te stappen als hij om je heen staat te draaien :) .

Maarrr er zijn verschillende wegen naar Rome en je moet doen wat voor jou werkt denk ik :)

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Goed op training maar nu afstapprobleem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 16:54

Klinkt ook alsof je paard wat onrustig/gespannen werd van de drukte.
Hoe goed ben je zelf in staat spanning aan te voelen en te laten afvloeien?

Ik zou eerst de spanning laten afvloeien en dan pas afstappen

Kaetibangsi
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-19

Re: Goed op training maar nu afstapprobleem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:37

Hahaha ik las: afstapprobleem, dus dacht: he nog iemand! Maar jouw probleem ligt toch anders...
succes met oplossen!

Anoniem

Re: Goed op training maar nu afstapprobleem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:51

Net zoals Ruitje al zegt gewoon doen wat je altijd doet bij problemen: een paar stappen terug in de training doen, de basis opnieuw bevestigen en dan vandaaruit weer verder werken. Als opstappen moeilijk ging en afstappen rampzalig verliep, dan eerst gewoon maar weer op/afstaptraining.
Als je paard helemaal kneiterheet is en van opgekropte energie überhaupt niet meer rationeel kan nadenken dan eerst longeren om de allerergste bewegingsdrang eruit te krijgen voor je hem vraagt om stil te staan en te focussen zoals bij op/afstaptraining.
Maar als je paard echt zo bizar heet is dat dat afmatten echt elke dag nodig is dan zou ik ook eens kijken naar de randvoorwaarden zoals huisvesting en voer, zo wordt het gemiddelde paard een stuk minder schrikachtig als hij niet meer 20/7 in een box van 3x3 staat met een paar kilo krachtvoer per dag als voornaamste voerbron.
Andalusiers zijn mentaal helaas niet de sterkste paarden in de zin van dat veel Andalusiers echt vertrouwen in jou als baas moeten hebben voordat ze echt dapper durven te zijn in stressvolle situaties. Veel Andalusiers die bijvoorbeeld uit Spanje komen hebben op/afstapproblemen, en als jouw paard aan de hand al aangeeft dat hij overprikkeld is door teveel mensen in de bak, dan is niet meer stil durven staan voor het opstappen eigenlijk een voor Andalusiers 'logisch' vervolg. Helaas is op/afstappen voor veel importandalusiers nogal een hardnekkig probleem, dus ik zou er ook niet te licht over denken en gewoon teruggaan in de training en het wederzijdse vertrouwen bevestigen, niet alleen tijdens op/afstaptraining maar bijvoorbeeld ook als je met hem aan de hand in een drukke bak loopt, zodat hij ziet dat er niets gebeurt en dat hij jou kan vertrouwen. Anders krijg je dat de op/afstaptraining goed gaat en hij jou dus netjes laat opstappen als hij de situatie veilig vindt, maar dat niet durft als de situatie weer stressvol is omdat hij jou op de grond niet volledig vertrouwt, en dan blijf je dus terugvallen houden, zelfs als je het op/afstappen zelf wel goed aanpakt.