Problemen met buiten zetten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maloutje211
Berichten: 102
Geregistreerd: 22-10-11

Problemen met buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 22:16

Ik verzorg deze 2 weken een 5 jarige hengst. Met rijden, poetsen en logeren is het een schat. Het probleem zit bij het buiten zetten. Net voor de bak gaat hij steigeren. Omdat het alllemaal te lang voor hem duurt. ( hij is erg ongeduldig) Wat wij nu hebben gedaan is op het stukje voor de bak rondjes stappen en naar binnen lopen als hij rustig is en wij hem daar toestemming voor geven. Maar is hier een andere optie voor. Zou het bijv kunnen helpen, om hem na het uit stal halen meteen te poetsen en optezadelen ipv hem eerst in de bak te laten lopen. (wat normaalgesproken gebeurt)

Snappen jullie het verhaal ? Ik hoor graag tips

Anoniem

Re: Problemen met buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:18

is hij niet ergens bang voor? is hij daar ooit in de buurt een keer ergens van geschrokken?

MarliesV

Berichten: 15199
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:18

Hoeveel komt hij normaal buiten dan? Of komt hij er alleen uit net voor het rijden?

Als hij er verder niet uit komt snap ik het eigenlijk wel maar goed, daar kan jij in die 2 weken niets aan doen.

Ik zou zeggen, als hij gewoon handelbaar is gelijk uit de stal poetsen en opzadelen en rijden en dan nadien nog even lekker los in de bak laten.

Denk er aan dat jou veiligheid het belangrijkste is. Als hij echt link wordt moet je het dus niet doen. Je kan in 2 weken niet een paard heropvoeden, roei met de veiligste riemen die je hebt.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:20

ik denk niet dat dat uitmaakt. Dan gaat hij steigeren met zadel erop. Hij is kennelijk gewend op zijn eigen manier en snelheid de bak in te gaan en jij doet het waarschijnlijk anders dan zijn eigenaar. Ik denk dat het rondjes lopen totdat hij rustig is, een goede methode is. En dat ie snel leert dat het niet werkt zoals hij graag wil. Maar dat kost wel wat tijd en consequent blijven. Succes.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Problemen met buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:03

idd zoals "Marita " ook al zegt.
je bent goed bezig nu, hou hem aan het werk, geef het paard een doel, lastig doen is gewoon net iets meer werken, gewoon zonder boosheid of enige emotie.
Maar toch opletten , je kan idd niet echt veel veranderen op die tijd.

maloutje211
Berichten: 102
Geregistreerd: 22-10-11

Re: Problemen met buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 12:16

1 probleem van het steigeren is dat het meestal echt gericht is, als jullie dit snappen. Is dot tevoorkomen ?

stalxpaard

Berichten: 1110
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Problemen met buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:47

sorry als jullie het verkeerd op vatten, maar als hij echt gericht op mij zou stijgeren kreeg hij toch echt een tik met de zweep. Dat is namelijk echt heel gevaarlijk!

Anoniemkl
Berichten: 676
Geregistreerd: 30-10-10
Woonplaats: Haarle

Re: Problemen met buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:36

je zou veel grondwerk kunnen doen, je bent al goed bezig. Maar misschien kun je proberen beter duidelijk te krijgen wie nou de leider is. En weet je zeker dat hij nergens last van heeft? En hoeveel komt hij buiten?

Klimop

Berichten: 886
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:08

Je bent iig al goed bezig door hem pas los te laten als hij rustig is, ik zou hem daarnaast toch corrigeren als hij (gericht) gaat steigeren door hem 'uit jouw ruimte' te sturen, bijvoorbeeld door hem achteruit te zetten, neem evt. een zweepje mee. Als je voor hem gaat uitwijken laat je namelijk juist merken dat hij dominant over jou is en dus kan bepalen waar JIJ heen gaat, ipv andersom. Op het moment dat hij gaat drammen terwijl je naar de bak loopt zou ik direct omdraaien weer richting stal, dus net doen alsof je hem weer terugbrengt. Als hij weer rustig(er) is draai je je weer om en loop je naar de bak, gaat hij weer drammen/steigeren dan loop je weer terug etc etc. Uiteindelijk komt ie er wel achter dat hij veel sneller los mag in de bak als hij braaf is en het des te langer duurt als hij gaat uitproberen ;)

maloutje211
Berichten: 102
Geregistreerd: 22-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 22:16

Bedankt voor deze verdere tips kan er zeker wat mee, weet zelf ook dat het niet binnen deze korte tijd op te lossen is, maar wil graag het veiligste voor mij en het paard.

RomyNeron

Berichten: 75
Geregistreerd: 19-11-11
Woonplaats: Hoogvliet

Re: Problemen met buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:32

een hengsten ketting je moet erg oppassen dat hij niet de baas over je word want dan heb je een probleem heb je al een hengsten ketting geprobeerd? of een touwtje (halster touw ) door zijn mond en belangrijk! hem voor zijn!!!

mvg romy

maloutje211
Berichten: 102
Geregistreerd: 22-10-11

Re: Problemen met buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 22:49

Hengstenkeuring raak ik zelf in stress van omdat k hem niet los krijg. Dat touwtje ga ik een proberen. Ik heb ong door wanneer hij steigert dus kan hem de meeste keren gelukkig voor zijn. Merkte dat het vandaag wel beter ging.

maloutje211
Berichten: 102
Geregistreerd: 22-10-11

Re: Problemen met buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 23:39

*hengstenketting

Anoniem

Re: Problemen met buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 23:42

Flinke rotschop geven is het meest effectief.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Problemen met buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:42

Ja een hengst is geen ruin of merrie, heb je vaker met dit dier gewerkt?
Blijkbaar ziet het dier jou echt niet als leider en dat is ook logisch,
Je zou b.v met een langere lijn van 4.5 meter kunnen gaan lopen en hem echt op afstand houden, bij een ruin of merrie kun je makkelijk in hun ruimte lopen maar een hengst heeft meer respect en ruimte nodig dus blijf uit zijn comfortzone . je bent tenslotte voor hem een vreemde eend in de bijt,

maloutje211
Berichten: 102
Geregistreerd: 22-10-11

Re: Problemen met buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 10:40

Jaa heb hem vooraf met de eigenaar een paar x gedaan en alleen zodat we aan elkaar konden wennen. Het is dus niet dat ik compleet nieuwe voor hem ben.

Robynne
Berichten: 58
Geregistreerd: 21-06-12

Re: Problemen met buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:04

Ik denk dat wat je nu doet zeker een goede manier is.
Heb je al gekeken naar de oorzaak? Heeft hij ergens last van, is hij ergens bang van, is hij dominant en wil hij jou de baas worden? Als je de achterliggende oorzaak vindt kun je het probleem vaak beter aanpakken.

Apple

Berichten: 76191
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Problemen met buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:05

-> OPG

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:19

Mijn 2 jarige deed dit ook toen hij net op zijn nieuwe stal stond.
Ik ben toen met hem gaan oefenen met lopen aan de lang touw, zodat ik een stuk touw over had om mee (omhoog) te zwaaien als hij te dicht bij me kwam of me voorbij wilde.
Steeds duidelijk aangegeven dat hij achter me moest bijven, stil gezet en evt een paar passen terug als hij te dicht bij me kwam of neigde omhoog te gaan.
Goed beloond met m'n stem als hij aan een los touw netjes achter me bleef.

Hij loopt nu keurig mee aan het halster, en blijft netjes achter en wacht op zijn beurt.

jvuitb
Berichten: 36
Geregistreerd: 30-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:22

en het zetten van de wei naar de stal?
en dan aan een touw mee nemen, steigert hij dan loslaten en terug halen vanuit de wei, en opnieuw proberen?