moeite met doorzitten op draver

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ulrika

Berichten: 447
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Uden

moeite met doorzitten op draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 01:39

hallo,

ik heb een hele lieve draver waarmee ik inmiddels flink aan t trainen ben en al zover dat ze lekker lang laag loopt los is in de rug en op mijn tempo kan draven dus ook langzamer...nou komt t feit dat we zover zijn dat we het doorzitten aan t oefenen zijn maar wat een hel! ik heb nooit op haar kunnen doorzitten ze gooit zo hoog op dat je gewoon gelanceerd word. meer mensen die hier last van hebben met hun draver? ze is wel erg vriendelijk want ondanks mijn geklungel en gestuiter loopt madamme vrolijk door. iemand nog tips om het te oefenen zonder dat ik haar al te veel in de weg zit?

dennisje

Berichten: 4613
Geregistreerd: 18-03-08

Re: moeite met doorzitten op draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 01:52

ik heb dit ook met mijn draver, mijne is inmiddels 20/21 dus ik ga het ook niet meer oeffenen ik hou het bij licht rijden.dravers zijn over het algemeen heel vriendelijk :)
denk niet dat je er heel veel aan kan doen dat ik zo weet, gewoon oeffenen.
mog ik op wat tips komen dan hoor je het ;)

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: moeite met doorzitten op draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:15

Oefenen, oefenen, oefenen en ontspan.
Op mijn draver viel ook niet door.te.zitten.
Maar nu wel hoor.
Ik reed veel overgangen, zo.rustig.mogelijk laten draven en Vandaar uit een pasje zitten blijven.
Het is voor t paard zelf.ook wennen.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: moeite met doorzitten op draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:54

:= Kan me er niks bij voorstellen! Dravers hebben juist hele vlakke gangen..
De arabier waarop ik reed lanceerde me zelfs als ik lichtreed zo hoog gooide hij op! :P
Mijn draver kan ik zonder enkele moeite uitzitten, zelfs in z'n snelste rendraf.

CarinaR geeft een erg goede tip voor het doorzitten oefenen!

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: moeite met doorzitten op draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:04

Vaak is het onbalans bij t paard. Heeft niet zo.zeer met draver zijn te maken.

AramisJames

Berichten: 270
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Antwerpen

Re: moeite met doorzitten op draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:30

Mijn draver heeft echt geen vlakke gangen en is ook moeilijk om op door te zitten... Onze arabier daarentegen is echt een zeteltje in draf, daarop hoef je niet eens moeite te doen om te blijven zitten. Zo zie je maar dat dat erg kan verschillen van paard tot paard ;)
Indd zoals Carina zei, veel oefenen en beginnen met kortere stukjes :) . Zo heb ik het met de mijne ook gedaan en inmiddels kan ik daar toch behoorlijk op doorzitten.

yvonne1303
Berichten: 206
Geregistreerd: 23-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:17

Ik heb ook een draver. Ik vindt doorzitten zonder zadel makkelijker dan met zadel. In de bak vindt ik het dan weer lastiger, dan buiten in het bos.

grtjes Yvonne

Ulrika

Berichten: 447
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 23:54

Sok schreef:
:= Kan me er niks bij voorstellen! Dravers hebben juist hele vlakke gangen..
De arabier waarop ik reed lanceerde me zelfs als ik lichtreed zo hoog gooide hij op! :P
Mijn draver kan ik zonder enkele moeite uitzitten, zelfs in z'n snelste rendraf.

CarinaR geeft een erg goede tip voor het doorzitten oefenen!


Niet iedere draver is het zelfde net als dat niet iedere kwper het zelfde is, bij die van mij is de draf niet vlak maar de galop wel die zit echt heerlijk. Bedankt allemaal voor de tips die al binnen zijn gekomen ga gewoon door met oefenen

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:36

Ik moet zeggen dat ik dit ook eerder een Rijtechnisch-vraag vind dan een typische Dravers-vraag. Er zit enorm veel verschil in de gangen van Dravers. Die van een vriendinnetje kan je leuk zonder zadel mee draven en met zadel kom je amper uit het zadel. Mijn lijkt vrij vlak te lopen, maar als ze niet los is valt er niets te doorzitten. Zonder zadel is al helemaal kansloos. Voor de draver van een andere vrienden kan je je beugelgaten beter flink wat korter maken, anders valt het ook niet uit te zitten.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: moeite met doorzitten op draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:40

RT-P

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: moeite met doorzitten op draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:46

Ik heb geen draver, maar vind doorzitten ook niet altijd even makkelijk.
Zoals eerder gezegd veel oefenen. Begin met kleine stukjes en bouw dat langzaam op. Wat mij ook wel hielp was rijden met een backbare-pad, dat is eigenlijk zonder zadel rijden, maar net even iets comfortabeler voor ruiter en paard.

Je buik en rugspieren oefenen naast het paard is ook een goede. Als die spieren sterker zijn is het doorzitten ook makkelijker.

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:29

Misschien wat langer gaan zitten met je beugels?
Ik weet het niet hoor hihi

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:31

Het is trouwens wel een erg mooie pony :)

Amira_
Berichten: 5199
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:36

Ik reed ook een tijdje op mijn tante haar draver. In het begin ging doorzitten echt totáál niet. Maar toen wilde ik er toch wel een wedstrijdje op rijden en dan moest ik doorzitten. Dus beugels 2 gaatjes langer en gewoon doen. Heel veel oefenen en hij zat zelfs heerlijk na een tijdje terwijl het eerst echt een hel was := Uiteindelijk zelfs zonder zadel op gereden :)

mang

Berichten: 4585
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Tholen

Re: moeite met doorzitten op draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:39

Mijn draver is ook ontzettend moeilijk uit te zitten inderdaad, niks vlakke gangen hoor :N Van de week op een paard gereden waar werd gewaarschuwd omdat hij zo ontzettend opgooide maar daar had ik totaal geen moeite mee doordat ik mijn dravertje gewend ben :=
Wat bij mij helpt is om haar iets onder haar tempo te laten draven, en gelijk vanuit stap blijven zitten. Dus niet eerst lichtrijden en dan gaan zitten. En natuurlijk beginnen met kleine stukjes, lange zijdes en dan steeds uitbouwen.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:42

Zonder beugels rijden, eerst in stap en dan kleine stukjes draf meepakken. Alleen doen aan het einde van je rijden, als ze netjes los en over de rug gaat. En als je haar snel weer terug in stap kan krijgen (weet niet hoe voorwaarts ze is).

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:06

Belangrijkste voor het doorzitten is ontspannen: met name je onderrug en bovenbenen (maar voel af en toe ook of je schouders ontspannen zijn, en je tenen :) ) Blijf goed met je schouders terug en laat je benen maar een beetje bungelen.

Begin met een klein drafje: weinig actie, weinig tempo. Door veel wendingen te rijden kun je het tempo laaghouden zonder dat je het risico loopt aan de voorkant weer spanning op te bouwen. (En bij de draver die ik heb gereden werd de draf er ook een stuk makkelijker uit te zitten van.)
Als je merkt dat jij gaat stuiteren of je draver gaat sneller lopen, of duwt z'n hoofd omhoog of andere tekenen van spanning, etc, dan ga je gewoon weer even terug naar de basis: even lichtrijden, tempo weer terugbrengen, de ontspanning opzoeken (bij jezelf en je paard) en opnieuw een paar pasjes.

Het helpt vaak ook om het lichtrijden tussendoor heel klein te maken, dus zo min mogelijk uit het zadel komen. Gewoon eens proberen hoe klein je dat kunt maken, 1cm, 2cm?

x_Heidi

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Brabant

Re: moeite met doorzitten op draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:20

Misschien helpt het om af en toe zonder zadel te rijden? :D als je draver braaf is, kan een hele goede oefening zijn.
Eerst kon ik dus echt niet doorzitten.. toen heb ik vaak zonder zadel en zonder beugels gereden en nu gaat het prima!
Succes :)

horzlover

Berichten: 1869
Geregistreerd: 11-04-11
Woonplaats: waar mijn huis staat vlak bij zandvoort

Re: moeite met doorzitten op draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:22

je kan beginnen met neit in een keer gaan zitten maar bijv eerst 2 pasjes staan en zo op bouwen op je eigen tempo, en zo moet het als het goed is en dit duidelijk van zelf met veel oefening lukken !!

mltex

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:39

WendyBZ schreef:
Ik moet zeggen dat ik dit ook eerder een Rijtechnisch-vraag vind dan een typische Dravers-vraag. Er zit enorm veel verschil in de gangen van Dravers. Die van een vriendinnetje kan je leuk zonder zadel mee draven en met zadel kom je amper uit het zadel. Mijn lijkt vrij vlak te lopen, maar als ze niet los is valt er niets te doorzitten. Zonder zadel is al helemaal kansloos. Voor de draver van een andere vrienden kan je je beugelgaten beter flink wat korter maken, anders valt het ook niet uit te zitten.



Je bedoeld de mijne zeker :P Ben met wendy eens meer rijtechnisch dan dravertypisch.
Mijn draver is moeilijk uit te zitten. Het enige wat nu wel werkt is goed rond rijden zodat iig rug niet weg drukt en dan nu enkel nog met overgangen. Dus met aandraven lukt het me 2-3 passen achter elkaar en terug naar stap 2 passen. Nog niet veel maar iig een beginnetje zeker vergeleken met toen ik dr kocht toen zat ze helemaal als een oncomfortabele trampoline.
En 2-3 passen is net genoeg om fatsoenlijke overgang te maken (ook naar galop en terug). Mocht dat goed gaan kun je steeds een pas erbij nemen.
(Of ik ooit een volte op haar kan doorzitten is nog de vraag)

johanna_

Berichten: 1451
Geregistreerd: 31-08-06
Woonplaats: Friesland

Re: moeite met doorzitten op draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:16

Ik heb ook een draver.
En als ik haar nagevelijk laat lopen, word het een stuk makkelijker om te gaan doorzitten.
Ook is het een stukje balans. Zorg dat je draver lekker ontspannen is, en een rustige draf heeft.

En niet te vergeten, jij moet ontspannen zijn, klem je niet vast.
Succes!